Announcement

Collapse
No announcement yet.

Lukkoperä E9X sarjalaiseen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Juuså
    BTCF Member
    • Oct 2009
    • 210
    • Kuopio

    Originally posted by eljas View Post
    Tällaisia vastauksia sain kun kyselin että mikä olisi sopivin paketti meikäläiselle:

    50%/50% locks a bit more in deceleration and can promote surprise rear end "whipping" if you sudently lift off the trottle also possibly loosing control on the steering(must pull handbrake in order to stabilize understeer, drift technique).

    75%/30% is still very much driver friendly on the road.
    I don´t use pre-load so normal wet driving is still easy. 30% lock gives very little rear end whipping effect on decel.


    Nyt kun vielä osaisi päättää. :think
    Jos ajelet talvella nii tuo 75% voi olla aika paljon. Pitoa kun ei ole juuri nimeksikään ja sitten kun lähdet mutkasta kiihdyttämään, niin saattaa helposti potkasta perää irti. Tällä portugalin kaverilla tuskin on kokemusta lumella/jäällä ajamisesta. Märkä asfaltti on kuitenkin hieman eriasia. Tiedä sitten, ei ole kokemusta.

    Itse kysyin eräältä btcf käyttäjältä kokemuksia noista peristä, joten häntä lainaten "40/15 toimi ihan ok, mutta omaan makuun 50/50 se vasta perä olikin. Ei yhtään liian tiukka normiajossa, kun ei ollut esijännitystä. Tarvittaessa nappasi kiinni todella hyvin, ja talviajossa pelasi myös erittäin hyvin."
    G31 540d xDrive -18

    Comment

    • eljas
      BTCF Member
      • Apr 2017
      • 309
      • Vantaa

      Jotenkin tuo 75% alkaa tuntua liian jyrkältä, vaikkakin talvella tulee ajettua luistonestot päällä normaalisti.

      Sitä vielä mietin, että mitä tuo prosenttiluku tässä tapauksessa suoraan tarkoittaa. Se ei ainakaan voi tarkoittaa pyörien pyörimiseroa, koska tällöin 25% olisi "tiukempi". Eli näin insinöörinä olisi hyvä tietää mitä prosenttiluku tarkoittaa.

      Tuossa 50/50 perässä ihmetyttää tuo maininta siitä, että saattaa käyttäytyä oudosti kun päästää kaasun?
      N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
      Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
      Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

      Comment

      • 316bemi
        BTCF Member
        • Oct 2010
        • 216
        • Joensuu

        Originally posted by eljas View Post
        Jotenkin tuo 75% alkaa tuntua liian jyrkältä, vaikkakin talvella tulee ajettua luistonestot päällä normaalisti.

        Sitä vielä mietin, että mitä tuo prosenttiluku tässä tapauksessa suoraan tarkoittaa. Se ei ainakaan voi tarkoittaa pyörien pyörimiseroa, koska tällöin 25% olisi "tiukempi". Eli näin insinöörinä olisi hyvä tietää mitä prosenttiluku tarkoittaa.


        Tuossa 50/50 perässä ihmetyttää tuo maininta siitä, että saattaa käyttäytyä oudosti kun päästää kaasun?
        Kyllä 75% on pääasialliseen käyttikseen liikaa,vaikka toki kemppilukollaki pärjää mut ei se jokatilanteessa mukava oo. Itse hommasin e39iin 40/15% samalta jampalta. Tuo 75% todennäkösesti kesällä jo junnaa paikoin tiukkaan kääntäessä vastaan.

        50/50 käyttäytyminen vetopäällä toki hyvä,mut himmatessa ei niinkään kun perä tasaa aika jyrkästi nopeuseroja kun esim liukkaalla tuikkaat pari pykälää pienempää. Toki manuaalilla tuolla saa hyvin pirssin kääntyy ja jarrutettuu kyytiä esim jääradalla,mut veikkaanpa et jos ei kokemusta noista oo niin hommaa suosiolla joku missä ramppikulmia muokattu et jarrupuolella ei tarraa nii hanakkaan niin meno turvallisempaa!

        En lueskellu onko sulla miten paljo viritetty tuota 135sta,mut jos paukkua reilummin nii sen takia kantsii ottaa tuplakitkalevyillä nii kestää kesällä menon.

        Comment

        • eljas
          BTCF Member
          • Apr 2017
          • 309
          • Vantaa

          Originally posted by 316bemi View Post
          Kyllä 75% on pääasialliseen käyttikseen liikaa,vaikka toki kemppilukollaki pärjää mut ei se jokatilanteessa mukava oo. Itse hommasin e39iin 40/15% samalta jampalta. Tuo 75% todennäkösesti kesällä jo junnaa paikoin tiukkaan kääntäessä vastaan.

