Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Silmaauki
    BTCF Member
    • Jan 2015
    • 1782
    • Turku

    Olen nyt yrittänyt etsiä tuota "sihtiä" realoem:stä, mutta en ole löytänyt. Millä nimellä ja mistä kaaviosta tuo osa pitäis löytyä?

    E93 335i Aarre, Montego blue
    E90 318i talvipulkka

    Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

    Comment

    • aae30
      BTCF Member
      • May 2010
      • 2691
      • .fi

      Originally posted by Silmaauki View Post
      Olen nyt yrittänyt etsiä tuota "sihtiä" realoem:stä, mutta en ole löytänyt. Millä nimellä ja mistä kaaviosta tuo osa pitäis löytyä?

      https://www.realoem.com/bmw/enUS/par...BMW-318i&mg=11
      ihan puhdas arvaus, mutta olisko suoraan imuputkessa, eli osassa nr. 2?

      https://www.realoem.com/bmw/enUS/sho...diagId=11_4067
      Sorry I'm Not Sorry
      E34 540iA 93 sedan
      E34 540iA 93 sedan
      E39 530iA 00 touring

      Comment

      • Laku
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2007
        • 17508
        • Turku

        Originally posted by Laku View Post
        Nick Silmaauki kanssa luettiin koodit Carlylla eilen, kiitos vielä siitä!

        Autolla ajettu eilen ja edellispäivänä ilman oireita eli toiminut ihan ok. Ajattelin seurata asiaa.

        tällaiset koodit löytyivät:

        - 0030EA Denoz catalyst verschewelt, (vajaa 1000km sitten)
        Details: Engine speed: 1600 speed: 11 Exhaust gas temperature downstream catalyst bank 2: 368 stored sulfur mass in the catalyst: 410

        - 002AA1 Camshaft sensor outlet signal (n. 20 km sitten eli täsmää vika-ajankohtaan)
        Details: Enginen speed: 1504 engine status: 3 (Motor) -Öltemperatur: 51 Voltage cl. 87: 11

        Sitten oli jokin lediin liittyvä Interior protection -koodi 009CF9, mutta kilometrit 150tkm tulevaisuudessa. Lisäksi sireenin liittyvä koodi 009D00 ilman kilometrejä.

        Löytyykö mestareilta mitään ajatusta tästä?
        Eilen taas luettiin koodeja. Auto oli talven vähällä ajolla ja ajossa muutenkin ilman oireita. Viime viikolla moottorin vikavalo palasi, käy tyhjäkäynnillä seilaavasti ja huonosti. Ista antoi seuraavaa:

        - 0030EA DME: Denoz catalytic converter, sulphurized

        - 002A99 DME: Crankshaft - exhaust camshaft, reference

        - 0029F2 DME: Camshaft sensor, exhaust, signal

        - 009D00 DWA: Communication fault with siren

        - 009CF9 DWA: DWA-LED

        Välillä tuntuu käyvän normaalisti, useimmiten ei. Pakonokanaturi vaihdettu 3 v. sitten ja 20tkm aikaa. Ajattelin aloittaa taas uusimalla sen vai tuleeko jolla kulla fiksummalla jotain muita ajatuksia tästä?
        Näillä mennään:
        - BMW E81 118i since 2017
        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

        Comment

        • divinee
          Bimmer Rookie
          • Jun 2014
          • 44
          • Hämeenlinna

