
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Automaatin öljyjen vaihto
Collapse
X
-
Originally posted by TJJ View PostEsson pullosta se usko alunperin löytyi. Olihan se alussa vaikeaa kaikkien epäilyksien ja pelkojen kanssa, mutta nyt meillä on öljyuskovaisten tukiryhmä. Kokoonnumme joka viikko (tyhjän) LT71141-tynnyrin ääreen lukemaan ZF:n huolto-ohjeita ja kertomaan tarinoita öljynvaihdoista ja sen tuomasta autuudesta. Heikkoina hetkinä on myös mahdollista koeajaa jonkun juuri öljyt vaihtaneen autoa ja palauttaa usko.
Me jotka luotamme siihen ainoaan faktaan mitä tähän asiaan on tällä hetkellä saatavissa, elämme ihan toisenlaista totuutta, kunnes oikeasti on näyttöä sitä että öljynvaihdosta saa enemmän hyötyä kuin repimällä euroja tuuleen.
Eli me emme kyseenalaista mm.läppien poiston tarpeellisuutta tai monen muun ihan oikean ennakoivan huollon tarvetta, koska niiden tarpeellisuudesta on maailmalla ihan kiistatonta näyttöä, paljon.
Tästä näiden askien öljynvaihdon tarpeellisuudesta on paljon vähemmän ihan oikeaa tieteellistä näyttöä kuin vaikkapa UFO-sieppauksista.
Mikään muutenkaan tue näitä huuhaa olettamia suhteutettuna niihin faktoihin mitä näillä kuitenkin ajellaan ihan ilmankin vaihtoja, jolloin mitä muuta se on kuin nykyaikaista/modernia taikauskoa?
Myöskään ZF ei todellakaan määrittele BMW autojen ja BMW autoissa olevien yksittäisten osien huollon tarvetta, vaan sen tekee vain ja ainoastaan BMW itse.
Eli tätäkään kautta emme löydä aiheesta kuin puhdasta taikauskoa, varsinkaan kun mikään muu ei oikeasti tue vaihtotarvetta(paitsi ne ihan omat romanttiset mielikuvat siitä kuinka tämä "huolittelu" rituaali manaa pahan pois ZF:n askeista...).
Mutta kuten totesin, kun tähänkään huuhaaseen uskomista ei tässä yhteiskunnassa katsota mitenkään tuomittavana peruskansalaisen "vajaatoimintana", niin sehän on jokaisen oma asia mihin kukin euronsa sulloo...vaikka näin sivusta seuraten se lähes rikolliselta tuntuukin, varsinkin tässä taloustilanteessa(nekin rahat voitaisiin käyttää johonkin oikeasti hyödylliseen).
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostKerrotko sinä minulle mistä sinä olet "uskosi löytänyt"?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by tnurmine View PostTe ootte kaikki ihan pihalla. Siis, Life Time öljyhän tarkoittaa tietysti sitä, että sen öljyn elinikä on pidempi kuin laatikon, jossa se liplattelee. Ja vaikka se (öljy) sieltä pikkuhiljaa maailmalle karkaakin, niin kuiteski siellä sitä on vielä pari tippaa jäljellä siinä vaiheessa, kun laatikko ympäriltä räjähtää. Ja tämän meille BMW takaa ja vakuuttaa
"Pikku hiljaa maailmalle"???
Tuota, jos laatikkosi kusee öljynsä maailmalle, niin eikähän se pitäisi korjata, eikä vain yrittää "korjata sitä" niitä öljyjä vaihtelemalla?
Leave a comment:
-
-
Originally posted by TJJ View PostJos sinun ainoa fakta on BMW Suomen sanomiset ja huoltokäytännöt, niin ei tuo juttu kyllä kovin vahvalla pohjalla ole verrattuna ZF:n virallisiin dokumentteihin.
BMW Suomen tarkoitus on myydä autoja. Huolto-/käyttökulujen minimointi edistää tätä asiaa. He eivät välitä mitään siitä mitä autoille takuuajan jälkeen tapahtuu tai siitä miten "laadukkaasti" niitä huolletaan merkkihuolloissa.
