Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • esa`pentula
    Bimmer Enthusiast
    • Dec 2009
    • 1390
    • Tampere

Originally posted by Nettipepe View Post
    Mielenkiintoinen aihe.

Etenkin ihmiset jotka mainostavat omia palvelujaan suosittelevat öljyjen vaihtoa ja sen tietysti ymmärtää heidän bisneksen kannalta
    Tässä en viitannut Gearmaniin millään tapaa, mutta tottahan tuokin on.

Originally posted by JP-76 View Post

Esim. Sivulla 58 on mainittu, että jos laatikkoon tehdään korjauksia, olisi laatikosta valutettava öljy syytä ottaa talteen ja käyttää korjauksen jälkeen uudelleen...

P.s. Jos laatikon öljynvaihto maksaa osineen (kunnolla tehtynä) n. 700€, omasta mielestäni tuolla rahalla maksaa aikanaan jo aika ison osan laatikkoremontista...
    Itse en kyllä käyttäisi samoja likaisia öljyjä uudestaan, vaikka joku käskeekin. Enkä usko yhdenkään vaihteistonkorjaajan tekevän niin.

No saahan tuolla 700e tiivistesarjan ja suodattimen jo.

Originally posted by Hemi View Post
    Ei, kukaan ei ole niiden öljyjen olevan "ikiöljyjä"?
    Laatikon suunnitelleet inssit ja bemarin omat inssit vain ovat laskeneet että koska se laatikko ja sen pakkojen kitkapinnat eivät ole ikuisia, ei tarvta ikuisia öljyjäkään.
    Pointti vain on siinä että ne öljyt kestävät täysin riittävän laadukkaina pidempään kuin se laatikko(se riittävä laatutaso on jotain muuta kuin ihan uusien öljyjen laatutaso).
    No, edelleenkin, jos sinulla on jotakin oikeaa faktaa että näin ei olekkaan, niin toki niin minä kuin BMW ja laatikon valmistaja on varmasti ERITTÄIN kiinnostuneita ko.tiedoista?
    Eli tämä nyt vain on perin kummallista että mina syytetään tässä aiheessa "paskanpuhujaksi", jos=kun minä perustan oman tietoni ja sitä kautta myös mielipiteeni siihen mitä ko.laatikon suunnitelleet inssit, BMW ja mm.Suomen BMW:n maahantuoja asiasta sanoo.
    Olen siis "paskanpuhuja" kun en lähde tähän ihmeelliseen öljynvaihtohypeen joka ei kuitenkaan perustu edes nimellisesti mihinkaan tutkittuun faktatietoon vaan kyse on pelkästään kuluttajien tietämättömyyteen perustuvasta keskinäisestä hypetyksestä "ikiöljyistä"?
    Muutan omaa kantaani samalla sekunnilla kun BMW muuttaa oman kantansa ko.aiheeseen tai esität minulle jotakin oikeaa faktaa siitä että nämä öljyt oikeasti pitäisi vastoin tehtaan omaa suositusta vaihdella omatoimisesti?
    Eli minä joka en lähde tähän kristalliparantajien, ennustajaeukkojen tai maailmanlopunennustajien toisiaan ruokkivaan hypeen, olenkin "paskanpuhuja"?
    Eli jotakin faktaa nyt sitten miksi ne öljyt pitäisi 200tkm:ssä vaihtaa?
    Siis jotakin muuta kuin että sinusta tuntuu että ne pitäisi viimeistään siinä kohtaa vaihtaa(eli mihin muuhun perustat oman väitteesi?)?

BMW itse ilmoittaa siis näin(mutta toki ne vaihtaa jos joku taikauskoinen hölmö on siitä valmis maksamaan):
    "...Laatikon öljyn/suodattimen vaihto ei kuulu mihinkään vaihto-ohjelmaan = vaihdetaan vain asiakkaan pyynnöstä"....
    Tämän takia en jaksaisi alkaa väittelemään asiasta kanssasi, koska molemmilla on vahvat omat mielipiteensä ja varmasti pitävät niistä kiinni. Enkä ole väittänyt sinua paskanpuhujaksi, enkä olevan täysin väärässä.. Ikiöljy oli sinulle suunnattu sarkastinen vitsi.

Oma mielipiteeni perustuu muiden ja omiin kokemuksiin. Öljynvaihdolla on myös pelastettu muutamia laatikoita hetkeksi, en toki väitä, että se korjaa vian. Se vaan voi poistaa/laimentaa kitkapinnoista irronnutta sakkaa joka kerääntyy venttiilikoneistoon, mäntien seinämiin, kitkapintojen väliin, voitelureikien sisäseinämiin yms. Joka taas vähentää esim venakoneiston karojen tökkimistä/leikkaamista.

