Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Hemi
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2004
    • 18880
    • Pirkanmaa

    #31
    Originally posted by soda View Post
    BMW ei myönnä imusarjan läpissä olevan mitään ongelmaa, kuitenkin 99% aiheesta tietävät ne poistattavat. Onko/olisiko Hemillä edelleen läpät vankkurissaan, koska BMW ei ole sitä ongel.. krhm, harhaluuloa myöntänyt, että läpät irtoavat ja tuhoavat moottorin?
    Miten nämä kaksi asiaa nyt liittyy toisiinsa?
    Vai onko nyt tiedossa e90/91 laatikoissa jokin ongelma ja nimenomaan ongelma joka korjaantuu aloittamalla niihin öljynvaihdot?
    E90/91 "automaattilaatikon ongelmat topik" näyttää kuitenkin hieman hiljaisemmalta kuin nuo läppäongelmatopikit aikoinaan, mutta jos sinulla nyt on kertoa meille muille näiden laatikoiden ongelmista?

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Originally posted by rise66 View Post
      ...täällä yksi maalaisjärjellä ajattelija ja myös kokemusta automaattivaihteisen auton öljynvaihdon tarpeellisuudesta... ajelen siis edelleenkin 2001 vm. n. 405 000 kilometriä ajetulla 2,5 d Bemarilla. Vetelen autolla jonkin verran kesäisin asuntovaunua ja työni puolesta joudun vetämään peräkärryä melko paljonkin, eli vaihteisto ja öljyt käsittääkseni joutuu melko koville tällaisessa ajossa. Vaihteisto toimii omasta mielestä ainakin vielä hyvin. Vaihdoin öljyt itse laatikkoon n. 70 000 km taaksepäin huuhtelulla (n. 17 litraa öljyä kaikkinensa) ja syystä että, peräkärry perässä ajellessa ei enää vaihtanut suurinta vaihdetta päälle. Minäkin sain vastauksen kyselyihini, että Bemarin laatikkoon ei tarvitse öljyjä vaihtaa ja peloteltiin myös sillä, että laatikko ei enää mahdollisesti toimi kunnolla öljyn vaihdon jälkeen. Voin vain mainita, että laatikko alkoi toimimaan paljon paremmin, kuin ennen öljynvaihtoa. Toki vaihdoin suodattimenkin samalla vaihdelaatikkoon. Ehkä Saksalaiset insinöörit ei ole ajatellut, että näillä heidän suunnittelemillaan autoilla ajellaan näin paljon kilometrejä, kuin monikin meistä ajaa ja mikäs on Bemarilla ajellessa... Ostin öljyt KL-varaosista ja öljyn he antoivat vaihdelaatikon pohjassa olevan värillisen etiketin mukaan... ja tämä ei ole kapinaa ketään vastaan vaan käytännön esimerkki
      Tämä..."ehkä Saksalaiset insinöörit eivät ole ajatelleet" on sekin yksi mestarillisen itsepetoksen teeseeistä, jota nämä laatikkoöljyjen kanssa läträävät itselleen matran tavoin itselleen hokevat.
      Tässäkin on kuitenkin hiemankin pidemmälle ajateltuna kuitenkin yksi täysin kestämätön ristiriita.
      Eli, se Saksalainen insinööri on kuitenkin valmistanut kalliin ja monimutkaisen automaattolaatikon joka nytkin on kuitenkin kestänyt sen +400tkm...ja pistänyt kuitenkin siihen "markan öljyt" sisälle jotka kestävät vain puolet siitä?
      Eli jostain syystä ne laatikot kuitenkin kestävät...ja on nimenomaan rakennettu kestämään sen koko luonnollisen ehkä n.500tkm:n elinkaaren.
      Kuitenkaan kun autoja ja niideneri komponentteja+osakokonaisuuksia suunnitellaan, mikään ei oikeasti ole sattumaa, vaan jokaiselle osalle ja osakokonaisuudelle lasketaan hyvinkin tarkat käyttätunnit=elinkaari.
      BMW:llä siis syydetään miljoonia laatikoihin joiden kokonaiselinkaarta "ei ehkä ajatella" ja heitetään lopuksi tehtaalle lähes ilmaiset laatikkoöljyt jotka oikeasti kestävät alle puolet sen laatikikon kestoiästä?