Missä on se näyttö joka kertoo BMW:n puhuvan paskaa/harhauttavan kuluttajaa? Missä on ne kaiikki tuhannet rikkoutuneet=loppuun kuluneet laatikot, jotta niihin voisi hieman tutustua?
Vai onko tässä nyt bemarilta käynnissä jokin salaliitto jonka ymmärtää vain öljynvaihtajauskovaiset?
Entä kaikki muut automerkit/mallit joissa niissäkin on nykyään LL-automaatit? Mistä niitä löytyy tuhansia loppuun kuluneina, kun kuitenkin vain hyvin pieneen osaan näistä "harrastelijat" niitä öljyjä vaihtelevat?
Tuo ZF:än omiin huoltosuosituksiin vetoaminen on vain ja ainoastaan amatoorien uskonvahvistusta, eikä oikeasti väitteenä edes tästä maailmasta.
Jos/kun aiheeseen oikeasti hieman haluaa perehtyä, niin ymmärtää kyllä miksi.
Eli nämä täysin vailla logiikkaa olevat lapselliset "perustelut" siitä että ..."bemarillaeivälitetäsiitämitätakuuajanulkopuole llatapahtuu".... pitäisi näyttää myös toteen, eli missä ne loppuun kuluneet laatikot on?
Missä on se näyttö joka yksiselitteisesti kertoo että n'mä LL-laatikot poikii ennen aikojaan öljyjen vaihtamattomuuteen?
Kysyn tätä nyt ehkä sadannen kerran ja vaikka näitä täysin vailla realiteettejä olevia knoppeja minulla "uskovaiset" hypessään heittelee, niin missä minä voin tutustua siihen aineistoon mihin kaikki muut öljynvaihtouskovaiset ovat tutustuneet?
Siis liityn ilaman muuta teidä "lahkoon" heti kun joku kertoo missä voi tutustua kiistattomaan tutkimusaineistoon joka kertoo että nämä öljyt pitää....tai edes kannattaa vaihtaa?
Kerrotko sinä minulle mistä sinä olet "uskosi löytänyt"?
Se ZF on oikeastitässä kohtaa epäjumala, jonka sanomiset ja tekemiset eivät mitenkään oikeasti liity BMW:n alla olevaan kokonaisuuteen jota automaattivaihdelaatikoksi/järjestemäksi kutsutaan(huom.ZF tekee myös ihan bisnestä myymällä omia öljytuotteitaan).Last edited by Hemi; 27-09-2013, 21:37.
Leave a comment:
-
-
Te ootte kaikki ihan pihalla. Siis, Life Time öljyhän tarkoittaa tietysti sitä, että sen öljyn elinikä on pidempi kuin laatikon, jossa se liplattelee. Ja vaikka se (öljy) sieltä pikkuhiljaa maailmalle karkaakin, niin kuiteski siellä sitä on vielä pari tippaa jäljellä siinä vaiheessa, kun laatikko ympäriltä räjähtää. Ja tämän meille BMW takaa ja vakuuttaa
Leave a comment:
-
-
Öljynvaihdon tekeminen tai sen tekemättäjättäminen ei varmasti näy välittömästi missään, -sen koommin moottorissa kuin vaihteistossakaan.
Aikanani olin vajaat pari vuotta Italiassa ja käytössä tietysti vuokra-auto. Jossain vaiheessa aloin tykästymään MK3-koppaiseen dieselCliohon ja saatuani kutsun tulla vaihtamaan auto uudempaan (tuli 100 tkm täyteen), ajattelin lunastaa clion itselleni (olisi voinut tuoda Suomeen verottomasti muuttoautona). Ajatukset auton ostosta jäi sille sijoille, kun tajusin kyseisen vuokra-autofirman huoltopolitiikan. Ensinnäkin, heillä on oma "virallistettu" huolto-organisaatio vuokraamilleen automerkeille, sillä muuten ei kyseinen merkki pääse heidän valikoimiinsa. Ja asiaan; heillä määräaikaishuolto kattaa vain ja ainoastaan moottoriöljyn tason tarkistuksen. Ts. tälläkin 1,5 litrasella dieselCliolla oli päästelty se 100 tkm ilman ensimmäistäkään öljynvaihtoa. Ja ihan nätisti se vielä kävi. Turhaa siis koko öljynvaihto, kestää ne ilmankin
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Hemi View PostAinoa faktahan kun tässä asiassa on se minkä itse auton valmistaja meille kuluttajille antaa, eli, se mitä BMW Suomi asiasta sanoo kun auton ostamme.
