Päätermari ainakin vaihtoon mulla ainakin vaihto nosti lämmöt normaaliin. Kulutukset on silti helvetin korkealla. kaupunki ajoa 9.3l/100km tälle tankille.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e9x 320d lämmöt ja kulutus / termostaattien vaihto
Collapse
X
-
Jeps.
Päätermari vaihdettiin ja lämmöt heti 89 asteeseen.
Tiivistelmä minun "lämpöhistoriasta"
Päätermari luultavasti ollut "jumissa" koko auton minulla olon ajan - > viime syksystä.
Syksyllä lämmöt n 80 asteessa.
Jouluna hajosi EGR-termari -> lämmöt 54 asteeseen.
Vaihdatin ensin EGR-termarin -> lämmöt takaisin n 80 asteeseen.
seuraavaksi sitten "päätermari" -> lämmöt heti 89 asteeseen.
Nyt sitten seuraan keskikulutusta ja raportoin havainnoista
Mutta vahvistan siis tiedon, että jos termarit kunnossa niin lämmöt 89 asteessa.F30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Vois kuvitella, että termostaatin kunnosta huolimatta kulutus kasvaa kylmällä kelillä. Aiheuttajana on luultavammin tuo linkin alla oleva osa 3.
Niissäkin 320d bemareissa joissa ei ole tehdasasennettua webastoa löytyy tommonen sähkövastuksella toimiva lisälämmitin. Päällä ollessaan tuo nostaa kulutusta huomattavasti. Luultavasti suunnilleen sen litran. :think Jos oon oikein käsittäny, niin tuo ois joku 500w teholtaan.Maserati 4200 Coupe GT
Ford focus 1.6i
ex:
BMW 320d E90 -05
Porsche boxster 986 2.5 -98
VW Golf 1.6 -90
BMW 850i -91
Nissan KingCab 2.5d 4x4 -90
BMW 316i E36 -91
Nissan Sunny 1.3 -87
Ford Scorpio 2.0i
Comment
-
-
Originally posted by Epäuskollinen autoilija View PostVois kuvitella, että termostaatin kunnosta huolimatta kulutus kasvaa kylmällä kelillä. Aiheuttajana on luultavammin tuo linkin alla oleva osa 3.
Niissäkin 320d bemareissa joissa ei ole tehdasasennettua webastoa löytyy tommonen sähkövastuksella toimiva lisälämmitin. Päällä ollessaan tuo nostaa kulutusta huomattavasti. Luultavasti suunnilleen sen litran. :think Jos oon oikein käsittäny, niin tuo ois joku 500w teholtaan.
Ilmankos alkaa akku olemaan kovilla.
hehkutus + perään 500w lämityselementti.... mitä muuta...
varsinkin jos ajaa 5km työmatkaajoa -30 asteen pakkasella.F30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Taitaa olla termostaatit vaihtokunnossa?
Keskimääräinen kulutus on ollu 6,9 (20% taajama/40% moottoritie/40% maantie).
Tällaisia lämpötiloja tuli 150tkm ajetusta 2006 e91 320dA:sta
Ulkoilmanlämpötila: -16
+23 16:30 auto ajettu tallista ulos
+29 16:32 tyhjäkäyntiä paikalla
+50 16:34 taajama-ajoa
+53 16:35 siirtyminen maantielle ~90km/h
+60 16:36 maantiellä
+70 16:39 maantiellä
+73 16:40 maantiellä
+75 16:44 moottoritiellä 2 min ~110km/h
+76 maksimi lukema moottoritiellä
Last edited by motoman; 28-02-2010, 02:50.
Comment
-
-
Originally posted by Mrjussi View PostPäätermari ainakin vaihtoon mulla ainakin vaihto nosti lämmöt normaaliin. Kulutukset on silti helvetin korkealla. kaupunki ajoa 9.3l/100km tälle tankille.
Itsellä molemmat termarit vaihdettu -> max lämmöt 89 astetta.
Comment
-
-
E91:n pa-kulutus!!!
Paljonko 320d:n (DPF) kuulisi kuluttaa seka-ajossa jossa matka-ajoa selkeästi enemmän (motarilla, 110 km/h). Itselläni em seka-ajon kulutus on tietokoneen mukaan 6,6 l/100 ja mielestäni se on liikaa!
Voiko DPF:n "polttaa" INPA:lla?
Siirtäkää tämä johonkin ketjuun jos sopivan löydätte kun en itse löytänyt.Last edited by O.K.; 20-03-2010, 15:49. Reason: Siirretty, tämä sopic löytyi hakusanoilla "E90 kulutus" ;)- F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
Comment
-
-
Nastarenkaalla menee toi 6,6 litraa. Joo mielestäni kesällä oon päässy selvästi pienemmällä kulutuksella. Aloin epäileen DPF:ää kun noin iso toi kulutus verrattuna viime kesän kulutuksiin. En ole varma mutta pieni tutina on että kulutukset on noussu pikkuhiljaa?
Onko tietoa voiko INPAlla "polttaa" ton E91:n DPF:n?- F31 320da - Pessimisti ei pety... Pimmeristi pettyy -
Comment
-
-
Taitaa kulutukseen vaikuttaa monet asiat.
