Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x orig. webaston modaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • brainsurgery
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2011
    • 1355
    • Helsinki

    #16
    Onko sulla JP-76 jokin syy miksi olet tekemässä tuota letkumodausta? Eikö pelkkä tiivisteen poisto ollutkaan lopulta hyvä ratkaisu?

    Pitäisi ottaa omastakin selvää mitä se on syönyt. Onnistuin hajottamaan omasta paluuvesilinjan ja uutta tilatessa huomasin, että siellä on webastottoman version putkisto vaikka on tehdaswebasto.

    335i:ssä on siis vesipumppu erikseen kun tuossa sun autossa näyttäisi olevan vesiventtiili ja vesipumppu samassa läjässä.

    Comment

    • JP-76
      Bimmer Enthusiast
      • Aug 2009
      • 1060
      • Kanta-Häme

      #17
      Originally posted by brainsurgery View Post
      Onko sulla JP-76 jokin syy miksi olet tekemässä tuota letkumodausta? Eikö pelkkä tiivisteen poisto ollutkaan lopulta hyvä ratkaisu?

      Pitäisi ottaa omastakin selvää mitä se on syönyt. Onnistuin hajottamaan omasta paluuvesilinjan ja uutta tilatessa huomasin, että siellä on webastottoman version putkisto vaikka on tehdaswebasto.

      335i:ssä on siis vesipumppu erikseen kun tuossa sun autossa näyttäisi olevan vesiventtiili ja vesipumppu samassa läjässä.
      Syy on se, että vesiventtiilin yhteydessä oleva vesipumppu on tiensä päässä ja ajattelin vaihtaa tuon pumpun vesiventiilittömään mallin sekä samalla muuttaa nuo letkukytkennät "oikein".

      P.s. Eikös sulla pitäis olla vaan vesiventtiili lokasuojassa kuskinpuolen eturenkaan vieressä jos on tehdas-weba?

      Eli mötikkä johon tulee letku webastolta ja lähtee sekä lämppärille että lohkolle?

      Noin se mun mielestä pitäis olla kytketty 335i:ssä...

      Webastolle on oma vesipumppu webaston kyljessä ja se menee tuskin koskaan hajalle. Edit. Kai se sitten joskus menee hajalle...
      Last edited by JP-76; 30-09-2014, 12:22.
      Kalusto:
      BMW 550i xDrive -14
      BMW S1000R -17
      Toyota Proace -15

      Comment

      • brainsurgery
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2011
        • 1355
        • Helsinki

        #18
        Originally posted by JP-76 View Post
        Syy on se, että vesiventtiilin yhteydessä oleva vesipumppu on tiensä päässä ja ajattelin vaihtaa tuon pumpun vesiventiilittömään mallin sekä samalla muuttaa nuo letkukytkennät "oikein".

        P.s. Eikös sulla pitäis olla vaan vesiventtiili lokasuojassa kuskinpuolen eturenkaan vieressä jos on tehdas-weba?

        Eli mötikkä johon tulee letku webastolta ja lähtee sekä lämppärille että lohkolle?

        Noin se mun mielestä pitäis olla kytketty 335i:ssä...

        Webastolle on oma vesipumppu webaston kyljessä ja se menee tuskin koskaan hajalle.
        Joo, mulla on tuo vesiventtiili erikseen. Ja juuri vaihdettu vesipumppu siihen webaston viereen kun oli hajalla.

        Pitäisi ottaa tiiviste pois sieltä vesiventtiilistä ja testata kuinka toimii.

        Comment

        • böntti
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2011
          • 2857
          • Tampere

          #19
          Älä ota tiivistettä pois, se muuttaa venttiilin T-haaraksi. Letkumuutos kehiin ja homma toimii.
          -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
          -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
          -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
          -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

          -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

          Comment

          • brainsurgery
            Bimmer Enthusiast
            • Aug 2011
            • 1355
            • Helsinki

            #20
            Jos tietäisi mitkä letkut vedetään mihin ja mistä saa sopivat osat niin tuon voisi tehdäkin. Esim siinä paluuvesiletkussa on 5-6 haaraa niin ei ole ihan selkeä tuo jäähdytyssysteemi.

