Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nettipepe
    replied
    Tässä keskustelussa on tainnut eri henkilöt kaivaa sellaiset poterot, ettei pois pääsyä ole

    Parempaa tietoa kun ei kenelläkään ole niin nyt taistellaan teorioiden pohjalta.

    Voihan olla, että bmw on tutkinut että öljy pysyy tietyissä spekseissä esim 200tkm jonka jälkeenkin se on voiteluun riittävä. sitten bmw laskee teoreettisen auton käyttöiän ja ilmoittaa laatikon öljyjen olevan lifetime:n kestävät. lifetime on sitten varmaan saksalaisen insinöörin mielestä miljoona kilometriä vähemmän kuin suomalaiskäyttäjän mielestä

    Itse miettinyt... siis ilman MITÄÄN tietoa aiheesta, että olisiko bmw:llä omat specsit zf:lle.

    Tämä teoria perustuu oman auton laatikkoon 6hp19z...
    Löytämäni zf:n specsit (zf6hp19)lupaa maksimiväännöt laatikolle 450nm ja 325d tuottaa bmw:n mukaan 400nm vääntöä... mielestäni jos laatikon specsit pitäisi paikkansa on bmw kyllä vetänyt "varmuusvaran" melko tappiin... mitä kyllä epäilen.
    Tässähän on tietysti se ongelma, että ko. laatikossa on tuo Z loppuosa jonka specsejä en ole löytänyt.

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Olen tästä ZF:n omista suosituksista kirjoittanut jo ihan tolkuttomasti, mutta lyhyesti karrikoiden ZF:n omat laatikot ja niiden sisällä olevat öljyt ovat eri spekseillä kuin BMW:lle alihankintana valmistetut ZF.t.
    aivan samoin kuin mikä tahansa muukin alihankintana valmistettu osa jota valmistaja myy "tarvikkeena" omalla tuotemerkillään.
    Vaikka päällisinpuolin ne ovt identtisiä, ei mm.käytetyt materiaalit suinkaan ole identtisiä.
    Vaikea tuota juttua on uskoa. Kuitenkin ZF myy varaosia laatikoihin, eikä niissä sanota, ettei joku osa käykään BMW:n laatikkoon. Ja öljykin on samaa.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Raimo Miettinen View Post
    Hemi, miten suhtaudut ZF:n suosituksiin? Varsinkin, kun ne ovat ristiriidassa BMW:n suositusten kanssa. En ainakaan huomannut, että olisit kommentoinut tätä. Entä mihin perustat sen, että laatikkon öljyt on suunniteltu kestämään enemmän mitä laatikon mekaaninen kestoikä, kun vaadit vastaväittäjältä todisteita pöytään?

    Tämä hyvässä hengessä ilman vittuilua.
    Olen tästä ZF:n omista suosituksista kirjoittanut jo ihan tolkuttomasti, mutta lyhyesti karrikoiden ZF:n omat laatikot ja niiden sisällä olevat öljyt ovat eri spekseillä kuin BMW:lle alihankintana valmistetut ZF.t.
    aivan samoin kuin mikä tahansa muukin alihankintana valmistettu osa jota valmistaja myy "tarvikkeena" omalla tuotemerkillään.
    Vaikka päällisinpuolin ne ovt identtisiä, ei mm.käytetyt materiaalit suinkaan ole identtisiä.
    Eli, ZF ei suinkaan suosittele mitään vaihtoja BMW:ssä olevaan ZF:ään, vaan sen huolto-ohjeen antaa BMW ja BMW siitä vastaa.
    Ainoastaan BMW ja ZF tietävät miten ja kuinka paljon tällainen BMW speksein valmistettu ling life laatikoksi suunniteltu ZF eroaa siitä "tarvikelaatikosta".
    Joka tapauksessa BMW on ZF:ltä tilannut ja maksanut tilaamastaan long life laatikosta ja mikäli lupaus ei pidä on BMW suorassa vastuussa kuluttajilleen ja ZF BMW:lle.

    Eli, niillä ZF:n omilla suosituksilla omiin laatikoihinsa ei ole mitään merkitystä eikä yhteyttä BMW:n alla olevaan ja ZF:n valmistamaan laatikkoon, koska jo öljyt ovat kokonaan eri tavaraa.
    Joka tapauksessa, tuo ZF:n "tarvikelaatikko" ei ole mikään long life laatikko, vaan siinä on öljynvaihtovälit, eli se on periaatteessa mustalla läykällä, kun bemarilaatikko on vihreällä.

    BMW Suomi takaa että heidän myymiensä autojen laatikkoöljyt kestävät pidempään kuin itse laatikot ja tästä syystä niille ei ole annettu ohjetta, eikä edes suositusta vaihtoväleistä.
    Eli tämä on FAKTA joka ei oikeasti perustu mihinkään tieteellisesti kestävään ja vapaasti arvosteltavaan aineistoon, vaan on siis puhdasta "automiesten" mutuilua= huuhaata/taikauskoa.
    Last edited by Hemi; 23-09-2013, 23:31.