          Ratsastetaan tällä topicilla kun näkyy olevan keskustelu vilkkaampaa kun tuolla 1-puolella. Eli hommattiin väliaikaiseks kulkineeks tuollainen -08 E87 N43B16 koneella. Kylmäkäynnistyksessä kuuluu sellaista tikitystä koneen päältä/etupuolelta. Ääni katoaa kun kone lämpenee kunnolla. Huoltohistoriassa ei ole merkintöjä ketjun vaihdosta ja autolla ajettu ~230t. Koitin öljykorkin reiästä heilutella ketjua mutta ei siitä oikein sitä saanut mihinkään liikkumaan. Kannattaisko lähtee ennaltaehkäisevästi tekeen ketjuremppaa vai odotella että alkaa tuleen tuon tikityksen lisäksi konkreettisempaa oiretta?
          Lisäks vielä kone vuotaa öljyä imusarjan alle lohkon päälle. Onko näissä samaa ongelmaa kun esim N47/57 joissa öljynsuodattimen jalan tiiviste saattaa alkaa vuotamaan vai pitääkö osoitella syyttävästi sitä anturia mikä on heti siinä jalan takana?
          E87 116i -08 M-Sport väliaikaiskulkine
          EX: F36 420xd M-Sport -15, Audi A5 3.0TDI Quattro S-Line -09, F31 330dA M-Sport -13, e90 330dA -10, e90 320dA -07, e46 320i -00, 3B Passatti, Golf II, 2x 405Mi16 + toistakymmentä pösöö jne..

          Comment

          • JaniLap
            BTCF Member
            • Sep 2012
            • 2673
            • Tampere

            Originally posted by Laku View Post
            Viime viikolla moottorin vikavalo palasi, käy tyhjäkäynnillä seilaavasti ja huonosti. Ista antoi seuraavaa:

            - 0030EA DME: Denoz catalytic converter, sulphurized

            - 002A99 DME: Crankshaft - exhaust camshaft, reference

            - 0029F2 DME: Camshaft sensor, exhaust, signal

            - 009D00 DWA: Communication fault with siren

            - 009CF9 DWA: DWA-LED

            Välillä tuntuu käyvän normaalisti, useimmiten ei. Pakonokanaturi vaihdettu 3 v. sitten ja 20tkm aikaa. Ajattelin aloittaa taas uusimalla sen vai tuleeko jolla kulla fiksummalla jotain muita ajatuksia tästä?
            Ennen pakonokan anturin vaihtoa sen voisi vaihtaa ristiin ja katsoa siirtyykö vika imupuolelle. Ettei tule hankkineeksi ehjän tilalle uutta.

            Suuttimien, lambdojen ja NOx-järjestelmän toimintaakin voisi olla paikallaan vilkuilla, että sillä suunnalla toimii kuten pitääkin. Vikakoodien perusteella NOx-katti on tukkeutumassa.
            B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
            BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
            Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
            Tampere

            Comment

            • Laku
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2007
              • 17508
              • Turku

              Originally posted by JaniLap View Post
              Ennen pakonokan anturin vaihtoa sen voisi vaihtaa ristiin ja katsoa siirtyykö vika imupuolelle. Ettei tule hankkineeksi ehjän tilalle uutta.

              Suuttimien, lambdojen ja NOx-järjestelmän toimintaakin voisi olla paikallaan vilkuilla, että sillä suunnalla toimii kuten pitääkin. Vikakoodien perusteella NOx-katti on tukkeutumassa.
              Totta, lieneekö tuo anturin vaihto ahdasta tehdä? Miten imupuolen vika ilmenee poiketen nykyisestä?

              NOx-anturi on vaihdettu 4 v. sitten. Mikä on NOx-katti ja mitä tukkeutuimisen estämiseksi voi tehdä?
              Näillä mennään:
              - BMW E81 118i since 2017
              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

              Comment

              • JaniLap
                BTCF Member
                • Sep 2012
                • 2673
                • Tampere

                Originally posted by Laku View Post
                Totta, lieneekö tuo anturin vaihto ahdasta tehdä? Miten imupuolen vika ilmenee poiketen nykyisestä?