      No, kai se voisi jonkun "maalaisjärjen" mukaan voisi ollakkin näin, mutta siinä tapauksessa tässäkin maassa pitäisi olla pilvin pimein laatikoita jotka selvästi ovat kuluneet loppuun siinä 200-300tkm:n kohdalla, heikon öljyn laadun vuoksi?
      Eli miten se sopii tähän "loogiseen itsepetokseen" että tässä maassa on tuhansia 300-400tkm ajettua bemareja(myös monia muita merkkejä+malleja) joihin ei ole koskaan LL automaattlaatikkoon vaihdettu öljyjä ja edelleen mennään?
      Eli kuvitteleeko joku ihan oikeasti ettei se olisi yleisessä tiedossa ihan samoin kuin vaikkapa nuo läppäongelmat, mikäli nämä uudemmat bemarin automaatit kuluisivat ennen aikojaan loppuun, mikäli niihin ei vaihdeta öljyjä?
      Kuitenkin kaikki muut eri automerkkien+mallien sisäsyntyiset tekoviat on varsinkin näin nettiaikana todella hyvin kaikkien tiedossa?
      Ei kuitenkaan löydy yhtäkään oikeaa faktaa siitä että tuo nettipepejen laatikon öljyjen kanssa läträäminen pidentäisi kilometriäkään näiden laatikoiden elinkaarta, vaan ainoa löytyvä tieto on päinvastaista(koska määrät ja laadut on mitä sattuu).
      Oikeastihan tämä öljynvaihto huhaa perustuu vanhan kansan uskomuksiin ja suoranaiseen taikauskoon, joka kumpuaa siitä tuskaisesta romanttisesta ikiöljyhokemasta...."kun ikuisia öljyjä ei ole olemassakaan"...
      Ei, niitä vain ei ole olemassakaan, kuten ei ole olemassakaan ikuisia automaattilaatikoita, vaihtoi niihin öljyjä kuinka usein tahansa.
      Tämä kun asetetaan siihen vanhan kansan olettamukseen että niitä pohjia on tervattava ja öljyjä vain on vaihdeltava, sanoi insinöörit mitä tahansa, niin saadaan aikaiseksi tämä aivan uskomaton matra jonka voimalla sitä "pahaa" karkoitetaan laatikkoöljyjä vaihtelemalla?
      Kuitenkin se laatikon sisältä lirutettu öljy on se eniten kilometrejä oikeasti kestävä osa/komponentti koko laatikossa.
      Last edited by Hemi; 08-03-2013, 13:25.

      Comment

      • Hemi
        Bimmer Enthusiast
        • Apr 2004
        • 18880
        • Pirkanmaa

        #33
        Originally posted by peto2 View Post
        mainosmiehet myy hevosta nautana, jauhoja sikana, nautaa härkänä ym. ym. kerro hemi yksikin syy miksi autovalmistajat ei toimisi samoin?
        Lueppa nuo pari edellistä.
        Eli miksi ne auton valmistajat sitten kuitenkin valmistavat kalliilla rahalla ne laatikot kestämään satiója tuhansia enemmän kuin mitä niiden öljyt kestää?

        Comment

        • nappe74
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2005
          • 2846
          • South Carelia

          #34
          Hemi vaatii kaikilta aina kaikenmaailman faktoja ja todisteita Bmw-jumalilta, insseiltä ja muilta mutta enpä ole YHTÄÄN faktaa nähnyt Hemin puolelta... Eli pistäppäs kirjallista faktaa pöytää noihin väittämiisi asioihin... Ja myös faktaa siitä että kaikkien muiden mielipiteet on vääriä !!