Ja kyllä, öljyt vaihdetaan vain asiakkaan pyynnöstä BMW:n ohjelman mukaan. Mielestäni vain öljyjen säännöllinen vaihto voi pidentää vaihteiston elinikää.

Jos ei öljyjä vaihda ja vaihteisto hajoaa, niin se laitetaan vaihtamattomuuden piikkiin, eikä esimerkiksi oman "väärinkäytön" piikkiin. Kun taas jos aski hajoaa vaihtaessa, se tietenkin laitetaan vaihdon piikkiin, eikä esimerkiksi mahdollisen oman virheen piikkiin. Paljon piikkejä parissa lauseessa.

Pysyn omassa mielipiteessäni, enkä pysty niitä paremmin todistamaan sinulle, mutta mielestäni en ole taikauskoinen hölmö. Sinä varmasti pysyt myös omassasi.

Originally posted by nappe74 View Post
    Väittämäni (lähinnä mielipiteeni) perustuu erään tahon kokemuksiin joka on remontoinut automaattilaatikoita työkseen usean vuosikymmenen !!
    Tätä voin vain korostaa.

Comment

• enins
      Bimmer Fanatic
      • Apr 2009
      • 520
      • Rauma

Ei, kukaan ei ole niiden öljyjen olevan "ikiöljyjä"?
      Laatikon suunnitelleet inssit ja bemarin omat inssit vain ovat laskeneet että koska se laatikko ja sen pakkojen kitkapinnat eivät ole ikuisia, ei tarvta ikuisia öljyjäkään.
      Pointti vain on siinä että ne öljyt kestävät täysin riittävän laadukkaina pidempään kuin se laatikko(se riittävä laatutaso on jotain muuta kuin ihan uusien öljyjen laatutaso).
      No, edelleenkin, jos sinulla on jotakin oikeaa faktaa että näin ei olekkaan, niin toki niin minä kuin BMW ja laatikon valmistaja on varmasti ERITTÄIN kiinnostuneita ko.tiedoista?
      Eli tämä nyt vain on perin kummallista että mina syytetään tässä aiheessa "paskanpuhujaksi", jos=kun minä perustan oman tietoni ja sitä kautta myös mielipiteeni siihen mitä ko.laatikon suunnitelleet inssit, BMW ja mm.Suomen BMW:n maahantuoja asiasta sanoo.
      Olen siis "paskanpuhuja" kun en lähde tähän ihmeelliseen öljynvaihtohypeen joka ei kuitenkaan perustu edes nimellisesti mihinkaan tutkittuun faktatietoon vaan kyse on pelkästään kuluttajien tietämättömyyteen perustuvasta keskinäisestä hypetyksestä "ikiöljyistä"?
      Muutan omaa kantaani samalla sekunnilla kun BMW muuttaa oman kantansa ko.aiheeseen tai esität minulle jotakin oikeaa faktaa siitä että nämä öljyt oikeasti pitäisi vastoin tehtaan omaa suositusta vaihdella omatoimisesti?
      Eli minä joka en lähde tähän kristalliparantajien, ennustajaeukkojen tai maailmanlopunennustajien toisiaan ruokkivaan hypeen, olenkin "paskanpuhuja"?
      Eli jotakin faktaa nyt sitten miksi ne öljyt pitäisi 200tkm:ssä vaihtaa?
      Siis jotakin muuta kuin että sinusta tuntuu että ne pitäisi viimeistään siinä kohtaa vaihtaa(eli mihin muuhun perustat oman väitteesi?)?

BMW itse ilmoittaa siis näin(mutta toki ne vaihtaa jos joku taikauskoinen hölmö on siitä valmis maksamaan):
      "...Laatikon öljyn/suodattimen vaihto ei kuulu mihinkään vaihto-ohjelmaan = vaihdetaan vain asiakkaan pyynnöstä"....
      Lienee jo pari vuotta aikaa, kun ilmoitin näissä öljynvaihto juupas-eipäs keskusteluissa ZF:n korjaamokäsikirjassa olevan maininnan öljynvaihdosta 160 tkm/10 vuoden välein ("Warning:
      The transmission is filled for life with oil.
      An oil change is not necessary before 160 000 km or 10 years.
      Make sure that the transmission is delivered with the oil quantity and oil type specified in the relevant part list document (see ELCAT)".
      Sinäkin sen varmaan silloin luit. Älä siis sekoita laatikon suunnitelleita inssejä tähän öljynvaihtokielteisyyteen, se on BMW:n omaa keksintöä.
      Autokalusto: 320d f30