                NOx-anturi on vaihdettu 4 v. sitten. Mikä on NOx-katti ja mitä tukkeutuimisen estämiseksi voi tehdä?
                Vikakoodin siirtyminen pakopuolelta imupuolelle merkitsee lähinnä viallista nokka-akselin anturia, eikä sinällään aiheuta moottorin toimintaan muutoksia nykyisestä. Toisinaan imupuolen anturivika aiheuttaa pitkiä startteja pakopuolen vikaan verrattuna, mutta ei säännönmukaisesti. Anturit sijaitsevat koneen etuosassa lähellä toisiaan ja siellä on hyvin tilaa työskennellä ilman suojamuovien purkamistakin. Vanos-solenoiditkin ovat siinä vieressä ja niitäkin voisi samalla vaivalla vaikka harkita puhdistettavan, kun voivat toisinaan liittyä nokkien ja/tai kampuran vikakoodeihinkin.

                NOx-anturin toimintaa olisi hyvä vilkaista, kun se liittyy keskeisesti NOx-katin toimintaan ja vikakoodien perusteella siellä suunnalla on nyt jotakin meneillään. Päättelen ettei moottori ole toiminut pitkään aikaan laihaseoksella, vaan se on käynyt "rikkaalla", mikä ei mahdollista NOx-katalysaattorin regenerointia typenoksideista ja rikkiyhdisteistä.

                NOx-katalysaattorin tehtävänä on alentaa moottorin typpioksidipäästöjä sitomalla niitä katalysaattorin pinnoitteeseen. Lisäksi polttoaineena käytettävän moottoribensiinin sisältämä pieni rikkimäärä (näennäisestä rikittömyydestään huolimatta) sitoutuu myös tähän pinnoitteeseen ja tämä rikki tulee tarvittaessa polttaa pois katalysaattorin pinnoilta (eli katalysaattori regeneroida DPF:n tapaisesti), jotta typenoksidien sitomiskyky ei heikenny. Jos rikkiyhdisteitä on kertynyt liian paljon, typenoksidien ja ja rikkiydisteiden regenerointi ei enää ole mahdollista ja katalysaattori tulee vaihtaa uuteen. Tämä komponentti on kustannuksiltaan kallis uusittava, joten se kannattaa pitää toimintakuntoisena ja pyrkiä regeneroimaan mahdollisimman pian. Tämä tosin edellyttää, että NOx-anturi toimii, ja edelleen jotta Nox-katalysaattori pysyisi jatkossa toimintakuntoisena, on moottorin kyettävä toimimaan laihaseoksella.
                Last edited by JaniLap; 06-06-2022, 21:37.
                B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                Tampere

                Comment

                • O-Peksi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Sep 2007
                  • 2775
                  • Joensuu

                  Originally posted by divinee View Post
                  Ratsastetaan tällä topicilla kun näkyy olevan keskustelu vilkkaampaa kun tuolla 1-puolella. Eli hommattiin väliaikaiseks kulkineeks tuollainen -08 E87 N43B16 koneella. Kylmäkäynnistyksessä kuuluu sellaista tikitystä koneen päältä/etupuolelta. Ääni katoaa kun kone lämpenee kunnolla. Huoltohistoriassa ei ole merkintöjä ketjun vaihdosta ja autolla ajettu ~230t. Koitin öljykorkin reiästä heilutella ketjua mutta ei siitä oikein sitä saanut mihinkään liikkumaan. Kannattaisko lähtee ennaltaehkäisevästi tekeen ketjuremppaa vai odotella että alkaa tuleen tuon tikityksen lisäksi konkreettisempaa oiretta?
                  Lisäks vielä kone vuotaa öljyä imusarjan alle lohkon päälle. Onko näissä samaa ongelmaa kun esim N47/57 joissa öljynsuodattimen jalan tiiviste saattaa alkaa vuotamaan vai pitääkö osoitella syyttävästi sitä anturia mikä on heti siinä jalan takana?
                  N43 suhteen on tullut nyt pari yksilöä vastaan, että hydraulinostimen "takaisku" hajoaa ja nostin menee veltoksi. N43 tapauksessa keinu mahtuu hyppäämään välistä pois, jos nostin ei toimi oikein. Toisessa noista tapauksista edes käyntiäänestä ei huomannut vikaa, kun yksi pakopuolen keinu lepäsi nätisti kannen päällä ja hydraulinostin oli työntynyt pesästään pihalle ja hankasi nokkaa vasten. Tämän huomasin sattumalta venttiilikopan tiivisteen vaihdon yhteydessä.

