Announcement

Collapse
No announcement yet.

N43 moottorin tyyppiviat ja kokemukset - 316i/318i/320i /LCI

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Lunza
    Bimmer Rookie
    • Feb 2014
    • 90
    • Vantaa

    #31
    Moottorityypin saat selville
    1. kun tiedät vin-koodin 7 viimeistä digittiä ja syötät sen esim johonkin netistä löytyvään BMW vin-decoderiin. Voithan toki kysäistä liikkeestä, josko ne 7 viimeistä merkkiä sinulle sieltä antaisivat.
    2. Syötät auton rekkarin esimerkiksi Bilteman tai Mekonomenin autovalintaan (varaosahaku). Harmillista, että tuolla rekisteritunnuksella molemmat - Biltema ja Mekonomen - ilmoittivat, että autoa ei löydy. Oman auton rekkarilla sain kaikki tarvittavat tiedot kyllä esiin. Olisiko kyseessä äskettäinen tuontipeli tms, kun tietoja ei (vielä) noin yleisistä tietokannoista löydy?
    E90 320i -05

    Comment

    • Slonko
      Bimmer Rookie
      • Mar 2007
      • 116
      • Lappeenranta

      #32
      Originally posted by Lunza View Post
      Moottorityypin saat selville
      1. kun tiedät vin-koodin 7 viimeistä digittiä ja syötät sen esim johonkin netistä löytyvään BMW vin-decoderiin. Voithan toki kysäistä liikkeestä, josko ne 7 viimeistä merkkiä sinulle sieltä antaisivat.
      2. Syötät auton rekkarin esimerkiksi Bilteman tai Mekonomenin autovalintaan (varaosahaku). Harmillista, että tuolla rekisteritunnuksella molemmat - Biltema ja Mekonomen - ilmoittivat, että autoa ei löydy. Oman auton rekkarilla sain kaikki tarvittavat tiedot kyllä esiin. Olisiko kyseessä äskettäinen tuontipeli tms, kun tietoja ei (vielä) noin yleisistä tietokannoista löydy?
      Jep tuontipeli on. Kuukausi sitten suomeen saapunut niin ei varmaan ole vielä sen puolesta tietokannoissa.
      BMW E91 325i Touring

      Comment

      • JTP
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2008
        • 506
        • Hpj

        #33
        Originally posted by Slonko View Post
        Oon vähä itsekkin tuota ihmetellyt, mutta laitetaas nyt linkki: http://www.nettiauto.com/bmw/320/730...s=auto-sarekka
        Tää on ilmoitettu ainaki 2006 vuodeks ensirek. 9-2006 onko tähän sit ehtiny jo N43 kone? Oon vähä joteki skeptine nelosia kohtaa, mutta ootteko eri mieltä eli ihan käypä pelejä ovat?
        Jos nuo ilmoituksessa kerrotut kulutus- ja päästölukemat ovat oikeita, niin ei ole N43 -moottoria kyseisessä autossa. N43 -moottorilla varustetun vastaavan auton yhdistetty kulutus on 6,2l /100km ja CO2 päästöt 148g/km..
        e90 330i lci -09
        Opel Manta Gsi,yhteistä matkaa jo vuodesta -83
        Ex: e46 330d Touring M-Sport II -04

        Comment

        • akez87
          Newbiemmer
          • Mar 2014
          • 16
          • Kuopio

          #34
          Miten toi paljolti peloteltu jakoketju ongelma rupeaa antamaan merkkejä? Ääntääkö? Syttyykö jtn härövaloja, itellä 318 ia e91vm. 09, n43 koneella...

          Comment

          • suppari
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2006
            • 4049
            • Turku

            #35
            Originally posted by akez87 View Post
            Miten toi paljolti peloteltu jakoketju ongelma rupeaa antamaan merkkejä? Ääntääkö? Syttyykö jtn härövaloja, itellä 318 ia e91vm. 09, n43 koneella...
            Voi antaa tai olla antamatta. Mulle on tähän saakka osunut pelkästään päin merkkiliikkeessä päin vittuja diagnosoituja "jakopää vikoja". Pokkana toteavat tuon jakopäävian öljykorkin kautta kurkkaamalla ja antaa autolle ajokiellon ja 2,5kE korjausarvion... Näistä on tähän mennessä selvitty ilman jakopäähän koskemista.
            sigpic
            P:0409699000

            JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
            tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
            huollot/korjaukset!

