eiku antaa olla, ei enää mitään...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaatin öljyjen vaihto
Collapse
X
-
Originally posted by Cell View PostHemi, anna olla, toi sun paasaus suuresta totuudesta on sillä tasolla ettei ketään kiinnosta. Askivalmistaja antaa vaihtovälin, se on mainittu useita kertoja ja sivuutat sen täysin niinkuin et asiaa olisi huomannut edes. Niele se, suositus on olemassa. Ei auta pyristellä. Tähänkin tosin keksit varmaan n. 20 riviä pitkän vastineen ja hassun kuvan perään, sama kuin olisi kirjoitellut olkihatuista.
Hydrauliviat on nykyaskeissa(kin?) ehdottomasti yleisimpiä. Joskus ne rikkoo siinä sivussa pakkoja tai turbiinin tms., mutta useimmiten se vaan lähtee jostain sieltä venakoneistosta. Hydrauliikassa vikaantumistodennäköisyys kasvaa hurjaa vauhtia öljyn partikkelimäärän mukana, samaten elinikä laskee. Öljyn vaihtaminen nyt vaan on helpoin tapa saada suurin osa siitä schaissesta ulos askista. Ei se poista vikaantumismahdollisuutta, mutta se pienentää merkittävästi todennäköisyyttä. Aski voi silti porsia vaikka heti, se on siitä ikävä eläin se todennäköisyys.
Jokainen voi sitten omalla kohdallaan miettiä miten tekee. Ei ole yhtä totuutta. Oman auton askin pieni vika korjaantui aikanaan öljynvaihdolla, ei harmita että tein. Kukaan ei kuitenkaan voi sanoa kannattaako se öljynvaihto rahallisesti, suuressa otannassa vikaantumiset vähenee, mutta yksilöt on yksilöitä ja vaihto maksaa rahaa.
..."Laatikon öljyn/suodattimen vaihto ei kuulu mihinkään vaihto-ohjelmaan = vaihdetaan vain asiakkaan pyynnöstä"....
Toisekseen, me voimme spekuloida maailman tappiin eri kauhuskenarioilla eri "porsimisista" mikäli niitä öljyjä ei sitten vaihdetakkaan, mutta sekään ei ole mitään muuta kuin mielikuvituksellista hypeä jolle ei kuitenkaan löydy tässä kohtaa arkitodellisuudesta kontaktipintaa...edes siteeksi, koska nämä laatikot oikeasti kestävät ja kestävät ilman öljynvaihtojakin.
Ymmärrän sen että jos=kun itsellä on vertaisryhmän luoman kauhuskenarion vuoksi kalliit vaihdetut öljyt oman autonsa laatikossa, sitä pitää etsiä mikä tahansa tekosyy jolla tämä on puolusteltavissa.
Kuitenkaan, tämä loputon usko ja ennen kaikkea uskomus öljynvaihdon taivaalliseen merkitykseen kokee reaalielämässä kestämättömiä ristiriitoja, koska näillä kuitenkin jatkuvasti lähestytään noita 500tkm:n rajapyykkejä ilman yhtäkään öljynvaihtoa(samalla kun näiden vähän ajettujen takuupurkaamolaatikoiden kysyntä on käytännössä nolla).
Me voimme spekuloida loputtomasti niitä syitä miksi ne öljyt pitäisi vaihtaa, tietämättä kuitenkään yhtään mitään ko.laatikoiden oikeasta suunnitellusta sielunelämästä.
Samalla kun tiedetään niillä vedetyt todella pitkät suoritteet, lisättynä siihen tosiasiaan että tuollainen 35tkm ajettu kuusipykäläinen takuulaatikko on edelleen ihan myymätön paikka(eli näitä ei edes autoliikkeet vaihtele), niin miksi ihmeessä tuo sijoitus öljynvaihtoon pitäisi tehdä?
Eli, onko sinulla nyt heittää minulle jokin oikea fakta missä kohtaa minun pitäisi lähteä näihin vaihdokkeina tuleviin kuusipykäläisiin vaihtaa öljyt ja miksi?
Sitä "schaissea" vartenhan siellä on suodatinjärjestelmä, jonka kapasiteetti on vähintään yhtäkuin pakkojen kytkinlevyjen kuluva pinta(jota siis se "schaisse" 95%:sti on)?
100tkm? 200tkm? 300tkm 400tkm? Vai jotain muuta kun juuri nyt tätä kirjoittaessa on tiedossa että vähintään tuon ne kestävät käytössä "heittämällä" kuin käytössä ja ilman öljynvaihtoja(siis BMW ei anna kilometrirajoitusta öljylle, vaan sieltä vastataan että öljy kestää pidempään kuin laatikko itsessään ja se on siis kokemuksesta tiedetään että se on vähintään tuo +400tkm)?Last edited by Hemi; 08-03-2013, 17:13.
Comment
-
-
Hemille:
En jaksa lainata kaikkea, mutta kirjoitit muuttavasi kantasi samalla sekunnilla, kun joku lyö virallista tietoa valmistajalta tai BMW:ltä eteesi. ZF:n kannan sait jo yli 2 vuotta sitten, vaikka nyt väitätkin, ettei se koske näitä ikiöljylaatikoita. Koskee tai ei, mutta lainaus on kuitenkin ZF:n 6HP-26 laatikon korjaamokäsikirjasta (samaa vääntöä käyty myös E6x).
Kuitenkin vieläkin vedät valmistajan mukaan. Pysy sinäkin totuudessa.
Onko vaihto tarpeellista? Aika moni on tälläkin foorumilla valitellut kierrosten humppausta. Ympäri maailmaa voit lukea näiden 6HP-laatikoiden varsin laajasta humppausongelmasta, jonka syyt vievät laatikon mekatroniikkaan. Ongelma alkaa oireilla aika kiistattomasti 100 tkm jälkeen. Vähän laajemmalla katsontakannalla voisi kuvitella öljynvaihdon lykkäävän näitä oireita. Olisiko tästä syystä ZF puolittanut aikaisemman suosituksensa 160 => 80 tkm?
On jokaisen oma asia paljonko maksaa öljynvaihdosta, mutta itsetehtynä minullakin jäi öljynvaihdon kustannukset alle 200 € (ZF:n pohja, 20 l Ravenol HP6). Reilu 30 tkm takana eikä mitään räjähdyksiä ole vaihteistosta kuulunut.
Edit: Jaa, Cell ehtikin samasta asiasta ensin.
Last edited by enins; 08-03-2013, 17:26.Autokalusto: 320d f30
Comment
-
-
Tähän soppaan ei pitäisi koskea, mutta sanonpa kuitenkin oman mielipiteeni.. Vaihdatin öljyt sigun autoon viime kesänä kun mittarissa oli vajaa 200tkm. Suodattimen ja öljyt hommasin itse ja vaihto kustansi merkkiliikkeessä n.100e, suodatin ja öljyt oli n.200e eli yhteensä n.300e meni öljynvaihtoon. Ollaan aika kaukana Hemin 500-700e..Merkkiliikkeen mukaan vaihto kannattaa tehdä juurikin tuon 160tkm kohdalla, mitä laatikon valmistajakin suosittaa. Suomessa kun on pikkuisen eri olosuhteet kuin saksassa, jossa insinööri kaikenkattavan tutkimuksensa teki. Siellä eivät varmaan edes tiedä mitä -30c pakkasta. Laatikkoöljyt joutuu kovemmalle rasitukselle ja keräävät kosteutta..Tietty saksassa ajonopeudet on taas eri luokkaa kuin täällä mutta kuitenkin.
Itsellä tuo öljynvaihto ei ainakaan ole vienyt laatikkoa huonompaan suuntaan..Järkeistin itse tuon öljynvaihdon niin, ettei laatikon kesto jää ainakaan siitä kiinni ettei olisi kunnon öljyt sisällä.Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Comment
-
-
Originally posted by LasseE View PostTähän soppaan ei pitäisi koskea, mutta sanonpa kuitenkin oman mielipiteeni.. Vaihdatin öljyt sigun autoon viime kesänä kun mittarissa oli vajaa 200tkm. Suodattimen ja öljyt hommasin itse ja vaihto kustansi merkkiliikkeessä n.100e, suodatin ja öljyt oli n.200e eli yhteensä n.300e meni öljynvaihtoon. Ollaan aika kaukana Hemin 500-700e..Merkkiliikkeen mukaan vaihto kannattaa tehdä juurikin tuon 160tkm kohdalla, mitä laatikon valmistajakin suosittaa. Suomessa kun on pikkuisen eri olosuhteet kuin saksassa, jossa insinööri kaikenkattavan tutkimuksensa teki. Siellä eivät varmaan edes tiedä mitä -30c pakkasta. Laatikkoöljyt joutuu kovemmalle rasitukselle ja keräävät kosteutta..Tietty saksassa ajonopeudet on taas eri luokkaa kuin täällä mutta kuitenkin.
Itsellä tuo öljynvaihto ei ainakaan ole vienyt laatikkoa huonompaan suuntaan..Järkeistin itse tuon öljynvaihdon niin, ettei laatikon kesto jää ainakaan siitä kiinni ettei olisi kunnon öljyt sisällä.
Miksi näitä laatikoita ei sitten laukea Suomessa ja Ruotsissa, vaan edelleen niillä vanhimmillakin matka jatkuu vaikka jo tuhansilla e90+e60:llä kilometrejä on takana jo satoja tuhansia?
Edelleen käytetyn kuusipykäläisen takuulaatikon myynti on täysin tekemätön paikka, toisin kuin aikoinaan näiden viisipykäläisten dieselaskien kanssa jotka revittiin käsistä jo heti 2000-luvun alkupuolella kun takuut loppuivat ensimmäisistä X5+e39+e46:sta(tosin niitäkään ei mikään öljynvaihto olisi pelastanut, koska ensimmäisiä tuli vaihtoon jo pitkälle alle 100tkm ajettuina)???
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJoo, tällä on pakkasta mitä Saksan "kultaperseinssit" eivät ole ottaneet laskelmissaan lainkaan huomioon...eikä BMW:n Suomalainen maahantuoja?
Miksi näitä laatikoita ei sitten laukea Suomessa ja Ruotsissa, vaan edelleen niillä vanhimmillakin matka jatkuu vaikka jo tuhansilla e90+e60:llä kilometrejä on takana jo satoja tuhansia?
Edelleen käytetyn kuusipykäläisen takuulaatikon myynti on täysin tekemätön paikka, toisin kuin aikoinaan näiden viisipykäläisten dieselaskien kanssa jotka revittiin käsistä jo heti 2000-luvun alkupuolella kun takuut loppuivat ensimmäisistä X5+e39+e46:sta(tosin niitäkään ei mikään öljynvaihto olisi pelastanut, koska ensimmäisiä tuli vaihtoon jo pitkälle alle 100tkm ajettuina)???Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEli sinulla sittenkin on sitä oikeaa faktaa? Kerro nyt hyvä ihminen missä minä pääsen tähän faktaan tutustumaan, eikä vain teidän mielipiteisiin?
Regular maintenance intervals will substantially increase the automatic transmission's service life and, precisely for that reason, ZF recommends a regular oil change every 80 000 km.
Comment
-
-
Originally posted by enins View PostHemille:
En jaksa lainata kaikkea, mutta kirjoitit muuttavasi kantasi samalla sekunnilla, kun joku lyö virallista tietoa valmistajalta tai BMW:ltä eteesi.
ZF itse voi antaa mitä tahansa omia vaihtosuosituksia heidän valmistamille laatikoille aivan samoin kun minkä tahansa muunkin osan/osakokonaisuuden valmistajat antavat osalle itselleen(näitä osia/kokonaisuuksia voidaan käyttää paljon muuallakin=vain yksi alihankintaketjun osa).
Silloin kun ko.osa/osakokonaisuus istuu kiinni BMW:ssä ja kaikki sen ympärillä ja sisällä on BMW speksein niputettu, määrittelee nimenomaan BMW sen oikean huoltovälin/tarpeen, ei suinkaan osien alihankkijat itse.
BMW maksaa siitä että öljyjen kanssa ei tarvitse heidän tuotteideen kanssa läträtä, eikä ZF:llä ole siihen mitään sanomista, vaan ainoa keino saada diili laatikoista tehtyä on suunnitella aski jossa tämä vaatimus myös oikeasti toteutuu.
Eli BMW kun tilaa joltakin alihankkijalta ihan minkä tahansa osan, annetaan sille tavoitehinta ja tietty laatutavoite jossa yhtenä pääkriteerinä on mm.ajosuorite ja sen täyttymisestä BMW ZF:lle maksaa.
Näiden yksittäisten varaosien/osakokonaisuuksien alihankkijat antavat valmistajilleen heidän omat takuunsa(myös varaosalaatikoille) ja BMW antaa takuunsa koko autolle(ZF ei vastaa BMW:n laatikoiden takuista, vaan BMW itse).