          Huvittavaa kun joku kuvittelee tietävänsä asioista kaiken, myös tiedot kaikkien maailman Bemareiden rikkoutuneista automaattilaatikoista...
          G30 530e xDrive A M-Sport -20

          ex-Bimmerit:
          F10 525dA xDrive M-Sport -13
          E21 316 -80
          E91 330xdA M-Sport -06
          E53 X5 3.0iA Sport -04
          E91 335xiA M-Sport -08
          E60 530iA M-Sport -06
          E36 320i Cabriolet M-Sport -96
          E91 320d -06
          E39 530iAT M-Sport -01
          E36 328iA -96
          E39 528iA -96
          E36 325i -92

          Comment

          • nappe74
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2005
            • 2846
            • South Carelia

            #35
            Originally posted by Hemi View Post
            Kuitenkin se laatikon sisältä lirutettu öljy on se eniten kilometrejä oikeasti kestävä osa/komponentti koko laatikossa.
            Saanko tuosta faktaa kirjallisena, mielellään Bmw-insinöörien tutkimustuloksena että tuo pitää paikkansa !!
            G30 530e xDrive A M-Sport -20

            ex-Bimmerit:
            F10 525dA xDrive M-Sport -13
            E21 316 -80
            E91 330xdA M-Sport -06
            E53 X5 3.0iA Sport -04
            E91 335xiA M-Sport -08
            E60 530iA M-Sport -06
            E36 320i Cabriolet M-Sport -96
            E91 320d -06
            E39 530iAT M-Sport -01
            E36 328iA -96
            E39 528iA -96
            E36 325i -92

            Comment

            • Nettipepe
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2004
              • 1341
              • Kajaani

              #36
              Nyt jumalauta rauhoitutaan...
              Minunkin hieno nimerkki vedetty lokaan täällä palstalla...
              Alunperin olen kysellyt ainoastaan faktatietoa asiasta ja ollut
              VAHVASTI sitä mieltä, että ellei faktatietoa tule niin EN VAIHDA öljyjä turhaan.
              F30 320xia
              Ex E90 325da
              Ex E90 320da
              Ex E46 330D

              Comment

              • b mutteri kasa
                Bimmer Enthusiast
                • Oct 2006
                • 1462
                • Area 03

                #37
                Originally posted by Nettipepe View Post
                Minunkin hieno nimerkki vedetty lokaan täällä palstalla...
                Alunperin olen kysellyt ainoastaan faktatietoa asiasta ja ollut
                VAHVASTI sitä mieltä, että ellei faktatietoa tule niin EN VAIHDA öljyjä turhaan.
                Itsekin haluan sitä tietoa.Oma mielipiteeni kallistuu myös kyllä Hemin suuntaan yhä edelleen näissä ZF6HP laatikkoöljy kinastelussa/väittelyssä tai miksi sitä voi sanoa.Hemi perustellut kattavasti mihin hänen mielipiteensä perustuu,toisin kun monet muut huutelijat.Näyttää tässä(kin) asiassa niin paljon kuulopuheiden varassa olevia mielipiteitä...aina kuultu joltain,jostain kaiman tutun kaverin työkaverin tutun kaverin kaverilta,joka on ammattimiesten ammattimies joka on korjannut 10 000 ZF laatikkoa perä pohojanmaan perillä...
                BMW F11 530 dA VOLL
                Carbon-schwarz Metallic

                BMW E30 325i Sport

                Comment

                • Hemi
                  Bimmer Enthusiast
                  • Apr 2004
                  • 18880
                  • Pirkanmaa

                  #38
                  Originally posted by nappe74 View Post
                  Hemi vaatii kaikilta aina kaikenmaailman faktoja ja todisteita Bmw-jumalilta, insseiltä ja muilta mutta enpä ole YHTÄÄN faktaa nähnyt Hemin puolelta... Eli pistäppäs kirjallista faktaa pöytää noihin väittämiisi asioihin... Ja myös faktaa siitä että kaikkien muiden mielipiteet on vääriä !!
                  Siis ainoa fakta jota minulla on ja johon perustan oman väitteeni(=ei mielipide), on tuo minkä BMW:ltä saa ko.laatikoiden öljynvaihdon tarpeellisuudesta:

                  ..."Laatikon öljyn/suodattimen vaihto ei kuulu mihinkään vaihto-ohjelmaan = vaihdetaan vain asiakkaan pyynnöstä"....