            BMW E&F sarjaan.
            Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
            8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
            AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

            Comment

            • PNM2
              Bimmer Enthusiast
              • Mar 2015
              • 1070
              • Espoo

              #36
              Originally posted by akez87 View Post
              Miten toi paljolti peloteltu jakoketju ongelma rupeaa antamaan merkkejä? Ääntääkö? Syttyykö jtn härövaloja, itellä 318 ia e91vm. 09, n43 koneella...
              Mulla sirisi aikanaan 318i:n kone kun tyhjäkäynnillä paineli kaasua. Nähtävästi ketju jo rallatti. Lopullisesti vika huomattiin, kun auto oli täysin laiska eikä kiihtynyt enää juurikaan yli 100km/h nopeuteen. Tällöin tosin moottorin vikavalokin syttyi. Koko pata vaihdettiin lopulta.
              i4 M50
              ex: G30 530e xDrive M-Sport
              ex: F11 525d xDrive
              ex: F11 520d
              ex: E91 318i

              Comment

              • Matti_L
                Newbiemmer
                • Nov 2012
                • 19
                • Etelä-Savo

                #37
                Olis kiva tietää enemmän autoista, joissa on ilmennyt jakoketjuongelma. Lähinnä se, onko huollettu huolto-ohjelman mukaan, minkälaista moottoriöljyä on käytetty, ja paljon ajettu.

                Itsellä on tuommoinen N43B20A -moottorinen 318iA LCI. Auto on nyt ajettu 48 000km. Toiminut tosi hyvin ja luotettavasti. Huollettu BMW:llä huolto-ohjelman mukaan. Sytytyspuolat siihen vaihdettiin veloituksetta BMW-kampanjan vuoksi.

                Tietenkin huolestuttaa lukea jakoketjuongelmista ja konerikoista, ja siksi kysyinkin piruuttani asiasta BMW-huollossa, kun teetin tuossa muutama viikko sitten vuosihuollon. Mulla tulee ajoja n. 20 000km vuoteen, ja auto ei niillä kilometreillä pyydä vielä öljynvaihtoa lähimaillakaan, mutta olen silti vaihdattanut öljyt vuosittain. Voin olla vanhanaikainen, ja olenkin, mutta minusta on epäilyttävää ajaa samoilla moottoriöljyillä monta vuotta tai 30 000km, näitä Longlife -välejä.

                BMW-huollossa oltiin sitä mieltä että lähes aina nämä ongelma-autot ovat olleet ns. tukkoon ajettuja: on 'unohdettu' vaihtaa öljyt ja ajettu kone tukkoon - voitelu ei pelaa ja kone on entinen. Tai sitten säästetty ja käytetty jotain koneeseen sopimatonta 'Teboilin moniasteöljyä'. Nämä uudet koneet on varmaan aika tarkkoja siitä että on oikeanlaista öljyä?

                Mitä mieltä olette? Säästyykö N43 konerikolta/murheilta vaihtamalla hyvälaatuiset öljyt ahkerasti, vai onko peli menetetty ja voi henkisesti sekä pankkitilillä jo alkaa valmistautua koneen vaihtoon, kuunnella skitsofreenisenä joka käynnistyksessä että rohiseeko ketju, sekä ajon aikana kylmä hiki otsalla tarkkailla jokaista risahdusta/moottorin vikavaloa. Kyllähän tuossa jo 50 000km alkaa tulla täyteen.

                Onhan tuo jakoketju aika ohuen rimpulan oloinen verrattuna esim. joskus takavuosina omistamaani bensakoneiseen W201 Mercedekseen, jossa oli tuplaketju, jonka molemmat ketjut olivat paksumpia kuin tämä yksi... Taisi E39:kin olla aika jämäkkä ketju.

                Hauska kun olin tätä autoa ostamassa, niin vaihtoehtoina oli myös Kompressor -koneiset W203 ja W211 Mercedekset, mutta niistä kun luki tarpeeksi jakoketju-kauhutarinoita, niin jäi ostamatta...
                E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
                ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km

                Comment

                • Dualfun
                  Moderator
                  • Jan 2003
                  • 17837
                  • PKS

                  #38
                  Pahinta lääkettä kaikille N-sarjan moottoreille on pitkät öljynvaihtovälit.