          50/50 käyttäytyminen vetopäällä toki hyvä,mut himmatessa ei niinkään kun perä tasaa aika jyrkästi nopeuseroja kun esim liukkaalla tuikkaat pari pykälää pienempää. Toki manuaalilla tuolla saa hyvin pirssin kääntyy ja jarrutettuu kyytiä esim jääradalla,mut veikkaanpa et jos ei kokemusta noista oo niin hommaa suosiolla joku missä ramppikulmia muokattu et jarrupuolella ei tarraa nii hanakkaan niin meno turvallisempaa!

          En lueskellu onko sulla miten paljo viritetty tuota 135sta,mut jos paukkua reilummin nii sen takia kantsii ottaa tuplakitkalevyillä nii kestää kesällä menon.
          Kovasti väitti että 75% ei kinnaa parkkipaikalla kun ei ole esijännitystä.

          Jotenkin tuo 50/50 ei nyt enää innosta kun pykältää pienemmälle (automaatilla), jos on se käyttäytyy noin. Radalla ei kuitenkaan tule ajettua vaan ihan kadulla. Ja kadulle haluan sitä loogista käyttäytymistä kun laittaa lapun lattiaan ja pyörät lyö tyhjää. Riittääkö siihen tuo 40%?

          Mulla on se rapiat 400hp tossa 135:ssa joten kahdeksalla levyllä ehdottomasti.
          N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
          Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
          Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

          Comment

          • Juuså
            BTCF Member
            • Oct 2009
            • 210
            • Kuopio

            Originally posted by eljas View Post
            Kovasti väitti että 75% ei kinnaa parkkipaikalla kun ei ole esijännitystä.

            Jotenkin tuo 50/50 ei nyt enää innosta kun pykältää pienemmälle (automaatilla), jos on se käyttäytyy noin. Radalla ei kuitenkaan tule ajettua vaan ihan kadulla. Ja kadulle haluan sitä loogista käyttäytymistä kun laittaa lapun lattiaan ja pyörät lyö tyhjää. Riittääkö siihen tuo 40%?

            Mulla on se rapiat 400hp tossa 135:ssa joten kahdeksalla levyllä ehdottomasti.
            Riittää 40%. Mulla 371/800, tosin vitosen kopassa ja 40/15 perä.
            G31 540d xDrive -18

            Comment

            • eljas
              BTCF Member
              • Apr 2017
              • 309
              • Vantaa

              Originally posted by Juuså View Post
              Riittää 40%. Mulla 371/800, tosin vitosen kopassa ja 40/15 perä.
              Kiitos kokemuksen jakamisesta! Jotenkin tuntuu että valitsen sen...

              Ellei kellään satu olemaan kokemusta tuosta 75%:sta?
              N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
              Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
              Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

              Comment

              • 316bemi
                BTCF Member
                • Oct 2010
                • 216
                • Joensuu

                Originally posted by eljas View Post
                Kiitos kokemuksen jakamisesta! Jotenkin tuntuu että valitsen sen...

                Ellei kellään satu olemaan kokemusta tuosta 75%:sta?
                Sen verran lisään vielä et tuommonen 75% on vetopäällä jo senverra lähellä hitsilukkoa et liukkaalla paikaltaan lähöissä perä pyrkii viereiselle kaistalle jos hiemankaan kaltevuutta. Sama efekti varmasti liikenneympyröissä yms toistuu(toiset tykkää,toinen kyllästyy ajanmittaan)

                Comment

                • Juuså
                  BTCF Member
                  • Oct 2009
                  • 210
                  • Kuopio

                  Lisätään vielä sen verran, että en ole itse päässyt vielä ikinä ajamaan lumella tuolla 40/15 perällä, mutta huomaa jo esim sorallakin tiukasti kääntäessä, jos vähänkään rivakammin kaasua antaa nii jauhaa molemmat herkästi. Että tosiaan 75% voi olla aika haastava talvella. Tuolla 40% kuitenkin pystyy ajamaan ihan täysin normaalisti, eikä sen olemassaoloa oikeestaan huomaa muusta kuin siitä, että on paljon enemmän pitoja. Kuivalta asfaltitakin kun lähettää, niin lähtee todella helposti perä sladiin jos niin haluaa. Pitää kertoa kokemuksia kohan sitä lunta joskus tulisi ja pääsisi testaamaan.
                  G31 540d xDrive -18

                  Comment

                  • eljas
                    BTCF Member
                    • Apr 2017
                    • 309
                    • Vantaa

