Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Supa
    replied
    Originally posted by VolvoTDi View Post
    No joo, kai tuo joissain tapauksissa olisi se paras vaihtoehto, mutta omaan Jaguaariin samalla ZF:n laatikolla vaihdettiin vaan öljypohja eli osa öljyistä on nyt vaihdettu. Hienosti vaihtaa ja parantui tuolla toimenpiteellä. En nähnyt omassa tapauksessa järkeä huuhtelulle.
    Joo tottakai jokainen saa tehdä omaan autoonsa kuten haluaa.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Kouris View Post
    Eipä ole noissa näköjään mitään öljynjäähdyttimiä. Tällöin ei se huuhtelukaan noin vaan onnistu. Tietysti jos ottaa öljypohjan pois ja syöttää öljyä imuyhteeseen niin saahan sen varmasti silleen huuhdeltua?
    Mistä autosta puhe? Kyllä bemareissa ainakin on. Jollei erillistä jäähdytintä niin lämmönvaihdin.
    Mutta sehän ei asiaan vaikuta, öljylinjat sinne kuitenkin menee.

    Leave a comment:


  • VolvoTDi
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Siis nimenomaan huuhtelemalla. Ei missäänimessä muuten.
    No joo, kai tuo joissain tapauksissa olisi se paras vaihtoehto, mutta omaan Jaguaariin samalla ZF:n laatikolla vaihdettiin vaan öljypohja eli osa öljyistä on nyt vaihdettu. Hienosti vaihtaa ja parantui tuolla toimenpiteellä. En nähnyt omassa tapauksessa järkeä huuhtelulle.

    Leave a comment:


  • Kouris
    replied
    Originally posted by Supa View Post
    Siis nimenomaan huuhtelemalla. Ei missäänimessä muuten.
    Eipä ole noissa näköjään mitään öljynjäähdyttimiä. Tällöin ei se huuhtelukaan noin vaan onnistu. Tietysti jos ottaa öljypohjan pois ja syöttää öljyä imuyhteeseen niin saahan sen varmasti silleen huuhdeltua?

    Edit: Onhan siinä lämmönvaihdin jolle menee putket / letkut.
    Last edited by Kouris; 05-11-2014, 18:49.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Kouris View Post
    Pitänee keväällä vaihtaa öljyt jos sille sillä hetkellä tuntuu.

    Oisko vielä kellään tietoa saako niitä öljyjä vaihdettua muuten kuin sekoittelemalla uutta ja vanhaa?

    Saisko esim jostain jäähdyttimen putkestä laskettua vanhaa ulos?
    Siis nimenomaan huuhtelemalla. Ei missäänimessä muuten.

    Leave a comment:


  • Kouris
    replied
    Pitänee keväällä vaihtaa öljyt jos sille sillä hetkellä tuntuu.

    Oisko vielä kellään tietoa saako niitä öljyjä vaihdettua muuten kuin sekoittelemalla uutta ja vanhaa?

    Saisko esim jostain jäähdyttimen putkestä laskettua vanhaa ulos?

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by Kouris View Post
    Pahoittelen heti että en lukenut jokaista postausta, yhteensä 24 sivua. Ainakin 10 sivun kohdalle asti oli sitä käden vääntöä josta tuli selväksi että oikeastaan vanha öljy on parempaa kuin uusi koska se pitää laittaa käytettynäkin takaisin.

    Ehdoittaisin seuraavaa näkökulmaa:

    Mitä jos joku reipas ottaisi näytteen öljystä ja laittaisi sen vaikka collycompanyyn analysoitavaksi. Perus analyysi maksaa jotain 100e + alv. Tästä voisi varmasti päätellä onko oletettavaa että ölynvaihdosta on todellista hyötyä.