    Leave a comment:


  • Raimo Miettinen
    replied
    Hemi, miten suhtaudut ZF:n suosituksiin? Varsinkin, kun ne ovat ristiriidassa BMW:n suositusten kanssa. En ainakaan huomannut, että olisit kommentoinut tätä. Entä mihin perustat sen, että laatikkon öljyt on suunniteltu kestämään enemmän mitä laatikon mekaaninen kestoikä, kun vaadit vastaväittäjältä todisteita pöytään?

    Tämä hyvässä hengessä ilman vittuilua.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by peto2 View Post
    Juurikin näin. On täyttä urbaanilegendaa että mikään öljylaatu kestäisi ikuisesti. Pelkkää markkinointia koko ikiöljy-käsite.
    Väärin.
    Tätä "ikiöljykäsitettähän" ei viljele kuin ne joiden mielessä kummittelee nämä romanttiset puhtaaseen taikauskoon perustuvat mielikuvat "ikiöljyistä"?
    Mitään "ikiöljyjä" kun ei ole olemassakaan eikä "ikiöljyjä" myöskään kukaan ole koskaan missään markkinoinut, ei BMW Suomi, eikä kukaan muukaan.
    Tässä maaimankaikkeudessa ei mikään ole ikuista, ei edes aika...bmw:n laatikkoöljyistä nyt puhumattakaan.
    BMW:llä on kyllä "life time" öljyt, joka tarkoittaa juuri 100%:sti sitä miten se luetaankin, eli laatikon koko eliniän kestävät öljyt(vai perustuuko tämä ns."automiesten" öljynvaihtohysteria vain luetun väärin ymmärtämiseen?).
    Eli, ne öljyt ei ole todellakaan tarkoitettu kestävän "ikuisesti", kuten ei nämä laatikotkaan.
    Ne öljyt on kyllä suunniteltu kestämään ENEMMÄN kuin laatikon mekaaninen kestoikä ja mikäli joku "automies" muuta väittää, pitäisi väitteen takaa löytyä edes jonkinlaista tutkittua faktaa, eikä ihan pelkkää puhdasta taikauskoa ja huuhaata?

    Originally posted by peto2 View Post
    Jos haluaa maksimoida laatikon käyttöiän, öljyt vaihdetaan laatikon valmistajan ohjeiden mukaisesti.
    Kerro nyt minulle ja kaikille muillekkin mitä tämä "maksimointi" ihan käytännössä tarkoittaa?
    Vaihdetaanko siis öljyjä jos kerran valmistaja ei sitä suosittele(muistutan että mm.ZF:n omat suositukset ovat ihan eri asia kuin BMW:n itsensä antamat OHJEET)?
    Kuinka paljon saan lisäsuoritetta laatikolle jos vaihtelen siihen öljyjä 100tkm:n välein?
    Missä voi tutustua siihen tutkimusaineistoon joka tämän selkeästi ja kiistatta minulle tämän kertoo?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Juuri näin.
    Originally posted by peto2 View Post
    Juurikin näin.

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by Harrison View Post
    Yksi hyvä pointti on kanssa jäänyt huomioimatta, nimittäin olosuhde vaihtelut(pakkasta tarkoitan)? Robi mainitsikin jo ZF:n omassa lanseerauksessa osat tekijät olosuhteista, mutta mielestäni keli vaihtelut ovat yksi osatekijä öljynvaihto "bisneksessä".

    Sen verta puusta pudonnut apina kaveri, että pelaan hydrauliikan kanssa ympäri maapalloo ja kyllä se vaan on niin että pohjolan olosuhteet tuo omat haastavuudet kehiin (kuten täälä jo aikasemmin mainittu). Saksalaisen per&¤reikä suunnittelun/kulttuurin tuntien, niitä ei kovin paljoa kiinnosta pohjolan olosuhteet.

    En ole vielä kovin montaa BMW-inssiä nähnyt tuolla -40 asteen pakkasessa rypevän noitten vehkeiten kanssa ja mittailemassa öljyn partikkelien määriä yms. Näytän keskimmäistä sormee bmw-insseille ja luotan laatikon omaan valmistajaan ja kuuntelen heitä mielummin.

    Itsellä ei ole ainakaan ongelmia tullut 60tkm välein pelkän öljynvaihdon kanssa, ja laatikon suorituskyky on pysynyt tasaisena ~200tkm asti. En mene muihin vaihtoväleihin/suodatin operaatioihin kommentoimaan, kun ei ole kokemusta siitä...
    Juurikin näin. On täyttä urbaanilegendaa että mikään öljylaatu kestäisi ikuisesti. Pelkkää markkinointia koko ikiöljy-käsite.

