Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x orig. webaston modaus

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Clavurion
    BTCF Member
    • Feb 2005
    • 9158
    • Oulu

    #76
    Originally posted by JyriSalmi View Post
    Terve!

    Tässä olis e91 320d webaston muutos kuva lämmittämään moottoria. Kommentoikaa olenko ymmärtänyt asian oikein?

    Kiitos kaikille etukäteen
    Aivan oikein.

    Tämän saman olen kyllä edellä sanoiksi pukenut. Helpoimmalla pääsee, kun hommaa Webastottoman vesipumpun, pumpulta kennolle menevän letkun (alkuperäinen jää uudella pumpulla vähän lyhyeksi), kennon paluuletkun ja 180-asteen mutkalla olevan letkun (esim. KLIK). Lisäksi liitosmuhveja.
    E39 530dA -02 M-Sport
    E53 X5 3.0dA -06 Sport
    * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
    Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

    Comment

    • JyriSalmi
      Bimmer Rookie
      • Jan 2016
      • 45
      • Jyväskylä

      #77
      Originally posted by Clavurion View Post
      Aivan oikein.

      Tämän saman olen kyllä edellä sanoiksi pukenut. Helpoimmalla pääsee, kun hommaa Webastottoman vesipumpun, pumpulta kennolle menevän letkun (alkuperäinen jää uudella pumpulla vähän lyhyeksi), kennon paluuletkun ja 180-asteen mutkalla olevan letkun (esim. KLIK). Lisäksi liitosmuhveja.
      Ok! Hyvä ja kiitos vastauksesta!



      Joo eli 2 ja 3 letku kuvasta ja mitäs liitosmuhveja vielä tosta kuvasta tarviis niin tulis kerralla oikein.

      T:Jyri

      Comment

      • Clavurion
        BTCF Member
        • Feb 2005
        • 9158
        • Oulu

        #78
        Vaikka tämmösiä jatkoliitospaloja. KLIK
        E39 530dA -02 M-Sport
        E53 X5 3.0dA -06 Sport
        * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
        Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

        Comment

        • JyriSalmi
          Bimmer Rookie
          • Jan 2016
          • 45
          • Jyväskylä

          #79
          Originally posted by Clavurion View Post
          Vaikka tämmösiä jatkoliitospaloja. KLIK
          Olikos siihen venttiilin vastus hommaan joku liitin mikä kävis suoraan siihen venttiilin paikalle, eli vois kolvailla vastuksen pöydällä eikä lokarin sisällä

          Comment

          • Clavurion
            BTCF Member
            • Feb 2005
            • 9158
            • Oulu

            #80
            Originally posted by JyriSalmi View Post
            Olikos siihen venttiilin vastus hommaan joku liitin mikä kävis suoraan siihen venttiilin paikalle, eli vois kolvailla vastuksen pöydällä eikä lokarin sisällä
            Niin, se venttiilihän on näissä siinä pumpun yhteydessä konetilassa, joten ei tarvi konttailla missään. Lämmitettävän pesurisuuttimen liitin on sama.
            E39 530dA -02 M-Sport
            E53 X5 3.0dA -06 Sport
            * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
            Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

            Comment

            • WSE1
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3242
              • Suomusjärvi

              #81
              Originally posted by JyriSalmi View Post
              Terve!

              Tässä olis e91 320d webaston muutos kuva lämmittämään moottoria. Kommentoikaa olenko ymmärtänyt asian oikein?

              Kiitos kaikille etukäteen
              Piirros on hauska kun toinen vesiletku "menee" webaston ilmanottoon

              Minä olen heittänyt yleismallin bosch pumpun (n 50€) letkujen 2 ja 3 väliin (pumppauksen suunta letkusta 3 letkuun 2) ,Otetaan orkkis venttiili vekka, laitetaan 47ohm tehovastus venttiilin johtoihin, sen jälkeen letku 4 poikki läheltä T- haaraa ja jatkopalikalla kiinni letkuun 1. Sitten korvataan T haara myös jatkopalikalla, ja lopuksi vaihdetaan webaston päässä letkujen paikat keskenään että saadaan weballe kiertosuunta oikeinpäin (toimii vaikka ei tekisikään tosin weban lämpösensoreiden kannalta neste kiertää väärinpäin joten voi lukittua helpommin jos on ilmaa, käytännössä ei merkitystä). Tällä setupilla ei tarvita yhtään ylimääräistä letkua eikä yhtään ylimääräistä liitosta!

              Comment

              • karsta
                Bimmer Fanatic
                • Feb 2006
                • 263
                • Hollola

                #82
                Originally posted by Nettipepe View Post
                Automaattisesti webasto on päällä niinkauan kun saavutetaan normaali käyntilämpö.
                Tottakai se kannattaa kun lämpenee kone ja sisätila nopeammin.
                Teoriassa säästää jopa polttoainetta.

