Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x orig. webaston modaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    E9x orig. webaston modaus

    Asiasta on keskusteltu E60 aiheisessa keskustelussa (www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=154453), mutta josko sinne ei välttämättä kaikki E9x omistajat eksy niin avasin uuden topicin. Ongelmahan on se, että alkuperäinen webasto (536 Auxiliary heating) ei lämmitä ollenkaan konetta. Webasto sulkee paluulinjan ja lämmittää 5kW tehollaan vain osaa, mikä kiertää lämppärinkennolla.

    E6x:ssä pystyy vastuksella kikkailemaan homman niin, että lämmittää myös konetta. Onnistuuko vastaava E9x:ssä ilman ongelmia? Vai voiko homman modata jotenkin muuten simppelisti, ilman letkumuutoksia? Toisaalta jos letkumuutoksiin on mentävä, miten ne kannattaa rakennella jotta taas säästytään ongelmilta. Voiko esim. vesipumpun kierrättämä vesi tehdä jotain webaston pumpulle?

    Ts. onko joku onnistuneesti modannut originaali webaston lämmittämään myös konetta? Jos on, miten?
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96
  • Kilpuri
    Bimmer Fanatic
    • Jun 2004
    • 831
    • Tampere

    #2
    Itse itselleni vastaten, josko tästä olisi jollekin jotain hyötä.

    Moottorin saa lämpiämään "letkukirurgialla". Bemarin letkutusta ja cangeover valvea paikallisen webasto-liikkeen kanssa ihmeteltyämme tulimme siihen tulokseen että vastuskikka ei toimisi. Mutta nyt lämpiää Webastolla konekin. Miinuspuolena sisätila ei luonnollisesti tule niin kuumaksi kuin aiemmin.

    N. 20min lämmityksen jälkeen moottorin jäähdytysnesteenlämpötila oli noussut -15C pakkasessa n. +30C.
    Now: 525xd -09
    Ex: 330d -07
    Ex: 328i -96

    Comment

    • jarnori
      Bimmer Rookie
      • Mar 2010
      • 67
      • Tampere

      #3
      Tämä kiinnsotaisi kovasti.

      Tein E60 LCI dieseliin vastuskikan ja se on toiminut täydellisesti, sekä moottori että sisätilat lämpiää jälkiasenteisen tapaan.

      Nyt perheeseen tuli E92 bensakoneella jossa myös tehdasasenteinen webasto mutta lämmittää vain sisätiloja. Nyt kiinnostaa ihan pirusti miten piuhat menee ja onnistuuko vastaava vastuskikka 3-sarjaan?

      Comment

      • Nettipepe
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2004
        • 1341
        • Kajaani

        #4
        Originally posted by jarnori View Post
        Tämä kiinnsotaisi kovasti.

        Tein E60 LCI dieseliin vastuskikan ja se on toiminut täydellisesti, sekä moottori että sisätilat lämpiää jälkiasenteisen tapaan.

        Nyt perheeseen tuli E92 bensakoneella jossa myös tehdasasenteinen webasto mutta lämmittää vain sisätiloja. Nyt kiinnostaa ihan pirusti miten piuhat menee ja onnistuuko vastaava vastuskikka 3-sarjaan?
        Tästä väännetty juttua täällä, mutta tuoltahan sitä ei löydä pirukaan, jos ei tiedä hakea


        Pari viikkoa sitten teetin moisen modin, ja tuntuu konekin lämpiävän
        Ootellaan kunnon pakkasia ja sitten lisää mittauksia
        F30 320xia
        Ex E90 325da
        Ex E90 320da
        Ex E46 330D

        Comment

        • st3177
          Newbiemmer
          • Nov 2011
          • 1
          • Turku

          #5
          Originally posted by jarnori View Post
          Tämä kiinnsotaisi kovasti.

          Tein E60 LCI dieseliin vastuskikan ja se on toiminut täydellisesti, sekä moottori että sisätilat lämpiää jälkiasenteisen tapaan.