                  Kannattaa käyttää venakoppa irti ja pyöritellä pytty kerrallaan nokat perusympyrälle ja painella meisselillä keinuja/nostimia. Melko helposti huomaa, jos siellä on velttoja nostimia seassa.

                  Suodatinjalan- ja lämmönvaihtimen vuotavat tiivisteet on näissä ihan perushuttua.
                  ReWoN Motors - BMW-huollot ja korjaukset, alumiinivanteiden korjaushitsaukset, pakosarjat, ahtoputket, alumiini- ja rst-hitsaukset ja sorvaukset

                  Comment

                  • Laku
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2007
                    • 17508
                    • Turku

                    Originally posted by JaniLap View Post
                    Vikakoodin siirtyminen pakopuolelta imupuolelle merkitsee lähinnä viallista nokka-akselin anturia, eikä sinällään aiheuta moottorin toimintaan muutoksia nykyisestä. Toisinaan imupuolen anturivika aiheuttaa pitkiä startteja pakopuolen vikaan verrattuna, mutta ei säännönmukaisesti. Anturit sijaitsevat koneen etuosassa lähellä toisiaan ja siellä on hyvin tilaa työskennellä ilman suojamuovien purkamistakin. Vanos-solenoiditkin ovat siinä vieressä ja niitäkin voisi samalla vaivalla vaikka harkita puhdistettavan, kun voivat toisinaan liittyä nokkien ja/tai kampuran vikakoodeihinkin.

                    NOx-anturin toimintaa olisi hyvä vilkaista, kun se liittyy keskeisesti NOx-katin toimintaan ja vikakoodien perusteella siellä suunnalla on nyt jotakin meneillään. Päättelen ettei moottori ole toiminut pitkään aikaan laihaseoksella, vaan se on käynyt "rikkaalla", mikä ei mahdollista NOx-katalysaattorin regenerointia typenoksideista ja rikkiyhdisteistä.
                    On siellä ainakin E81:ssä ahdasta . Otin etumuovin tietysti pois, mutta pakopuolen anturiin ei mikään avain mennyt/mahtunut niin, että olisin päässyt avaamaan tuota 5mm kuusiokoloruuvia. Koitan uudelleen irrottamalla anturin liittimen ensin, jos tulisi tilaa tai lyhentämällä L-mallista avainta :think. Parin minuutin homma osaavalle, mulla menee pari päivää .

                    Solenoidit löysin ja toisen pultin otin auki. Nitkuttelin 5-10min sitä irti, mutta ei lähtenyt. Ruuvarilla vääntämällä se pelti anturin kiinnityksessä vain taipuu mutkalle

                    Omakin epäilyni on, ettei tuo oikein käy laihaseoksella ikinä - edes aikanaan anturinvaihdon jälkeen. Mitä tuolle voisi itse tehdä muuta kuin viedä osaavalle korjaamolle?
                    Näillä mennään:
                    - BMW E81 118i since 2017
                    - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                    - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                    - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                    - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                    Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                    Comment

                    • Silmaauki
                      BTCF Member
                      • Jan 2015
                      • 1782
                      • Turku

                      ^Eikö sinne mahdu edes 5mm kuusiokolo "irtopala", jota pienillä tongilla voisi vääntää?
                      E93 335i Aarre, Montego blue
                      E90 318i talvipulkka

                      Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                      Comment

                      • Laku
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2007
                        • 17508
                        • Turku

                        Originally posted by Silmaauki View Post
                        ^Eikö sinne mahdu edes 5mm kuusiokolo "irtopala", jota pienillä tongilla voisi vääntää?
                        Mahtuu, mutta on sen verran tiukka, ettei siirtoleukapihdeillä saa käännettyä.
                        Näillä mennään:
                        - BMW E81 118i since 2017
                        - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                        - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                        - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                        - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                        Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                        Comment