                  Tämä on se kirjallinen FAKTA mikä oikeasti on olemassa!!!
                  Kerro sinä nyt ne FAKTAT miksi tämä ei ole faktaa, vaan että ne öljyt pitää vaihtaa tai muutoin laatikko poikii ennen aikojaan?
                  Eli millä kilometrilukemalla suurinpiirtein niin tapahtuu ja mitä sieltä oikeasti hajoaa sen vuoksi että öljyjen ominaisuudet/luokitus ei yksinkertaisesti enään riitä?
                  Eli, minä jos kuka haluaisin kuulla edes nimeksi niitä faktoja miksi näitä öljyjä nyt pitäisi lähteä vaihtelemaan juuri keskustelun alla oleviin e90/91:n automaattilaatikoihin?
                  Pelkät mielipiteet siitä että "pitäähän ne vaihtaa" ei nyt riitä, vaan kerro sinä nyt mihin muuhun kuin ihan puhtaaseen mutuun=huuhaaseen luottaen minun pitäisi lähteä niin omiin kuin vaihdokki e90/91:iin lähteä laatikkoöljyjä kovalla rahalla vaihtamaan?
                  Eli nyt viimeistään pitäisi alkaa löytymään niistä vanhemmista e90:stä niitä loppuun kuluneita ja hajonneita e90/91:n laatikoita jotka ovat selkeästi vaurioituneet riittämättömän voitelun vuoksi?
                  Lisäksi, tässä pitäisi nyt sitten olla jokin suuntaa antava kilometrisuorite millä kohtaa ko.laatikot alkaa korkaamaan jos öljyjä ei vaihdeta ja selvä näyttö siitä että öljyjä vaihtamalla tuo ajosuorite selvästi ylitetään?

                  Eli missä on ne faktat jotka kumoavat BMW:n itsensä antaman faktan öljynvaihdon tarpeellisuudesta?
                  Last edited by Hemi; 08-03-2013, 14:38.

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    On se vaan taas kumma kuinka "pyhä hiljaisuus" laskeutuu heti kun pyytää pientäkin faktaa edes niteeksi sille miksi esim.minun pitäisi lähteä vaihtelemaan e90/91:en laatikoihin öljyjä?

                    Ei voi kuin ihmetellä kuinka ihmiskunnassa tällä hetkellä vallitsee edes kohtuullinen konsensus siitä että maa onkin pyöreä, kun kaiken maailman huuhaa pitää ihmiskuntaa niin sitkeässä otteessa???

                    Comment

                    • nappe74
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jun 2005
                      • 2846
                      • South Carelia

                      #40
                      Eiköhän tää väittely ala riittää joka taholta... Tää topic alkaa muistuttaa jo tv:stä tuttua ohjelmaa Fakta Homma !!

                      Yhtämonta kuin on p***ereikää on myös mielipidettä, jokainen voi jakaa mielipiteitään ja kokemuksiaan täällä... Jokainen laatikko ja sen tarina on kuitenkin ainutlaatuinen niin sen pohjalta 100% oikeaa vastausta kaikkiin kysymyksiin tuskin on kellään !!

                      Joillain auttaa laatikon öljynvaihto, joillain sen takia se hajoaa... Tehköön jokainen niinkuin parhaaksi näkee, täältä topicista tuskin sitä maailman ainutta oikeaa vastausta löytyy...