BMW Suomen tarkoitus on myydä autoja. Huolto-/käyttökulujen minimointi edistää tätä asiaa. He eivät välitä mitään siitä mitä autoille takuuajan jälkeen tapahtuu tai siitä miten "laadukkaasti" niitä huolletaan merkkihuolloissa.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Supa View PostEtpä ole Hemi esittänyt omille väitteillesi mitään faktaa joten miksi kaikkien muiden pitäis kyetä moista esittämään? Se että väität bemarin insinöörien tietävän mitä tekevät, ei ole fakta minkä kaikki voivat tarkistaa ja todeta.
Kyllähän se on jo koulussa opittu että pelkällä vastauksella ei pisteitä matikankokeessa heru vaan laskutoimitus pitää pystyä esittämään jotta tulos olisi todistetusti tosi eli fakta.
Ainoa faktahan kun tässä asiassa on se minkä itse auton valmistaja meille kuluttajille antaa, eli, se mitä BMW Suomi asiasta sanoo kun auton ostamme.
BMW Suomi ilmoittaa hyvin yksiselitteisesti että öljynvaihtoa ei huoltosuunnitelmaan kuulu, eikä tähän ole annettu edes huoltosuositusta joka huoltosuunnitelman kyseenalaistaisi.
Tämä on siis FAKTA.... ja mikäli jollakin on esittää FAKTAA siitä että nämä laatikot kuluu loppuun ennen aikojaan ilman huoltosuunnitelman vastaista öljynvaihtoa, sitten aletaan niitä öljynvaihtoja ihan oikeasti harkitsemaan.
Eli kaikki nämä "nettipepejen"/"Automiesten" taikauskoiset kuvitelmat öljynvaihtojen tarpeellisuudesta, perustuu ihan puhtaasti mutuun ja taikauskoon, koska mitään oikeaa tieteellisistä näyttöä ei öljynvaihtotarpeesta ole.
Todistus ja "todistelu" vastuuhan on nimenomaan niillä jotka haluavat toimia BMW:n antaman huolto-ohjelman vastaisesti.
Ei minun tarvitse todistella mitään muuta kuin että se on FAKTA mitä BMW itse asiasta sanoo.
Jos jollakin on näyttää kiistatonta tutkimusaineistoa/todistusta siitä että BMW on väärässä ja että ilman näitä "huolittelu" öljynvaihtoja laatikot korkkaa, niin sittenhän niitä öljyjä tosiaan aletaan vaihtelemaan, tämä on hyvin yksinkertaista.
Nämä useiden satojen eurojen öljynvaihdot kun ei kuitenkaan ole kuin hyvin penen piirin harrastajien ja "automiesten" harrastus, jotka oikeasti perustuvat vain netistä saatuun hysteeriseen vertaistukeen, ilman että kukaan esittäisi minkäänlaista faktaa öljynvaihdon tarpeellisuudesta.
Ei varsinkaan mitään laskelmaa sitä missä kohtaa näihin vaihtoihin laitetut pääomat alkavat tuottamaan huoltohyötyjä pidentyneenä elinkaarena?
Eli, edelleen pitäydyn siinä mitä BMW itse minulle asiasta kertoo ja mikäli nyt joku vihdoin tässä toisi esille tutkittua ihan oikeaa tietoa öljynvaihdon tarpeellisuudesta=kumoaa siis BMW:n antaman FAKTAN, niin ilman muuta hommaan itsekkin 200l tynnyrin verstaan nurkkaan öjyä ja aletaan niitä siinä tapauksessa toki vaihtelemaan.