                        • JaniLap
                          BTCF Member
                          • Sep 2012
                          • 2673
                          • Tampere

                          Originally posted by Laku View Post
                          On siellä ainakin E81:ssä ahdasta . Otin etumuovin tietysti pois, mutta pakopuolen anturiin ei mikään avain mennyt/mahtunut niin, että olisin päässyt avaamaan tuota 5mm kuusiokoloruuvia. Koitan uudelleen irrottamalla anturin liittimen ensin, jos tulisi tilaa tai lyhentämällä L-mallista avainta :think. Parin minuutin homma osaavalle, mulla menee pari päivää .

                          Solenoidit löysin ja toisen pultin otin auki. Nitkuttelin 5-10min sitä irti, mutta ei lähtenyt. Ruuvarilla vääntämällä se pelti anturin kiinnityksessä vain taipuu mutkalle

                          Omakin epäilyni on, ettei tuo oikein käy laihaseoksella ikinä - edes aikanaan anturinvaihdon jälkeen. Mitä tuolle voisi itse tehdä muuta kuin viedä osaavalle korjaamolle?
                          Tosiaan, E81 on ahtaampi edestä kuin kolmossarjalaiset.

                          Vanos-solenoidien irroituksen helpottamiseksi voisit kokeilla suihkauttaa irroitusöljyä peltiosan ja lohkon väliin kun kone on lämmin, antaa vaikuttaa vähän aikaa ja sitten kiertämällä ja vetämällä suostutella ne irti. Ovat välilä tiukassa, mutta kun pultti ja liitin on irti, niin kitka on ainoa joka pitää niitä paikallaan.

                          Kyllähän tuo kuntoon kannattaisi laittaa. Auton tilanteen ja todennäköisten korjattavien kohteiden kartoittamiseksi voisi olla ensin paikallaan vilkaista sitä diagnostiikkaa osaavan henkilön toimesta, ja sen pohjalta suunnitelmaa korjaustoimenpiteistä ja niiden toteuttamistavoista.
                          Last edited by JaniLap; 07-06-2022, 10:52. Reason: Mielenkiintoiset ääkköset
                          B48B20M1 - N57D30O1 - B47D20O0 - N47D20O1- M57D30O2 - M54B22 - M52TUB20
                          BMW vikakoodien lukua, koodaukset, ohjelmistopäivitykset ja muita juttuja. Myös etäyhteydellä
                          Yhteys: yksityisviesti tai telefon: null-vier-null-fünf-drei-zwei-vier-fünf-zwei-sieben.
                          Tampere

                          Comment

                          • Silmaauki
                            BTCF Member
                            • Jan 2015
                            • 1782
                            • Turku

                            Jos nyt oikein muistan Inpalla pystyy tuota laihaseoskäyntiä tarkastelemaan livenä. Oliskohan ne ohjeet jossain Bimmerproffsin noxem sivuilla?
                            E93 335i Aarre, Montego blue
                            E90 318i talvipulkka

                            Harrastuksissa ongelmien määrä on vakio - niitä on koko ajan.

                            Comment

                            • Laku
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2007
                              • 17508
                              • Turku

                              Originally posted by JaniLap View Post
                              Tosiaan, E81 on ahtaampi edestä kuin kolmossarjalaiset.

                              Vanos-solenoidien irroituksen helpottamiseksi voisit kokeilla suihkauttaa irroitusöljyä peltiosan ja lohkon väliin kun kone on lämmin, antaa vaikuttaa vähän aikaa ja sitten kiertämällä ja vetämällä suostutella ne irti. Ovat välilä tiukassa, mutta kun pultti ja liitin on irti, niin kitka on ainoa joka pitää niitä paikallaan.

