Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • b mutteri kasa
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2006
    • 1461
    • Area 03

    Originally posted by makeclick View Post
    Köhöm.. BMW ilmoittaa laatikon GA6hp26Z ja tässä selitys ihan tuon laatikon PDF:stä:
    G = Gearbox
    A = Automatic
    6 = Number of gears (speeds)
    HP = Hydraulic planetary gear
    26 = size
    Z = Gearbox manufacturer ZF
    (Zahnradfabrik Friedrichshafen)

    Saat sen tästä

    Eli sama loota... Jälleenmyyjä vain haluaa (bmw) ilmoittaa sen omalla tyylillä.
    Köhöm...Sitä tässä lähinnä ajoin takaa,kun täälläkin on mietitty ja pohdittu kuinka paljon automaattilaatikko kestää vääntöä,ja tuolle mikä omassakin pitäisi olla,ZF antaa maksiväännöksi 400Nm,mutta itse rullannut pian 100tkm n.600Nm väännöillä,ilman ongelmia.
    BMW F11 530 dA VOLL
    Carbon-schwarz Metallic

    BMW E30 325i Sport

    Comment

    • Cell
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2004
      • 7037
      • Uusikaupunki

      Originally posted by b mutteri kasa View Post
      Köhöm...Sitä tässä lähinnä ajoin takaa,kun täälläkin on mietitty ja pohdittu kuinka paljon automaattilaatikko kestää vääntöä,ja tuolle mikä omassakin pitäisi olla,ZF antaa maksiväännöksi 400Nm,mutta itse rullannut pian 100tkm n.600Nm väännöillä,ilman ongelmia.
      Ei se speksi ole ehdoton kestoraja, ehkä ennemminkin suositus jatkuvaan pitkäaikaiseen käyttöön massavalmistuksessa. Onhan noita ylitetty dieseleissä pitkät ajat useissa askimalleissa.
      325i -08
      i3 REx -17
      M5 -98 Imolarot
      535i -90 N/A project (maatumassa)

      Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05

      Comment

      • makeclick
        BTCF Member
        • Mar 2005
        • 268
        • Turku

        Originally posted by b mutteri kasa View Post
        Köhöm...Sitä tässä lähinnä ajoin takaa,kun täälläkin on mietitty ja pohdittu kuinka paljon automaattilaatikko kestää vääntöä,ja tuolle mikä omassakin pitäisi olla,ZF antaa maksiväännöksi 400Nm,mutta itse rullannut pian 100tkm n.600Nm väännöillä,ilman ongelmia.
        Aika hassuu ku tiedot löytää suht helposti
        19 mitotettu 400Nm jatkuvaa rääkkiä
        26 mitotettu 600Nm jatkuvaa rääkkiä

        Sullahan on 335i ja siinä ei ole sama loota vaan tuo heikompi pikkuveli. Www.bmwfans.info ja hae oman auton tiedoilla (zf6hp19 / ga6hp19z)
        Last edited by makeclick; 13-10-2013, 17:12.
        Harrastepaholainen 335d:
        Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
        Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

        Comment

        • Juuzmo
          Bimmer Fanatic
          • Aug 2007
          • 339

          335i laatikko on ZF 6HP19 TU, ei siis ZF 6HP19 mikä kestää 400nm vaan tästä hieman jykevämpi versio, TU = Technically Updated

          Comment

          • b mutteri kasa
            Bimmer Enthusiast
            • Oct 2006
            • 1461
            • Area 03

            Originally posted by makeclick View Post
            Aika hassuu ku tiedot löytää suht helposti
            19 mitotettu 400Nm jatkuvaa rääkkiä
            26 mitotettu 600Nm jatkuvaa rääkkiä

            Sullahan on 335i ja siinä ei ole sama loota vaan tuo heikompi pikkuveli. Www.bmwfans.info ja hae oman auton tiedoilla (zf6hp19 / ga6hp19z)
            Tämäkin taas mutuilua 335:sen osalta...ja joo,oon katsonut kyllä REALOeM JA bmwfans sivut...

            Originally posted by Juuzmo View Post
            335i laatikko on ZF 6HP19 TU, ei siis ZF 6HP19 mikä kestää 400nm vaan tästä hieman jykevämpi versio, TU = Technically Updated
            Tässä taas tuli ensimisen kerran faktaa,mutta luulisi että jotain specsejä annetaan,esim.tyyliin tuo jatkuvaan käyttöön Nm arvo.
            BMW F11 530 dA VOLL
            Carbon-schwarz Metallic

            BMW E30 325i Sport

            Comment

            • makeclick
              BTCF Member
              • Mar 2005
              • 268
              • Turku

              Originally posted by b mutteri kasa View Post
              Tämäkin taas mutuilua 335:sen osalta...ja joo,oon katsonut kyllä REALOeM JA bmwfans sivut...