                    Originally posted by Juuså View Post
                    Lisätään vielä sen verran, että en ole itse päässyt vielä ikinä ajamaan lumella tuolla 40/15 perällä, mutta huomaa jo esim sorallakin tiukasti kääntäessä, jos vähänkään rivakammin kaasua antaa nii jauhaa molemmat herkästi. Että tosiaan 75% voi olla aika haastava talvella. Tuolla 40% kuitenkin pystyy ajamaan ihan täysin normaalisti, eikä sen olemassaoloa oikeestaan huomaa muusta kuin siitä, että on paljon enemmän pitoja. Kuivalta asfaltitakin kun lähettää, niin lähtee todella helposti perä sladiin jos niin haluaa. Pitää kertoa kokemuksia kohan sitä lunta joskus tulisi ja pääsisi testaamaan.
                    Onko sulla toi 40/15 perä neljällä vai kahdeksalla shimmillä? Alunperin myyjä sanoi, että neljällä shimmillä ei kestä näitä tehoja vaan sulaa alle. Kysyinkin nyt, että onko mahdollista saada kahdeksalla shimmillä tuota perää.

                    Lisäksi lisähinnasta on mahdollista saada 50/30 perä, jos tuo 75/30 tuntuu liian jyrkältä. Toki olisi mukava kuulla ihan käytännön kokemuksia myös 50/50 perästä, että onko ollut ongelmia jarrutuksissa? Mulla on kuitenkin automaatti ja sehän ei kovin raa'asti iske pienempää sisään...

                    Jos tuota 40/15 perää ei saa kahdeksalla shimmillä, päädyn joko 75/30 perään tai sitten 50/30 perään. Myyjä toisaalta lupasi tyytyväisyystakuun tuohon 75/30 perään, eli jos en ole tyytyväinen niin perä ja rahat takaisin...

                    Edelleen kaikkien kokemukset kaikista peristä ovat tervetulleita, jotta pystyn tekemään mahdollisimman hyvän päätöksen! Kiitos
                    N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                    Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                    Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                    Comment

                    • Juuså
                      BTCF Member
                      • Oct 2009
                      • 210
                      • Kuopio

                      Mulla 215k perä niin siihen ei taida mihinkään kokoonpanoon saada 8 shimmiä. Ja tuo 40/15 oli ainut vaihtoehto 25/25 lisäksi. Kysyin kuitenkin että kestääkö perä 371hv ja 800nm, ja vastaus oli että "with tinkem rollerbearings, no problem." Ja vuoden täys takuu normaalisti.
                      G31 540d xDrive -18

                      Comment

                      • eljas
                        BTCF Member
                        • Apr 2017
                        • 309
                        • Vantaa

                        Tosiaan 188L perään tuo 40%/15% on neljällä shimmillä, ei ole mahdollista saada kahdeksalla. Näin ollen myyjä ei näille tehoille anna minkäänlaista takuuta tuolle. Outoa, että on antanut tuolle 215K perälle about samoille tehoille kunhan ottaa uudet laakerit...

                        Mutta loppujen lopuksi sanoisin, että vaihtoehtoina on nyt oikeasti sitten enää lisämaksusta saatava 50%/30% tai sitten 75%/30%. Todennäköisesti nyt sitten kallistun tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon, jos kerran 75% on liian tymäkkä katuajoon.
                        N54 pienet remontit, huollot ja vianselvitys Vantaalla, ota yhteyttä yksityisviestillä!
                        Muun muassa suuttimien vaihto ja koodaus, MHD ja xHP asennusapu sekä koodaukset ProToolilla.
                        Vuokrataan harrastelijaystävälliseen hintaan moottorin kannatinpalkki, kaarimankeli, N54 suuttimien vaihtotyökalu sekä virtalähde koodausta varten.

                        Comment

                        • Juuså
                          BTCF Member
                          • Oct 2009
                          • 210
                          • Kuopio

                          Jos miettii vaikka e39 m5, niin onhan siinäkin kitkalukkoperä ja taitaa olla ihan 25/25 neljällä shimmillä, ja kestää. Joku viisaampi voi vahvistaa onko näin.
                          G31 540d xDrive -18

                          Comment

                          • 316bemi
                            BTCF Member
                            • Oct 2010
                            • 216
                            • Joensuu

                            Originally posted by Juuså View Post
                            Jos miettii vaikka e39 m5, niin onhan siinäkin kitkalukkoperä ja taitaa olla ihan 25/25 neljällä shimmillä, ja kestää. Joku viisaampi voi vahvistaa onko näin.
                            Isommat sisuskalut 215 vs 188 nii kestäähä ne.

                            Comment

                            • petrolhead
                              Moderator
                              • Feb 2004
                              • 13793
                              • Hyvinkää

                              Originally posted by eljas View Post
                              Jotenkin tuo 75% alkaa tuntua liian jyrkältä, vaikkakin talvella tulee ajettua luistonestot päällä normaalisti.

                              Sitä vielä mietin, että mitä tuo prosenttiluku tässä tapauksessa suoraan tarkoittaa. Se ei ainakaan voi tarkoittaa pyörien pyörimiseroa, koska tällöin 25% olisi "tiukempi". Eli näin insinöörinä olisi hyvä tietää mitä prosenttiluku tarkoittaa.