                              Kyllähän tuo kuntoon kannattaisi laittaa. Auton tilanteen ja todennäköisten korjattavien kohteiden kartoittamiseksi voisi olla ensin paikallaan vilkaista sitä diagnostiikkaa osaavan henkilön toimesta, ja sen pohjalta suunnitelmaa korjaustoimenpiteistä ja niiden toteuttamistavoista.
                              Nyt on anturit irti. 3v. sitten vaihdettu Continentalin anturi on kovasti erinäköinen kuin alkuperäinen BMW-anturi imupuolella. Tällaiselle rähmäkäpälälle pakoanturi on kyllä hankalassa paikassa, mutta lähti se lopulta, kun irrotti anturin ensin ja teki omavalmisteisen lyhyemmän 5mm kuusiokoloavaimen . Uusi anturi on joka tapauksessa tilattu varuiksi, kun ei ole kallis. Kokeilen vielä vaihtaa niitä päikseen odotellessa. Tyhmä kysymys: Anturi on varmaankin oltava pultilla kiinni, jos aikoo koekäyttää moottoria? Koitan tällä välttää tuon pakoanturin hankalan ruuvaamisen, jos mahdollista turhaan .

                              Täytynee kysellä, mitä tuolle NOxille pitäisi tehdä, tekijä olisi hyvä löytää Turun alueelta, jossa autokin nyt on.
                              Näillä mennään:
                              - BMW E81 118i since 2017
                              - BMW F11 535d m-sport (käyttöautona) since 2016
                              - BMW E31 850Csi (kesäharrasteena) since 2011
                              - BMW E31 850i (kesäharrasteena) since 2009
                              - BMW E24 635Csi (odottaa museointia) since 1998


                              Vanha suomalainen sanonta: "Se koira älähtää, mihin kalikka kalahtaa!"

                              Comment

                              • Johnny_Gas
                                Bimmer Rookie
                                • May 2019
                                • 37
                                • Turku

                                Originally posted by Laku View Post
                                Nyt on anturit irti. 3v. sitten vaihdettu Continentalin anturi on kovasti erinäköinen kuin alkuperäinen BMW-anturi imupuolella. Tällaiselle rähmäkäpälälle pakoanturi on kyllä hankalassa paikassa, mutta lähti se lopulta, kun irrotti anturin ensin ja teki omavalmisteisen lyhyemmän 5mm kuusiokoloavaimen . Uusi anturi on joka tapauksessa tilattu varuiksi, kun ei ole kallis. Kokeilen vielä vaihtaa niitä päikseen odotellessa. Tyhmä kysymys: Anturi on varmaankin oltava pultilla kiinni, jos aikoo koekäyttää moottoria? Koitan tällä välttää tuon pakoanturin hankalan ruuvaamisen, jos mahdollista turhaan .

                                Täytynee kysellä, mitä tuolle NOxille pitäisi tehdä, tekijä olisi hyvä löytää Turun alueelta, jossa autokin nyt on.
                                Isken nyt omankin lusikkani soppaan niin saadaan kunnon keitos. Omassa moottorissa ollut kanssa kaikenmaailman vikaa niin on tullut noita hiukan tutkittua.
                                Eli itse laittaisin suorilta anturit vaihtoon, ovat kuitenkin suht edullisia ja helppoja vaihtaa. Kannattaa harkita myös vanoksen solenoidien vaihtoa jos eivät arvot pysy rajoissa (itse näitä puhdistin joskus mutta parempi vaan vaihtaa suosiolla).
                                Tuolle NOXille ei tarvitse tehdä muuta kuin käydä ajamassa moottoritiellä katti tyhjäksi. Järjestelmän toiminnan ja polton käynnistymisen näkee millä tahansa testerillä. Jos pitää komentaa pakkopoltto päälle niin Ista toimii hyvin siihen hommaan. Ainakaan koodien mukaan Nox-anturi ei näyttäisi olevan rikki vaan ainoastaan 30EA koodi näkyvillä joka viittaa katin vain olevan polton tarpeessa. Itsellä tuo kummittelee siellä lähes aina, ei aiheuta toimenpiteitä eikä estä laihaseoksen päälle menoa.
                                P.S en ole mekaanikko, ainoastaan harrastaja 😁
                                E91 LCI

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