Tosin niin kauan kun mm.takuupurkaamoketjulla on myymättä yli 90% näistä kaikista heidän purkamiensa autojen kuusipykäläisistä, voi kestää vielä melkoisen kauan että tätä öljynvaihtoa oikeasti tukevaa faktaa alkaa ilmestymään?.
Mehän kuitenkin tiedämme että Suomessakin on paljon näillä laatikoilla +400tkm rullattuja bemareita joihin ei vielä ole tarvinnut öljyjä vaihdella?
Että missähän kohtaa nämä alkaa kulumisen vuoksi paukkumaan mikäli vaihtoja ei tehdä?
Ihan BMW:n huoltokirjasta näkee ja huoltotiskiltä kuulee sen ainoan FAKTAN mikä näistä on olemassa, minun ei siihen ainakin toistaiseksi luottaessani tarvitse todistaa yhtään mitään muuta.
Jos jollain on jotakin oikeasti tämän hultokirjasta luettavissa olevan tiedon kumoavaa faktaa, nyt ihmeessä ne kaikkien ei taikauskoistenkin nähtäväksi?
Se EI siis ole faktaa että kun nyt vain tuntuu siltä että "ne eiväthän ne nyt voi kestää",jne....on oikeasti pelkkää mutuilua.Last edited by Hemi; 27-09-2013, 17:14.
Leave a comment:
-
-
Alkaahan se ohjaustehostinkin huutaan ennen aikoja , jos sinne ei öljyjä vaihdeta
Leave a comment:
-
-
Ja miksi ylipäätään tästä asiasta pitää väitellä? Jokaisella on omat mielipiteensä ja suotakoon ne heille.
Eikö se ole jokaisen asia mitä autolleen tekee ja miten sitä huoltaa.
Eihän muissakaan asioissa olla yksimielisiä. Osa haluaa vaihdattaa öljyjä ja jotkut eivät edes ymmärrä, että vaihteistossa on öljyt saatikka, että ne voisi halutessaan vaihtaa.
Tyhmä kysymys raadille:
Jos myynnissä olisi vaikka kaksi vastaavanlaista 300tkm ajettua 530D autoa. Toiseen olisi vaihdettu loota öljyt vaikka 100tkm ja 200tkm. Kummanko auton ostaisitte tuon perusteella?
Oletan, että moni varmasti kallistuisi vaihteiston hajoamisen pelossa tuohon jossa öljyjä on vaihdettu säännöllisesti. Olettaen, että sillä ajetaan vielä pidempään.
PS: Saatan ehkä kertoa kysymykseni pointin myöhemmin, mikäli se herättää keskustelua...
Leave a comment:
-
-
Etpä ole Hemi esittänyt omille väitteillesi mitään faktaa joten miksi kaikkien muiden pitäis kyetä moista esittämään? Se että väität bemarin insinöörien tietävän mitä tekevät, ei ole fakta minkä kaikki voivat tarkistaa ja todeta.
Kyllähän se on jo koulussa opittu että pelkällä vastauksella ei pisteitä matikankokeessa heru vaan laskutoimitus pitää pystyä esittämään jotta tulos olisi todistetusti tosi eli fakta.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Harrison View PostEi se ehkä hajoo, mutta joku paikka alkaa 100% kärsimään, jos öljy menettää parhaan leikkuukestävyyden siihen mennessä..
Eli nyt tällaisille "mielikuvillehan" pitäisi olla jotakin todellisuuspohjaa siitä että BMW on maksanut ZF:lle LL laatikosta ja LUK:ille turbiinista ja kuitenkaan ne itse BMW:n laatikoiden sisään lirutetut öljyt ei sitten pysykkään suunnitellun laatuisina koko niiden elinkaarta?
Eli sinulla varmasti on tietoa mikä on se näiden öljyjen laatu/vaatimustaso lähtötilanteessa ja minkälaislle ominaisuuksille laatikko on suunniteltu toimivan?
Joo, aivan varmasti se öljyjen laatu laskee 400tkm ajosuoritteella suhteessa lähtötasoon, mutta ei se suinkaan sitä tarkoita että laadussa oltaisiin menty alle laatikolle suunnitellun laatutason(se käyttölaatutaso on ihan eri kuin uusien öljyjen laatutaso)?