          Nyt perheeseen tuli E92 bensakoneella jossa myös tehdasasenteinen webasto mutta lämmittää vain sisätiloja. Nyt kiinnostaa ihan pirusti miten piuhat menee ja onnistuuko vastaava vastuskikka 3-sarjaan?
          E9X autoissa Vesiventtiilin ohjaus tulee junction boxilta muistaakseni liitin x14270 pinni 33. Esim 15ohmin vastus vesiventtiliin menevään ohjausjohtoon hoitaa homman siten että auto ei tajua venttilin olavan poissa toiminnasta. Itse asensin Venturi polttimen omaan 335d siten että toimii iDriven kautta kuten OEM poltin. Kytkentä erittäin yksinkertainen kun ensin sai selville mitä kytketään mihinkin. Ei tarvita lin bus katkaisua läppämoottoreille eikä ipcu relettä etc....

          Comment

          • e46touring
            Bimmer Enthusiast
            • Dec 2003
            • 1327
            • Tornio

            #6
            E90 yms. Webasto muutos

            Originally posted by Nettipepe View Post
            Ootellaan kunnon pakkasia ja sitten lisää mittauksia
            Aihe on niin sanotusti pöydällä.
            Nyt on varmaan ne pakkaset tulleet ja miltäs letku yms muutokset vaikuttaa ??
            Toimiiko ja mikä on koneen lämpötila Webastolla lämmitettynä ?

            Mitenkä tuo muutos on tarkalleen tehty?
            Näissä E90 sarjan yms. systeemeissä EI pelkkä vastuskikkailu riitä vaan vaatii letku muutoksen.
            Vastus kikkailuakaan EI tarvita jos on NCS käytössä ja on tieto mitä moduli JBBFE pitää sisällään
            __________________________________________________ ____________
            Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

            Comment

            • e46touring
              Bimmer Enthusiast
              • Dec 2003
              • 1327
              • Tornio

              #7
              E90 yms. Webasto muutos

              Originally posted by Nettipepe View Post
              Ootellaan kunnon pakkasia ja sitten lisää mittauksia
              Aihe on niin sanotusti pöydällä.
              Nyt on varmaan ne pakkaset tulleet ja miltäs letku yms muutokset vaikuttaa ??
              Toimiiko ja mikä on koneen lämpötila Webastolla lämmitettynä ?

              Mitenkä tuo muutos on tarkalleen tehty?
              Ethän vain ottanut vesiventtiilin pohjatiivistettä pois ?

              Näissä E90 sarjan yms. systeemeissä EI pelkkä vastuskikkailu riitä vaan vaatii letku muutoksen jotta saadaan LÄMPÖÄ jaettua myös hyttään normaalisti ajon aikana.
              Vastus kikkailuakaan EI tarvita jos on NCS käytössä ja on tieto mitä moduli JBBFE pitää sisällään.
              __________________________________________________ ____________
              Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

              Comment

              • Nettipepe
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2004
                • 1341
                • Kajaani

                #8
                Originally posted by e46touring View Post
                Aihe on niin sanotusti pöydällä.
                Nyt on varmaan ne pakkaset tulleet ja miltäs letku yms muutokset vaikuttaa ??
                Toimiiko ja mikä on koneen lämpötila Webastolla lämmitettynä ?

                Mitenkä tuo muutos on tarkalleen tehty?
                Ethän vain ottanut vesiventtiilin pohjatiivistettä pois ?

                Näissä E90 sarjan yms. systeemeissä EI pelkkä vastuskikkailu riitä vaan vaatii letku muutoksen jotta saadaan LÄMPÖÄ jaettua myös hyttään normaalisti ajon aikana.
                Vastus kikkailuakaan EI tarvita jos on NCS käytössä ja on tieto mitä moduli JBBFE pitää sisällään.
                Miksei vesiventiilin tiivistettä pois?
                ko. Ratkaisu käytössä.
                Pakkasta -20 weba päällä about 10 min ja koneen lämpötila + 21 astetta.
                Sisällä ei paljoa lämmintä.
                Hieman oli tuulilasin alalaidasta vähäinen kuura sulanut.
                Vaikea sanoa kun auto oli katoksessa ja käytännössä lumeton ja kuuraton.

                Lämmintä on riittänyt normaali ajossa samanlailla kuin ennen venttiilimuutosta.

