Announcement

Collapse
No announcement yet.

e9x 320d lämmöt ja kulutus / termostaattien vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • natuski
    Newbiemmer
    • Jan 2013
    • 16
    • finlandi

    Lämmöt korkealla

    Terve,

    Olen viime aikoina seuraillut noita lämpöjä salavalikon kautta ja huomannut että ne ovat aika korkeat, normaalissa matka-ajossa huitelee 95-99 asteen välillä, kaupunki ajossakaan ei paljon tipahda 93-95 väliin. Nämä siis tässä viime päivinä noin 50 km ajon aikana ja ulkona +5 astetta. Talvella pakkasilla lämmöt pysyivät kokoajan siellä 90 pinnassa. Nuo lämmöt olleet koholla useampana päivänä nyt joten en oikeen usko että olisi dpf poltostakaan kyse. Onko muilla noin korkeita lämpöjä, syytä huolestua? Mitä pitäisi ensimmäiseksi lähteä tarkistamaan?


    Autona 320d e91 vuosimallia 2008 ja manuaali vaihteisto. ajettu 145 tkm
    Last edited by natuski; 13-04-2013, 17:20.
    E91 LCI 320dA -11

    Comment

    • Limit
      Bimmer Rookie
      • Aug 2004
      • 144
      • Tsuomi

      Originally posted by natuski View Post
      Terve,

      Olen viime aikoina seuraillut noita lämpöjä salavalikon kautta ja huomannut että ne ovat aika korkeat, normaalissa matka-ajossa huitelee 95-99 asteen välillä, kaupunki ajossakaan ei paljon tipahda 93-95 väliin. Nämä siis tässä viime päivinä noin 50 km ajon aikana ja ulkona +5 astetta. Talvella pakkasilla lämmöt pysyivät kokoajan siellä 90 pinnassa. Nuo lämmöt olleet koholla useampana päivänä nyt joten en oikeen usko että olisi dpf poltostakaan kyse. Onko muilla noin korkeita lämpöjä, syytä huolestua? Mitä pitäisi ensimmäiseksi lähteä tarkistamaan?


      Autona 320d e91 vuosimallia 2008 ja manuaali vaihteisto. ajettu 145 tkm
      Mielestäni termostaati jumissa kiinni asennossa. Omassani on lämmöt nykyää aina 87-90.
      Lämmöt tässä lukemassa, kun ajoa noin 20 minuuttia, josta moottoriteitäkin tultu 20km.
      Vaihtaisin termostaatin.
      Limits in life

      Comment

      • natuski
        Newbiemmer
        • Jan 2013
        • 16
        • finlandi

        Edelliseen liittyen tänään kävi auto pajalla jarruhuollossa ja samalla pyysin tuota lämpö hommaa katsomaan, niin eivät löytäneet vikaa, termari oli auennut aivan ok ja flekti lähtenyt pyörimään kun lämmöt olivat korkealla. Silti lämmöt pyörii matka-ajossa kokoajan siellä 96-99 välillä, nousee tuonne heti 10 km ajon jälkeen ja pysyy siellä vaikka ajaa pitemmänkin matkan. Todetaanko että nuo on normaaleja lämpötiloja ja ei muutakun kovaa ajoa vaan?
        E91 LCI 320dA -11

        Comment

        • Bimmer85
          Bimmer Rookie
          • Mar 2008
          • 89
          • Seinäjoki

          Tänään meni myös termarit vaihtoon meikäläisen e91stä. Ennen vaihtoa ei noussut lämmöt yli 75. Pyysin vaihtaan päätermarin, mutta olivat sen vaihtaneet ilman vaikutusta. Seuraavaksi olivat vaihtaneet egr-termarin ja lämmöt lähteneet nouseen. Koti matkalla lämmöt nousi ihan 90 asteen paikkeille..
          Ajossa: E91 320d - 2006

          Ex. E46 320i touring -00
          Ex. E36 328i cabrio -95
          Ex. E36 320i sedan -97
          Ex. E36 325i sedan -91

          Comment

          • SimTek
            Newbiemmer
            • Nov 2012
            • 16
            • Nybyy/Nastola

            Tuli sitten omaankin kulkineeseen vaihdettua tuo päätermari.EGR termarin vaihdoin jo talvella mutta ei vaikutusta.Potilas siis e90 330da jossa lämmöt pyöri 72-75c välillä.Schmiedmann tilasin ja Vemo merkkinen näytti tulevan josta en koskaan oo kuullukkaan.