    Normaalisti hydrauliventtiileissä on tietääkseni välys jotain 5um (mikrometriä). Mikäli käytetyssä öljyssä ei ole tuollaista p_skaa joka sopivasti sattuu välyksen väliin niin ei se ainakaan ongelmiakaan aiheuta tuossa kohtaa. Venttiili ongelmat nyt ovatkin uskoakseni olematon ongelma näissä.

    Itse rupesin etsimään tästä topicista ohjeita öljynvaihtoon. Onko edes olemassa sellaista tapaa jolla jostain jäähdyttimen linjasta saisi laskettua likaista ulos samalla kun kaataa uutta sisään? Tätäkö huuhtelu vaihtotapa tarkoittaa?

    Tämän ohjeen löysin: http://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ

    En haluaisi tuolleen vaihtaa öljyjä (jos ei ole pakko) koska olen sen tehottomuuden eräässä peugeot 307 AL-4 vaihteistossa todennut. Ko tapauksella oli ajettu 50tkm ja öljy oli hyvin mustaa. Vaihdoin öljyt 2 kertaa 0,5 täyttä tilavuutta vaihteistossa. Tällöin vanhaa alkuperäistä jäi noin 25%. Väri ei sanottavasti muuttunut, eikä vaihteiston toimintakaan mutta tulipahan tehtyä jos edes pieni parannus olisi näiden surkeiden AL-4 vaihteistojen elinkaareen.

    Jos vielä palaan tähän oikeaan hyötyyn niin kyllä omalla tavallani olen niiden fiksujen insinöörien kanssa samaa mieltä ZF tehtaassa:

    Ajatellaan vaikka auton käyttöiäksi 300tkm. Tällöin vaikka kuviteltu vikaantumistodennäköisyys vaihteistolle voisi olla ilman öljynvaihtoa esim 60% (tai jotain muuta).

    Paljonko tuo paranisi jos öljyt vaihdettaisiin vaikka 50tkm välein?. Ei ehkä juurikaan merkittävästi jotta sillä olisi suuri vaikutus siihen pisteeseen jolloin vaihteisto uusitaan tai korjataan uuden veroiseksi. Tällöin kuluja tulisi kuitenkin esim 6 * 300e jo noista öljynvaihdoista millä ei todistettavasti ole merkittävää merkitystä?

    Miulla on nyt 186tkm ajettu ZF6HP19 johon kyllä mielelläni vaihtaisin kerran öljyt.
    Lyhyeesti: ZF suosittelee laatokon öljyjen vaihtoa 150-170tkm välein ja käyttäen heidän öljyä. Jonkun henkilökunnan kommentti oli: "vapaa maa ja tietenkin saa käyttää mitä vain öljyä ja olla vaihtamatta. Meiltä saa varaosia ja uusia laatikoita ".

    Muïssa autoissa joissa näitä samoja laatikoita käytetään, vaihdetaan öljyjä. Voi olla, että pitkään kestää ilman vaihtoakin ja kaupasta saa aina uusia laatikoita .

    Leave a comment:


  • exautisti
    replied
    Humpaaminenhan on tulos riittämättömästä voitelusta. Eli öljyjen vaihto ajoissa olisi jatkanut mekatroniikan ikää. Tuolle hemin jankkaamiselle joka topikissa on yks ja sama,ei vähempää voi kiinnostaa. Jokainen varmaan vaihtaa ne öljyt jos sattuu siltä tuntumaan. Humpaamista ei sillä pitkäksi aikaa pois saa,joskin se lievittyy kyllä pitkäksi aikaa. Toimivaan laatikkoon öljynvaihto on ihan perusteltua juuri mekatroniikan takia.

