Originally posted by VolvoTDi
View Post
Automaatin öljyjen vaihto
Collapse
X
-
Mistä autosta puhe? Kyllä bemareissa ainakin on. Jollei erillistä jäähdytintä niin lämmönvaihdin.Originally posted by Kouris View PostEipä ole noissa näköjään mitään öljynjäähdyttimiä. Tällöin ei se huuhtelukaan noin vaan onnistu. Tietysti jos ottaa öljypohjan pois ja syöttää öljyä imuyhteeseen niin saahan sen varmasti silleen huuhdeltua?
Mutta sehän ei asiaan vaikuta, öljylinjat sinne kuitenkin menee.
Leave a comment:
-
No joo, kai tuo joissain tapauksissa olisi se paras vaihtoehto, mutta omaan Jaguaariin samalla ZF:n laatikolla vaihdettiin vaan öljypohja eli osa öljyistä on nyt vaihdettu. Hienosti vaihtaa ja parantui tuolla toimenpiteellä. En nähnyt omassa tapauksessa järkeä huuhtelulle.Originally posted by Supa View PostSiis nimenomaan huuhtelemalla. Ei missäänimessä muuten.
Leave a comment:
-
Eipä ole noissa näköjään mitään öljynjäähdyttimiä. Tällöin ei se huuhtelukaan noin vaan onnistu. Tietysti jos ottaa öljypohjan pois ja syöttää öljyä imuyhteeseen niin saahan sen varmasti silleen huuhdeltua?Originally posted by Supa View PostSiis nimenomaan huuhtelemalla. Ei missäänimessä muuten.
Edit: Onhan siinä lämmönvaihdin jolle menee putket / letkut.Last edited by Kouris; 05-11-2014, 18:49.
Leave a comment:
-
Siis nimenomaan huuhtelemalla. Ei missäänimessä muuten.Originally posted by Kouris View PostPitänee keväällä vaihtaa öljyt jos sille sillä hetkellä tuntuu.
Oisko vielä kellään tietoa saako niitä öljyjä vaihdettua muuten kuin sekoittelemalla uutta ja vanhaa?
Saisko esim jostain jäähdyttimen putkestä laskettua vanhaa ulos?
Leave a comment:
-
Pitänee keväällä vaihtaa öljyt jos sille sillä hetkellä tuntuu.
Oisko vielä kellään tietoa saako niitä öljyjä vaihdettua muuten kuin sekoittelemalla uutta ja vanhaa?
Saisko esim jostain jäähdyttimen putkestä laskettua vanhaa ulos?
Leave a comment:
-
Lyhyeesti: ZF suosittelee laatokon öljyjen vaihtoa 150-170tkm välein ja käyttäen heidän öljyä. Jonkun henkilökunnan kommentti oli: "vapaa maa ja tietenkin saa käyttää mitä vain öljyä ja olla vaihtamatta. Meiltä saa varaosia ja uusia laatikoitaOriginally posted by Kouris View PostPahoittelen heti että en lukenut jokaista postausta, yhteensä 24 sivua. Ainakin 10 sivun kohdalle asti oli sitä käden vääntöä josta tuli selväksi että oikeastaan vanha öljy on parempaa kuin uusi koska se pitää laittaa käytettynäkin takaisin.
Ehdoittaisin seuraavaa näkökulmaa:
Mitä jos joku reipas ottaisi näytteen öljystä ja laittaisi sen vaikka collycompanyyn analysoitavaksi. Perus analyysi maksaa jotain 100e + alv. Tästä voisi varmasti päätellä onko oletettavaa että ölynvaihdosta on todellista hyötyä.
Normaalisti hydrauliventtiileissä on tietääkseni välys jotain 5um (mikrometriä). Mikäli käytetyssä öljyssä ei ole tuollaista p_skaa joka sopivasti sattuu välyksen väliin niin ei se ainakaan ongelmiakaan aiheuta tuossa kohtaa. Venttiili ongelmat nyt ovatkin uskoakseni olematon ongelma näissä.
Itse rupesin etsimään tästä topicista ohjeita öljynvaihtoon. Onko edes olemassa sellaista tapaa jolla jostain jäähdyttimen linjasta saisi laskettua likaista ulos samalla kun kaataa uutta sisään? Tätäkö huuhtelu vaihtotapa tarkoittaa?
