Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bmw Master
    Bimmer Enthusiast
    • Jan 2004
    • 13155
    • Kokomo

    Originally posted by janke View Post
    Mikä sitten aiheuttaa sen, kun nollaa vaihdelootan, niin hetken toimii niin kun uusi ja sitten palaa arkeen:think Eikö tuota "resetointia" saa jäämään mitenkään päälle? Toisinsanoen, mitä sielä laatikossa oikein tapahtuu nollauksella?
    Tarkoitat akunkengän irroitus nollausta, eli ajotapa adaption nollausta? Laita päävirtakytkin.

    Originally posted by TJJ View Post
    Minulla ainakin toimii huonommin nollauksen jälkeen, vaihdot ovat nykiviä kunnes laatikko oppii paremmat arvot. Eikös nollaus vain palauta magneettiventtiilien ohjaukset perusarvoihin, laatikko sitten säätää niitä taas sen mukaan miten paljon laatikko luistaa ja miten nopeasti vaihdot tapahtuu.
    Sama homma, eikä uskalla kaasutella ettei ala luistamaan. Ei kannata nollata kuin öljynvaihdonyhteydessä, jos silloinkaan.

    Comment

    • janke
      Bimmer Enthusiast
      • Nov 2010
      • 3667
      • seinäjoki

      Originally posted by Bmw Master View Post
      Tarkoitat akunkengän irroitus nollausta, eli ajotapa adaption nollausta? Laita päävirtakytkin.



      Sama homma, eikä uskalla kaasutella ettei ala luistamaan. Ei kannata nollata kuin öljynvaihdonyhteydessä, jos silloinkaan.
      Akunkengän irrotuksella en ole huomannut vaikutusta:think Tarkoitan salavalikosta nollausta tai Inpalla adap.nollausta. Molemmilla sama vaikutus, eli vaihtaa helvetin jouhevasti noi 100km ja sitten alkaa taas pienehkö vaihteiden tökkiminen:think
      Bmw 316 E30 -88

      Comment

      • jengstro
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2006
        • 380
        • 02-alue

        Originally posted by Spetke View Post
        No niin kuin aikaisemmassa postauksesani tuossa edellisellä sivulla jo kerroinkin niin meidän pihassa seisoo useampi peli missä laatikko PA-MAH-TAA. Ja nimen omaan tämä kehuttu 6 vaihteinen.
        Toisella menty 170tkm ja toisella 202tkm.
        Eli mielelläni tietäisin, että mistä se sitten mahtaa johtua. Ja mitä niille pitäisi tehdä?
        275tkm takana, 6 lovinen 2007 530Dax, ei ole vielä PA-MAH-TA-NUT :-) Eikä öljyjä ole vaihdettu.

        Tosin laatikko on "aina" luistanut 1-2selle, omasta mielestä liian pehmeästi/hitaasti, ehkä nyt vuosien saatossa enemmän (mutu-fiilis). Bongasin tässä taannoin AutoCOMin OBD testerillä (en nyt muista sanatarkasti), laatikolle option... jotain adaptation reset. En ottanut riskiä ajaa sitä läpi (oli jotain varotuksia).
        Onko joku resetoinut laatikkoa huoltosoftilla? -> vaikutus?

        Olen kyllä kokeillut tota "pidä jarrupoljin pohjassa 30 seccaa" jippoa, mun mielestä tuo proceduuri ei kyllä vaikuttanut mihinkään.

        Comment

        • Jarppa63
          Bimmer Fanatic
          • Feb 2010
          • 759
          • Kerava

          Originally posted by jengstro View Post

          Olen kyllä kokeillut tota "pidä jarrupoljin pohjassa 30 seccaa" jippoa, mun mielestä tuo proceduuri ei kyllä vaikuttanut mihinkään.
          Käsittääkseni pitäis olla kaasupoljin.

          t. Jarppa
          BMW i4M50 individual -23
          exiä: BMW 545e -21
          BMW F33 435xd -15
          M550xd-12
          e93 330da -08
          Dodge Stealth RT/TT -91
          Ford Thunderbird SC -91
          Olds Supreme avo -71
          Chevy Chevelle 2d HT -72

          Comment

          • makeclick
            BTCF Member
            • Mar 2005
            • 268
            • Turku