            Comment

            • Clavurion
              BTCF Member
              • Feb 2005
              • 9158
              • Oulu

              #21
              Originally posted by JP-76 View Post
              Onko jollain selkokielistä kaaviota miten tuo letkutus pitäisi mennä inline-systeemissä ja mitä arvoa pitää puukottaa JBE:ltä tuon vesiventtiilin disabloimiseksi.
              Modauksen käytännön toteutus vaihtelee moottorimallin mukaan, joten aika töisevää olisi jokaista varten tehdä keittokirjaohjetta. Idea on kuitenkin aina sama, eli kierto muutetaan niin, että moottori-Webasto-sisäkenno-moottori ovat sarjassa. E9x:ssä tosiaan järkevintä on vaihtaa lisävesipumppu/vaihtoventtiilipaketin tilalle pelkkä lisävesipumppu. Kannattaa kuitenkin huomioida, että ottaa myös uuden letkun pumpulta sisäkennolle, kun matka pumpun yhteestä on hieman pidempi kuin vaihtoventtiilimallissa. Muutoinkin osa muutoksessa tarvittavista letkuista kannattaa ottaa orkkiksena, kun vertailee Webastollisen ja normimallin letkukaavioita. Siihen vesipumpulle myös tarvii modissa monesti 180-ast. mutkan, joka löytyy helpoiten Webaston tarvikevalikoimasta (KLIK).

              Vaihtoventtiilin poisto ei näissäkään valitettavasti onnistu koodaamalla, vaan siihen on tilalle laitettava tehovastus, kuten E60/61 modissa, josta löytyy oma säikeensä.
              E39 530dA -02 M-Sport
              E53 X5 3.0dA -06 Sport
              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

              Comment

              • böntti
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2011
                • 2857
                • Tampere

                #22
                Kuva aiheesta
                Attached Files
                Last edited by böntti; 29-09-2014, 09:48. Reason: Vaihdoin tekstin toiseksi
                -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                Comment

                • Clavurion
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 9158
                  • Oulu

                  #23
                  Syyläriä ei liene tarvetta tähän soppaan sotkea. Sehän on vain toinen rinnakkainen kierto verrattuna moottori-Webasto-lämppärikenno linjaan.
                  E39 530dA -02 M-Sport
                  E53 X5 3.0dA -06 Sport
                  * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                  Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                  Comment

                  • JP-76
                    Bimmer Enthusiast
                    • Aug 2009
                    • 1060
                    • Kanta-Häme

                    #24
                    Originally posted by Clavurion View Post
                    Syyläriä ei liene tarvetta tähän soppaan sotkea. Sehän on vain toinen rinnakkainen kierto verrattuna moottori-Webasto-lämppärikenno linjaan.
                    Mitenkäs tuo vesikierto sitten 335d:ssä moottorin käydessä menee lämppärille?

                    Jos kierto menee webaston päällä ollessa: webasto -> vesiventtiili -> lämppäri -> moottori -> webasto, niin meneekös kierto webasto pois päältä ja moottori käynnissä samaa reittiä, eli puskeeko webaston pumpun läpi vai miten?

                    Onko sähköinen vesipumppu pelissä moottorin käydessä vai hoituuko lämppärinkin kierto moottorin vesipumpun voimalla :think
                    Last edited by JP-76; 29-09-2014, 06:07.
                    Kalusto:
                    BMW 550i xDrive -14
                    BMW S1000R -17
                    Toyota Proace -15

                    Comment

                    • böntti
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2011
                      • 2857
                      • Tampere

                      #25
                      Originally posted by Clavurion View Post
                      Syyläriä ei liene tarvetta tähän soppaan sotkea. Sehän on vain toinen rinnakkainen kierto verrattuna moottori-Webasto-lämppärikenno linjaan.
                      Lämppärin syöttö lähtee syylärin ylävesiletkun juuresta, siksi kirjoitin kuvaan syyläri. Vesi tulee tietenkin todellisuudessa moottorilta eikä syyläriltä, mutta eipä sillä mun mielestä tässä kohtaa niin väliä. Pointti on siinä että webasto kytketään syylärin ylävesiletkulta lämppäriin menevään letkuun, sarjaan.