            Ongelmia aiheutti uudessa termostaatissa oleva o-rengas joka ei vaan yrityksistä huolimatta puristunu riittävästi jotta ois saanu vesiputken pohjaan ja klipsin kiinni.
            Eli o-rengas väärän kokonen.Oli 2x paksumpi kun vanha.
            No ei muuta kun vanhasta o-rengas ja romut kasaan.Lämmöt nyt 91-93 välillä eli nyt tuntuu pelaavan ok.

            Vanhassa termostaatissa ei näkyny mitään ihmeellistä,oli kiinni kuten pitääkin kylmänä.Ilmeisesti alkaa avautumaan liian alhaisessa lämpötilassa ja näin ei saavuteta normaalia koneen lämpötilaa.Muuta selitystä en keksi.
            E90 330da

            Comment

            • Takkula
              Newbiemmer
              • Oct 2012
              • 25
              • Kuusamo

              Mites noi munuaisten läpät saa auki? tarviiko väkivalloin vääntää vivusto auki? tuntuu noi moottorin lämmöt lähentelevän lähemmäs 100 astetta hellekelillä e91 320d vm09.

              Comment

              • _Pietu_
                BTCF Member
                • Oct 2005
                • 3660
                • Kuopio / Maaninka

                Originally posted by Takkula View Post
                Mites noi munuaisten läpät saa auki? tarviiko väkivalloin vääntää vivusto auki? tuntuu noi moottorin lämmöt lähentelevän lähemmäs 100 astetta hellekelillä e91 320d vm09.
                lähemmäs sata astetta on vielä ihan ok.
                BMW F25 xDrive 20d
                ex BMW e91 320dA
                ex BMW e36 325i
                - SAWO CONNECTION - - Normaalisti kännissä ja alasti
                Normaalisti peukalo keskellä kämmentä

                Comment

                • natuski
                  Newbiemmer
                  • Jan 2013
                  • 16
                  • finlandi

                  Mikähän mahtaa olla vikana kun flekti näyttää huutavan aika kovaa vauhtia kokoajan auton ollessa käynnissä? Ja ilmeisesti tästä johtuen koneen lämmöt ei nouse juuri mihinkään, jäävät 60-70 C vaikka ajaa 500 km maantieajoa putkeen.

                  Joku ohjausrele päästää sähkön kokoaja läpi? Missähän tuollainen rele sijaitsee jos nyt vika voi tuollaisessa olla?

                  Potilas 320d e91 manuaali, 190tkm ajettu.
                  E91 LCI 320dA -11

                  Comment

                  • pro_tinnitus
                    Bimmer Fanatic
                    • Jun 2007
                    • 273
                    • Etelä-Suomi

                    Originally posted by natuski View Post
                    Mikähän mahtaa olla vikana kun flekti näyttää huutavan aika kovaa vauhtia kokoajan auton ollessa käynnissä? Ja ilmeisesti tästä johtuen koneen lämmöt ei nouse juuri mihinkään, jäävät 60-70 C vaikka ajaa 500 km maantieajoa putkeen.

                    Joku ohjausrele päästää sähkön kokoaja läpi? Missähän tuollainen rele sijaitsee jos nyt vika voi tuollaisessa olla?

                    Potilas 320d e91 manuaali, 190tkm ajettu.
                    Vissiin termostaattien kunto olisi hyvä tarkistaa ensimmäiseksi. Samalla tuon vesipumpun voi vaihtaa jos siltä tuntuu. Tosin siinä ei samanlaisia ongelmia mitä sähköisen pumpun kanssa bensakoneisissa.
                    E90 320d -05
                    EX: Z3 E36/8 3.0i

                    Comment

                    • Palehti
                      Bimmer Rookie
                      • Jan 2005
                      • 146
                      • Klaukkala