Eli joo, kyllä se leikkuukestävyys on varmasti laskenut jonkin verran suhteessa uusiin öljyihin kun mittarissa on 400tkm, mutta sehän ei ole oleellistakaan vaan se, onko öljyt silti vielä reilustikkin riittävän laatuisia siihen miten niiden on suunniteltu toimivan.
Tämähän on ihan puhdasta insinööri/taulukkomatematiikkaa nykyisin miten nämä yhtälöt suunnitteluvaiheessa lasketaan.
Pointti on siinä että jos=kun bemari ostaa alihankintana ZF:ltä LL tekniikkaan perustuvan laatikon, LUK:lta turbiinin ja sitten itse menee ja lirauttaa laatikkoon sellaiset öljyt jotka oikeasti eivät ole LL-vatimusten mukaiset, tästä pitäisi kertoa BMW:lle itselleen ja erityisesti BMW:n osakkeenomistajille...ja näyttää ne sadat/tuhannet rikkoutuneet ja mm.laakeroinneiltaan loppuun kuluneet laatikot? Näillä on kuitenkin maailmalla ajettu jo niin paljon, että niitähän pitäisi olla jo pilvin pimein?
Missä niitä loppuun kuluneita laatikoita olisi jotta näkisi tässä elämässä edes yhden?
Toki tästä kaikesta pitäisi olla iso kasa ennen aikojaan mekaanisilta osiltaan loppuun kuluneita laakerivikaisia laatikoita Suomessa ja muualla maailmalla....mutta ongelmahan tässä on se, että kun edes netin syövereistä ei tällaista selkeästi öljyn laadun...."leikkautuvuuden" loppumisesta hajonnutta laatikkoa löydy?
Nämä uusien öljyjen tuomat erot vaihtamisessa ja toiminnassa ovat hyvin lyhytaikaisia ja tuollainen muutaman kuukauden/puolen vuoden ajo palauttaa laatikon toiminnan lähtötasoon.
Aika kallis ja käytännössä riskialtiskin toimenpide (määrät ja laadut tosielämässä usein mitä sattuu),siitä että laatikon vaihtotapahtumia saadaan muutamaksi kuukaudeksi hieman muutettua(käytännössä akun yön yli irroitus muuttaa enemmän).Last edited by Hemi; 27-09-2013, 14:18.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Bmw Master View PostMutta mistään ei käy ilmi millaisella kuravedellä se laatikko vielä toimii. Vaikka öljy onkin kuraa jo ennen 100tkm, silti ne autot kulkee +400tkm. Hassua eikö?
Jos se määritellään että life-time on 400tkm, niin silloin se on. Siis aivan käsittämätön juttu, miten annetaan life-time käsite, jos ei sitten anneta sitä life-time aikaa kuluttajille vai annetaanko?
Kaks piippunen juttu taas, mutta kuitenkin minä vaihdan öljyt ZF:n mukaan ja haistatan bmw:n life-timelle pitkät...
Originally posted by enins View PostVielä kerran pojat, ZF:n korjausohjeesta:
Warning:
The transmission is filled for life with oil.Ihan aamun keventävänä tää, ei herneitä.
Last edited by Harrison; 27-09-2013, 03:14.
Leave a comment:
-
-
Originally posted by Spetke View PostJeps. Kaivan 12 tuhatta€ takataskusta ja tilaan uudet askit autokeskukseenproblem solved!
Itse vaihtaisin niihin ne solenoidit tai sitten sen koko ohjaushöskän ja uudet pelottavat öljyt tilalle. Mekaanisesti aika järeitä nää askit, kun vähän lukee noita juttuja ympäri maailmaa.
Pieni apu niitten selvittämiseen "Test each Solenoid. EDS 1-6 (blue and Yellow
caps) Solenoids have a resistance of around 5 ohms while MVS 1-2 (black caps ) solenoids
resistance is 12 ohms. MVS 3 (green cap) solenoid resistance is 25 ohms." <- tosta löytyy tosi hyvät ohjeetLast edited by makeclick; 25-09-2013, 20:11.
Leave a comment:
-
Leave a comment: