Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Spetke
    replied
    Originally posted by makeclick View Post
    Niiden elinikä on mennyt, vaihda laatikko -BMW sanoo halpaa ja helppoa.
    Jeps. Kaivan 12 tuhatta€ takataskusta ja tilaan uudet askit autokeskukseen

    Leave a comment:


  • atte.o
    replied
    Itse todistin ikiöljyjen kestävyyden ainakin 430tkm kunnes vaihdoin öljyt gm 5l40 laatikkoon. Laatikko ei temppuilut ennen eikä jälkeen öljynvaihdon. Öljyt olivat pikimustaa, muttei haissu palaneelle. Ö-pohja oli todella paskainen. Vaihdoin vanhojen öljyjen tilalle huuhtelemalla Liqui-molyn dex 3:set. Vaihdot nopeutuivat hiukkasen. Muuta eroja en huomannut.

    Väärinkäytöllä näitä kyllä saa poikimaan. Paljon näkee sitä,että auton liikkuessa kytketään vaihteita. Esim. R-päälle ja auton liikkuessa D-päälle. Edellä mainittu tapa hajoittaa varmasti enemmän laatikkoa, kuin paljon ajetut öljyt.

    Leave a comment:


  • Nettipepe
    replied
    Originally posted by Raimo Miettinen View Post
    Puhutteko samasta asiasta? Onko Spetkellä sama ongelma mitä minulla, että välillä laatikko paukauttaa vaihteen silmään "pamauttamalla".
    Eikös tuolla isoveljien (500sarja) puolella ole ollut joskus paljonkin puhetta aut.laatikosta.
    osa muistaakseni päässyt nykimisestä eroon mekatroniikan vaihdolla.
    oisko ollut jotain venttiilejä tms...

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mutta mistään ei käy ilmi millaisella kuravedellä se laatikko vielä toimii. Vaikka öljy onkin kuraa jo ennen 100tkm, silti ne autot kulkee +400tkm. Hassua eikö?
    Kyllä se kamelikin 3:lla jalalla elää, mutta tuskin niin hyvää elämää kuin 4:llä jalalla . Tätä mieltä minä olen.

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    No niin kuin aikaisemmassa postauksesani tuossa edellisellä sivulla jo kerroinkin niin meidän pihassa seisoo useampi peli missä laatikko PA-MAH-TAA. Ja nimen omaan tämä kehuttu 6 vaihteinen.
    Toisella menty 170tkm ja toisella 202tkm.
    Eli mielelläni tietäisin, että mistä se sitten mahtaa johtua. Ja mitä niille pitäisi tehdä?
    Niiden elinikä on mennyt, vaihda laatikko -BMW sanoo halpaa ja helppoa.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Juuri näin.

    Leave a comment:


  • enins
    replied
    Vielä kerran pojat, ZF:n korjausohjeesta:
    Warning:
    The transmission is filled for life with oil.
    An oil change is not necessary before 160 000 km or 10 years.
    Make sure that the transmission is delivered with the oil quantity and oil type specified in the relevant part list document (see ELCAT).

    Eli kyllä se "ikiöljy"-määritelmä löytyy myös ZF:ltä.
    Tämä kertoo kuitenkin suoraan sen, että BMW pitää tuotteensa käyttöikänä 10 vuotta tai 160 tkm. Sen jälkeen sen ei enää tarvitse kestääkään (vertaa mm. Suomen kuluttajansuojan kannanottoa vaihteiston kestosta 150 tkm, jonka jälkeen rikkoontuminen on normaalia kulumista).

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by Raimo Miettinen View Post
    Puhutteko samasta asiasta? Onko Spetkellä sama ongelma mitä minulla, että välillä laatikko paukauttaa vaihteen silmään "pamauttamalla". Vai onko Spetken laatikko jo hajonnut pamauksesta?
    Kyllä juurikin niin, eli pamauttaa vaihteen pesään, ja sitä ennen on ns tyhjä kohta. Ja ei ole vielä laatikot porsinut.

    Ensimmäinen ja pahempi tapaus, eli tuo 202tkm ajettu herjaa tuota jo aiemmin kertomaani 4F51 gear check häiriötä ja aina kun vähäänkään vedättää noin 60-70kmh nopeudesta rivakammin niin jysäyttää niin maan perkeleesti ja askissa on tyhjä kohta.
    Iisisti ajamalla menee ok. Käytin laatikon öljypohjan poissa ja silmämääräisesti öljyt näyttivät "normaalille" tummuneelle öljylle. Seassa ei kuitenkaan ollut bilehilettä. Magneeteissa oli lievästi kertymää.
    Samalla myös avasin ja tarkistin laatikon kyljestä sähköliittimen puhtauden ja pinnikontaktit, jotka olivat puhtaat ja kunnossa. Suodattimessa oli päivänmäärä samalta ajalta kuin autokin ja laatikon pultit ym ulosanti vaikuttivat siltä, että laatikkoon ei olisi vielä kajottu aikaisemmin.
    Eikä huoltokirjasta tms löytynyt mitään siihen viittaavaa. Voisi kuitenkin olettaa, että itse vaihteisto olisi kunnossa, ja vika saattaisi olla venttiililohkon solenoideissa tms... Toki jos jollakin taholla olisi tähän antaa vinkkejä niin mielelläni niitä kuulisin ja olisin avusta kiitollinen.
    Toki jos esim Hemiltä löytyy nurkista ehjä venttiililohko niin voisin jopa harkita sellaisen ostamista. Niputin laatikon kumminkin uudella suodattimella ja täytin uusilla öljyillä, nollasin mukautuma arvot, jotta autolla pääsee ajamaan.

    Toinen tapaus on hieman lievempi oireiltaan. Ajettu 170tkm "Suomi auto" myyty 2005 tuosta meidän kylän paikallisesta merkkiliikkeestä ja pyörinyt ikänsä tässä samalla kylällä ja historia tiedossa vimpan päälle.
    Se tekee ajoittain / silloin tällöin kolauksen ja repäsee niin että niskat nytkähtää kun lähtee kylmänä liikkeelle. Lämpimänä ei tuollaista tapahdu ainakaan läheskään niin voimakkaasti. Muuten laatikko toimii ok.
    Tuolle en ole vielä kerennyt tekemään mitään. Pitäisi ottaa lähiaikoina työn alle...

    Ja hemille vielä sen verran, että en siis väitäkkään kyseisten oireiden johtuvan öljyn vaihdosta tai sen tekemättä jättämisestä.
    Minua vain kiinnostaisi tietää mikä kyseiset oireet aiheuttaa ja laittaa molemmat askit kuntoon.
    Ilmeisesti samaa vikaa molemmissa, toisessa vaan huomattavasti lievempänä.
    Last edited by Spetke; 24-09-2013, 21:01. Reason: Kirjoitusvirhe, ja viimeisen lauseen lisäys.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Et sinä diesel moottoriinkaan vaihda öljyjä sen vuoksi että ne ovat parin päivän kuluttua vaihdosta mustat?
    Se minkä väriset ne öljyt nyt sattuu "automiehen" silmissä olemaan, ei oikeasti kerro yhtään mitään niiden laadusta, suhteessa siihen minkälaisella laatuvaatimuksella mikäkin on suunniteltu toimimaan.
    Täytyy sanoa että en tiedä mistä materiaalista märkien monilevykytkimien kitkapinnat tehdään mutta väittäisin silti että ei ainakaan noesta.
    Automaattilaatikkoon kun ei mistään tule nokea niin laatikkoöljyn väri kertoo ainoastaan kuinka paljon siinä on tuota kitkapintaa seassa.

    Originally posted by Hemi View Post
    NOT. Et sinä noudata minkään muidenkaan osien alihankkijoiden omia, eli "valmistajan ohjeita/huoltosuosituksia, vaan BMW Suomi määrittelee tässä maassa kulloisetkin huototarpeet=ohjeet.
    En noudatakaan mutta en kyllä edes tiedä miten Bosh käskee mm. laturia huoltamaan. Tosin tullaan taas siihen että muut alihankintaosat on pääosin hintaluokaltaan sellaisia että duunarikin pystyy ostamaan eikä tarvii syödä näkkäriä seuraavaa kolmea kuukautta yhden hajonneen osan takia.

    Originally posted by Hemi View Post
    Ei, eikä juuri mitään muitakaan osia eikä osakokonaisuuksia joista se autonsa kokoaa. Ne alihankkijat eivät kuitenkaan määrittele BMW autojen huoltotarpeita tai varsinkaan anna ohjeita ohi BMW:n itse kuluttajille, vaan BMW itse määrittelee huoltoohjelmansa.
    Tässä tapauksessa ZF.llä itsellään on omat ohjeistuksensa omille tuotteilleen, eikä niistä voi oikeasti tehdä mitään päätelmiä heidän BMW:lle alihankintana tekemilleen osille(se on BMW:n ja ZF:n välistä tiukasti varjeltua liikesalaisuutta).
    BMW määrittelee kaikkien niiden osien huoltotarpeen joita eri alihankkijat annettujen speksien/vaatimusten puitteissa heille valmistaa.
    BMW ja ZF ovat siis tässä suhteessa täysin eri asia, eikä ZF:n omilla huoltosuosituksilla ole mitään merkitystä, silloin kun puhutaan BMW:n antamasta LL-takuusta.
    BMW antaa huoltoohjeensa pääasiassa markkinointiosaston kautta.
    ZF huolto-ohjelmalla pääsee pidemmän matkan mukavammin. Todentaminen vaan on ongelmallista kun laatikot, kuskit, kuormitus jne. ovat yksilöllisiä.

    Siinä olisikin TM:lle kestotesti. Kaksi 530dA ajamaan perätysten niin pitkään että toisesta leviää laatikko, toinen BMW- ja toinen ZF huolto-ohjelmalla. Voisin lyödä vaikka hiukan vetoa ZF puolesta.

    Leave a comment:


  • Raimo Miettinen
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    Onko sitten ideoita mistä johtuu juurikin näiden GA6HP26Z eli 6 vaihteisten laatikkojen "tyhjät" kohdat jonka seurauksena paukahtaa vaihde pesään ja niskat nytkähtää ja tuntuu siltä, että joku menee tuollaisella rysäyksellä rikki.
    Originally posted by Spetke View Post
    No niin kuin aikaisemmassa postauksesani tuossa edellisellä sivulla jo kerroinkin niin meidän pihassa seisoo useampi peli missä laatikko PA-MAH-TAA.
    Originally posted by Hemi View Post
    Siis tottahan toki näitäkin laatikoita Suomessakin jokusia laukeaa silloin tällöin, mutta et kai nyt väitä että nämä ovat lauenneet sen vuoksi että öljyjä ei ole vaihdettu(vai tiedätkö onko vaihdettu)?
    Puhutteko samasta asiasta? Onko Spetkellä sama ongelma mitä minulla, että välillä laatikko paukauttaa vaihteen silmään "pamauttamalla". Vai onko Spetken laatikko jo hajonnut pamauksesta?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Minulla on ajettu 270tkm ilman lootan öljynvaihtoa(Jos ei ruotsissa kuulu huolto ohjelmaan) ja kannattaisko edes suodatin vaihtaa ja ne kurat mitä sieltä tulee öljypohjan irrottamisen yhteydessä:think

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Spetke View Post
    No niin kuin aikaisemmassa postauksesani tuossa edellisellä sivulla jo kerroinkin niin meidän pihassa seisoo useampi peli missä laatikko PA-MAH-TAA. Ja nimen omaan tämä kehuttu 6 vaihteinen.
    Toisella menty 170tkm ja toisella 202tkm.
    Eli mielelläni tietäisin, että mistä se sitten mahtaa johtua. Ja mitä niille pitäisi tehdä?
    Siis tottahan toki näitäkin laatikoita Suomessakin jokusia laukeaa silloin tällöin, mutta et kai nyt väitä että nämä ovat lauenneet sen vuoksi että öljyjä ei ole vaihdettu(vai tiedätkö onko vaihdettu)?
    Minullakin makaa 160tkm:ssä pamahtanut kuusipykäläinen, mutta sen syy oli ollut vuotava lauhdutin ja ajo liian vähillä öljyillä.
    Sekin on tässä jo nähty että väärin tehdyt vaihdot täysin väärillä öljyillä, väärällä määrällä on ollut syynä turbiinin kavitoimiseen ja lopulta hajoamiseen mistä puru pitkin laatikkoa.
    Nämä kuitenkin ovat todella peruskestäviä askeja jos/kun historia on tiedossa, eikä taustalla ole mitään "export" autojen kummituksia/"luurankoja kaapissa".
    Tuossa aiemmin mainitsin kolarissa vaurioituneen vanhan taksilaatikon johon ei ollut öljyjä koskaan vaihdettu ja oikeasti kaikki toiminnalliset mekaaniset osat olivat kuin uudesta autosta.
    Ok, öljy oli toki mustaa, mutta eipä sen ole tarkoitettukaan olevan "neitseellistä" uuden öljyn väristä ollakseen kuitenkin laadultaan täysin suunnitellun kaltaista.
    Lupaan että kun nyt tästäkin mennään vielä 5-6-vuotta eteenpäin ja näitä alkaa olemaan enemmn 500tkm ajettuina ilman ensimmäistäkään vaihtoa, voimme yhdessä laskeskella minkälaisella huoltohyötysuhteella näihin "harrastajien" autoihin on öljyjä vaihdeltu.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    on täysin normaalia että paskaa kerääntyy öljyn sekaan mutta se ei haittaa lainkaan
    Et sinä diesel moottoriinkaan vaihda öljyjä sen vuoksi että ne ovat parin päivän kuluttua vaihdosta mustat?
    Se minkä väriset ne öljyt nyt sattuu "automiehen" silmissä olemaan, ei oikeasti kerro yhtään mitään niiden laadusta, suhteessa siihen minkälaisella laatuvaatimuksella mikäkin on suunniteltu toimimaan.