                              Tuossa 50/50 perässä ihmetyttää tuo maininta siitä, että saattaa käyttäytyä oudosti kun päästää kaasun?
                              Prosenttiluvut liittyy niihin lukkoyksikön ramppeihin, joita pikkutasauspyörien tapit levittää erilleen kun on veto päällä tai moottorijarrutus. Kannattaa kattoa vaikka pari juutubevideota niin selkenee. Loivemmalla ramppikulmalla lukottava puristusvoima yksikössä on suurempi per vedon määrä. 50/50 tarkoittaa 50% lukotusta sekä vedolla että moottorijarrulla. Huomautus voi liittyä siihen.

                              Originally posted by eljas View Post
                              Tosiaan 188L perään tuo 40%/15% on neljällä shimmillä, ei ole mahdollista saada kahdeksalla. Näin ollen myyjä ei näille tehoille anna minkäänlaista takuuta tuolle. Outoa, että on antanut tuolle 215K perälle about samoille tehoille kunhan ottaa uudet laakerit...

                              Mutta loppujen lopuksi sanoisin, että vaihtoehtoina on nyt oikeasti sitten enää lisämaksusta saatava 50%/30% tai sitten 75%/30%. Todennäköisesti nyt sitten kallistun tuohon ensimmäiseen vaihtoehtoon, jos kerran 75% on liian tymäkkä katuajoon.
                              Originally posted by Juuså View Post
                              Jos miettii vaikka e39 m5, niin onhan siinäkin kitkalukkoperä ja taitaa olla ihan 25/25 neljällä shimmillä, ja kestää. Joku viisaampi voi vahvistaa onko näin.
                              Osat joista puhutte eivät ole simmejä, vaan kytkinlevyt ja näiden välilevyjä. Simmi on säätölevy jolla säädetään välys laakereista tai muista systeemeistä.

                              Yleensä murikan tai voimansiirron yleensä, rikkoo muut asiat kuin tehon määrä.
                              Last edited by petrolhead; 02-11-2018, 19:52.
                              2015 VW Crafter
                              1984 BMW 316
                              2009 Kawasaki Ninja 250RRR
                              petrolheadin hölmöilyjä juutubessa.
                              "Weight is the car designer's enemy. It works against you in every aspect of the design".

                              Comment

                              • Juuså
                                BTCF Member
                                • Oct 2009
                                • 210
                                • Kuopio

                                Originally posted by petrolhead View Post
                                Prosenttiluvut liittyy niihin lukkoyksikön ramppeihin, joita pikkutasauspyörien tapit levittää erilleen kun on veto päällä tai moottorijarrutus. Kannattaa kattoa vaikka pari juutubevideota niin selkenee. Loivemmalla ramppikulmalla lukottava puristusvoima yksikössä on suurempi per vedon määrä. 50/50 tarkoittaa 50% lukotusta sekä vedolla että moottorijarrulla. Huomautus voi liittyä siihen.




                                Osat joista puhutte eivät ole simmejä, vaan kytkinlevyt ja näiden välilevyjä. Simmi on säätölevy jolla säädetään välys laakereista tai muista systeemeistä.

                                Yleensä murikan tai voimansiirron yleensä, rikkoo muut asiat kuin tehon määrä.
                                Jees, tiedän kyllä että simmilevyillä säädetään välykset ja tarkoitin juurikin näitä välilevyjä, mutta kuitenkin. Ehkä tuli vähän virheellisesti tuo käännös kun tuossa myynti-ilmoituksessa puhutaan shimmeistä, en kuitenkaan usko että tässä kukaan sekaisin on mennyt. Ei taida noissa ämmä bemareissakaan olla tuosta 25% tiukempaa perää vakiona?

                                Originally posted by 316bemi View Post
                                Isommat sisuskalut 215 vs 188 nii kestäähä ne.
                                Niihän tuota luulis, pitkät keskustelut käytiin myyjän kanssa kun tilasin tuon perän jo kesäkuun alkupuolella. Ei ole 400 hepan tehot mikään ongelma tuolle 215k perälle, vaikka ois vakio laakerit. Noilla rullalaakereillahan se tietenkin on vaan aina varmempi. Ja olisi se vuoden takuu siis ollut ihan vakio laakereillakin, itse vaan kysyin että onko noista rullalaakereista mtn konkreettista hyötyä vielä noilla tehoilla. Vakio perän heikko lenkki, vaikka en kyllä ole kuullut että kellään noita olisi pahemmin hajonnut. Ainahan sattuu tietty maanantai mallia joukkoon, mutta kuitenkin.
                                Last edited by Juuså; 02-11-2018, 22:04.
                                G31 540d xDrive -18

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