                      Jp, menee juurikin niin että vesi kiertää webaston läpi aina, oli poltin päällä tai ei. En tiedä että onko vesiventtiilillä oleva vesipumppu käytössä muuten ku rest-toiminnon kanssa, webastollahan on oma pumppu?

                      Edit. Eipä se näköjään tuossa 335d tapauksessa lähdekkään siitä syylärin ylävesiletkusta, vaan suoraan moottorista. Meneekö se tehdaskierto noin niinku kuvassa? (Edit kyllä menee). Uudemmissa N47 moottoreissa (ainakin F20 ja F30) tehdaswebasto kierrättää vettä lämppärillä väärään suuntaan ja webasto sammuu kun auton starttaa, tässä näyttäis menevän oikein päin?
                      Attached Files
                      Last edited by böntti; 29-09-2014, 22:16.
                      -Koodaus, retrofitit, huollot, korjaukset, Tuikun softat, xHP dealer
                      -Sähkövikojen selvittely & korjaus, myös hankalat hommat
                      -Avaimet (E, F, G) sekä ajonestohommat (DME, DDE, EGS)
                      -Käytetyt moottorinohjainlaitteet ja mittaristot yms

                      -BmWiz Oy, puh 0400-176128. Soittaja on voittaja.

                      Comment

                      • Clavurion
                        BTCF Member
                        • Feb 2005
                        • 9158
                        • Oulu

                        #26
                        E90 335d:

                        Letku Nr.3 on paluu sisäkennolta moottorille ja passiivisen T-haaran kautta Webastolle. Kierto ohjautuu Webaston haaran, kun vaihtoventtiili sallii nesteen kiertää Webastolta eteenpäin. Kyseinen letku poistetaan ja tilalle otetaan paluuletku kennolta pelkästään moottorille Nr.3. Tästä jälkimmäisestä kaaviosta otetaan myös letku Nr.1, jos vaihtoventtiilin/vesipumppu-yhdistelmän tilalle vaihdetaan pelkkä vesipumppu.

                        Moottorilta lähtevä linja Nr.2 katkaistaan ja yhdistetään Webastolle meneväksi letkuun Nr.3. Onnistuu pelkällä letkuyhteellä siinä tulipellin lähettyvillä, kun sovittelee niitä letkuja siinä rinnakkain ja katkaisee sopivista kohdista.

                        Webastolta lähtevä letku Nr.4 katkaistaan, siihen yhdistetään aiemmin mainittu 180-ast. mutka, jolla se liitetään uuten vesipumppuun. Näin tuossa vaihtoventtiilillä ei tarvi tehdä muita letkupatentteja, kun se lähtee kokonaisuudessaan pois.
                        E39 530dA -02 M-Sport
                        E53 X5 3.0dA -06 Sport
                        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                        Comment

                        • JP-76
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2009
                          • 1060
                          • Kanta-Häme

                          #27
                          Originally posted by Clavurion View Post
                          E90 335d:

                          Letku Nr.3 on paluu sisäkennolta moottorille ja passiivisen T-haaran kautta Webastolle. Kierto ohjautuu Webaston haaran, kun vaihtoventtiili sallii nesteen kiertää Webastolta eteenpäin. Kyseinen letku poistetaan ja tilalle otetaan paluuletku kennolta pelkästään moottorille Nr.3. Tästä jälkimmäisestä kaaviosta otetaan myös letku Nr.1, jos vaihtoventtiilin/vesipumppu-yhdistelmän tilalle vaihdetaan pelkkä vesipumppu.

