memebuy23buy

Lukkoperä E9X sarjalaiseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Juuså
    replied
    Lisätään vielä sen verran, että en ole itse päässyt vielä ikinä ajamaan lumella tuolla 40/15 perällä, mutta huomaa jo esim sorallakin tiukasti kääntäessä, jos vähänkään rivakammin kaasua antaa nii jauhaa molemmat herkästi. Että tosiaan 75% voi olla aika haastava talvella. Tuolla 40% kuitenkin pystyy ajamaan ihan täysin normaalisti, eikä sen olemassaoloa oikeestaan huomaa muusta kuin siitä, että on paljon enemmän pitoja. Kuivalta asfaltitakin kun lähettää, niin lähtee todella helposti perä sladiin jos niin haluaa. Pitää kertoa kokemuksia kohan sitä lunta joskus tulisi ja pääsisi testaamaan.

    Leave a comment:


  • 316bemi
    replied
    Originally posted by eljas View Post
    Kiitos kokemuksen jakamisesta! Jotenkin tuntuu että valitsen sen...

    Ellei kellään satu olemaan kokemusta tuosta 75%:sta?
    Sen verran lisään vielä et tuommonen 75% on vetopäällä jo senverra lähellä hitsilukkoa et liukkaalla paikaltaan lähöissä perä pyrkii viereiselle kaistalle jos hiemankaan kaltevuutta. Sama efekti varmasti liikenneympyröissä yms toistuu(toiset tykkää,toinen kyllästyy ajanmittaan)

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Originally posted by Juuså View Post
    Riittää 40%. Mulla 371/800, tosin vitosen kopassa ja 40/15 perä.
    Kiitos kokemuksen jakamisesta! Jotenkin tuntuu että valitsen sen...

    Ellei kellään satu olemaan kokemusta tuosta 75%:sta?

    Leave a comment:


  • Juuså
    replied
    Originally posted by eljas View Post
    Kovasti väitti että 75% ei kinnaa parkkipaikalla kun ei ole esijännitystä.

    Jotenkin tuo 50/50 ei nyt enää innosta kun pykältää pienemmälle (automaatilla), jos on se käyttäytyy noin. Radalla ei kuitenkaan tule ajettua vaan ihan kadulla. Ja kadulle haluan sitä loogista käyttäytymistä kun laittaa lapun lattiaan ja pyörät lyö tyhjää. Riittääkö siihen tuo 40%?

    Mulla on se rapiat 400hp tossa 135:ssa joten kahdeksalla levyllä ehdottomasti.
    Riittää 40%. Mulla 371/800, tosin vitosen kopassa ja 40/15 perä.

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Originally posted by 316bemi View Post
    Kyllä 75% on pääasialliseen käyttikseen liikaa,vaikka toki kemppilukollaki pärjää mut ei se jokatilanteessa mukava oo. Itse hommasin e39iin 40/15% samalta jampalta. Tuo 75% todennäkösesti kesällä jo junnaa paikoin tiukkaan kääntäessä vastaan.

    50/50 käyttäytyminen vetopäällä toki hyvä,mut himmatessa ei niinkään kun perä tasaa aika jyrkästi nopeuseroja kun esim liukkaalla tuikkaat pari pykälää pienempää. Toki manuaalilla tuolla saa hyvin pirssin kääntyy ja jarrutettuu kyytiä esim jääradalla,mut veikkaanpa et jos ei kokemusta noista oo niin hommaa suosiolla joku missä ramppikulmia muokattu et jarrupuolella ei tarraa nii hanakkaan niin meno turvallisempaa!

    En lueskellu onko sulla miten paljo viritetty tuota 135sta,mut jos paukkua reilummin nii sen takia kantsii ottaa tuplakitkalevyillä nii kestää kesällä menon.
    Kovasti väitti että 75% ei kinnaa parkkipaikalla kun ei ole esijännitystä.

    Jotenkin tuo 50/50 ei nyt enää innosta kun pykältää pienemmälle (automaatilla), jos on se käyttäytyy noin. Radalla ei kuitenkaan tule ajettua vaan ihan kadulla. Ja kadulle haluan sitä loogista käyttäytymistä kun laittaa lapun lattiaan ja pyörät lyö tyhjää. Riittääkö siihen tuo 40%?

    Mulla on se rapiat 400hp tossa 135:ssa joten kahdeksalla levyllä ehdottomasti.

    Leave a comment:


  • 316bemi
    replied
    Originally posted by eljas View Post
    Jotenkin tuo 75% alkaa tuntua liian jyrkältä, vaikkakin talvella tulee ajettua luistonestot päällä normaalisti.

    Sitä vielä mietin, että mitä tuo prosenttiluku tässä tapauksessa suoraan tarkoittaa. Se ei ainakaan voi tarkoittaa pyörien pyörimiseroa, koska tällöin 25% olisi "tiukempi". Eli näin insinöörinä olisi hyvä tietää mitä prosenttiluku tarkoittaa.