Tämän ohjeen löysin: http://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ
En haluaisi tuolleen vaihtaa öljyjä (jos ei ole pakko) koska olen sen tehottomuuden eräässä peugeot 307 AL-4 vaihteistossa todennut. Ko tapauksella oli ajettu 50tkm ja öljy oli hyvin mustaa. Vaihdoin öljyt 2 kertaa 0,5 täyttä tilavuutta vaihteistossa. Tällöin vanhaa alkuperäistä jäi noin 25%. Väri ei sanottavasti muuttunut, eikä vaihteiston toimintakaan mutta tulipahan tehtyä jos edes pieni parannus olisi näiden surkeiden AL-4 vaihteistojen elinkaareen.
Jos vielä palaan tähän oikeaan hyötyyn niin kyllä omalla tavallani olen niiden fiksujen insinöörien kanssa samaa mieltä ZF tehtaassa:
Ajatellaan vaikka auton käyttöiäksi 300tkm. Tällöin vaikka kuviteltu vikaantumistodennäköisyys vaihteistolle voisi olla ilman öljynvaihtoa esim 60% (tai jotain muuta).
Paljonko tuo paranisi jos öljyt vaihdettaisiin vaikka 50tkm välein?. Ei ehkä juurikaan merkittävästi jotta sillä olisi suuri vaikutus siihen pisteeseen jolloin vaihteisto uusitaan tai korjataan uuden veroiseksi. Tällöin kuluja tulisi kuitenkin esim 6 * 300e jo noista öljynvaihdoista millä ei todistettavasti ole merkittävää merkitystä?
Miulla on nyt 186tkm ajettu ZF6HP19 johon kyllä mielelläni vaihtaisin kerran öljyt.
".
Muïssa autoissa joissa näitä samoja laatikoita käytetään, vaihdetaan öljyjä. Voi olla, että pitkään kestää ilman vaihtoakin ja kaupasta saa aina uusia laatikoita
.
Leave a comment:
-
Humpaaminenhan on tulos riittämättömästä voitelusta. Eli öljyjen vaihto ajoissa olisi jatkanut mekatroniikan ikää. Tuolle hemin jankkaamiselle joka topikissa on yks ja sama,ei vähempää voi kiinnostaa. Jokainen varmaan vaihtaa ne öljyt jos sattuu siltä tuntumaan. Humpaamista ei sillä pitkäksi aikaa pois saa,joskin se lievittyy kyllä pitkäksi aikaa. Toimivaan laatikkoon öljynvaihto on ihan perusteltua juuri mekatroniikan takia.
Leave a comment:
-
Niinpä niin, mutta jos nuo vaihdot ois tehty, jo alusta lähtien? Oisko tilanne toinen? Se on totta, ettei mekaanista vikaa öljynvaihdolla korjata.Originally posted by Hemi View PostJoo, Se "humppaaninen" on kyllä tiedossa, mutta sekään kun ei korjaannu öljyjen vaihdolla, mistä tässä nyt oli kyse, vaikka toki linjapaineiden noustessa hetkeksi voi hieman helpottaakkin.
Eli ko."humppaamisesta" toki löytyy paljon juttua jo ihan BTCF:ltä, mutta ei yhtäkään topikkia mikä oikeasti puoltaisi öljyjen vaihtelua(mielipiteitä ja huuhaata toki on paljon, mutta ei faktoja jotka oikeasti kertoisivat näiden vaihto-operaatioiden välttämättömyydestä).
Eli, sitä humppausongelmaa emme voi välttää emmekä korjata vaihtelemalla öljyjä, joten sekään ei ole syy/näyttö sille miksi ihmeessä niitä pitäisi vaihdella.
Leave a comment:
-
Joo, Se "humppaaninen" on kyllä tiedossa, mutta sekään kun ei korjaannu öljyjen vaihdolla, mistä tässä nyt oli kyse, vaikka toki linjapaineiden noustessa hetkeksi voi hieman helpottaakkin.Originally posted by Mikiis View PostNo milläs se, hemi tuo zf laatikoiden humpaaminen selittyy? Ominaisuus? Eihän tämä zf laatikko olekkaan huonossa maineessa, mutta taitaa tuo humpaaminen olla semmoinen vika, jota monikaan tavallinen talliainen ei huomaa, tai ei välitä,ajelee vaan. Sama paska joka ketjussa. Antaa ihmisten vaihtaa öljyjä, jos haluavat. Johan tuo sinun mielipide tulee varmasti esille, jos laittaa hakuun laatikon öljynvaihto, pitääkö sitä monta sivua tingata joka ketjussa?
Eli ko."humppaamisesta" toki löytyy paljon juttua jo ihan BTCF:ltä, mutta ei yhtäkään topikkia mikä oikeasti puoltaisi öljyjen vaihtelua(mielipiteitä ja huuhaata toki on paljon, mutta ei faktoja jotka oikeasti kertoisivat näiden vaihto-operaatioiden välttämättömyydestä).