                Jos letkumuutos ratkaisuun päätyy niin joku foorumillakin pyörivä ammattilainen tekee sen varmaan nopeammin.
                Venttiilin tiivisteen poisto ei kyllä ole iso homma tehdä itsekin
                Kävin teettämässä tämän muutoksen Nastolassa firmassa nimeltä Thermo-Tek. Homma hoitui näppärästi ja jälki oli ammattimaista, ja nyt systeemit toimii kuten pitäisikin eli lämpiää sekä kone että kabiiini. Suosittelen kyseistä puljua jos joku muu suunnittelee samaa modausta.
                Opel Insignia Sports Tourer Innovation 2.0D AT8 -18 käyttis
                Ford Mustang GT 5.0 -95 NOS kylpyamme

                Comment

                • JyriSalmi
                  Bimmer Rookie
                  • Jan 2016
                  • 45
                  • Jyväskylä

                  #83
                  Originally posted by WSE1 View Post
                  Piirros on hauska kun toinen vesiletku "menee" webaston ilmanottoon

                  Minä olen heittänyt yleismallin bosch pumpun (n 50€) letkujen 2 ja 3 väliin (pumppauksen suunta letkusta 3 letkuun 2) ,Otetaan orkkis venttiili vekka, laitetaan 47ohm tehovastus venttiilin johtoihin, sen jälkeen letku 4 poikki läheltä T- haaraa ja jatkopalikalla kiinni letkuun 1. Sitten korvataan T haara myös jatkopalikalla, ja lopuksi vaihdetaan webaston päässä letkujen paikat keskenään

                  että saadaan weballe kiertosuunta oikeinpäin (toimii vaikka ei tekisikään tosin weban lämpösensoreiden kannalta neste kiertää väärinpäin joten voi lukittua helpommin jos on ilmaa, käytännössä ei merkitystä). Tällä setupilla ei tarvita yhtään ylimääräistä letkua eikä yhtään ylimääräistä liitosta!
                  Joo tosta kuvasta meikäläinen ei oikeen ymmärrä missä ne webaston lähdöt...

                  Mulle on tulossa KL:stä ei webastollisen pumppu olikohan 180e ja ei webastollisen letkut 2-3. 47ohm 25w vastus ja saksasta 180 asteen webaston letku ja liitoskappaleita. Selitäppä tyhmälle vielä, miten päin ne webastolle menevät letkut kytketään, että kierto menee oikein.Täytyy
                  varmaan viikonloppuna tehä ensin se tiivisteen poisto nykyiselle pumpulle ennen ku saa noi osat.

                  Comment

                  • Cunttory
                    Bimmer Enthusiast
                    • Feb 2004
                    • 1772
                    • Kuopio

                    #84
                    Onko e9x:n bensaversioissa tuossa changeover valvessa myös kumitiiviste, minkä poistamalla saa veden kiertämään moottorissa? Tarkoitus olisi ensihätään tehdä viritys ennen kunnollista toteutusta.


                    Kaikista Pierburgin tuotteista tulee iän myötä paskaa!

                    Comment

                    • brainsurgery
                      Bimmer Enthusiast
                      • Aug 2011
                      • 1355
                      • Helsinki

                      #85
                      Onkohan E91 alkuperäisen webaston bensaletkut E85 kestävää tavaraa ja jos eivät ole, kuinkahan hankala nuo on vaihtaa sellaisiin?

                      Comment

                      • Lippe
                        Bimmer Rookie
                        • Sep 2019
                        • 31
                        • Kangasala

                        #86
                        Tässä ketjussa oli kaikki oleellinen modauksen tekemiseen omaan pirssiini ( https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_1676 ) .

                        Jäi vielä mietityttämään , voisiko vaihtoventtiilin jättää ohittamatta, poistamatta, ja tekemättä sähkömuutoksia.

                        Tehdaskytketä vaihtoventtiilille:
                        * Input 1 : Inlet Engine
                        * Input 2 : Webasto (output,lämmitetty neste)
                        * Output : Kiertovesipumppu -> Sisäkenno

                        Täällä käytetty modaus liitti Webasto:n output:n suoraan kiertovesipumppuun + vaihtoventiilin eliminointi + "Inlet Engine" reititetty Webasto Input:iin letkumuutoksin tulppauksineen.

                        Vaihtoehtoinen tapa vaihtoventtiilille:
                        * Input 1 : Webasto Output
                        * Input 2 : Webasto Output
                        * Output : Kiertovesipumppu -> Sisäkenno

                        Onko tässä järkeä ? Vai onko tuo inputin letku-tuplaus käytännössä hankalaa. Vai enkö ole maallikkona ymmärtänny jotain yksityiskohtaa ? Mielestäni Webston neste on tässäkin tavassa reititetty suoraan kiertovesipumpulle, ja vaihtoventiilissä pitäisi olla ainakin 1 reitti "johtava",silloin kun BMW insinöörit on halunneet nestettä kierrättää systeemissä.

                        Syy miksi kysyn tätä on ainakin se, etten ymmärrä miten voisin liittää webasto:n output:in suoraan kiertovesipumppuun. Tuohan on integroitu paketti. En haluaisi tähän hätään muutenkaan ostaa Webastottoman mallin pumppua,
                        Last edited by Lippe; 06-11-2019, 21:15.
                        2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

                        Comment

                        • Clavurion
                          BTCF Member
                          • Feb 2005
                          • 9158
                          • Oulu

                          #87
                          Originally posted by Lippe View Post
                          Tässä ketjussa oli kaikki oleellinen modauksen tekemiseen omaan pirssiini ( https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=64_1676 ) .