                  Erityisesti N43 moottorissa on paikkoja, joiden karstoittuminen tukkii öljynkierron ja siitä seurauksena on voitelun heikkeneminen.

                  Parasta lääkettä on antaa kunnolla kenkää toisinaan ja pitää öljynvaihtovälit fiksuna. Suosin itse alkuperäistä BMW-öljyä, mutta mikä tahansa valitsemasi laadukas öljy riittävän usein vaihdettuna varmasti palvelee. Itse en myöskään käynnistele (mitään) autoa ilman esilämmitystä talvipakkasilla kuin pakon edessä, enkä ajele 2km siirtymiä jolloin voitelu ei lähde toimimaan käytännössä ollenkaan.
                  E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic
                  E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic

                  E28 ///M535i '87 zinnoberrot

                  ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                  ½ E36
                  ///M3 '93 individual veilchenblau metallic
                  Muut talouden vehkeet:
                  E36 320i Cabrio ///M-Sport '98, Clio TCe 100 Intens '20, Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                  Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84
                  Vikakoodien lukua ja diagnosointia, koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                  Comment

                  • PNM2
                    Bimmer Enthusiast
                    • Mar 2015
                    • 1070
                    • Espoo

                    #39
                    Originally posted by Matti_L View Post
                    Olis kiva tietää enemmän autoista, joissa on ilmennyt jakoketjuongelma. Lähinnä se, onko huollettu huolto-ohjelman mukaan, minkälaista moottoriöljyä on käytetty, ja paljon ajettu.

                    Itsellä on tuommoinen N43B20A -moottorinen 318iA LCI. Auto on nyt ajettu 48 000km. Toiminut tosi hyvin ja luotettavasti. Huollettu BMW:llä huolto-ohjelman mukaan. Sytytyspuolat siihen vaihdettiin veloituksetta BMW-kampanjan vuoksi.

                    Tietenkin huolestuttaa lukea jakoketjuongelmista ja konerikoista, ja siksi kysyinkin piruuttani asiasta BMW-huollossa, kun teetin tuossa muutama viikko sitten vuosihuollon. Mulla tulee ajoja n. 20 000km vuoteen, ja auto ei niillä kilometreillä pyydä vielä öljynvaihtoa lähimaillakaan, mutta olen silti vaihdattanut öljyt vuosittain. Voin olla vanhanaikainen, ja olenkin, mutta minusta on epäilyttävää ajaa samoilla moottoriöljyillä monta vuotta tai 30 000km, näitä Longlife -välejä.

                    BMW-huollossa oltiin sitä mieltä että lähes aina nämä ongelma-autot ovat olleet ns. tukkoon ajettuja: on 'unohdettu' vaihtaa öljyt ja ajettu kone tukkoon - voitelu ei pelaa ja kone on entinen. Tai sitten säästetty ja käytetty jotain koneeseen sopimatonta 'Teboilin moniasteöljyä'. Nämä uudet koneet on varmaan aika tarkkoja siitä että on oikeanlaista öljyä?

                    Mitä mieltä olette? Säästyykö N43 konerikolta/murheilta vaihtamalla hyvälaatuiset öljyt ahkerasti, vai onko peli menetetty ja voi henkisesti sekä pankkitilillä jo alkaa valmistautua koneen vaihtoon, kuunnella skitsofreenisenä joka käynnistyksessä että rohiseeko ketju, sekä ajon aikana kylmä hiki otsalla tarkkailla jokaista risahdusta/moottorin vikavaloa. Kyllähän tuossa jo 50 000km alkaa tulla täyteen.
                    Tohon mun edelliseen kommenttiin lisätään, että autoon joutui lisäämään litran öljyä (laitoin Castrolin 0W-30:sta) about 7000 km:n välein. Laakkosella kertoivat tämän olevan täysin normaalia, mutta johonkin sitä sieltä hävisi, kun kerran nokkapukit jäivät ilman voitelua ja metallimujua hankautui öljynkiertoon ja rikkoi koneen. Mä olin toinen omistaja ja loppujen lopuksi maahantuoja totesi auton olleen merkkihuollettu ja osallistui myyjäliikkeen kanssa moottorin vaihtokustannuksiin. Ajettu oli tuolloin 130000km. Öljyt oli vaihdettu ennen moottoririkkoa kaksi kertaa jonkinverran reiluun vuoteen (eka heti ostettuani ja toinen kerta vuoden tästä) sekä siis lisätty litra uutta öljyä muutama kerta.
                    i4 M50
                    ex: G30 530e xDrive M-Sport
                    ex: F11 525d xDrive
                    ex: F11 520d
                    ex: E91 318i