Comment

• uijui
        Bimmer Rookie
        • Jun 2010
        • 172
        • suomi

Originally posted by enins View Post
        Lienee jo pari vuotta aikaa, kun ilmoitin näissä öljynvaihto juupas-eipäs keskusteluissa ZF:n korjaamokäsikirjassa olevan maininnan öljynvaihdosta 160 tkm/10 vuoden välein ("Warning:
        Make sure that the transmission is delivered with the oil quantity and oil type specified in the relevant part list document (see ELCAT)".
        Sinäkin sen varmaan silloin luit. Älä siis sekoita laatikon suunnitelleita inssejä tähän öljynvaihtokielteisyyteen, se on BMW:n omaa keksintöä.
        Hieman tuli tästä mieleen hemisti räkyttävä pystykorva, joka justiinsa hiljeni mistä lie tämä ....

Comment

• Hemi
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2004
          • 18880
          • Pirkanmaa

Originally posted by esa`pentula View Post
          Tämän takia en jaksaisi alkaa väittelemään asiasta kanssasi, koska molemmilla on vahvat omat mielipiteensä ja varmasti pitävät niistä kiinni.
          VÄÄRIN!

Vain sinulla on asiasta mielipide, minulla ei.
          Eli minulla ei ole asiasta mitään omaa mielipidettä,vaan minä perustan väitteeni siihen mitä laatikon suunnitelleet ja BMW:n inssit sanovat öljynvaihtojen tarpeellisuudesta, sinulla on taas ihan oman mielipide jonka taustalla pitää olla jotakin muuta faktaa?
          Jotain "faktaa" jota ei kuitenkaan ole koskaan tuotu julkisuuteen yleisesti tarkasteltavaksi/punnittavaksi?
          Minun "mielipiteeni" vaihtuu vasta sitten kun BMW:ltä itseltään tulee kehoitus vaihdella öljyjä tai jostain löytyy sitä tutkittua faktaa siitä että tuo vaihtoon sijoitettu pääoma on jossain kohtaa ulosmitattavissa.
          Mitkään omat kokemukseni ei sitä myöskään tue, jotta edes sitä kautta voisin asiasta muodostaa mitään "mielipidettä".

Comment

• Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

Niin kauan kun BMW:n virallinen kanta on tämä: ...."Laatikon öljyn/suodattimen vaihto ei kuulu mihinkään vaihto-ohjelmaan = vaihdetaan vain asiakkaan pyynnöstä"....
            On laatikon öljyjen vaihto huuhaata ja pelkkää taikauskoa, joka perustuu vain "nettipepejen" toistensa psyykkaamiseen..
            Vai kusetetaanko BMW:llä meitä? Jokin salainen salaliitto? Pitäisikö moottorinkin öljyt vaihtaa puolet tiheämmin?
            Näytäppä minulle yksikin e90 automaattilaatikko joka on öljyjen vaihtamattomuuden vuoksi kukunut loppuun?
            Nämä kun Suomessa ja maailmalla on purkaamoilla lähes ongelmajätettä koska ne vain ei enään ajamalla lopu(lähes kaikista Suomessa puretuista e90/91:stä on laatikot edelleen myymättä, vaikka parhailla e90/91:llä on jo ajettu se 500tkm ilman öljynvaihtoja(sama peli Ruotsissa jossa olosuhteet ovat samat):

Kolme sivullista e90/91 automaatteja Ruotsissa...näitä kun ei tarvitse ketään=ikiliikkuja ilman yhtäkään 700€:n öljynvaihtoa:
            Last edited by Hemi; 07-03-2013, 20:15.

Comment

• jukkae
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2006
              • 3506
              • 70800

Siis mikä ihmeen väite on tuo että bensakoneisten stepit kestää paaliin asti? Ei riitä yhden käden eikä kyllä kahdenkaan kun rupean laskemaan hajonneita bensasteppejä mitä on tullut omaan tietoon.