            Originally posted by janke View Post
            Akunkengän irrotuksella en ole huomannut vaikutusta:think Tarkoitan salavalikosta nollausta tai Inpalla adap.nollausta. Molemmilla sama vaikutus, eli vaihtaa helvetin jouhevasti noi 100km ja sitten alkaa taas pienehkö vaihteiden tökkiminen:think
            Oon kyl huomannu et Dissillä nollaus on huomattavasti parempi ainakin omassa 335d:ssä. Inpan nollaus tuntuu tekevän minulla saman tyylisen suorituksen.. mutta ei kuitenkaan täysin huonoon palaa, kuten kuvailit. Dississä on erikseen "reset all adaptive values" vaihdelaatikko valikossa, jonka jälkeen ajo on huomattavisti jo erillaista ja vaihdelaatikko vaihtelee töksähdellen, mutta oppii suht nopeesti hyvin taas vaihtamaan ja tuntuu pysyvän.

            Omasta mielestä ehkä jopa se kaasupohjaa kikkailunollauskin toimii paremmin kuin inpalla nollaus..
            Harrastepaholainen 335d:
            Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
            Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

            Comment

            • makeclick
              BTCF Member
              • Mar 2005
              • 268
              • Turku

              Originally posted by jengstro View Post
              laatikko on "aina" luistanut 1-2selle, omasta mielestä liian pehmeästi/hitaasti, ehkä nyt vuosien saatossa enemmän (mutu-fiilis)..
              Taitaa olla tuo 1 ja alkumatka kakkosvaihteesta ihan normaalia jos luistaa. Lukko ei taida olla vielä tuolloin kytkeytynyt (muistaakseni Inpalla tuota vakoilin). Onko tuossa sitten saatu moottorijarrutus pehmeemmäksi ja/tai moottorijarru ja perään kaasutus nykimiset poistettua.. Tuon lukon saa kyllä pakotetusti päälle. Onko ketään kokeillu miten tämä toimii lukko jatkuvasti päällä?
              Harrastepaholainen 335d:
              Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
              Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

              Comment

              • janke
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2010
                • 3667
                • seinäjoki

                Originally posted by makeclick View Post
                Oon kyl huomannu et Dissillä nollaus on huomattavasti parempi ainakin omassa 335d:ssä. Inpan nollaus tuntuu tekevän minulla saman tyylisen suorituksen.. mutta ei kuitenkaan täysin huonoon palaa, kuten kuvailit. Dississä on erikseen "reset all adaptive values" vaihdelaatikko valikossa, jonka jälkeen ajo on huomattavisti jo erillaista ja vaihdelaatikko vaihtelee töksähdellen, mutta oppii suht nopeesti hyvin taas vaihtamaan ja tuntuu pysyvän.

                Omasta mielestä ehkä jopa se kaasupohjaa kikkailunollauskin toimii paremmin kuin inpalla nollaus..
                Toi "kaasupohjaan" kikkailu ei ilmeisesti toimi tuossa sodan aikaisessa e39:ssä?
                Bmw 316 E30 -88

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Originally posted by janke View Post
                  Toi "kaasupohjaan" kikkailu ei ilmeisesti toimi tuossa sodan aikaisessa e39:ssä?
                  Toimii kaikissa adaptive automaateissa.

                  Comment

                  • Krister
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 227
                    • PK-seutu

                    Originally posted by Hemi View Post
                    Olen tästä ZF:n omista suosituksista kirjoittanut jo ihan tolkuttomasti, mutta lyhyesti karrikoiden ZF:n omat laatikot ja niiden sisällä olevat öljyt ovat eri spekseillä kuin BMW:lle alihankintana valmistetut ZF.t.
                    Faktaa tästä?