    Leave a comment:


  • Mikiis
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Joo, Se "humppaaninen" on kyllä tiedossa, mutta sekään kun ei korjaannu öljyjen vaihdolla, mistä tässä nyt oli kyse, vaikka toki linjapaineiden noustessa hetkeksi voi hieman helpottaakkin.
    Eli ko."humppaamisesta" toki löytyy paljon juttua jo ihan BTCF:ltä, mutta ei yhtäkään topikkia mikä oikeasti puoltaisi öljyjen vaihtelua(mielipiteitä ja huuhaata toki on paljon, mutta ei faktoja jotka oikeasti kertoisivat näiden vaihto-operaatioiden välttämättömyydestä).
    Eli, sitä humppausongelmaa emme voi välttää emmekä korjata vaihtelemalla öljyjä, joten sekään ei ole syy/näyttö sille miksi ihmeessä niitä pitäisi vaihdella.
    Niinpä niin, mutta jos nuo vaihdot ois tehty, jo alusta lähtien? Oisko tilanne toinen? Se on totta, ettei mekaanista vikaa öljynvaihdolla korjata.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Mikiis View Post
    No milläs se, hemi tuo zf laatikoiden humpaaminen selittyy? Ominaisuus? Eihän tämä zf laatikko olekkaan huonossa maineessa, mutta taitaa tuo humpaaminen olla semmoinen vika, jota monikaan tavallinen talliainen ei huomaa, tai ei välitä,ajelee vaan. Sama paska joka ketjussa. Antaa ihmisten vaihtaa öljyjä, jos haluavat. Johan tuo sinun mielipide tulee varmasti esille, jos laittaa hakuun laatikon öljynvaihto, pitääkö sitä monta sivua tingata joka ketjussa?
    Joo, Se "humppaaninen" on kyllä tiedossa, mutta sekään kun ei korjaannu öljyjen vaihdolla, mistä tässä nyt oli kyse, vaikka toki linjapaineiden noustessa hetkeksi voi hieman helpottaakkin.
    Eli ko."humppaamisesta" toki löytyy paljon juttua jo ihan BTCF:ltä, mutta ei yhtäkään topikkia mikä oikeasti puoltaisi öljyjen vaihtelua(mielipiteitä ja huuhaata toki on paljon, mutta ei faktoja jotka oikeasti kertoisivat näiden vaihto-operaatioiden välttämättömyydestä).
    Eli, sitä humppausongelmaa emme voi välttää emmekä korjata vaihtelemalla öljyjä, joten sekään ei ole syy/näyttö sille miksi ihmeessä niitä pitäisi vaihdella.

    Leave a comment:


  • Mikiis
    replied
    No milläs se, hemi tuo zf laatikoiden humpaaminen selittyy? Ominaisuus? Eihän tämä zf laatikko olekkaan huonossa maineessa, mutta taitaa tuo humpaaminen olla semmoinen vika, jota monikaan tavallinen talliainen ei huomaa, tai ei välitä,ajelee vaan. Sama paska joka ketjussa. Antaa ihmisten vaihtaa öljyjä, jos haluavat. Johan tuo sinun mielipide tulee varmasti esille, jos laittaa hakuun laatikon öljynvaihto, pitääkö sitä monta sivua tingata joka ketjussa?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Kouris View Post
    Ehdoittaisin seuraavaa näkökulmaa:

    Mitä jos joku reipas ottaisi näytteen öljystä ja laittaisi sen vaikka collycompanyyn analysoitavaksi. Perus analyysi maksaa jotain 100e + alv. Tästä voisi varmasti päätellä onko oletettavaa että ölynvaihdosta on todellista hyötyä.
    Siinä tapauksessa meidän pitää tietää minkä laatuiselle öljylle ko.laatikon todellinen käyttöelinkaari on suunniteltu?