Comment

• Hemi
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2004
                • 18880
                • Pirkanmaa

Missähän näin lukee e90/91 laatikoista???
                Varsinkin kun yllä olevassa puhutaan mustan lätkän ZF:stä joissa on vaihtovälit, ei vihreälätkäisistä life time öljyjen laatikoista:

Comment

• Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

Originally posted by jukkae View Post
                  Siis mikä ihmeen väite on tuo että bensakoneisten stepit kestää paaliin asti? Ei riitä yhden käden eikä kyllä kahdenkaan kun rupean laskemaan hajonneita bensasteppejä mitä on tullut omaan tietoon.
                  Näitä bensasteppejä on tässä maassa tuhansia ja koska kaiken saa toki rikki hajoittamalla on niitäkin varmasti muutama poikinut. Lisäksi väärillä oljyillä ja väärillä täyttömäärillä on 100% varmasti niitä hajoitettu enemmän kuin millään muulla keinolla.
                  Kuitenkin nekin on ongelmajätettä purkaamoilla koska kysyntä käytetyille ZF takuulaatikoille on käytännössä nolla(mm.minulla korvavikaiset pistettiin jo jokin aika sitten sulattoon lähteviin romukuormiin/ 10-vuoden aikana olen myynyt 3-bensasteppiä, joista kaksi imeni kolarivaurion takia ja yksi sulatettu liian vähillä öljyillä).
                  Ne muutama Suomessa hajoittamalla hajoitettu olisi siis pelastettu kuitenkin öljyjä vaihtaen?
                  Last edited by Hemi; 07-03-2013, 20:39.

Comment

• esa`pentula
                    Bimmer Enthusiast
                    • Dec 2009
                    • 1390
                    • Tampere

Originally posted by hemi View Post
                    väärin!

Vain sinulla on asiasta mielipide, minulla ei.
                    lopeta!

Comment

• Hemi
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2004
                      • 18880
                      • Pirkanmaa

Originally posted by esa`pentula View Post
                      lopeta!
                      Miten niin?
                      Sinullahan tässä on jotakin ihan oikeaa faktaa e90/91:n öljynvaihtojen tarpeellisuudesta, kuin mitä on Suomessa BMW:n maahantuojalla?
                      Jos sitä vapaasti/yleisesti tarkasteltavaa ja punnittavaa faktaa ei sitten kuitenkaan olekkaan, mistä muusta on kyse kuin puhtaasti "mielipiteestä"?
                      Oma kantani taas EI ole mielipide, koska se perustuu nimenomaan tuotteen valmistajan+myyjän antamiin ohjeisiin(johon toki luotan muussakin huolto-ohjelmassa ja säästän ylihuollosta jääneen pääoman seuraavaan/uudempaan kolmi tai viisatkuun)?
                      Vai oletko tästä nyt jotenkin eri mieltä että sinulla oikeasti on asiasta pelkkä oma mutuun ja taikauskoon perustuva mielipide ja minulla ei?

Comment

• peto2
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jan 2007
                        • 8266
                        • Järvikylä (Nakkila)

mainosmiehet myy hevosta nautana, jauhoja sikana, nautaa härkänä ym. ym. kerro hemi yksikin syy miksi autovalmistajat ei toimisi samoin?
                        F10 530dA Saphirschwarz, G30 530e Saphirschwarz, E38 730iA Dunkelblau, E39 540iAT Biarritzblau Metallic
                        ex:
                        E39 528iA Arktissilber, E39 528iAT Arktissilber, E34 525TDSA Diamantschwarz, E32 735 iAL Royalblau Metallic, E34 525i Diamantschwarz, E36 325 TDSA Arktissilber
                        Vikakoodinlukua & pieniä koodauksia: ADS, K+DCAN, ICOM. INPA, DIS, ISTA+, ISTA P & BMW Scanner 1.40 Kaikki vuosimallit!
                        Myydään: Satunnaisia E32, E34, E36, E38 ja E39 osia.
                        Nakkaa privaa jos tarvetta.

Comment

• esa`pentula
                          Bimmer Enthusiast
                          • Dec 2009
                          • 1390
                          • Tampere

Miten niin?
                          Sinullahan tässä on jotakin ihan oikeaa faktaa e90/91:n öljynvaihtojen tarpeellisuudesta, kuin mitä on Suomessa BMW:n maahantuojalla?
                          Jos sitä vapaasti/yleisesti tarkasteltavaa ja punnittavaa faktaa ei sitten kuitenkaan olekkaan, mistä muusta on kyse kuin puhtaasti "mielipiteestä"?
                          Oma kantani taas EI ole mielipide, koska se perustuu nimenomaan tuotteen valmistajan+myyjän antamiin ohjeisiin(johon toki luotan muussakin huolto-ohjelmassa ja säästän ylihuollosta jääneen pääoman seuraavaan/uudempaan kolmi tai viisatkuun)?
                          Vai oletko tästä nyt jotenkin eri mieltä että sinulla oikeasti on asiasta pelkkä oma mutuun ja taikauskoon perustuva mielipide ja minulla ei?
                          Sanoinko, että minulla on parempaa faktaa kuin BMW:n maahantuojalla..? Yritin vain lopettaa tämän ikuisen väittelyn, mistä löydät aina jotain sanottavaa. Minun mielipiteeni perustuu edelleenkin omaan ja monien muiden vaihteistokorjaajien kokemukseen.