Eli, sitä humppausongelmaa emme voi välttää emmekä korjata vaihtelemalla öljyjä, joten sekään ei ole syy/näyttö sille miksi ihmeessä niitä pitäisi vaihdella.
Leave a comment:
-
No milläs se, hemi tuo zf laatikoiden humpaaminen selittyy? Ominaisuus? Eihän tämä zf laatikko olekkaan huonossa maineessa, mutta taitaa tuo humpaaminen olla semmoinen vika, jota monikaan tavallinen talliainen ei huomaa, tai ei välitä,ajelee vaan. Sama paska joka ketjussa. Antaa ihmisten vaihtaa öljyjä, jos haluavat. Johan tuo sinun mielipide tulee varmasti esille, jos laittaa hakuun laatikon öljynvaihto, pitääkö sitä monta sivua tingata joka ketjussa?
Leave a comment:
-
Siinä tapauksessa meidän pitää tietää minkä laatuiselle öljylle ko.laatikon todellinen käyttöelinkaari on suunniteltu?Originally posted by Kouris View PostEhdoittaisin seuraavaa näkökulmaa:
Mitä jos joku reipas ottaisi näytteen öljystä ja laittaisi sen vaikka collycompanyyn analysoitavaksi. Perus analyysi maksaa jotain 100e + alv. Tästä voisi varmasti päätellä onko oletettavaa että ölynvaihdosta on todellista hyötyä.
Paras käytännön keino todeta näiden laatikoiden öljyjen vaihtotarve...puhtaan spekuloinnin sijasta, on katsoa hajoaako maailmalla nämä laatikot jos öljyjä ei vaihdeta ja mihin (siis että syy on nimenomaan öljyjen puutteellinen voitelu).
Jos googletetaan vaikkapa VAG konsernin DSG laatikoiden vikaantumisia, löydetään tuhansia tarinoita hajonneista laatikoista ja hajoamisen syistä.
Voimme siis helposti päätellä että ainakin jonkin asteisia todellisia ongemia näiden suhteen on ja löydämme pitkälle jopa syyt.
Jos Googletamme uudempien bemarin nelosdieseleiden jakoketjuongelmista tai vanhempien kutosdieseleiden imusarjojen läppäongelmista, löydämme loputtoman paljon kiistatonta tietoa siitä että ongelmia oikeasti on olemassa ja myös niiden syyt.
Nyt, jos yritämme etsiä näitä vikaantuneita ZF laatikoita ja niistä syy/seuraus tarinoita, niin huomaamme heti että ne puuttuu käytännössä täysin.
pitää kuitenkin huomioida se että suurin osa niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa näiden laatikoiden kuluttajista ei niitä öljyjä koskaan tule vaihtamaan.
Jos olisi olemassa jokin syy/seurausketju jossa öljyjen vaihtamattomuus alkaisi tuottamaan rikkinäisiä laatikoita, me todellakin voisimme niistä myös lukea.
Me voimme saivarrella..."einekaikkipäädynettiin"...yms. mutta kyllä totuus on se että netti kyllä kertoo varsin selvästi kaikkien autojen merkkien/mallien tyyppiviat ja pitkälti niihin myös syy/seuraussuhteet.
Mikäli tällainen informaatio puuttuu käytännössä kokonaan maailmalta, voidaan helposti ainakin ajatella niin että jos se vaurio sitten sattuu itselle öljyjen vaihtamattomuudesta, on kyseessä lottovoittoa vastaava "salamanisku".
Ei siis pidä uskoa tai edes spekuloida jostain jota ei ole ja jota ei näe, koska muutoin kyse on puhtaasta modernista taikauskosta.
Siinä kohtaa kun maailmalta alkaa kantautumaan viestejä siitä että nämä laatikot korkkaa +400tkm:n ajosuoritteella (se tiedetään että ainakaan ennen ei ole mitään pelkoa), ja selkeät näytöt siitä että syy nimenomaan on öljyjen vaihtamattomuudessa, voimme itse asiassa keskittyä PALJON oleellisimpiin huoltokohteisiin.
Leave a comment:
-
Pahoittelen heti että en lukenut jokaista postausta, yhteensä 24 sivua. Ainakin 10 sivun kohdalle asti oli sitä käden vääntöä josta tuli selväksi että oikeastaan vanha öljy on parempaa kuin uusi koska se pitää laittaa käytettynäkin takaisin.
Ehdoittaisin seuraavaa näkökulmaa:
Mitä jos joku reipas ottaisi näytteen öljystä ja laittaisi sen vaikka collycompanyyn analysoitavaksi. Perus analyysi maksaa jotain 100e + alv. Tästä voisi varmasti päätellä onko oletettavaa että ölynvaihdosta on todellista hyötyä.