                Tietysti jos softalla olisi tuon saanut niin olisin ollut vielä onnellisempi, mutta E90:iin ei minun käyttämien asintuntijoiden mukaan moista voi tehdä
                vai voiko?
                Minulle asiantuntijat sanoivat, että vesiventiili olisi "sähköttömänä" sisäkiertoasennossa ja saisi ohjauksen auki asentoon kun auto käynnistetään.
                Vai saako tosiaan ohjauksen joltakin ohjainyksiköltä joka koodattavissa?

                Helppohan tuo tiiviste on sinne palauttaa tarvittaessa... palauttaisin kyllä jos koodaus onnistuu...
                Last edited by Nettipepe; 06-12-2012, 09:00. Reason: koodaus lisäys
                F30 320xia
                Ex E90 325da
                Ex E90 320da
                Ex E46 330D

                Comment

                • JP-76
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2009
                  • 1060
                  • Kanta-Häme

                  #9
                  Originally posted by Kilpuri View Post
                  Asiasta on keskusteltu E60 aiheisessa keskustelussa (www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=154453), mutta josko sinne ei välttämättä kaikki E9x omistajat eksy niin avasin uuden topicin. Ongelmahan on se, että alkuperäinen webasto (536 Auxiliary heating) ei lämmitä ollenkaan konetta. Webasto sulkee paluulinjan ja lämmittää 5kW tehollaan vain osaa, mikä kiertää lämppärinkennolla.

                  E6x:ssä pystyy vastuksella kikkailemaan homman niin, että lämmittää myös konetta. Onnistuuko vastaava E9x:ssä ilman ongelmia? Vai voiko homman modata jotenkin muuten simppelisti, ilman letkumuutoksia? Toisaalta jos letkumuutoksiin on mentävä, miten ne kannattaa rakennella jotta taas säästytään ongelmilta. Voiko esim. vesipumpun kierrättämä vesi tehdä jotain webaston pumpulle?

                  Ts. onko joku onnistuneesti modannut originaali webaston lämmittämään myös konetta? Jos on, miten?
                  Mulla on tiiviste poistettu eikä oo koskaan tarvinnu palella sisällä.

                  Lämmöt nousee ehkä vähän hitaammin ajaessa mutta muuta en oo huomannu.

                  Eilen oli weba päällä 45min 22asteen pakkasessa. Sisällä oli lämmintä ja koneen lämmöt +34.

                  Tekeekö toi tiivisteen poito jotain haittaa ajan kanssa, sitä en tiiä mutta se on sen ajan murhe.
                  Kalusto:
                  BMW 550i xDrive -14
                  BMW S1000R -17
                  Toyota Proace -15

                  Comment

                  • e46touring
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2003
                    • 1327
                    • Tornio

                    #10
                    webasto inline

                    Originally posted by Nettipepe View Post
                    Miksei vesiventiilin tiivistettä pois?

                    Tietysti jos softalla olisi tuon saanut niin olisin ollut vielä onnellisempi, mutta E90:iin ei minun käyttämien asintuntijoiden mukaan moista voi tehdä
                    vai voiko?

                    Minulle asiantuntijat sanoivat, että vesiventiili olisi "sähköttömänä" sisäkiertoasennossa ja saisi ohjauksen auki asentoon kun auto käynnistetään.
                    Vai saako tosiaan ohjauksen joltakin ohjainyksiköltä joka koodattavissa?

                    Helppohan tuo tiiviste on sinne palauttaa tarvittaessa... palauttaisin kyllä jos koodaus onnistuu...
                    Tässä E9X sarjan systeemissä on sama ongelma kuin E6X vesiventtiilin modauksessa tiivisteen poistolla. Eli tulee rinnakkainen hullunkierto kennon rinnalle.
                    E9x sarjoissa JOUTUU tekemään letkumuutoksia JOS haluaa 100% toimivan INLINE systeemin.
                    ELI vesiletkujen järjestys INLINE malliin ja kiertovesipumppu vaihtoon ilmanvesiventtiiliä malliksi (64 11 8 369 806)
                    Vastuskikkailua EI tarvita kun koodauksella JBE:ltä voi puukottaa vesiventtiilin pois asiantuntijoiden lausunnoista huolimatta.