    Paras käytännön keino todeta näiden laatikoiden öljyjen vaihtotarve...puhtaan spekuloinnin sijasta, on katsoa hajoaako maailmalla nämä laatikot jos öljyjä ei vaihdeta ja mihin (siis että syy on nimenomaan öljyjen puutteellinen voitelu).
    Jos googletetaan vaikkapa VAG konsernin DSG laatikoiden vikaantumisia, löydetään tuhansia tarinoita hajonneista laatikoista ja hajoamisen syistä.
    Voimme siis helposti päätellä että ainakin jonkin asteisia todellisia ongemia näiden suhteen on ja löydämme pitkälle jopa syyt.
    Jos Googletamme uudempien bemarin nelosdieseleiden jakoketjuongelmista tai vanhempien kutosdieseleiden imusarjojen läppäongelmista, löydämme loputtoman paljon kiistatonta tietoa siitä että ongelmia oikeasti on olemassa ja myös niiden syyt.

    Nyt, jos yritämme etsiä näitä vikaantuneita ZF laatikoita ja niistä syy/seuraus tarinoita, niin huomaamme heti että ne puuttuu käytännössä täysin.
    pitää kuitenkin huomioida se että suurin osa niin Suomessa kuin muuallakin maailmassa näiden laatikoiden kuluttajista ei niitä öljyjä koskaan tule vaihtamaan.
    Jos olisi olemassa jokin syy/seurausketju jossa öljyjen vaihtamattomuus alkaisi tuottamaan rikkinäisiä laatikoita, me todellakin voisimme niistä myös lukea.
    Me voimme saivarrella..."einekaikkipäädynettiin"...yms. mutta kyllä totuus on se että netti kyllä kertoo varsin selvästi kaikkien autojen merkkien/mallien tyyppiviat ja pitkälti niihin myös syy/seuraussuhteet.
    Mikäli tällainen informaatio puuttuu käytännössä kokonaan maailmalta, voidaan helposti ainakin ajatella niin että jos se vaurio sitten sattuu itselle öljyjen vaihtamattomuudesta, on kyseessä lottovoittoa vastaava "salamanisku".

    Ei siis pidä uskoa tai edes spekuloida jostain jota ei ole ja jota ei näe, koska muutoin kyse on puhtaasta modernista taikauskosta.
    Siinä kohtaa kun maailmalta alkaa kantautumaan viestejä siitä että nämä laatikot korkkaa +400tkm:n ajosuoritteella (se tiedetään että ainakaan ennen ei ole mitään pelkoa), ja selkeät näytöt siitä että syy nimenomaan on öljyjen vaihtamattomuudessa, voimme itse asiassa keskittyä PALJON oleellisimpiin huoltokohteisiin.

    Leave a comment:


  • Kouris
    replied
    Pahoittelen heti että en lukenut jokaista postausta, yhteensä 24 sivua. Ainakin 10 sivun kohdalle asti oli sitä käden vääntöä josta tuli selväksi että oikeastaan vanha öljy on parempaa kuin uusi koska se pitää laittaa käytettynäkin takaisin.

    Ehdoittaisin seuraavaa näkökulmaa:

    Mitä jos joku reipas ottaisi näytteen öljystä ja laittaisi sen vaikka collycompanyyn analysoitavaksi. Perus analyysi maksaa jotain 100e + alv. Tästä voisi varmasti päätellä onko oletettavaa että ölynvaihdosta on todellista hyötyä.

    Normaalisti hydrauliventtiileissä on tietääkseni välys jotain 5um (mikrometriä). Mikäli käytetyssä öljyssä ei ole tuollaista p_skaa joka sopivasti sattuu välyksen väliin niin ei se ainakaan ongelmiakaan aiheuta tuossa kohtaa. Venttiili ongelmat nyt ovatkin uskoakseni olematon ongelma näissä.

    Itse rupesin etsimään tästä topicista ohjeita öljynvaihtoon. Onko edes olemassa sellaista tapaa jolla jostain jäähdyttimen linjasta saisi laskettua likaista ulos samalla kun kaataa uutta sisään? Tätäkö huuhtelu vaihtotapa tarkoittaa?