                          Jäi vielä mietityttämään , voisiko vaihtoventtiilin jättää ohittamatta, poistamatta, ja tekemättä sähkömuutoksia.

                          Tehdaskytketä vaihtoventtiilille:
                          * Input 1 : Inlet Engine
                          * Input 2 : Webasto (output,lämmitetty neste)
                          * Output : Kiertovesipumppu -> Sisäkenno

                          Täällä käytetty modaus liitti Webasto:n output:n suoraan kiertovesipumppuun + vaihtoventiilin eliminointi + "Inlet Engine" reititetty Webasto Input:iin letkumuutoksin tulppauksineen.

                          Vaihtoehtoinen tapa vaihtoventtiilille:
                          * Input 1 : Webasto Output
                          * Input 2 : Webasto Output
                          * Output : Kiertovesipumppu -> Sisäkenno

                          Onko tässä järkeä ? Vai onko tuo inputin letku-tuplaus käytännössä hankalaa. Vai enkö ole maallikkona ymmärtänny jotain yksityiskohtaa ? Mielestäni Webston neste on tässäkin tavassa reititetty suoraan kiertovesipumpulle, ja vaihtoventiilissä pitäisi olla ainakin 1 reitti "johtava",silloin kun BMW insinöörit on halunneet nestettä kierrättää systeemissä.

                          Syy miksi kysyn tätä on ainakin se, etten ymmärrä miten voisin liittää webasto:n output:in suoraan kiertovesipumppuun. Tuohan on integroitu paketti. En haluaisi tähän hätään muutenkaan ostaa Webastottoman mallin pumppua,
                          Toki siihen vaihtoventtiilin letkutukseen voi muitankin vaihtoehtoja tehdä, jos siltä tuntuu. Jos vaihtoventtiilin jättää normaalisti toimintaan, jollain Y-haaroituksella molemmat tulot Webastolta. Jos vaihtoventtiilin liittimen irrottaa ja laittaa siihen vastuksen, siirretään vaihtoventtiilillä Webaston tulo moottorin tuloon ja tulpataan normaali Webaston tulo.
                          E39 530dA -02 M-Sport
                          E53 X5 3.0dA -06 Sport
                          * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                          Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                          Comment

                          • Lippe
                            Bimmer Rookie
                            • Sep 2019
                            • 31
                            • Kangasala

                            #88
                            Originally posted by Clavurion View Post
                            Toki siihen vaihtoventtiilin letkutukseen voi muitankin vaihtoehtoja tehdä, jos siltä tuntuu. Jos vaihtoventtiilin jättää normaalisti toimintaan, jollain Y-haaroituksella molemmat tulot Webastolta. Jos vaihtoventtiilin liittimen irrottaa ja laittaa siihen vastuksen, siirretään vaihtoventtiilillä Webaston tulo moottorin tuloon ja tulpataan normaali Webaston tulo.
                            Kiitos tästä vinkistä. Eli tuolla tavalla saataisiin kiinteä "reititys" vaihtoventtiiliin ja pelkkä moottoritulon tulppaus riittäisi. Tämä tapa kyllä kuulostaa vaivattomammalta kuin alkaa väkertää letkunpätkien kanssa vaihtoventtiilin juuressa.

                            Tn. Teetätän työn muulla, mutta on se hyvä ymmärtää mitä huollosta pyytää.
                            2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

                            Comment

                            • Clavurion
                              BTCF Member
                              • Feb 2005
                              • 9158
                              • Oulu

                              #89
                              Originally posted by Lippe View Post
                              Kiitos tästä vinkistä. Eli tuolla tavalla saataisiin kiinteä "reititys" vaihtoventtiiliin ja pelkkä moottoritulon tulppaus riittäisi. Tämä tapa kyllä kuulostaa vaivattomammalta kuin alkaa väkertää letkunpätkien kanssa vaihtoventtiilin juuressa.

                              Tn. Teetätän työn muulla, mutta on se hyvä ymmärtää mitä huollosta pyytää.
                              Laita sitten jatkotarina lopputuloksesta.
                              E39 530dA -02 M-Sport
                              E53 X5 3.0dA -06 Sport
                              * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                              Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                              Comment

                              • Lippe
                                Bimmer Rookie
                                • Sep 2019
                                • 31
                                • Kangasala

                                #90
                                Originally posted by Clavurion View Post
                                Laita sitten jatkotarina lopputuloksesta.
                                Jep. Webaston korjaus on ensimmäinen rasti ja sitten tulee tämä modaus. En ilmeisesti saa teetettyä sitä samassa paikassa.
                                2 x Fiat 127, Corsa A, Vectra A 2.0, Mazda 323 Forte 1.5, Vectra B 2.0 + Corsa B 1.0, Accord -09 + Jazz -03 (nyk), BMW 330d -10 (nyk)

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