                    Comment

                    • antenni
                      Newbiemmer
                      • Aug 2015
                      • 16
                      • Finland

                      #40
                      Omalla oli ajettu 122tkm kun alkoi kolinaa kuulumaan -> moottori vaihtoon. En tiedä mikä on syy, mutta mekaanikko veikkasi äänen saattavan kuulua kiertokangen laakerista. Mistä johtuu? Ei tiedä, mutta ainakin yhdellä huoltovälillä on ajettu kaksi talvea samoilla öljyillä huoltokirjan mukaan ja muutenkin enimmäkseen longlifellä menty. On se hienoo tää longlife. Itse en ole koskaan longlife huoltoväliä harrastanut entisissä autoissa, enkä tule, enkä olisi tullut tässäkään käyttämään.
                      BMW 320i LCI -09

                      Comment

                      • antenni
                        Newbiemmer
                        • Aug 2015
                        • 16
                        • Finland

                        #41
                        Oli muuten törkee kerros mustaa mähmää vanhan koneen seinämissä, kun öljyrööristä lurkkasi. Vaihtokone täysin puhdas samaisesta rööristä tarkistettuna. Nyt kulkee taas... (koputtaa puuta)
                        BMW 320i LCI -09

                        Comment

                        • antenni
                          Newbiemmer
                          • Aug 2015
                          • 16
                          • Finland

                          #42
                          Mikähän muuten tässä n43b20 koneessa pitää sellaista tikittävää ääntä lämpöisellä koneella? Parhaiten kuuluu n. 3000 rpm kohdalla. Ja kyse ei ole siitä ventiilistä joka myös tikittää ja kuuluu hyvin tyhjäkäynnillä. Tämä tarkoittamani tikitys vaihtelee koneen kierrosten mukaan ja kovilla kierroksilla voisi puhua jo rallatuksesta. Enkä usko että tämä on myöskään ketjuun liittyvää, mutta eihän sitä koskaan tiedä.

                          Oma veikkaus on että tämä liittyy jotenkin yläkerrassa tapahtuvaan toimintaan, siis koneen yläkerrassa . Valvetronic, vanos ja mitä näitä nyt on. Aika vähän löytyy juttua kotimaan foorumeilta, ulkomailta jonkin verran. Joitain viedopätkiä youtubesta löytyy myös: http://www.youtube.com/watch?v=fT46ELVKehA.
                          Sekä BMWforumilla oleva tarina ehkä vastaavaan ääneen liittyen: http://www.bmwforum.fi/viewtopic.php?t=2791. Tuossa tarinassa kerrotaan että ääni on ominaisuus BMW:n mielestä, mutta kirjoittaja on hieman eri mieltä ja itse olen kyllä samoilla linjoilla, ei tuollaiset äänet kuulu "premium" merkin autoon.

                          Olisko täällä jollain enemmän tietoa ko. aiheesta? Mikä äänen aiheuttaa, onko vakavaa, onko kallista, jne.

                          edittiä: niin tuossa BMWforumin jutussa puhuttiin korkeapainepumpusta, mutta jossain ulkomaan foorumilla on ollut juttua myös vanos ja/tai valvetronic asioista.
                          Last edited by antenni; 31-01-2016, 11:20.
                          BMW 320i LCI -09

                          Comment

                          • Retoe46
                            Newbiemmer
                            • Feb 2010
                            • 3
                            • Oulu

                            #43
                            Originally posted by Matti_L View Post
                            BMW-huollossa oltiin sitä mieltä että lähes aina nämä ongelma-autot ovat olleet ns. tukkoon ajettuja: on 'unohdettu' vaihtaa öljyt ja ajettu kone tukkoon - voitelu ei pelaa ja kone on entinen. Tai sitten säästetty ja käytetty jotain koneeseen sopimatonta 'Teboilin moniasteöljyä'. Nämä uudet koneet on varmaan aika tarkkoja siitä että on oikeanlaista öljyä?

                            Mitä mieltä olette? Säästyykö N43 konerikolta/murheilta vaihtamalla hyvälaatuiset öljyt ahkerasti, vai onko peli menetetty ja voi henkisesti sekä pankkitilillä jo alkaa valmistautua koneen vaihtoon, kuunnella skitsofreenisenä joka käynnistyksessä että rohiseeko ketju, sekä ajon aikana kylmä hiki otsalla tarkkailla jokaista risahdusta/moottorin vikavaloa. Kyllähän tuossa jo 50 000km alkaa tulla täyteen.
                            Itsellä on samainen paskalaatikko ( e90 318i -08 nyt 150tkm) alla ja huollot on tehty ihan ajallaan. Tuo kilinä tyhjäkäynnillä oli juurikin se mihin olisi pitänyt ajallaan reagoida.

                            Mentiin sitten vaikeamman kautta ja 2.5ke maksoi korjaus. Näköjään toinen murheen kryyni on tuo kulutuspuoli (tietenkin puolat). Nyt paska vie tuon +1l /100km liikaa.

                            Oma johtopäätökseni on että jakopäähän ei muoviosat kuulu sekä laihaseos ei sovellu Suomen olosuhteisiin. -> Älkää ostako kyseisen sarjan 4 pyttyisiä bensakoneita!
                            ******************************
                            Volvo 144s -69
                            Saab 96 v4 -73
                            Toyota Corolla -83
                            Bmw e30 318i -83
                            Renault Clio 1.4 -01
                            Renault Megane 1.6 -0.3
                            Peugeot 607 -00
                            Volvo v70 D5 -03
                            Bmw e46 320d -02
                            ******************************

                            Comment

                            • Matti_L
                              Newbiemmer
                              • Nov 2012
                              • 19
                              • Etelä-Savo

                              #44
                              ...päivitystä oman auton (318iA E90 LCI, 2009) tilanteeseen.

                              Jakopää remontoitiin viime viikolla (ketju, laahain, kiristin)! Ketju oli venynyt ja sytytteli moottorin häiriövaloa. Autolla on ajettu massiiviset 65 000km. 100% BMW-merkkihuollettu huolto-ohjelman mukaan. Myös typpianturi vaihdettiin. Nyt on vielä pakonokka-akselin säätösolenoidi rikki. Se vaihdetaan tuossa viikon päästä. Jos sitten tulisi kuntoon.

                              Saksassa kuulema näitä on jonossa BMW-liikkeiden pihoissa odottamassa moottorinvaihtoon. Siellä ne kai vähin äänin vaihtaa pettyneille asiakkaille ilmaiseksi koneet (siis jos menee niin pahaksi että 'kilahtaa' koko kone), mutta Suomessa eivät. Täällä maahantuoja kai saa tehtaalta osat, mutta sitten veloittaa asiakkailta korjauksesta. Vaikuttaa kuitenkin ihan selkeältä tyyppivialta, kyllä auton jakoketjun pitäisi kestää todellakin enemmän kuin 65 000km. Olen kyllä sanoin kuvaamattoman pettynyt 'laatuun' ja näihin leikki-autoihin muutenkin.

                              Sillä voi lohduttautua, että Mercedeksen M271 Kompressor -koneissakin näitä yksirivisiä, pikkusormen paksuisia ketjuja menee kuin 'leipää', ja Volkswagenin TSI-moottoreiden ketjut rallattelee ihan samalla tavalla vähillä kilometreillä. Tulevat varmaan samasta Kiinalaisesta tehtaasta? Että tähän pisteeseen on tultu autoilun historian kehityksessä.
                              Last edited by Matti_L; 08-06-2016, 17:37.
                              E90 318iA LCI 2009, 26 000km --> ?
                              ex. E39 520d LCI 2001, 183 000km - 235 000km

                              Comment

                              • elukk4
                                Newbiemmer
                                • Apr 2015
                                • 10
                                • N/A

                                #45
                                Onko tehdas tullut mitenkä vastaan näissä jakopää remppojen kustannuksissa ? Tulin just ketjun tarkistuksesta ja tuomio oli että vaihtoon menee. N43 318i ajettu 114tkm. Ens viikolla pitäs tulla tieto paljonko tehdas tulee vastaan kustannuksissa. Paljonkohan tuo remppa maksaa jossakin nyrkkipajassa ? Osathan tuohon ei ole kalliit mutta työstä taitaa tulla suurimmat kustannukset.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