    Tämän ohjeen löysin: http://www.youtube.com/watch?v=ZRrgmfM8VlQ

    En haluaisi tuolleen vaihtaa öljyjä (jos ei ole pakko) koska olen sen tehottomuuden eräässä peugeot 307 AL-4 vaihteistossa todennut. Ko tapauksella oli ajettu 50tkm ja öljy oli hyvin mustaa. Vaihdoin öljyt 2 kertaa 0,5 täyttä tilavuutta vaihteistossa. Tällöin vanhaa alkuperäistä jäi noin 25%. Väri ei sanottavasti muuttunut, eikä vaihteiston toimintakaan mutta tulipahan tehtyä jos edes pieni parannus olisi näiden surkeiden AL-4 vaihteistojen elinkaareen.

    Jos vielä palaan tähän oikeaan hyötyyn niin kyllä omalla tavallani olen niiden fiksujen insinöörien kanssa samaa mieltä ZF tehtaassa:

    Ajatellaan vaikka auton käyttöiäksi 300tkm. Tällöin vaikka kuviteltu vikaantumistodennäköisyys vaihteistolle voisi olla ilman öljynvaihtoa esim 60% (tai jotain muuta).

    Paljonko tuo paranisi jos öljyt vaihdettaisiin vaikka 50tkm välein?. Ei ehkä juurikaan merkittävästi jotta sillä olisi suuri vaikutus siihen pisteeseen jolloin vaihteisto uusitaan tai korjataan uuden veroiseksi. Tällöin kuluja tulisi kuitenkin esim 6 * 300e jo noista öljynvaihdoista millä ei todistettavasti ole merkittävää merkitystä?

    Miulla on nyt 186tkm ajettu ZF6HP19 johon kyllä mielelläni vaihtaisin kerran öljyt.

    Leave a comment:


  • 2.3i-16
    replied
    Originally posted by AlpinWeiss View Post
    No, etpähän ruoki lamaa kun jaksat ylihuoltaa.. Edelleen haluaisin sanoa että luulo ei ole tiedon väärti.
    Se on ainakin aivan varmaa, että kaikkien autojen huolto-ohjelma on kompromissi parhaan mahdollisen ylläpidon ja paperilla näytettävien juoksevien kustannusten välillä. Kukin valmistaja miettii kaupallisten seikkojen ja keskimääräisen käyttötavan mukaan parhaan kompromissin, joka kirjoitetaan huolto-ohjelman muotoon. Huolto-ohjelman pitää olla riittävän hyvä, mutta myös tarjota mahdollisimman pienet juoksevat kustannukset.

    Harrastushan tuo on, itse tehden omalla nosturilla, peleillä ja pensseleillä 6HP28:n ö-vaihto ei kustannakaan kuin jonkun satasen. Saa omat sormet taas pitkästä aikaa rasvaisiksi. ZF:n manuaali on todella hyvä opas.

    Huoltokustannukset ovat murto-osa uudehkon, suht arvokkaan auton omistusajan kustannuksista. Auton arvo tippuu viisinumeroisia summia vuodessa, ensimmäisenä vuotena takkiin tulee useampi kymmenen tuhatta. Eipä siinä konkurssissa ylimääräiset öljynvaihdot tunnu missään. Tulee ehkä parempi mieli jos perstuntumalta auto tuntuu paremmalta.
    Last edited by 2.3i-16; 29-10-2013, 11:18.

    Leave a comment:


  • AlpinWeiss
    replied
    Originally posted by 2.3i-16 View Post
    Ennen insinööriarmeijaa uskon BMW:llä olevan vahvasti kaupallisesti orientoituneita ihmisiä mukana suunnittelemassa huolto-ohjelmaa.

    ...

    Vanhaan, paljon ajettuun en välttämättä öljyjä vaihtaisi, mutta esim. omaan alle 50t ajettuun menevät kyllä jossain vaiheessa vaihtoon.
    No, etpähän ruoki lamaa kun jaksat ylihuoltaa.. Edelleen haluaisin sanoa että luulo ei ole tiedon väärti.

    Leave a comment:

Working...
X