    Tuossa 50/50 perässä ihmetyttää tuo maininta siitä, että saattaa käyttäytyä oudosti kun päästää kaasun?
    Kyllä 75% on pääasialliseen käyttikseen liikaa,vaikka toki kemppilukollaki pärjää mut ei se jokatilanteessa mukava oo. Itse hommasin e39iin 40/15% samalta jampalta. Tuo 75% todennäkösesti kesällä jo junnaa paikoin tiukkaan kääntäessä vastaan.

    50/50 käyttäytyminen vetopäällä toki hyvä,mut himmatessa ei niinkään kun perä tasaa aika jyrkästi nopeuseroja kun esim liukkaalla tuikkaat pari pykälää pienempää. Toki manuaalilla tuolla saa hyvin pirssin kääntyy ja jarrutettuu kyytiä esim jääradalla,mut veikkaanpa et jos ei kokemusta noista oo niin hommaa suosiolla joku missä ramppikulmia muokattu et jarrupuolella ei tarraa nii hanakkaan niin meno turvallisempaa!

    En lueskellu onko sulla miten paljo viritetty tuota 135sta,mut jos paukkua reilummin nii sen takia kantsii ottaa tuplakitkalevyillä nii kestää kesällä menon.

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Jotenkin tuo 75% alkaa tuntua liian jyrkältä, vaikkakin talvella tulee ajettua luistonestot päällä normaalisti.

    Sitä vielä mietin, että mitä tuo prosenttiluku tässä tapauksessa suoraan tarkoittaa. Se ei ainakaan voi tarkoittaa pyörien pyörimiseroa, koska tällöin 25% olisi "tiukempi". Eli näin insinöörinä olisi hyvä tietää mitä prosenttiluku tarkoittaa.

    Tuossa 50/50 perässä ihmetyttää tuo maininta siitä, että saattaa käyttäytyä oudosti kun päästää kaasun?

    Leave a comment:


  • Juuså
    replied
    Originally posted by eljas View Post
    Tällaisia vastauksia sain kun kyselin että mikä olisi sopivin paketti meikäläiselle:

    50%/50% locks a bit more in deceleration and can promote surprise rear end "whipping" if you sudently lift off the trottle also possibly loosing control on the steering(must pull handbrake in order to stabilize understeer, drift technique).

    75%/30% is still very much driver friendly on the road.
    I don´t use pre-load so normal wet driving is still easy. 30% lock gives very little rear end whipping effect on decel.


    Nyt kun vielä osaisi päättää. :think
    Jos ajelet talvella nii tuo 75% voi olla aika paljon. Pitoa kun ei ole juuri nimeksikään ja sitten kun lähdet mutkasta kiihdyttämään, niin saattaa helposti potkasta perää irti. Tällä portugalin kaverilla tuskin on kokemusta lumella/jäällä ajamisesta. Märkä asfaltti on kuitenkin hieman eriasia. Tiedä sitten, ei ole kokemusta.

    Itse kysyin eräältä btcf käyttäjältä kokemuksia noista peristä, joten häntä lainaten "40/15 toimi ihan ok, mutta omaan makuun 50/50 se vasta perä olikin. Ei yhtään liian tiukka normiajossa, kun ei ollut esijännitystä. Tarvittaessa nappasi kiinni todella hyvin, ja talviajossa pelasi myös erittäin hyvin."

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Tällaisia vastauksia sain kun kyselin että mikä olisi sopivin paketti meikäläiselle:

    50%/50% locks a bit more in deceleration and can promote surprise rear end "whipping" if you sudently lift off the trottle also possibly loosing control on the steering(must pull handbrake in order to stabilize understeer, drift technique).

    75%/30% is still very much driver friendly on the road.
    I don´t use pre-load so normal wet driving is still easy. 30% lock gives very little rear end whipping effect on decel.


    Nyt kun vielä osaisi päättää. :think

    Leave a comment:


  • Juuså
    replied
    Originally posted by IKa View Post
    Jos asvaltti radalla on tarkoitus tavoitella hyviä kierrosaikoja, niin takavetoisessa autossa 75% lukitus on likaa. 50% lukitus ilman esijännitystä toimii hyvin, mutta sitä suurempi lukitus saa auton puskemaan liikaa.
    Tämä on varmasti totta, 75% on kuitenkin aika lailla paljon ja käy jo lähestulkoon driftingiin. Kysyin yheltä käyttäjältä kokemuksia ennen tuota oman perän tilausta ja hän kehui tuota 50/50 perää ilman esijännitystä. Iha käyttöautossa siis ollut, se varmaan alkaa olla jo aika maksimi katuajoon.

    Leave a comment:


  • IKa
    replied
    Originally posted by Juuså View Post
    75% rupee olemaan lähinnä ratakäyttöön sopiva...
    Jos asvaltti radalla on tarkoitus tavoitella hyviä kierrosaikoja, niin takavetoisessa autossa 75% lukitus on likaa. 50% lukitus ilman esijännitystä toimii hyvin, mutta sitä suurempi lukitus saa auton puskemaan liikaa.

