Originally posted by makeclick
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaatin öljyjen vaihto
Collapse
X
-
BMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
-
-
Originally posted by b mutteri kasa View PostKöhöm...Sitä tässä lähinnä ajoin takaa,kun täälläkin on mietitty ja pohdittu kuinka paljon automaattilaatikko kestää vääntöä,ja tuolle mikä omassakin pitäisi olla,ZF antaa maksiväännöksi 400Nm,mutta itse rullannut pian 100tkm n.600Nm väännöillä,ilman ongelmia.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
-
Originally posted by b mutteri kasa View PostKöhöm...Sitä tässä lähinnä ajoin takaa,kun täälläkin on mietitty ja pohdittu kuinka paljon automaattilaatikko kestää vääntöä,ja tuolle mikä omassakin pitäisi olla,ZF antaa maksiväännöksi 400Nm,mutta itse rullannut pian 100tkm n.600Nm väännöillä,ilman ongelmia.
19 mitotettu 400Nm jatkuvaa rääkkiä
26 mitotettu 600Nm jatkuvaa rääkkiä
Sullahan on 335i ja siinä ei ole sama loota vaan tuo heikompi pikkuveli. Www.bmwfans.info ja hae oman auton tiedoilla (zf6hp19 / ga6hp19z)Last edited by makeclick; 13-10-2013, 17:12.Harrastepaholainen 335d:
Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h
Comment
-
-
Originally posted by makeclick View PostAika hassuu ku tiedot löytää suht helposti
19 mitotettu 400Nm jatkuvaa rääkkiä
26 mitotettu 600Nm jatkuvaa rääkkiä
Sullahan on 335i ja siinä ei ole sama loota vaan tuo heikompi pikkuveli. Www.bmwfans.info ja hae oman auton tiedoilla (zf6hp19 / ga6hp19z)
Originally posted by Juuzmo View Post335i laatikko on ZF 6HP19 TU, ei siis ZF 6HP19 mikä kestää 400nm vaan tästä hieman jykevämpi versio, TU = Technically UpdatedBMW F11 530 dA VOLL
Carbon-schwarz Metallic
BMW E30 325i Sport
Comment
-
-
Originally posted by b mutteri kasa View PostTämäkin taas mutuilua 335:sen osalta...ja joo,oon katsonut kyllä REALOeM JA bmwfans sivut...
Tässä taas tuli ensimisen kerran faktaa,mutta luulisi että jotain specsejä annetaan,esim.tyyliin tuo jatkuvaan käyttöön Nm arvo.
ZF ei tunnista TU merkintöjä ja heiltä löytyy vain 19/21, joten se varmasti sitten on tuo 21, eli zf6hp21, joka tuli 2007 puolilta välin eteenpäin (tai näin voi ennustaa, kun bmw vaihtoi osanumeroa ja wikikin olisi samaa mieltä). Jos kaikissa on tuo TU/21 niin bmw ei varmasti nimenä käyttäisi 19Z
Eli tämä
Lainaus:
" 6HP19/21
Input Torque
258 ftlbs to = 349.8010311 Nm
295 ftlbs = 399.96629525000003 Nm"
Tuo on suoraan ZF:n catalogi ja loput on mutuilua. Tuo tosiaan on SE vääntö, jolle ZF antaa takuun, mutta ei se sitä katso etteikö se kestäisi enempääkin. Tulee vaan taas mieleen ne huoltojen välit, jos ylitetään tuo vääntöraja .
Tossa joku on saanu zf engineeriltä tiedon, mutta tiedot eivät ole speksattuja vaan mielipiteitä engineeriltä näin Eli 474.5Nm takapyörä on max (input 530Nm)
Toivottavasti oli apuaHarrastepaholainen 335d:
Räyskäkä 1/4 mailia:12.553
Kiikala 1/4 mailia: 12.357s 186km/h
Comment
-
-
6HP19 TU on BMW:n käyttämä nimitys, ZF käyttää siitä nimistystä 6HP-21 ja ilmoittaa 450nm kestoksi. Tuskin sinne 400nm kestävää laatikkoa laitettaisiin, kun vakio antaa jo sen verran vääntöä
Dear Mr. X
the 6HP 21 has an max. input torque of 450nm - so it is used in BMW 335 gasoline (400nm)
For the Diesel applications and the 4.8V in BMW X5 we use the 6HP 28.