              Tässä taas tuli ensimisen kerran faktaa,mutta luulisi että jotain specsejä annetaan,esim.tyyliin tuo jatkuvaan käyttöön Nm arvo.
              Nii.. mutua ja mutua... Koitan korjata..
              ZF ei tunnista TU merkintöjä ja heiltä löytyy vain 19/21, joten se varmasti sitten on tuo 21, eli zf6hp21, joka tuli 2007 puolilta välin eteenpäin (tai näin voi ennustaa, kun bmw vaihtoi osanumeroa ja wikikin olisi samaa mieltä). Jos kaikissa on tuo TU/21 niin bmw ei varmasti nimenä käyttäisi 19Z
              Eli tämä
              Lainaus:
              " 6HP19/21
              Input Torque
              258 ftlbs to = 349.8010311 Nm
              295 ftlbs = 399.96629525000003 Nm"

              Tuo on suoraan ZF:n catalogi ja loput on mutuilua. Tuo tosiaan on SE vääntö, jolle ZF antaa takuun, mutta ei se sitä katso etteikö se kestäisi enempääkin. Tulee vaan taas mieleen ne huoltojen välit, jos ylitetään tuo vääntöraja .

              Tossa joku on saanu zf engineeriltä tiedon, mutta tiedot eivät ole speksattuja vaan mielipiteitä engineeriltä näin Eli 474.5Nm takapyörä on max (input 530Nm)

              Toivottavasti oli apua
              Harrastepaholainen 335d:
              Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
              Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h

              Comment

              • Juuzmo
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2007
                • 339

                6HP19 TU on BMW:n käyttämä nimitys, ZF käyttää siitä nimistystä 6HP-21 ja ilmoittaa 450nm kestoksi. Tuskin sinne 400nm kestävää laatikkoa laitettaisiin, kun vakio antaa jo sen verran vääntöä

                Dear Mr. X

                the 6HP 21 has an max. input torque of 450nm - so it is used in BMW 335 gasoline (400nm)

                For the Diesel applications and the 4.8V in BMW X5 we use the 6HP 28.

                You can find all input torque specifications in the brochure attached!

                Mit freundlichem Gruß / Kind regards
                Holger Kirsch
                Produktkommunikation Presse Technik (MZM-KP)
                Zentrales Marketing und Öffentlichkeitsarbeit/
                Corporate Marketing and Public Relations

                Comment

                • 2.3i-16
                  Newbiemmer
                  • Sep 2008
                  • 20

                  Originally posted by Hemi View Post
                  Ei meidän siitä tarvitse huolehtia, antaa BMW:n huolehtia siitä.
                  Eli eiköhän siellä ja ZF.llä ole melkoinen insinööriarmeija joka huolehtii siitä että niiden öljyjen laatuluokka pysyy riittävänä ja tarkoituksenmukaisena pidempään kuin mitä ne pakkojen levyt kestää.
                  Se että öljy ikääntyessään tummuu, ei todellakaan tarkoita sitä että sen laatu olisi pudonnut alle vaatimusten, vaan se nyt on ihan normaalia.
                  Ennen insinööriarmeijaa uskon BMW:llä olevan vahvasti kaupallisesti orientoituneita ihmisiä mukana suunnittelemassa huolto-ohjelmaa. Juoksevat kulut saadaan alas kun huoltotoimenpiteitä tehdään niin vähän kuin on järkevästi mahdollista --> leasingyhtiöt tykkäävät ja kk-hinnat laskevat/tuotot paranevat --> uusia autoja lähtee tehtaalta ulos enemmän. Tuo on se, mistä BMW on kiinnostunut ja mihin muidenkin valmistajien öljynvaihtovälien pidentäminen perustuu. Taitaa olla maailman mittakaavassa suurin osa uusista autoista liisareita ja autotehtaan lienee tarkoitus tehdä rahaa valmistamalla ja myymällä autoja, eikä suunnitella parhaita mahdollisia, ikuisesti kestäviä panssarivaunuja...

                  Laatikot varmasti kestävät kohtuullisen hyvin ilman öljynvaihtoja, koska BMW on niin uskaltanut huolto-ohjelmansa suunnitella, mutta ajoissa, oikeilla öljyillä ja oikein tehdyillä öljynvaihdoilla ei varmasti rikota yhtään vaihteistoa. Hyödyn osoittaminen on vaikeaa, mutta haittaa 100% oikein tehdystä vaihdosta ei voi olla.

                  Öljynvaihtovälien piteneminen on selkeä trendi, joka varmasti osin johtuu öljyjen paranemisesta, mutta merkittävältä osin myös kilpailun kiristymisestä sekä kylmistä rahaa kuvaavista numeroista laskelmissa. Yksikään autotehdas ei tee parhaita mahdollisia autoja, vaan sellaisia, joista saa parhaan mahdollisen tuoton ottaen huomioon myös pehmeitä arvoja kuten maine kuluttajien keskuudessa. Eri painotuksiahan näissä on merkkikohtaisesti.

                  Vanhaan, paljon ajettuun en välttämättä öljyjä vaihtaisi, mutta esim. omaan alle 50t ajettuun menevät kyllä jossain vaiheessa vaihtoon.
                  Last edited by 2.3i-16; 29-10-2013, 04:06.

                  Comment

                  • AlpinWeiss
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2007
                    • 927
                    • West coast

                    Originally posted by 2.3i-16 View Post
                    Ennen insinööriarmeijaa uskon BMW:llä olevan vahvasti kaupallisesti orientoituneita ihmisiä mukana suunnittelemassa huolto-ohjelmaa.

                    ...

                    Vanhaan, paljon ajettuun en välttämättä öljyjä vaihtaisi, mutta esim. omaan alle 50t ajettuun menevät kyllä jossain vaiheessa vaihtoon.
                    No, etpähän ruoki lamaa kun jaksat ylihuoltaa.. Edelleen haluaisin sanoa että luulo ei ole tiedon väärti.
                    MBCLK240 -02
                    E36 318 -93
                    E46 320 Ci -01
                    E46 330 CiA -01
                    E60 520i -04
                    E93 325i -07
                    F36 420xi -16

                    Comment

                    • 2.3i-16
                      Newbiemmer
                      • Sep 2008
                      • 20

                      Originally posted by AlpinWeiss View Post
                      No, etpähän ruoki lamaa kun jaksat ylihuoltaa.. Edelleen haluaisin sanoa että luulo ei ole tiedon väärti.
                      Se on ainakin aivan varmaa, että kaikkien autojen huolto-ohjelma on kompromissi parhaan mahdollisen ylläpidon ja paperilla näytettävien juoksevien kustannusten välillä. Kukin valmistaja miettii kaupallisten seikkojen ja keskimääräisen käyttötavan mukaan parhaan kompromissin, joka kirjoitetaan huolto-ohjelman muotoon. Huolto-ohjelman pitää olla riittävän hyvä, mutta myös tarjota mahdollisimman pienet juoksevat kustannukset.

                      Harrastushan tuo on, itse tehden omalla nosturilla, peleillä ja pensseleillä 6HP28:n ö-vaihto ei kustannakaan kuin jonkun satasen. Saa omat sormet taas pitkästä aikaa rasvaisiksi. ZF:n manuaali on todella hyvä opas.

                      Huoltokustannukset ovat murto-osa uudehkon, suht arvokkaan auton omistusajan kustannuksista. Auton arvo tippuu viisinumeroisia summia vuodessa, ensimmäisenä vuotena takkiin tulee useampi kymmenen tuhatta. Eipä siinä konkurssissa ylimääräiset öljynvaihdot tunnu missään. Tulee ehkä parempi mieli jos perstuntumalta auto tuntuu paremmalta.
                      Last edited by 2.3i-16; 29-10-2013, 11:18.

                      Comment

                      • Kouris
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2005
                        • 685

                        Pahoittelen heti että en lukenut jokaista postausta, yhteensä 24 sivua. Ainakin 10 sivun kohdalle asti oli sitä käden vääntöä josta tuli selväksi että oikeastaan vanha öljy on parempaa kuin uusi koska se pitää laittaa käytettynäkin takaisin.

                        Ehdoittaisin seuraavaa näkökulmaa:

                        Mitä jos joku reipas ottaisi näytteen öljystä ja laittaisi sen vaikka collycompanyyn analysoitavaksi. Perus analyysi maksaa jotain 100e + alv. Tästä voisi varmasti päätellä onko oletettavaa että ölynvaihdosta on todellista hyötyä.

                        Normaalisti hydrauliventtiileissä on tietääkseni välys jotain 5um (mikrometriä). Mikäli käytetyssä öljyssä ei ole tuollaista p_skaa joka sopivasti sattuu välyksen väliin niin ei se ainakaan ongelmiakaan aiheuta tuossa kohtaa. Venttiili ongelmat nyt ovatkin uskoakseni olematon ongelma näissä.

                        Itse rupesin etsimään tästä topicista ohjeita öljynvaihtoon. Onko edes olemassa sellaista tapaa jolla jostain jäähdyttimen linjasta saisi laskettua likaista ulos samalla kun kaataa uutta sisään? Tätäkö huuhtelu vaihtotapa tarkoittaa?

                        Tämän ohjeen löysin: http://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ

                        En haluaisi tuolleen vaihtaa öljyjä (jos ei ole pakko) koska olen sen tehottomuuden eräässä peugeot 307 AL-4 vaihteistossa todennut. Ko tapauksella oli ajettu 50tkm ja öljy oli hyvin mustaa. Vaihdoin öljyt 2 kertaa 0,5 täyttä tilavuutta vaihteistossa. Tällöin vanhaa alkuperäistä jäi noin 25%. Väri ei sanottavasti muuttunut, eikä vaihteiston toimintakaan mutta tulipahan tehtyä jos edes pieni parannus olisi näiden surkeiden AL-4 vaihteistojen elinkaareen.

                        Jos vielä palaan tähän oikeaan hyötyyn niin kyllä omalla tavallani olen niiden fiksujen insinöörien kanssa samaa mieltä ZF tehtaassa:

                        Ajatellaan vaikka auton käyttöiäksi 300tkm. Tällöin vaikka kuviteltu vikaantumistodennäköisyys vaihteistolle voisi olla ilman öljynvaihtoa esim 60% (tai jotain muuta).

                        Paljonko tuo paranisi jos öljyt vaihdettaisiin vaikka 50tkm välein?. Ei ehkä juurikaan merkittävästi jotta sillä olisi suuri vaikutus siihen pisteeseen jolloin vaihteisto uusitaan tai korjataan uuden veroiseksi. Tällöin kuluja tulisi kuitenkin esim 6 * 300e jo noista öljynvaihdoista millä ei todistettavasti ole merkittävää merkitystä?

                        Miulla on nyt 186tkm ajettu ZF6HP19 johon kyllä mielelläni vaihtaisin kerran öljyt.

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          Originally posted by Kouris View Post
                          Ehdoittaisin seuraavaa näkökulmaa:

                          Mitä jos joku reipas ottaisi näytteen öljystä ja laittaisi sen vaikka collycompanyyn analysoitavaksi. Perus analyysi maksaa jotain 100e + alv. Tästä voisi varmasti päätellä onko oletettavaa että ölynvaihdosta on todellista hyötyä.
                          Siinä tapauksessa meidän pitää tietää minkä laatuiselle öljylle ko.laatikon todellinen käyttöelinkaari on suunniteltu?

                          Paras käytännön keino todeta näiden laatikoiden öljyjen vaihtotarve...puhtaan spekuloinnin sijasta, on katsoa hajoaako maailmalla nämä laatikot jos öljyjä ei vaihdeta ja mihin (siis että syy on nimenomaan öljyjen puutteellinen voitelu).
                          Jos googletetaan vaikkapa VAG konsernin DSG laatikoiden vikaantumisia, löydetään tuhansia tarinoita hajonneista laatikoista ja hajoamisen syistä.
                          Voimme siis helposti päätellä että ainakin jonkin asteisia todellisia ongemia näiden suhteen on ja löydämme pitkälle jopa syyt.
                          Jos Googletamme uudempien bemarin nelosdieseleiden jakoketjuongelmista tai vanhempien kutosdieseleiden imusarjojen läppäongelmista, löydämme loputtoman paljon kiistatonta tietoa siitä että ongelmia oikeasti on olemassa ja myös niiden syyt.

                          Nyt, jos yritämme etsiä näitä vikaantuneita ZF laatikoita ja niistä syy/seuraus tarinoita, niin huomaamme heti että ne puuttuu käytännössä täysin.
                          pitää kuitenkin huomioida se että suurin osa niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa näiden laatikoiden kuluttajista ei niitä öljyjä koskaan tule vaihtamaan.
                          Jos olisi olemassa jokin syy/seurausketju jossa öljyjen vaihtamattomuus alkaisi tuottamaan rikkinäisiä laatikoita, me todellakin voisimme niistä myös lukea.
                          Me voimme saivarrella..."einekaikkipäädynettiin"...yms. mutta kyllä totuus on se että netti kyllä kertoo varsin selvästi kaikkien autojen merkkien/mallien tyyppiviat ja pitkälti niihin myös syy/seuraussuhteet.
                          Mikäli tällainen informaatio puuttuu käytännössä kokonaan maailmalta, voidaan helposti ainakin ajatella niin että jos se vaurio sitten sattuu itselle öljyjen vaihtamattomuudesta, on kyseessä lottovoittoa vastaava "salamanisku".

                          Ei siis pidä uskoa tai edes spekuloida jostain jota ei ole ja jota ei näe, koska muutoin kyse on puhtaasta modernista taikauskosta.
                          Siinä kohtaa kun maailmalta alkaa kantautumaan viestejä siitä että nämä laatikot korkkaa +400tkm:n ajosuoritteella (se tiedetään että ainakaan ennen ei ole mitään pelkoa), ja selkeät näytöt siitä että syy nimenomaan on öljyjen vaihtamattomuudessa, voimme itse asiassa keskittyä PALJON oleellisimpiin huoltokohteisiin.

                          Comment

                          • Mikiis
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2013
                            • 906
                            • Oulu

                            No milläs se, hemi tuo zf laatikoiden humpaaminen selittyy? Ominaisuus? Eihän tämä zf laatikko olekkaan huonossa maineessa, mutta taitaa tuo humpaaminen olla semmoinen vika, jota monikaan tavallinen talliainen ei huomaa, tai ei välitä,ajelee vaan. Sama paska joka ketjussa. Antaa ihmisten vaihtaa öljyjä, jos haluavat. Johan tuo sinun mielipide tulee varmasti esille, jos laittaa hakuun laatikon öljynvaihto, pitääkö sitä monta sivua tingata joka ketjussa?
                            F11 530d -11
                            E91 -06 320d
                            x2 Tuikut
                            Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              Originally posted by Mikiis View Post
                              No milläs se, hemi tuo zf laatikoiden humpaaminen selittyy? Ominaisuus? Eihän tämä zf laatikko olekkaan huonossa maineessa, mutta taitaa tuo humpaaminen olla semmoinen vika, jota monikaan tavallinen talliainen ei huomaa, tai ei välitä,ajelee vaan. Sama paska joka ketjussa. Antaa ihmisten vaihtaa öljyjä, jos haluavat. Johan tuo sinun mielipide tulee varmasti esille, jos laittaa hakuun laatikon öljynvaihto, pitääkö sitä monta sivua tingata joka ketjussa?
                              Joo, Se "humppaaninen" on kyllä tiedossa, mutta sekään kun ei korjaannu öljyjen vaihdolla, mistä tässä nyt oli kyse, vaikka toki linjapaineiden noustessa hetkeksi voi hieman helpottaakkin.
                              Eli ko."humppaamisesta" toki löytyy paljon juttua jo ihan BTCF:ltä, mutta ei yhtäkään topikkia mikä oikeasti puoltaisi öljyjen vaihtelua(mielipiteitä ja huuhaata toki on paljon, mutta ei faktoja jotka oikeasti kertoisivat näiden vaihto-operaatioiden välttämättömyydestä).
                              Eli, sitä humppausongelmaa emme voi välttää emmekä korjata vaihtelemalla öljyjä, joten sekään ei ole syy/näyttö sille miksi ihmeessä niitä pitäisi vaihdella.

                              Comment

                              • Mikiis
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2013
                                • 906
                                • Oulu

                                Originally posted by Hemi View Post
                                Joo, Se "humppaaninen" on kyllä tiedossa, mutta sekään kun ei korjaannu öljyjen vaihdolla, mistä tässä nyt oli kyse, vaikka toki linjapaineiden noustessa hetkeksi voi hieman helpottaakkin.
                                Eli ko."humppaamisesta" toki löytyy paljon juttua jo ihan BTCF:ltä, mutta ei yhtäkään topikkia mikä oikeasti puoltaisi öljyjen vaihtelua(mielipiteitä ja huuhaata toki on paljon, mutta ei faktoja jotka oikeasti kertoisivat näiden vaihto-operaatioiden välttämättömyydestä).
                                Eli, sitä humppausongelmaa emme voi välttää emmekä korjata vaihtelemalla öljyjä, joten sekään ei ole syy/näyttö sille miksi ihmeessä niitä pitäisi vaihdella.
                                Niinpä niin, mutta jos nuo vaihdot ois tehty, jo alusta lähtien? Oisko tilanne toinen? Se on totta, ettei mekaanista vikaa öljynvaihdolla korjata.
                                F11 530d -11
                                E91 -06 320d
                                x2 Tuikut
                                Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