                    Näillä muutoksilla systeemi TOIMII 100% teholla myös ajossa ja lämmityslaitteen kenno SAA kaiken käytettävissä olevan lämmön käyttöönsä
                    __________________________________________________ ____________
                    Neuvokkaat selviytyvät niistä tilanteista mihin viisaat ei koskaan joudu !!!

                    Comment

                    • Clavurion
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 9158
                      • Oulu

                      #11
                      Tehdään nyt ensin se ensimmäinen proto, ennen kuin leuhotetaan.
                      E39 530dA -02 M-Sport
                      E53 X5 3.0dA -06 Sport
                      * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                      Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                      Comment

                      • Nettipepe
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2004
                        • 1341
                        • Kajaani

                        #12
                        E90:iä ei voine ihan rinnastaa E60:sten järjestelmiin, kun äkkiä katsottuna letkuhässäkät ihan erilaisia.
                        Toisaalta vaikka sinne rinnakkainen kierto syntyykin, niin onko miten merkittävä koska ventiili pyrkii kuitenkin sulkemaan sen kierron... tiiviste poistettuna tietysti hieman vuotaa
                        Molemmissa tiloissa.
                        F30 320xia
                        Ex E90 325da
                        Ex E90 320da
                        Ex E46 330D

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9158
                          • Oulu

                          #13
                          Originally posted by Nettipepe View Post
                          E90:iä ei voine ihan rinnastaa E60:sten järjestelmiin, kun äkkiä katsottuna letkuhässäkät ihan erilaisia.
                          Toisaalta vaikka sinne rinnakkainen kierto syntyykin, niin onko miten merkittävä koska ventiili pyrkii kuitenkin sulkemaan sen kierron... tiiviste poistettuna tietysti hieman vuotaa
                          Molemmissa tiloissa.
                          Jos vaihtoventtiilin tiiviste poistetaan, auton käydessä osa kennon paluusta menee Webastolle (pitäisi mennä täysin moottorille) ja kylmältä Webalta sekoittuu moottorilta tulevaan kennolle menevään nesteeseen. Eli osa nesteestä kiertää turhaan Weban (joka ei ole käynnissä) ja kennon välillä käymättä moottorissa.

                          Muutetussa "inline" kierrossa koko nestemäärä kiertää aina moottorin ja Webaston kautta riippumatta tilanteesta.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • JP-76
                            Bimmer Enthusiast
                            • Aug 2009
                            • 1060
                            • Kanta-Häme

                            #14
                            Originally posted by e46touring View Post
                            Tässä E9X sarjan systeemissä on sama ongelma kuin E6X vesiventtiilin modauksessa tiivisteen poistolla. Eli tulee rinnakkainen hullunkierto kennon rinnalle.
                            E9x sarjoissa JOUTUU tekemään letkumuutoksia JOS haluaa 100% toimivan INLINE systeemin.
                            ELI vesiletkujen järjestys INLINE malliin ja kiertovesipumppu vaihtoon ilmanvesiventtiiliä malliksi (64 11 8 369 806)
                            Vastuskikkailua EI tarvita kun koodauksella JBE:ltä voi puukottaa vesiventtiilin pois asiantuntijoiden lausunnoista huolimatta.

                            Näillä muutoksilla systeemi TOIMII 100% teholla myös ajossa ja lämmityslaitteen kenno SAA kaiken käytettävissä olevan lämmön käyttöönsä

                            Vähän on vanha ketju mutta ajattelin nostaa kun alkaa olla taas ajankohtainen aihe.

                            Onko jollain selkokielistä kaaviota miten tuo letkutus pitäisi mennä inline-systeemissä ja mitä arvoa pitää puukottaa JBE:ltä tuon vesiventtiilin disabloimiseksi.
                            Last edited by JP-76; 28-09-2014, 09:53.
                            Kalusto:
                            BMW 550i xDrive -14
                            BMW S1000R -17
                            Toyota Proace -15

                            Comment

                            • JP-76
                              Bimmer Enthusiast
                              • Aug 2009
                              • 1060
                              • Kanta-Häme

                              #15
                              Eipä mittää...jatketaan keskustelua.
                              Last edited by JP-76; 30-09-2014, 12:21.
                              Kalusto:
                              BMW 550i xDrive -14
                              BMW S1000R -17
                              Toyota Proace -15

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