You can find all input torque specifications in the brochure attached!
Mit freundlichem Gruß / Kind regards
Holger Kirsch
Produktkommunikation Presse Technik (MZM-KP)
Zentrales Marketing und Öffentlichkeitsarbeit/
Corporate Marketing and Public Relations
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEi meidän siitä tarvitse huolehtia, antaa BMW:n huolehtia siitä.
Eli eiköhän siellä ja ZF.llä ole melkoinen insinööriarmeija joka huolehtii siitä että niiden öljyjen laatuluokka pysyy riittävänä ja tarkoituksenmukaisena pidempään kuin mitä ne pakkojen levyt kestää.
Se että öljy ikääntyessään tummuu, ei todellakaan tarkoita sitä että sen laatu olisi pudonnut alle vaatimusten, vaan se nyt on ihan normaalia.
Laatikot varmasti kestävät kohtuullisen hyvin ilman öljynvaihtoja, koska BMW on niin uskaltanut huolto-ohjelmansa suunnitella, mutta ajoissa, oikeilla öljyillä ja oikein tehdyillä öljynvaihdoilla ei varmasti rikota yhtään vaihteistoa. Hyödyn osoittaminen on vaikeaa, mutta haittaa 100% oikein tehdystä vaihdosta ei voi olla.
Öljynvaihtovälien piteneminen on selkeä trendi, joka varmasti osin johtuu öljyjen paranemisesta, mutta merkittävältä osin myös kilpailun kiristymisestä sekä kylmistä rahaa kuvaavista numeroista laskelmissa. Yksikään autotehdas ei tee parhaita mahdollisia autoja, vaan sellaisia, joista saa parhaan mahdollisen tuoton ottaen huomioon myös pehmeitä arvoja kuten maine kuluttajien keskuudessa. Eri painotuksiahan näissä on merkkikohtaisesti.
Vanhaan, paljon ajettuun en välttämättä öljyjä vaihtaisi, mutta esim. omaan alle 50t ajettuun menevät kyllä jossain vaiheessa vaihtoon.Last edited by 2.3i-16; 29-10-2013, 04:06.
Comment
-
-
Originally posted by 2.3i-16 View PostEnnen insinööriarmeijaa uskon BMW:llä olevan vahvasti kaupallisesti orientoituneita ihmisiä mukana suunnittelemassa huolto-ohjelmaa.
...
Vanhaan, paljon ajettuun en välttämättä öljyjä vaihtaisi, mutta esim. omaan alle 50t ajettuun menevät kyllä jossain vaiheessa vaihtoon.MBCLK240 -02
E36 318 -93
E46 320 Ci -01
E46 330 CiA -01
E60 520i -04
E93 325i -07
F36 420xi -16
Comment
-
-
Originally posted by AlpinWeiss View PostNo, etpähän ruoki lamaa kun jaksat ylihuoltaa.. Edelleen haluaisin sanoa että luulo ei ole tiedon väärti.
Harrastushan tuo on, itse tehden omalla nosturilla, peleillä ja pensseleillä 6HP28:n ö-vaihto ei kustannakaan kuin jonkun satasen. Saa omat sormet taas pitkästä aikaa rasvaisiksi. ZF:n manuaali on todella hyvä opas.
Huoltokustannukset ovat murto-osa uudehkon, suht arvokkaan auton omistusajan kustannuksista. Auton arvo tippuu viisinumeroisia summia vuodessa, ensimmäisenä vuotena takkiin tulee useampi kymmenen tuhatta. Eipä siinä konkurssissa ylimääräiset öljynvaihdot tunnu missään. Tulee ehkä parempi mieli jos perstuntumalta auto tuntuu paremmalta.Last edited by 2.3i-16; 29-10-2013, 11:18.
Comment
-
-
Pahoittelen heti että en lukenut jokaista postausta, yhteensä 24 sivua. Ainakin 10 sivun kohdalle asti oli sitä käden vääntöä josta tuli selväksi että oikeastaan vanha öljy on parempaa kuin uusi koska se pitää laittaa käytettynäkin takaisin.
Ehdoittaisin seuraavaa näkökulmaa:
Mitä jos joku reipas ottaisi näytteen öljystä ja laittaisi sen vaikka collycompanyyn analysoitavaksi. Perus analyysi maksaa jotain 100e + alv. Tästä voisi varmasti päätellä onko oletettavaa että ölynvaihdosta on todellista hyötyä.