                      Piis änd laav, eiks nii...
                      G30 530e xDrive A M-Sport -20

                      ex-Bimmerit:
                      F10 525dA xDrive M-Sport -13
                      E21 316 -80
                      E91 330xdA M-Sport -06
                      E53 X5 3.0iA Sport -04
                      E91 335xiA M-Sport -08
                      E60 530iA M-Sport -06
                      E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                      E91 320d -06
                      E39 530iAT M-Sport -01
                      E36 328iA -96
                      E39 528iA -96
                      E36 325i -92

                      Comment

                      • Hemi
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2004
                        • 18880
                        • Pirkanmaa

                        #41
                        Originally posted by nappe74 View Post
                        Eiköhän tää väittely ala riittää joka taholta... Tää topic alkaa muistuttaa jo tv:stä tuttua ohjelmaa Fakta Homma !!

                        Yhtämonta kuin on p***ereikää on myös mielipidettä, jokainen voi jakaa mielipiteitään ja kokemuksiaan täällä... Jokainen laatikko ja sen tarina on kuitenkin ainutlaatuinen niin sen pohjalta 100% oikeaa vastausta kaikkiin kysymyksiin tuskin on kellään !!

                        Joillain auttaa laatikon öljynvaihto, joillain sen takia se hajoaa... Tehköön jokainen niinkuin parhaaksi näkee, täältä topicista tuskin sitä maailman ainutta oikeaa vastausta löytyy...

                        Piis änd laav, eiks nii...
                        Ei, vain sinulla on tähän asiaan mielipide....kaikilla muillakin toki persereikä.
                        Mielipide siitä että pitää toimia jotenkin muuten kuin mikä on virallinen ohje=fakta.
                        Eli kerro nyt ihmeessä hieman jotakin faktaa mihin me kaikki muutkin voimme yhtyä miksi tuo e90/91 BMW:n antama ohje ei pidäkkään paikkaansa?
                        Missä kohtaa nämä laatikot keräillään romulavalle jos niitä öljyjä ei vaihdella(kuinka usein, missä kohtaa??).
                        Onko sinulla oikeasti antaa mielipiteellesi lainkaan faktapohjaa, vai perustuuko se oman "öljynvaihto vertaisryhmäsi" antamaan hypetykseen/tukeen siitä että "pitäähän ne vaihtaa" ja että....heminyttaaspuhuupaskaajaesittääomiamielipi teitäänyhyyyonkaikkien mielestäkakkapääkunonerimieltäkuinmetodellisetauto miehet..... on yksi peruste vaihtaa ne öljyt.?

                        Edelleen, vaihdan oman kantani asiaan samalla sekunnilla jos BMW antaa jonkin muun vastauksen öljyjenvaihdon tarpeellisuudesta...TAI esim.sinä tuot nyt vihdoin sitä faktaa meidän kaikkien nähtäväksi/punnittavaksi siitä että nämä laatikot eivät kestä auton elinikää ilman vaihtojakin(missä kohtaa ja miten tämä hajoaminen tapahtuu)?
                        Pitäisi saada edes hieman jotkin pohjaa niille väitteille että tällainen 500-700€ öljyjen läträys oikeasti on järkevä sijoitus, eikä vain "öljynvaihtouskovaisten nettivertaisryhmän" hyväksynnän sisäänpääsymaksu.
                        Nyt on kuitenkin ihan yleisessä tiedossa että ainakin tuon +400tkm nämä menevät ihan kiekuen ilman yhtäkään öjynvaihtoa, joten missä kohtaa se laukeaminen on odotettavissa ja mitä sieltä kulumisen vuoksi pettää?
                        Paljonko lisää elinikää on odotettavissa mikäli öljyjen kanssa läträtään?
                        Tähän siis nyt edes hieman FAKTAA?
                        Last edited by Hemi; 08-03-2013, 15:29.

                        Comment

                        • MakeH
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2004
                          • 1170
                          • Vantaa

                          #42
                          Eihän dieselin läppienkään pitäisi irrota tehtaan mukaan, mutta silti niitä irtoilee jopa vahvistettuna. Eli pitääkö olla joku kristallipallo, josta näkee mihin tehtaan ohjeisiin kannattaa luottaa?