Comment

• rise66
                            Newbiemmer
                            • Dec 2010
                            • 9
                            • Suomi

...täällä yksi maalaisjärjellä ajattelija ja myös kokemusta automaattivaihteisen auton öljynvaihdon tarpeellisuudesta... ajelen siis edelleenkin 2001 vm. n. 405 000 kilometriä ajetulla 2,5 d Bemarilla. Vetelen autolla jonkin verran kesäisin asuntovaunua ja työni puolesta joudun vetämään peräkärryä melko paljonkin, eli vaihteisto ja öljyt käsittääkseni joutuu melko koville tällaisessa ajossa. Vaihteisto toimii omasta mielestä ainakin vielä hyvin. Vaihdoin öljyt itse laatikkoon n. 70 000 km taaksepäin huuhtelulla (n. 17 litraa öljyä kaikkinensa) ja syystä että, peräkärry perässä ajellessa ei enää vaihtanut suurinta vaihdetta päälle. Minäkin sain vastauksen kyselyihini, että Bemarin laatikkoon ei tarvitse öljyjä vaihtaa ja peloteltiin myös sillä, että laatikko ei enää mahdollisesti toimi kunnolla öljyn vaihdon jälkeen. Voin vain mainita, että laatikko alkoi toimimaan paljon paremmin, kuin ennen öljynvaihtoa. Toki vaihdoin suodattimenkin samalla vaihdelaatikkoon. Ehkä Saksalaiset insinöörit ei ole ajatellut, että näillä heidän suunnittelemillaan autoilla ajellaan näin paljon kilometrejä, kuin monikin meistä ajaa ja mikäs on Bemarilla ajellessa... Ostin öljyt KL-varaosista ja öljyn he antoivat vaihdelaatikon pohjassa olevan värillisen etiketin mukaan... ja tämä ei ole kapinaa ketään vastaan vaan käytännön esimerkki

Comment

• soda
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2007
                              • 552
                              • Helsinki

Lukeneeni aiheesta olevan pidemmän threadin, on tämä Hemin uskollisuus valmistajan ilmoittamiin (osaksi jo vanhentuneisiin) ohjeistuksiin edelleen huvittava.

BMW ei myönnä imusarjan läpissä olevan mitään ongelmaa, kuitenkin 99% aiheesta tietävät ne poistattavat. Onko/olisiko Hemillä edelleen läpät vankkurissaan, koska BMW ei ole sitä ongel.. krhm, harhaluuloa myöntänyt, että läpät irtoavat ja tuhoavat moottorin?

Ymmärrän sen, että valmistajan 10 000 insinööriä ja huippufyysikkoa ovat laatikon öljyn iän laskeneet. Kehitystyöhön on käytetty miljoonia D-markkoja, euroja sekä dollareita, moni matemaattisesti lahjakas on öitä myöten laskenut kaavoja ja lukenut dataa hikipisarat otsallaan. Koska näin paljon on kehitystyötä ja vaivaa nähty, niin ei laatikkoja hajoa enää, öljy kattaa eliniän. Mutta yhtäkkiä en ymmärräkään. Eihän tämän mitään avaruustiedettä pitäisi olla? Eihän sukkulatkaan räjähtele moisen panostamisen jälkeen? Eihän?
                              BMW - Ex. z3 Coupe 2.8l, e30 Mtech-2 m50b25, CLS 55 AMG, Toyota Supra Eurospec mkIV manuaali (T)T +700hp, e39 530da "työjuhta" e39 530da pre-fl Shadowline M-sport
                              Nyt; e93 330da, VW T5.1 Caravelle "FakeTaxi"

Comment

• Kylmäkalle
                                Bimmer Rookie
                                • Feb 2011
                                • 72
                                • Espoo

Eli sinulla on tietoa ja tietolähde joka pystyy selvästi osoittamaan ko.laatikon suunnitelleiden insinöörien ja BMW:n asiassa olevan väärässä(eli että laatikon käyttötunnit ovatkin enemmän kuin siinä olevien öljyjen käyttötunnit)?
                                Ottamatta kantaa öljynvaihdon tarpeellisuuteen, niin luulisi tässäkin tapauksessa ekonomeilla olevan enemmän sanan sijaa kuin insinööreillä.

Comment

Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