Normaalisti hydrauliventtiileissä on tietääkseni välys jotain 5um (mikrometriä). Mikäli käytetyssä öljyssä ei ole tuollaista p_skaa joka sopivasti sattuu välyksen väliin niin ei se ainakaan ongelmiakaan aiheuta tuossa kohtaa. Venttiili ongelmat nyt ovatkin uskoakseni olematon ongelma näissä.
Itse rupesin etsimään tästä topicista ohjeita öljynvaihtoon. Onko edes olemassa sellaista tapaa jolla jostain jäähdyttimen linjasta saisi laskettua likaista ulos samalla kun kaataa uutta sisään? Tätäkö huuhtelu vaihtotapa tarkoittaa?
Tämän ohjeen löysin: http://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ
En haluaisi tuolleen vaihtaa öljyjä (jos ei ole pakko) koska olen sen tehottomuuden eräässä peugeot 307 AL-4 vaihteistossa todennut. Ko tapauksella oli ajettu 50tkm ja öljy oli hyvin mustaa. Vaihdoin öljyt 2 kertaa 0,5 täyttä tilavuutta vaihteistossa. Tällöin vanhaa alkuperäistä jäi noin 25%. Väri ei sanottavasti muuttunut, eikä vaihteiston toimintakaan mutta tulipahan tehtyä jos edes pieni parannus olisi näiden surkeiden AL-4 vaihteistojen elinkaareen.
Jos vielä palaan tähän oikeaan hyötyyn niin kyllä omalla tavallani olen niiden fiksujen insinöörien kanssa samaa mieltä ZF tehtaassa:
Ajatellaan vaikka auton käyttöiäksi 300tkm. Tällöin vaikka kuviteltu vikaantumistodennäköisyys vaihteistolle voisi olla ilman öljynvaihtoa esim 60% (tai jotain muuta).
Paljonko tuo paranisi jos öljyt vaihdettaisiin vaikka 50tkm välein?. Ei ehkä juurikaan merkittävästi jotta sillä olisi suuri vaikutus siihen pisteeseen jolloin vaihteisto uusitaan tai korjataan uuden veroiseksi. Tällöin kuluja tulisi kuitenkin esim 6 * 300e jo noista öljynvaihdoista millä ei todistettavasti ole merkittävää merkitystä?
Miulla on nyt 186tkm ajettu ZF6HP19 johon kyllä mielelläni vaihtaisin kerran öljyt.
Leave a comment:
-
Se on ainakin aivan varmaa, että kaikkien autojen huolto-ohjelma on kompromissi parhaan mahdollisen ylläpidon ja paperilla näytettävien juoksevien kustannusten välillä. Kukin valmistaja miettii kaupallisten seikkojen ja keskimääräisen käyttötavan mukaan parhaan kompromissin, joka kirjoitetaan huolto-ohjelman muotoon. Huolto-ohjelman pitää olla riittävän hyvä, mutta myös tarjota mahdollisimman pienet juoksevat kustannukset.Originally posted by AlpinWeiss View PostNo, etpähän ruoki lamaa kun jaksat ylihuoltaa.. Edelleen haluaisin sanoa että luulo ei ole tiedon väärti.
Harrastushan tuo on, itse tehden omalla nosturilla, peleillä ja pensseleillä 6HP28:n ö-vaihto ei kustannakaan kuin jonkun satasen. Saa omat sormet taas pitkästä aikaa rasvaisiksi. ZF:n manuaali on todella hyvä opas.
Huoltokustannukset ovat murto-osa uudehkon, suht arvokkaan auton omistusajan kustannuksista. Auton arvo tippuu viisinumeroisia summia vuodessa, ensimmäisenä vuotena takkiin tulee useampi kymmenen tuhatta. Eipä siinä konkurssissa ylimääräiset öljynvaihdot tunnu missään. Tulee ehkä parempi mieli jos perstuntumalta auto tuntuu paremmalta.Last edited by 2.3i-16; 29-10-2013, 11:18.
Leave a comment:
-
No, etpähän ruoki lamaa kun jaksat ylihuoltaa.. Edelleen haluaisin sanoa että luulo ei ole tiedon väärti.Originally posted by 2.3i-16 View PostEnnen insinööriarmeijaa uskon BMW:llä olevan vahvasti kaupallisesti orientoituneita ihmisiä mukana suunnittelemassa huolto-ohjelmaa.
...
Vanhaan, paljon ajettuun en välttämättä öljyjä vaihtaisi, mutta esim. omaan alle 50t ajettuun menevät kyllä jossain vaiheessa vaihtoon.
Leave a comment:
Leave a comment: