Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Quatzal
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2003
    • 373

    N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

    Originally posted by Convertible View Post
    Juu, kaikissa vanhoissa nelos bensoissa 1.6-2.0 on ketjukiristin ongelmaa. 2001-2007.

    2007 eteenpäin oleva LCI kone on laihaseosmootori ja siinä ei samaa ongelmaa ole.
    Asiaan liittyen, onko tuossa LCI:n koneessa tunnettuja tyyppivikoja? Millä kilometreillä ilmenee ja mitä oireita tuovat mukanaan?

    Eli e90 320 LCI:n kone, mikä sitten tyypiltään mahtaa ollakkaan.
    Last edited by Dualfun; 02-03-2013, 19:43.
  • Dualfun
    Moderator
    • Jan 2003
    • 17837
    • PKS

    #2
    Originally posted by Quatzal View Post
    Asiaan liittyen, onko tuossa LCI:n koneessa tunnettuja tyyppivikoja? Millä kilometreillä ilmenee ja mitä oireita tuovat mukanaan?

    Eli e90 320 LCI:n kone, mikä sitten tyypiltään mahtaa ollakkaan.
    Eli siis N43B20 kone.

    Näissä ei tosiaan ole jakopääongelmia kuten threadin N46 moottorissa.

    Tyyppivikoina tosin edelleen rikkoutuvat sytytyspuolat, joiden uusimiseen kannattaa varautua ja kuuleman mukaan myös tottua jopa 50tkm välein. Näkyy nykimisenä ja tehojen puutteena ajossa.

    Typpioksidi eli NOX-anturi hajoaa myös näistä todella helposti, tosin eipä tuo täysin pakollinen ole edes olla toiminnassa. Moni joka ei vikakoodeja ole lukenut autostaan tuskin edes tietää asiasta - Mitään huomautusta kun tästä ei tule mittaristoon asti eikä tunnu ajossa. Sitä en tiedä tosin onko vikakoodi sellainen, josta myös katsuri voi olla huonolla tuulella (tuohan on kuitenkin päästöihin minimaalisesti vaikuttava)?

    Muista vioista en ole itse tietoinen, voin lämpimästi suositella. Onhan tuo tehoiltaan ja käytökseltään ihan eri maata kuin N46 moottorit. Kehtaa vaikka rataa ajaa. Signaturen showroom -linkistäni löytyy lisää juttua ja kommentteja jos kiinnostaa lukea.
    Last edited by Dualfun; 02-03-2013, 19:40.
    E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
    E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

    E28 ///M535i '87 zinnoberrot

    ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
    ½ E36
    ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
    Muut talouden vehkeet:
    E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
    Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
    Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

    Comment

    • Convertible
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2003
      • 2638
      • Turku

      #3
      Originally posted by Quatzal View Post
      Asiaan liittyen, onko tuossa LCI:n koneessa tunnettuja tyyppivikoja? Millä kilometreillä ilmenee ja mitä oireita tuovat mukanaan?

      Eli e90 320 LCI:n kone, mikä sitten tyypiltään mahtaa ollakkaan.
      Nyt on ilmeisesti hyvä puola tehty, kun ne vaihtaa ilmaiseksi noihin. Hae uudet puolat ja samalla viimeiset päivitykset ohjelmiin. Mulla vaihdettiin myös tuo nox anturi, mutta niiden ongelma taitaa olla Enemmänkin karstoittuminen, eli monoa että pysyy puhtaana.
      F25 X3 35d
      E87 118i
      E46 330ti
      E46 M3
      E30 M3
      E30 M3 Convertible
      Z3 Roadster

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17837
        • PKS

        #4
        Originally posted by Convertible View Post
        Nyt on ilmeisesti hyvä puola tehty, kun ne vaihtaa ilmaiseksi noihin. Hae uudet puolat ja samalla viimeiset päivitykset ohjelmiin. Mulla vaihdettiin myös tuo nox anturi, mutta niiden ongelma taitaa olla Enemmänkin karstoittuminen, eli monoa että pysyy puhtaana.
        Kyllä samaa mieltä yllä olevan kanssa.

        Puolat menee ainakin tällä hetkellä tehdastakuuseen jos ei ole tehty pois vielä. Ilmeisesti kehitystä on tapahtunut vuosien varrella.
        Samalla laitettiin minullekin uusi NOX ja uudet ohjelmat sisään.

        edit: Laitoin tämän nyt omaksi threadikseen, sillä N43 moottorista ei taida olla vielä omaa threadia täällä alueella.
        Last edited by Dualfun; 02-03-2013, 19:40.
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

        E28 ///M535i '87 zinnoberrot

        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36
        ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
        Muut talouden vehkeet:
        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Wibeee
          Newbiemmer
          • Oct 2011
          • 20
          • Helsinki

          #5
          Mullakin NOX-anturi antaa vikakoodia tällähetkellä.

          Myös pakopuolen nokka-akselin tunnistin ja solenoidi vaihdettiin mulla savuttamisen, laiskan liikkeellelähdön ja puolikkaan moottorivalon takia. Tiedän muutaman muunkin, kenellä on ollut noita ongelmia.

          Autolla ajettu noin 96000km.

          Comment

          • jani87
            Bimmer Rookie
            • Mar 2012
            • 82
            • Finland

            #6
            Te joilla on kokemuksia, voitteko konetta siis suositella?
            Itellä tuo vanhempi 320i n46 koneella ja se on kyllä aiheuttanu turhan paljo murheita... oon tämän takia kattellu 325i ja 330i mahdolliseks seuraavaks autoks niiden koneiden kenties paremman luotettavuuden takia mitä oon alustavasti lueskellu?
            Neloskone olis tietty ekonomisempi ja omaan hintahaarukkaan sopivempi ajella eikä oo palavaa tarvetta kutoselle.. kummittelee vaan tuo n46 huonot kokemukset taustalla, mutta tää kone ilmeisesti on aika paljon siitä paranneltu näiden kommenttien perusteella?

            Mites nuo sytytyspuolat, onko kallis paketti uusia?
            Last edited by jani87; 06-03-2013, 23:42.
            ------------
            Ajossa: 2006, 325i e91

            Ex:
            2005, 320i e90

            Comment

            • Dualfun
              Moderator
              • Jan 2003
              • 17837
              • PKS

              #7
              Originally posted by jani87 View Post
              Neloskone olis tietty ekonomisempi ja omaan hintahaarukkaan sopivempi ajella eikä oo palavaa tarvetta kutoselle.. kummittelee vaan tuo n46 huonot kokemukset taustalla, mutta tää kone ilmeisesti on aika paljon siitä paranneltu näiden kommenttien perusteella?

              Mites nuo sytytyspuolat, onko kallis paketti uusia?
              Lynkatuksihan tässä tulee jos menee kehumaan ja sitten se sinulla porsii Näihin nykyautoihin kun ei oikeesti voi luottaa, pitää olla semmonen sopivan nöyrä ja avoin mieli jos vertaa vaikkapa E46 korimalliin. Ei kyllä mä olen ollut todella tyytyväinen kuten aiemminkin jo todettu. Taloudellinen mutta varsin korkeaviritteinen vapari nelari, jossa uusinta tekniikkaa sisällä edelleen tämän päivän mittapuiden mukaan. Eihän se silti mikään kutoskone ole, jos aletaan pilkkua viilaamaan. Mutta käytännön suorituskyvyltään laittaa ainakin vanhemmille kutosille kampoihin.

              Puolat ei maksa paljon mitään, 100e hujakoilla 4kpl ja ihan itse vaihtelisin jos ei kampanjaa olisi käytettävissä.
              E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
              E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

              E28 ///M535i '87 zinnoberrot

              ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
              ½ E36
              ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
              Muut talouden vehkeet:
              E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
              Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
              Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

              Comment

              • Petteri75
                Bimmer Enthusiast
                • Aug 2005
                • 2540
                • Kirkkonummi

                #8
                Olisiko jossain suoraan TIS-tiedotteet koskien:
                - Jakopään ketjukampanjaa?
                - Sytytyspuolakampanjaa?

                320i ja 318i koeajettu, aivan hirveästi ei tuntunut eroa, tosin 320i rääkättynä jaksoi vetää kohtuullisesti.