Normaalisti hydrauliventtiileissä on tietääkseni välys jotain 5um (mikrometriä). Mikäli käytetyssä öljyssä ei ole tuollaista p_skaa joka sopivasti sattuu välyksen väliin niin ei se ainakaan ongelmiakaan aiheuta tuossa kohtaa. Venttiili ongelmat nyt ovatkin uskoakseni olematon ongelma näissä.
Itse rupesin etsimään tästä topicista ohjeita öljynvaihtoon. Onko edes olemassa sellaista tapaa jolla jostain jäähdyttimen linjasta saisi laskettua likaista ulos samalla kun kaataa uutta sisään? Tätäkö huuhtelu vaihtotapa tarkoittaa?
Tämän ohjeen löysin: http://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ
En haluaisi tuolleen vaihtaa öljyjä (jos ei ole pakko) koska olen sen tehottomuuden eräässä peugeot 307 AL-4 vaihteistossa todennut. Ko tapauksella oli ajettu 50tkm ja öljy oli hyvin mustaa. Vaihdoin öljyt 2 kertaa 0,5 täyttä tilavuutta vaihteistossa. Tällöin vanhaa alkuperäistä jäi noin 25%. Väri ei sanottavasti muuttunut, eikä vaihteiston toimintakaan mutta tulipahan tehtyä jos edes pieni parannus olisi näiden surkeiden AL-4 vaihteistojen elinkaareen.
Jos vielä palaan tähän oikeaan hyötyyn niin kyllä omalla tavallani olen niiden fiksujen insinöörien kanssa samaa mieltä ZF tehtaassa:
Ajatellaan vaikka auton käyttöiäksi 300tkm. Tällöin vaikka kuviteltu vikaantumistodennäköisyys vaihteistolle voisi olla ilman öljynvaihtoa esim 60% (tai jotain muuta).
Paljonko tuo paranisi jos öljyt vaihdettaisiin vaikka 50tkm välein?. Ei ehkä juurikaan merkittävästi jotta sillä olisi suuri vaikutus siihen pisteeseen jolloin vaihteisto uusitaan tai korjataan uuden veroiseksi. Tällöin kuluja tulisi kuitenkin esim 6 * 300e jo noista öljynvaihdoista millä ei todistettavasti ole merkittävää merkitystä?
Miulla on nyt 186tkm ajettu ZF6HP19 johon kyllä mielelläni vaihtaisin kerran öljyt.
Comment
-
-
Originally posted by Kouris View PostEhdoittaisin seuraavaa näkökulmaa:
Mitä jos joku reipas ottaisi näytteen öljystä ja laittaisi sen vaikka collycompanyyn analysoitavaksi. Perus analyysi maksaa jotain 100e + alv. Tästä voisi varmasti päätellä onko oletettavaa että ölynvaihdosta on todellista hyötyä.
Paras käytännön keino todeta näiden laatikoiden öljyjen vaihtotarve...puhtaan spekuloinnin sijasta, on katsoa hajoaako maailmalla nämä laatikot jos öljyjä ei vaihdeta ja mihin (siis että syy on nimenomaan öljyjen puutteellinen voitelu).
Jos googletetaan vaikkapa VAG konsernin DSG laatikoiden vikaantumisia, löydetään tuhansia tarinoita hajonneista laatikoista ja hajoamisen syistä.
Voimme siis helposti päätellä että ainakin jonkin asteisia todellisia ongemia näiden suhteen on ja löydämme pitkälle jopa syyt.
Jos Googletamme uudempien bemarin nelosdieseleiden jakoketjuongelmista tai vanhempien kutosdieseleiden imusarjojen läppäongelmista, löydämme loputtoman paljon kiistatonta tietoa siitä että ongelmia oikeasti on olemassa ja myös niiden syyt.
Nyt, jos yritämme etsiä näitä vikaantuneita ZF laatikoita ja niistä syy/seuraus tarinoita, niin huomaamme heti että ne puuttuu käytännössä täysin.
pitää kuitenkin huomioida se että suurin osa niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa näiden laatikoiden kuluttajista ei niitä öljyjä koskaan tule vaihtamaan.