                          Moottorilta lähtevä linja Nr.2 katkaistaan ja yhdistetään Webastolle meneväksi letkuun Nr.3. Onnistuu pelkällä letkuyhteellä siinä tulipellin lähettyvillä, kun sovittelee niitä letkuja siinä rinnakkain ja katkaisee sopivista kohdista.

                          Webastolta lähtevä letku Nr.4 katkaistaan, siihen yhdistetään aiemmin mainittu 180-ast. mutka, jolla se liitetään uuten vesipumppuun. Näin tuossa vaihtoventtiilillä ei tarvi tehdä muita letkupatentteja, kun se lähtee kokonaisuudessaan pois.
                          Eipä tuota enää paljon selvemmin osaa kukaan kertoa, kiitos

                          Voitko vielä vinkata minkälaisen vastuksen tuohon laitan. Ei tarttis kahlata noita kaikkia e60-webastoketjuja

                          Onko tuosta wasser_ventil-arvon muuttamisesta mitään hyötyä vai jätänkö oletukselle?
                          Kalusto:
                          BMW 550i xDrive -14
                          BMW S1000R -17
                          Toyota Proace -15

                          Comment

                          • Clavurion
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 9158
                            • Oulu

                            #28
                            Originally posted by JP-76 View Post
                            Voitko vielä vinkata minkälaisen vastuksen tuohon laitan. Ei tarttis kahlata noita kaikkia e60-webastoketjuja

                            Onko tuosta wasser_ventil-arvon muuttamisesta mitään hyötyä vai jätänkö oletukselle?
                            Vastus vaikka tuosta. KLIK

                            Vaihtoventtiiliä ei pysty koodaamaan JBE:ltä pois pelistä. Jos sen koodaa "nicht_aktiv", niin Webasto ei enää suostu käynnistymään. Eli mitään koodauksia ei tarvi tehdä, vastus vain vaihtoventtiilin tilalle.
                            E39 530dA -02 M-Sport
                            E53 X5 3.0dA -06 Sport
                            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9158
                              • Oulu

                              #29
                              Osittain viitaten noihin Böntin kuviin. Bensakoneisissa kennolta palaavan linjan passiivinen T-haara on tuossa konehuoneen etualaosassa kulkevassa putkessa. KLIK Eli tuo putki pitää vaihtaa tai vaihtoehtoisesti Webastolle lähtevä haara pitää koittaa jotenkin tulpata. Uusi putki siistimpi ja toimintavarmempi vaihtoehto.

                              Moottorilta vaihtoventtiilille tuleva linja pitää ohjata Webastolle ja Webastolta lähtevä linja suoraan kennolle vaihtoventtiilin ohi. KLIK

                              Mainittakoon vielä tämä perustava ero 3- ja 5-sarjan Webastojärjestelyssä. 3-sarjassa vaihtoventtiili on syötön kuumalla puolella ja tämän takia muutos vaatii suurempia letkumuutoksia. 5-sarjassa vaihtoventtiili on kennolta palaavassa linjassa, joten yleensä päästään pienemmillä muutoksilla.
                              Last edited by Clavurion; 29-09-2014, 16:49.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9158
                                • Oulu

                                #30
                                Originally posted by böntti View Post
                                Uudemmissa N47 moottoreissa (ainakin F20 ja F30) tehdaswebasto kierrättää vettä lämppärillä väärään suuntaan ja webasto sammuu kun auton starttaa, tässä näyttäis menevän oikein päin?
                                Kuulostaa vallan erikoiselta järjestelyltä. Näistä F30 Webastollisen letkutuksista ei valitettavasti osakaavioista löydy ollenkaan kuvaa. Pitäisi tutkailla tarkemmin Webaston retrofit-ohjetta. (Löytyykö Böntiltä?) Muilta osin letkuksessa ei sinänsä näyttäisi olevan mitään niin ihmeellistä, etteikö tätäkin saisi kohtuuvaivalla asennettua sarjaan.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