    Leave a comment:


  • Juuså
    replied
    Originally posted by eljas View Post
    Tämähän olikin hyvä linkki, en tiennyt että joku myy tällaisia täysin valmiita settejä. Tosin nyt kun olen tästä tietoinen, lisää se tuskaa päätöksentekoon. Olin jo melkein painamassa osta-nappia Quaifen kohdalla, mutta nyt pitääkin miettiä. Mulla on siis 135 automaattina, eli pitäisi olla 188 perä 3.46 pultattuna.

    Quaifen kanssa asennus on "hankalampaa" ja näin ollen kalliimpaa, koska en itse uskalla lähteä arpomaan että onko hammaskosketus kohdillaan vai ei. Näin ollen tämä valmis plug'n'play -perä olisi näppärä, koska se nyt vaihtuu omassakin tallissa helposti.

    Nyt mietinkin, että mikä noista olisi järkevä vaihtoehto (vai ei mikään?). Autolla ei ajeta radalla vaan lähtökohtaisesti kadulla. Tehoa on enemmän kuin vakiossa, joten sen takia myös pitoja kaivataan lisää. Eniten kuitenkin kaipaan loogista perän käyttäytymistä kun lähdetään luistelemaan/sudittelemaan, jonka takia Quaife olisi varmaankin paras. Onko tuo 75%/30% sopiva vai liian rankka tällaiseen ajoon?
    Lukeehan se tuolla perän optioissakin, eli 75% rupee olemaan lähinnä ratakäyttöön sopiva. Kadulle 40% on varmasti tarpeeksi, eihän bemarin omat kitkalukkoperätkään ole kuin 25/25. Ja kyllä nekin pitää varsin hyvin.

    Leave a comment:


  • eljas
    replied
    Originally posted by works View Post
    Alkaa tuota tehoa olemaan 135:ssa sen verran että pitänee lukkoa taakse laittaa. Tämä kaveri oli jollekkin täällä jo tuttu, tekee about mitä vaan komboja minkä vaan perän sisään.
    Tämähän olikin hyvä linkki, en tiennyt että joku myy tällaisia täysin valmiita settejä. Tosin nyt kun olen tästä tietoinen, lisää se tuskaa päätöksentekoon. Olin jo melkein painamassa osta-nappia Quaifen kohdalla, mutta nyt pitääkin miettiä. Mulla on siis 135 automaattina, eli pitäisi olla 188 perä 3.46 pultattuna.

    Quaifen kanssa asennus on "hankalampaa" ja näin ollen kalliimpaa, koska en itse uskalla lähteä arpomaan että onko hammaskosketus kohdillaan vai ei. Näin ollen tämä valmis plug'n'play -perä olisi näppärä, koska se nyt vaihtuu omassakin tallissa helposti.

    Nyt mietinkin, että mikä noista olisi järkevä vaihtoehto (vai ei mikään?). Autolla ei ajeta radalla vaan lähtökohtaisesti kadulla. Tehoa on enemmän kuin vakiossa, joten sen takia myös pitoja kaivataan lisää. Eniten kuitenkin kaipaan loogista perän käyttäytymistä kun lähdetään luistelemaan/sudittelemaan, jonka takia Quaife olisi varmaankin paras. Onko tuo 75%/30% sopiva vai liian rankka tällaiseen ajoon?

    Leave a comment:


  • works
    replied
    Originally posted by Juuså View Post
    Itsellä tuo 40/15 setti vahvemmilla laakereilla LCI e61 530d:ssä. Ei ole liian raju normaaliin ajoon, pitää kyllä erinomaisesti ja uskoisin että talvellakin hakkaa quaifen mennen tullen. Mulla on perus 370hv 800nm setti ja kyllä puree tiukasti lukko kiinni kun antaa kenkää. Ja oli kyllä tosi helppo kun vaan vaihtoi perän ja eikun suorilta ajoon. Ja kannattaa kysyä tarjousta jos maksat suoraan pankkitilille, niinkuin itse tein. Ebay ottaa 10% välistä.
    Hyvää dataa, kiitos. Kaveri jo ihan suorilta käsiltä siirsi keskustelun pois ebaystä ja mailitse totesi tämän 10% alen suoralla PayPal-transferilla.

    Leave a comment:


  • works
    replied
    Originally posted by arska86 View Post
    Quaife on varmasti helpoin vaihtoehto ja ihan toimiva. 1 hyvä vaihtoehto on ostaa 1M/M3 taka-akselisto kokonaisuudessaan.
    Quaife asennuksineen hitsattuun perään on kalliimpi ja auto on poissa käytöstä koneistuksen ajan. Kuten yllä todetaan, tämä vaihtari missä koko perä swapataan kerralla on siten aikataulun puolesta huomattavasti parempi, auto kun on päivittäisessä käytössä.

    1M/M3:n perän kanssa, joka olisi todella passeli vaihtoehto, joutuu teettämään uuden kardaanin. Sekä tietysti metsästämään hyväkuntoisen perän, joita ei ihan joka kuukausi tule eteen. Jos jostain saisi koko M3:n subframen kaikkine kilkkeineen olisi se itselleni ainoa vaihtari jonka kanssa jaksaisin lähteä teettämään uutta kardaania, mutta sen kanssa ei pääse kyllä ns. kustannustehokkaalle alueelle

    Leave a comment:

Working...
X