                    Taitaa Hemillä tiukasti päässä olevat BMW Suomi lasit sumentaa järjen aika pahasti mitä olen lukenut tätä ketjua. Vaaditaankohan tähänkin FAKTAA, vai riittääkö mielipide?
                    Last edited by Krister; 07-10-2013, 13:08.
                    Supra MKIV 6spd lhd
                    W212 E350CDI

                    Ex: E39 530d

                    Comment

                    • AlpinWeiss
                      Bimmer Fanatic
                      • Sep 2007
                      • 927
                      • West coast

                      Näitä lukiessa sitä aina ihmettelee minkä takia edes ostellaan nuita automaatteja, kun kerran vaihdoista täytyy nähdä enemmän vaivaa kuin mistään muusta... Itse ajelen tyytyväisenä manuaalilla, ja vaihdot tapahtuu juuri niin kuin itse haluaa! Eikä tarvitse jännittää koska hajoaa...
                      MBCLK240 -02
                      E36 318 -93
                      E46 320 Ci -01
                      E46 330 CiA -01
                      E60 520i -04
                      E93 325i -07
                      F36 420xi -16

                      Comment

                      • b mutteri kasa
                        Bimmer Enthusiast
                        • Oct 2006
                        • 1461
                        • Area 03

                        Itse ajelen automaatilla,ja vaihdot hoitaa laatikko itse,tai vaihtoehtoisesti minä itse.Radallakin pystyy aivan loistavasti ajamaan,ilman että automaatti puuttuu alas/ylös vaihdoilla peliin.Ainut missä automaatti huonompi vs. manuaali,on burnout...mutta sitäpä ei ole tarvinnut vielä 185 tkm aikana kertaakaan tehdä.Mitä hajoamiseen tulee,niin SO?Se korjataan sitten ja thats it.

                        Jos itsekin olisin vaihdellut öljyjä,foorumin "suosituksien" mukaan,niin kankkulan kaivoon olis nekin rahat menneet,koska silläkin rahalla remppaan tuon laatikon kertalleen,jos ikinä rupee oireilemaan.

                        Mitä täälläkin tiedetään tuosta 6HPZF laatikosta on aika minimaalista,esim.335 osalta,on aika mysteeri mikä siellä on,koska näyttää että jokin ZF:n customoitu laatikko 6HP19Z-6HP28 väliltä...Nimenomaan mitä tuo Z tarkoittaa...
                        BMW F11 530 dA VOLL
                        Carbon-schwarz Metallic

                        BMW E30 325i Sport

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          Originally posted by AlpinWeiss View Post
                          Eikä tarvitse jännittää koska hajoaa...
                          Ennenkuin automaatti hajoaa on manuaaliin mennyt pari kytkintä...

                          Comment

                          • AlpinWeiss
                            Bimmer Fanatic
                            • Sep 2007
                            • 927
                            • West coast

                            Originally posted by Bmw Master View Post
                            Ennenkuin automaatti hajoaa on manuaaliin mennyt pari kytkintä...
                            Noo, eipähän maksa yli neljää tonnia ja sokea koirakin pystyy vaihtamaan...
                            MBCLK240 -02
                            E36 318 -93
                            E46 320 Ci -01
                            E46 330 CiA -01
                            E60 520i -04
                            E93 325i -07
                            F36 420xi -16

                            Comment

                            • makeclick
                              BTCF Member
                              • Mar 2005
                              • 268
                              • Turku

                              Originally posted by b mutteri kasa View Post
                              Mitä täälläkin tiedetään tuosta 6HPZF laatikosta on aika minimaalista,esim.335 osalta,on aika mysteeri mikä siellä on,koska näyttää että jokin ZF:n customoitu laatikko 6HP19Z-6HP28 väliltä...Nimenomaan mitä tuo Z tarkoittaa...
                              Köhöm.. BMW ilmoittaa laatikon GA6hp26Z ja tässä selitys ihan tuon laatikon PDF:stä:
                              G = Gearbox
                              A = Automatic
                              6 = Number of gears (speeds)
                              HP = Hydraulic planetary gear
                              26 = size
                              Z = Gearbox manufacturer ZF
                              (Zahnradfabrik Friedrichshafen)

                              Saat sen tästä

                              Eli sama loota... Jälleenmyyjä vain haluaa (bmw) ilmoittaa sen omalla tyylillä.
                              Harrastepaholainen 335d:
                              Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
                              Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

                              Comment

                              • Juuzmo
                                Bimmer Fanatic
                                • Aug 2007
                                • 339

                                Tossa puhutaan 745 vaihteistosta?

                                BMW has developed a new automatic six speed gearbox together with ZF (Zahnradfabrik
                                Friedrichshafen), designated the GA6HP26Z for the E65.
                                Last edited by Juuzmo; 10-10-2013, 14:44.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