Tuo automaatti ei taida tykätä pakkasesta yhtään
Minulla oli kovilla pakkasilla työmatka-ajoa 4Km ja takaisin, ja keskikulutus 11.4L/100Km.
Nyt ajellut vähän myös matka-ajoa ja tällähetkellä keskikulutus 7.3L/100Km ja laskusuunnassa kokoajan.
Viime kesän ja syksyn keskikulutus oli 6.7L/100Km. Silloin tosin oli termari rikki.
Nyt jännityksellä seuraan mihin kulutus asettuu kunhan ilmat vähän lämpenee...
Renkaina nyt vakiokoon kitkat...
Tosiaan taitaa tuo pitempiaikainen keskikulutus olla n 7L/100Km hieman alle jos ei pelkkää maantieajoa ala laskemaan.F30 320xia
Ex E90 325da
Ex E90 320da
Ex E46 330D
Comment
-
-
Itsellä kans oli ongelmia polttoaineen kulutuksessa. 320d manuaali 120kW.. moottori tie ajossa vei noin 8,5 litraa sadalla, ja kaupuki ajo yli 10 litraa.. pesin sitten hiukkassuodattimen ja tulokset ei ainaakn parantuneet, sitten otin suodattimen taas irti ja pyyhkäsin suodattimesta pään auki ja pesin kunnolla ja porasin 6kpl 12mm reikää sinne suodattimen reunoille ja hitsasin pään takas kiinni ja suodatin paikalleen.. eikä vieläkään tullut kulutukseen mitään muutosta.. Noin kuukauden ajon jälkeen vain huomasin et kulutus yhtäkkiä tippunu normaali lukemiin nyt vie maantie ajossa noin 4,4 litraa 235/40 r18 kitkarenkailla..
Comment
-
-
Autoinsinöörien varpaille
Tämä kulutuksen ja koneen lämpöjen välinen yhteys voisi hyvinkin löytyä tuolta vettä lämmittävän sähkövastuksen ohjauksen suunnalta. Onkohan siitä kenelläkään mitään käsitystä?
Voin kuvitella, että sähkövastuksella lämmitetään moottorin vettä, kun siinä ei ole riittävästi lämpöä. Yksinkertaisimmillaan niin tehdään aina, kun veden lämpötila ei ylitä asetettua rajaa. Toisaalta silloin toimisi yhtä hyvin kesällä ja talvella. Jos sähkövastuksen ohjauksessa käytetään inputtina myös lämmityslaitteen tarvetta lämittää tietyllä teholla kabiinin ilmaa, talvella tätä vastusta tarvitaan enemmän ja siten lisää kulutusta.
Jos vastus on 500 W, kuinkahan paljon se lisää kulutusta? Varmaan paras käyttää yksikkönä l/h (löytyy salavalikosta), koska l/100 km riippuu nopeudesta. Jos kylmän koneen hyötysuhde olis vaikka 10 %, koneen pitäisi tuottaa 5000 W tehoa dieselistä.
Netti paljasti, että litrasta dieseliä voisi löytyä 35 MJ energiaa. Tunnin aikana sen polttamisesta tulee 35 MJ / 3600 s = 10000 J/s = 10000 wattia. Eli kun sähkövastus on päällä, tunnissa voisi kulua noin puoli litraa dieseliä enemmän.
Taidan tehdäkin sellaisen testin, että kylmällä koneella tyhjäkäynnillä väännän sisäilmastoinnin minimille ja kaakkoon ja vertaan muuttuuko l/h lukema. Sama lämpimällä koneella, joka nyt minun tapauksessa on 77 astetta. Minulta löytyy tehdasasenteinen webasto. Vaikutelmani on, että se on toiminnassa vain jos kone on sammutettu.
Testaamiseni aikana muut voivat osoittaa virheen oletuksissani. Mutta kaikkein kiinnostavin info olisi kyllä tuon sähkövastuksen ohjaus.
Comment
-
-
E90/91 320d autoissa ei taida olla vettä lämmittävää lisävastusta, vaan sisäilmaa lämmittävä vastuselementti ilmakanavassa. Ohjaus tapahtunee lämppärin pyynnin mukaan ja kesäongelmat ratkeaa. Realoemin mukaan samaa vastusta on myös bensakoneisissa.
E46 vehkeistä vettä lämmittäviä vastuksia näyttäisi vielä löytyvän.
Comment
-
-
E91 330da
Moi!
Tänään pitkästä aikaa seurailin moottorin lämpöjä ja korkeimmillaan taisi olla 83 astetta pikatiellä ja kaupungissa laski 75 pintaan ja parkissa 64 ulkona -20.
Mielenkiintoista tässä tekee sen että juuri kesällä vaihdoin molemmat termarit ja lämmöt oli 88-92.
Ei kyllä jaksaisi puolenvuoden välein tai useammin niitä termareita vaihdella.
Täytyy huomenna mennä heittämään pidempi lenkki ja katsoa nouseeko ne lämmöt mihinkään.E91 330da
Comment
-
Comment