                          Comment

                          • Hemi
                            Bimmer Enthusiast
                            • Apr 2004
                            • 18880
                            • Pirkanmaa

                            #43
                            Originally posted by MakeH View Post
                            Eihän dieselin läppienkään pitäisi irrota tehtaan mukaan, mutta silti niitä irtoilee jopa vahvistettuna. Eli pitääkö olla joku kristallipallo, josta näkee mihin tehtaan ohjeisiin kannattaa luottaa?
                            Mehän TIEDÄMME että niitä läppiä irtoilee ja ne toki aina tämän vuoksi poistetaan.
                            TIEDÄMMEKÖ me että nämä e90/91 laatikot hajoaa ja hajoaa juurikin vaihatamattomien öljyjen vuoksi.
                            Sinulla siis on jotakin faktaa=tietoa tästä? Kerro nyt ihmeessä, äläkä nyt sinäkin katoa mihinkään?
                            Missä on ne topikit e90/91 hajonneista laatikoista joissa aiheeseen pääsee tutustumaan(läpistä taitaa löytyä yli kymmenen)?

                            Kuten jo aiemmin totesin, tottakai niitä öljyjä aletaan vaihtelemaan jos on selkeää faktaa siitä että näin kannattaa tehdä jotta vältytään ko.laatikoiden ennenaikaiselta täystuholta.
                            Tässä nyt vain on se ongelma, että nämä laatikot ovat osoittautuneet aivan erityisen kestäviksi ilman niitä öjynvaihtoja ihan joka puolella maailmaa ja käytöstä riippumatta?
                            Eli pitäisikö niitä öljyjä nyt vaihdella vain oman nettivertaisryhmän 700€:n "rituaaliuhrina", vaikka oikeasti nämä laatikot eivät siitä lainkaan oikeasti hyödy?
                            Last edited by Hemi; 08-03-2013, 15:41.

                            Comment

                            • nappe74
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jun 2005
                              • 2846
                              • South Carelia

                              #44
                              Originally posted by Hemi View Post
                              Mehän TIEDÄMME että niitä läppiä irtoilee ja ne toki aina tämän vuoksi poistetaan.
                              TIEDÄMMEKÖ me että nämä e90/91 laatikot hajoaa ja hajoaa juurikin vaihatamattomien öljyjen vuoksi.
                              Sinulla siis on jotakin faktaa=tietoa tästä? Kerro nyt ihmeessä, äläkä nyt sinäkin katoa mihinkään?
                              Missä on ne topikit e90/91 hajonneista laatikoista joissa aiheeseen pääsee tutustumaan(läpistä taitaa löytyä yli kymmenen)?
                              Ei helvetti nyt oikeesti !!

                              Tiedätkö sinä että laatikko EI hajoa vaihtamattomien öljyjen takia??

                              Tätä paskaa saa jauhaa loputtomiin sinun kanssa, eikä kukaan hyödy mitään !!

                              En muuten varmasti ole ainut täällä mielipiteeni kanssa, älä viitsi vängätä tuollaisesta asiasta jatkuvasti vastaan !!
                              Last edited by nappe74; 08-03-2013, 15:49.
                              G30 530e xDrive A M-Sport -20

                              ex-Bimmerit:
                              F10 525dA xDrive M-Sport -13
                              E21 316 -80
                              E91 330xdA M-Sport -06
                              E53 X5 3.0iA Sport -04
                              E91 335xiA M-Sport -08
                              E60 530iA M-Sport -06
                              E36 320i Cabriolet M-Sport -96
                              E91 320d -06
                              E39 530iAT M-Sport -01
                              E36 328iA -96
                              E39 528iA -96
                              E36 325i -92

                              Comment

                              • Clavurion
                                BTCF Member
                                • Feb 2005
                                • 9157
                                • Oulu

                                #45
                                Tuossa analyysiraportti 530d GM-laatikon öljyistä 126 tkm ajettuna. KLIK
                                Hydrauliikasta ymmärtävät voivat sitten päätellä, kannattiko kyseiset öljyt vaihtaa.
                                E39 530dA -02 M-Sport
                                E53 X5 3.0dA -06 Sport
                                * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia.
                                Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