    Originally posted by peto2 View Post
    NOT. Vaihdetaan öljyt VALMISTAJAN ohjeen mukaisesti.
    NOT. Et sinä noudata minkään muidenkaan osien alihankkijoiden omia, eli "valmistajan ohjeita/huoltosuosituksia, vaan BMW Suomi määrittelee tässä maassa kulloisetkin huototarpeet=ohjeet.

    Originally posted by peto2 View Post
    tietääkseni BMW ei ole valmistanut vaihdelaatikoita sodan jälkeen ja automaatteja ei koskaan.
    Ei, eikä juuri mitään muitakaan osia eikä osakokonaisuuksia joista se autonsa kokoaa. Ne alihankkijat eivät kuitenkaan määrittele BMW autojen huoltotarpeita tai varsinkaan anna ohjeita ohi BMW:n itse kuluttajille, vaan BMW itse määrittelee huoltoohjelmansa.
    Tässä tapauksessa ZF.llä itsellään on omat ohjeistuksensa omille tuotteilleen, eikä niistä voi oikeasti tehdä mitään päätelmiä heidän BMW:lle alihankintana tekemilleen osille(se on BMW:n ja ZF:n välistä tiukasti varjeltua liikesalaisuutta).
    BMW määrittelee kaikkien niiden osien huoltotarpeen joita eri alihankkijat annettujen speksien/vaatimusten puitteissa heille valmistaa.
    BMW ja ZF ovat siis tässä suhteessa täysin eri asia, eikä ZF:n omilla huoltosuosituksilla ole mitään merkitystä, silloin kun puhutaan BMW:n antamasta LL-takuusta.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post

    Edelleen haluaisinkin tietää missä kohtaa on odotettavissa näissä laatikoissa "pamahduksia" mikäli näitä öljynvaihtoja ei tehdä?
    No niin kuin aikaisemmassa postauksesani tuossa edellisellä sivulla jo kerroinkin niin meidän pihassa seisoo useampi peli missä laatikko PA-MAH-TAA. Ja nimen omaan tämä kehuttu 6 vaihteinen.
    Toisella menty 170tkm ja toisella 202tkm.
    Eli mielelläni tietäisin, että mistä se sitten mahtaa johtua. Ja mitä niille pitäisi tehdä?

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Mitä ihmeen tekemistä ZF:n "opetusvideolla".....hmmm. oman öljynsä markkinointividepolla on tekemistä BMW:n alla olevan ja BMW:n speksein olevan öljyn/laatikon kanssa?
    BMW kuitenkin määrittelee omien tuotteidensa huoltotarpeen?
    ZF tekee toki tällä öljyhuuhaalla bisnestä ja se on toki ihan ZF.n oma asia, eikä sillä ei ole mitään tekemistä BMW:n kanssa.
    Vai ZF:kö oikeasti määrittelee sen pitääkö bemareiden LL-laatikoihin öljyjä vaihdella, ei todellakaan?

    Edelleen haluaisinkin tietää missä kohtaa on odotettavissa näissä laatikoissa "pamahduksia" mikäli näitä öljynvaihtoja ei tehdä?
    En mä tarkoittanut mitään vittuilua noilla videoilla. Tulivat vain vastaan kun kattelin bmw:n muita videoita.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