Jos olisi olemassa jokin syy/seurausketju jossa öljyjen vaihtamattomuus alkaisi tuottamaan rikkinäisiä laatikoita, me todellakin voisimme niistä myös lukea.
Me voimme saivarrella..."einekaikkipäädynettiin"...yms. mutta kyllä totuus on se että netti kyllä kertoo varsin selvästi kaikkien autojen merkkien/mallien tyyppiviat ja pitkälti niihin myös syy/seuraussuhteet.
Mikäli tällainen informaatio puuttuu käytännössä kokonaan maailmalta, voidaan helposti ainakin ajatella niin että jos se vaurio sitten sattuu itselle öljyjen vaihtamattomuudesta, on kyseessä lottovoittoa vastaava "salamanisku".
Ei siis pidä uskoa tai edes spekuloida jostain jota ei ole ja jota ei näe, koska muutoin kyse on puhtaasta modernista taikauskosta.
Siinä kohtaa kun maailmalta alkaa kantautumaan viestejä siitä että nämä laatikot korkkaa +400tkm:n ajosuoritteella (se tiedetään että ainakaan ennen ei ole mitään pelkoa), ja selkeät näytöt siitä että syy nimenomaan on öljyjen vaihtamattomuudessa, voimme itse asiassa keskittyä PALJON oleellisimpiin huoltokohteisiin.
Comment
-
-
No milläs se, hemi tuo zf laatikoiden humpaaminen selittyy? Ominaisuus? Eihän tämä zf laatikko olekkaan huonossa maineessa, mutta taitaa tuo humpaaminen olla semmoinen vika, jota monikaan tavallinen talliainen ei huomaa, tai ei välitä,ajelee vaan. Sama paska joka ketjussa. Antaa ihmisten vaihtaa öljyjä, jos haluavat. Johan tuo sinun mielipide tulee varmasti esille, jos laittaa hakuun laatikon öljynvaihto, pitääkö sitä monta sivua tingata joka ketjussa?F11 530d -11
E91 -06 320d
x2 Tuikut
Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm
Comment
-
-
Originally posted by Mikiis View PostNo milläs se, hemi tuo zf laatikoiden humpaaminen selittyy? Ominaisuus? Eihän tämä zf laatikko olekkaan huonossa maineessa, mutta taitaa tuo humpaaminen olla semmoinen vika, jota monikaan tavallinen talliainen ei huomaa, tai ei välitä,ajelee vaan. Sama paska joka ketjussa. Antaa ihmisten vaihtaa öljyjä, jos haluavat. Johan tuo sinun mielipide tulee varmasti esille, jos laittaa hakuun laatikon öljynvaihto, pitääkö sitä monta sivua tingata joka ketjussa?
Eli ko."humppaamisesta" toki löytyy paljon juttua jo ihan BTCF:ltä, mutta ei yhtäkään topikkia mikä oikeasti puoltaisi öljyjen vaihtelua(mielipiteitä ja huuhaata toki on paljon, mutta ei faktoja jotka oikeasti kertoisivat näiden vaihto-operaatioiden välttämättömyydestä).
Eli, sitä humppausongelmaa emme voi välttää emmekä korjata vaihtelemalla öljyjä, joten sekään ei ole syy/näyttö sille miksi ihmeessä niitä pitäisi vaihdella.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostJoo, Se "humppaaninen" on kyllä tiedossa, mutta sekään kun ei korjaannu öljyjen vaihdolla, mistä tässä nyt oli kyse, vaikka toki linjapaineiden noustessa hetkeksi voi hieman helpottaakkin.
Eli ko."humppaamisesta" toki löytyy paljon juttua jo ihan BTCF:ltä, mutta ei yhtäkään topikkia mikä oikeasti puoltaisi öljyjen vaihtelua(mielipiteitä ja huuhaata toki on paljon, mutta ei faktoja jotka oikeasti kertoisivat näiden vaihto-operaatioiden välttämättömyydestä).
Eli, sitä humppausongelmaa emme voi välttää emmekä korjata vaihtelemalla öljyjä, joten sekään ei ole syy/näyttö sille miksi ihmeessä niitä pitäisi vaihdella.F11 530d -11
E91 -06 320d
x2 Tuikut
Ex. E60 -05 535d M-Sport 386hv/766nm
Comment
-
Comment