                EDIT: Jakopään ketjukampanja koski 1-sarjalaisia, olisikohan ollut pre-LCI siinäkin. Muille sarjan koneille ei jakopääkampanjaa, puolista on kyllä kampanja menossa. Ahkeria öljynvaihtoja suositellaan toki joka tapauksessa.
                Last edited by Petteri75; 08-03-2014, 00:12.
                BMW 530e iPerformance Luxury Line -20

                Comment

                • _nixu_
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2006
                  • 8972
                  • Kellokoski

                  #9
                  Originally posted by Dualfun View Post
                  Eli siis N43B20 kone.

                  Näissä ei tosiaan ole jakopääongelmia kuten threadin N46 moottorissa.
                  Kuulemma kuitenkin harva se viikko noita merkkiliikkeessä korjataan
                  E39 530i M-Sport & G08 iX3 M-Sport

                  Auto Ruotsista - Privalla lisätietoja

                  Comment

                  • baijerilainen
                    Bimmer Rookie
                    • Aug 2005
                    • 197
                    • Lappeenranta

                    #10
                    318i LCI

                    On jakopää ongelmia ainakin meidän lintassa. Jakopää meni uusiksi noin 50 tkm kohdalla. Voi olla että oli maanantai versio tai sitten ei, mene ja tiedä.
                    g30 530e iPerformance
                    g31 520 xda Sport edition touring
                    f20 120da Sport edition
                    f30 320da Sport edition
                    ex f31 318da M-SPORT LCI touring
                    ex f11 520 xda LCI touring
                    ex f11 530 xda touring
                    ex e90 316d sport
                    ex f30 318 da
                    ex f31 320 da touring
                    ex e91 318i LCI touring
                    ex e61 525ia touring
                    ex e46 330da touring
                    ex e39 520i touring

                    Comment

                    • Torsti19
                      Bimmer Rookie
                      • Mar 2009
                      • 52
                      • Tampere

                      #11
                      E91 320iA LCI 2008
                      Ja nyt se tapahtui. Moottoritiellä syttyi keltainen moottorin vikavalo. Lopulta valohoidossa selvisi, että typpianturi on rikki. Vaihtoivat sen ja pyysin, että tekisivät samalla keikalla öljynvaihdon. Aamulla kun olivat auton rykäisseet kylmänä käyntiin oli kuulunut jakopäästä kolinaa ja tuomio oli, että ketju löysällä.

                      Luojan onni, että BPS-takuuta jäljellä 12 kk, joten itselle jää maksettavaa korjauksista 0 €.

                      Comment

                      • mexico
                        Bimmer Rookie
                        • Jul 2007
                        • 118
                        • Uusimaa

                        #12
                        Originally posted by Torsti19 View Post
                        E91 320iA LCI 2008
                        Ja nyt se tapahtui. Moottoritiellä syttyi keltainen moottorin vikavalo. Lopulta valohoidossa selvisi, että typpianturi on rikki. Vaihtoivat sen ja pyysin, että tekisivät samalla keikalla öljynvaihdon. Aamulla kun olivat auton rykäisseet kylmänä käyntiin oli kuulunut jakopäästä kolinaa ja tuomio oli, että ketju löysällä.

                        Luojan onni, että BPS-takuuta jäljellä 12 kk, joten itselle jää maksettavaa korjauksista 0 €.
                        Kuinkas paljon mittarissa tällä yksilöllä?
                        e90 320ia M-sport -08
                        Escort 1100 -69

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #13
                          Ulkolaisilla foorumeilla juttua jonkin verran jakopää ongelmista. Taitaa olla samaa kuraa kuin M40

                          Comment

                          • Torsti19
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2009
                            • 52
                            • Tampere

                            #14
                            Originally posted by mexico View Post
                            Kuinkas paljon mittarissa tällä yksilöllä?
                            n. 95tkm

                            Comment

                            • Kytölä
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2006
                              • 672
                              • Lohja

                              #15
                              Onko kukaan tehnyt ennakoivana varotoimenpiteenä jakopääremonttia tälläiseen ja mitä kustansi töiden osalta?
                              '88 325i cabrio
                              '90 318is

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