Eli ZF toki voi antaa omat vaihtosuosituksensa myymälleen varaosalle(yleensä näin koska asennukset ja öljytäytöt tehdään muualla kuin tehtaalla, tehtaan valvomissa olosuhteissa), mutta se ei todellakaan tarkoita sitä sillä olisi mitään tekemistä BMW:n itsensä antamille huolto-ohjeille.
Eli BMW vastaa ja määrittelee kullekkin myymälleen tuotteelle sen huoltotarpeen kokonaisuutena josta he ovat alihankkijoilleen maksaneet.
Eli silloin kun se ZF on kiinni BMW merkkisessä autossa ensiasennettuna, BMW on yhdessä ZF:n kanssa suunnitellut ko.laatikon kestävän koko kytkinlevyjensä kestoiän toimivan ilman yhtäkään öljynvaihtoa.
ZF myydessään laatikoita varaosana, voi toki määritellä kokonaan omia ja haluamiaan rajoja/rajoituksia ja huolto-ohjeita omille tuotteilleen.
Vasta siinä kohtaa kun BMW:ltä annetaan laatikoille edes öljynvaihto huoltosuositus....ohjelmasta nyt tietenkään puhumattakaan, aletaan näiden laatikoiden öljyjen kanssa läträämään.
Niin kauan kun edes huoltosuosituksissa ei öljynvaihtoja ole, eikä maailmalta muutenkaan kuulu mitään sellaista että näitä laatikoita olisi alkanut poikimaan vaihtamattomien öljyjen vuoksi, ollaan puhtaan taikauskon käsitteistössä. Vai mitä muuta se on?Last edited by Hemi; 08-03-2013, 17:57.
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostMielestäni tämä on ihan yhtä hyvä fakta kuin BMW Suomen höpinät:
Regular maintenance intervals will substantially increase the automatic transmission's service life and, precisely for that reason, ZF recommends a regular oil change every 80 000 km.
http://www.zf.com/brands/content/en/...nging_kit.html
v.-2013 on otettavissa.
Onneksi se alkaa olemaan jo hyvin pieni vähemmistö, kuten nuo pohjien tervaajatkin.
Kestää vain vielä hetken myös joillain bemarimiehiltä tuon viisipykäläisen dieselaskin kauhuista toipuminen...Last edited by Hemi; 08-03-2013, 18:01.
Comment
-
-
Originally posted by LasseE View PostEn sanonut, että näitä välttämättä laukeaa vaan tarkoitin laatikon ominaisuuksien pysymistä parempina kauemmin.
Kerrotko minulle mitä tämä oikeasti tarkoittaa käytännössä?
Siis tiedän toki että muutamaksi kuukaudeksi laatikon käyttäytyminen hieman muuttuu kun öljyt vaihdetaan ja systeemit nollataan, mutta entä sen jälkeen kun taas palataan arkeen?
Minä kun en ole koskaan huomannut mitään pysyvää muutosta, vaan aina palataan jonkin ajan kuluttua lähtötilanteeseen?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostTämä on toki puhdasta bisnestä ZF:lle itselleen jossa otetaan kaikki ne rahat taikauskoisilta hölmöiltä joilta ne vaan vielä
v.-2013 on otettavissa.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View Post"Ominaisuudet"?
Kerrotko minulle mitä tämä oikeasti tarkoittaa käytännössä?
Siis tiedän toki että muutamaksi kuukaudeksi laatikon käyttäytyminen hieman muuttuu kun öljyt vaihdetaan ja systeemit nollataan, mutta entä sen jälkeen kun taas palataan arkeen?
Minä kun en ole koskaan huomannut mitään pysyvää muutosta, vaan aina palataan jonkin ajan kuluttua lähtötilanteeseen?
Mutta niinkuin sanoin, jo lämpötilanvaihtelut kuluttavat öljyjä OMASTA mielestäni niin paljon, että vaihto kannatti. Ei nämä laatikot tunnu öljynvaihtoon hajoavan..Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Comment
-
-
Originally posted by TJJ View PostVai onko se bisnestä BMW:lle olla vaihtamatta laatikon öljyjä (ja myös pitkät moottoriöljyjen vaihtovälit) ja saada siten auton huoltokustannukset alas. Käsittääkseni tuolla on suuri merkitys autojen myyntiin jenkeissä. Auto kestää leasing-jakson ja se riittää.Ex. E46 330d -05
Ex. e61 530da -05
Ex. 316 e30, 320 e36, Volvo s60
Member of Team EastAudio
Itä-Suomen autohifistit: www.eastaudio.net
Comment
-
Comment