                      Mikähän mahtaa olla vikana kun flekti näyttää huutavan aika kovaa vauhtia kokoajan auton ollessa käynnissä? Ja ilmeisesti tästä johtuen koneen lämmöt ei nouse juuri mihinkään, jäävät 60-70 C vaikka ajaa 500 km maantieajoa putkeen.
                      Termostaatit vaihtoon, kuten edellä todettiin.
                      Olethan myös huomioinut sen, että flekti pyörii aina kun ilmastointi (kompura) on päällä. Tämä (jos "kokoajan huuto" johtuu ilmastoinnista) on helppo testata ottamalla ilmastointi napista pois päältä.
                      i4 M50, E46 325 CiA avo, Suzuki Katana 2022
                      ex E39 M5 2001 Anthracite, M550D, F11 525D N57, F36 435D, Model 3 Perf, jne

                      Comment

                      • _Sylin_teri_
                        BTCF Member
                        • May 2013
                        • 366
                        • Suomi finland

                        Itsellä on e91 320D lämmöt 88-89, kummatkin termarit juuri vaihdettu. dpf polton aikana nousee pari astetta. Kulutus tuntuu suht korkealta ainakin kaupungissa. Siellä menee se kymppi melkein ja seka ajossa on ollut kulutus 8l luokkaa. Matka-ajossa meni 1000km matkalla ajotietokoneen mukaan 5,5l joka ei ole huono kun motarillakin päästeltiin 140kmh. Mutta tankkauksista on yleensä saanut melkein litran lisätä ajotietokoneen näyttämään. En tiedä vaikuttaako kulutukseen kun ilmansuodattimelle menevä haitariputki on irti ja ottaa siis ilman konetilasta

                        Comment

                        • Routa
                          BTCF Member
                          • May 2005
                          • 607
                          • Halsua-Kokkola

                          Originally posted by _Sylin_teri_ View Post
                          Itsellä on e91 320D lämmöt 88-89, kummatkin termarit juuri vaihdettu. dpf polton aikana nousee pari astetta. Kulutus tuntuu suht korkealta ainakin kaupungissa. Siellä menee se kymppi melkein ja seka ajossa on ollut kulutus 8l luokkaa. Matka-ajossa meni 1000km matkalla ajotietokoneen mukaan 5,5l joka ei ole huono kun motarillakin päästeltiin 140kmh. Mutta tankkauksista on yleensä saanut melkein litran lisätä ajotietokoneen näyttämään. En tiedä vaikuttaako kulutukseen kun ilmansuodattimelle menevä haitariputki on irti ja ottaa siis ilman konetilasta
                          Itselläni oli samanlainen kulutus tuossa omassa katiskassa. Kulutusmittari näytti 5,5 mutta todellinen oli litra enempi. Lääkkeeksi auttoi DPF:n korvaaminen suoralla putkella ja ohjelmointi. Tipahti kulutus litralla, parhaillaan olen päässyt 5 litran kulutukseen. Kaupunkiajossa menee reilu 6 satasella. Ja nämä siis on ihan laskettuja, eikä tietokoneen ilmoittamia tuloksia.
                          NYX: Auris sekä Giant ja Scott "sähkömaasturit"

                          EX: F20 M-Sport
                          Mondeo
                          E91 320D -07 AjTech power
                          E34 M5 Tipu
                          Muutama japsirottelo

                          Comment

                          • Tupe_T
                            Bimmer Rookie
                            • Aug 2008
                            • 49
                            • Kouvola

                            e91 318d 2008 n47

                            Koneen lämmöt 63 - 65 astetta. Päätermari vaihdettu, mutta ei apua lämpöihin, lämmöt samat kuin ennen päätermarin vaihtoa. Löytyykö n47 koneesta egr-termaria?? Mistä voisi johtua, että lämmöt eivät nouse haluttuun 87 asteeseen??

                            Comment

                            • Rado
                              Bimmer Fanatic
                              • Feb 2006
                              • 716

                              Mistä tsiikailette lämpöjä kun Bmw inssit ovat unohtaneet lämpömittarin koelaudasta ?

                              Kaikilla joku OBD-kalikkako ?

                              Comment

                              • jmasterj
                                Newbiemmer
                                • Jun 2014
                                • 19
                                • Tornio

                                Originally posted by Rado View Post
                                Mistä tsiikailette lämpöjä kun Bmw inssit ovat unohtaneet lämpömittarin koelaudasta ?

                                Kaikilla joku OBD-kalikkako ?


                                Bmw Hidden menu kirjota youtubeen siel 7 kohdasta näkee lämmöt
                                F31 320d 2013 Ex:bmw e91 320d 2007

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