    Jos haluaa maksimoida laatikon käyttöiän, öljyt vaihdetaan laatikon valmistajan ohjeiden mukaisesti.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by b mutteri kasa View Post
    Heh.Itse rullannut sigun auton mittariin pian 180tkm ja laatikko toimii edelleen hyvin,enkä ole huomannut mitään muutoksia siihen,kun auton hankin ja silloin mittarissa n.40tkm.Itse en tee mitään 800-1000€ öljynvaihtoja/per kerta.Jos laatikko rupee reistailemaan niin tuonne vien http://www.recro.eu/en/

    Koska jos automaatti laatikko ei toimi oikein jne.Siellä on silloin kulunut/mennyt rikki jotain,ja öljynvaihto ei sitä paranna.Tosin öljyjä kannattaa vaihtaa tietenkin,mutta näissä huuhtelu tapauksissa se on suht kallista,kun vertaa että yllä olevasta paikasta saa laatikon tarkastus ja kunnostustyön n.1000-2200€ (riippuu uusitaanko mitä osia) ja siihen sisältyy myös luonnollisesti se öljynvaihto
    Juuri näin.
    Plus että varmasti pitäisi jossain olla edes niteeksi oikeasti tutkittua näyttöä siitä että nämä laatikot poikii ennen aikojaan ILMAN öljynvaihtoja?
    Kummallista kuitenkin että mm.suurin osa Suomen BMW takseista kulkee alkuperäisen maahantuojan holtosuunnitelman mukaan, eikä niistä näin ollen öljyjä vaihdella ja kuitenkin nyt tiedetään ihan Suomen taksissa mm.+400tkm ajettuja e60:iä jotka edelleen rullaa ilman ensimmäistäkään öljynvaihtoa?
    Eli missä kohtaa näiden askien pitäisi poikia ilman vaihtoa ja kuinka pitkälle mennään vaihtoja tekemällä?
    Tästähän voisimme laskea mitä tuo erotus oikeasti maksaa tehtyinä vaihtoina?
    Ihan oikeasti mitään tilastollista eroahan ei tässä ole, vaan paljon parempi olisi pistää nuo "öljynvaihtotrahat" säästöpossuun ja säästää ne laatikonvaihtoon...jos sellainen joskus on eteen tulossa?
    Kuitenkin, sekin tiedetään, että ei ne öljynvaihdot e39:ssä lisänneet metriäkään ko.laatikoiden kestoikää, vaan niitä nyt pamahteli ihan täysin riippumatta siitä oliko öljyjä vaihdeltu vai ei.
    Kuitenkaan itse en ole vielä nähnyt yhtäkään avattua rikkinäistä laatikkoa jonka menon loppumisen syynä olisi öljyjen vaihtamattomuus?

    Leave a comment:


  • b mutteri kasa
    replied
    Heh.Itse rullannut sigun auton mittariin pian 180tkm ja laatikko toimii edelleen hyvin,enkä ole huomannut mitään muutoksia siihen,kun auton hankin ja silloin mittarissa n.40tkm.Itse en tee mitään 800-1000€ öljynvaihtoja/per kerta.Jos laatikko rupee reistailemaan niin tuonne vien http://www.recro.eu/en/

    Koska jos automaatti laatikko ei toimi oikein jne.Siellä on silloin kulunut/mennyt rikki jotain,ja öljynvaihto ei sitä paranna.Tosin öljyjä kannattaa vaihtaa tietenkin,mutta näissä huuhtelu tapauksissa se on suht kallista,kun vertaa että yllä olevasta paikasta saa laatikon tarkastus ja kunnostustyön n.1000-2200€ (riippuu uusitaanko mitä osia) ja siihen sisältyy myös luonnollisesti se öljynvaihto
    Last edited by b mutteri kasa; 22-09-2013, 08:35.

    Leave a comment:


  • Harrison
    replied
    Yksi hyvä pointti on kanssa jäänyt huomioimatta, nimittäin olosuhde vaihtelut(pakkasta tarkoitan)? Robi mainitsikin jo ZF:n omassa lanseerauksessa osat tekijät olosuhteista, mutta mielestäni keli vaihtelut ovat yksi osatekijä öljynvaihto "bisneksessä".

    Sen verta puusta pudonnut apina kaveri, että pelaan hydrauliikan kanssa ympäri maapalloo ja kyllä se vaan on niin että pohjolan olosuhteet tuo omat haastavuudet kehiin (kuten täälä jo aikasemmin mainittu). Saksalaisen per&¤reikä suunnittelun/kulttuurin tuntien, niitä ei kovin paljoa kiinnosta pohjolan olosuhteet.

    En ole vielä kovin montaa BMW-inssiä nähnyt tuolla -40 asteen pakkasessa rypevän noitten vehkeiten kanssa ja mittailemassa öljyn partikkelien määriä yms. Näytän keskimmäistä sormee bmw-insseille ja luotan laatikon omaan valmistajaan ja kuuntelen heitä mielummin.

    Itsellä ei ole ainakaan ongelmia tullut 60tkm välein pelkän öljynvaihdon kanssa, ja laatikon suorituskyky on pysynyt tasaisena ~200tkm asti. En mene muihin vaihtoväleihin/suodatin operaatioihin kommentoimaan, kun ei ole kokemusta siitä...

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Pitää nyt vinkata teillekkin


    +
    http://www.topautoosat.fi/vaico-2216392.html 1+2= ihan hiton halpa keissi!

    Itse vielä puntaroin, että olisiko redline D6 ATF paremmat säädettyyn 335d:hen kun loota ja öljyt on kovemmalla. :think

    Saa jakaa jos on kokemuksia tosta Redlinesta.. Toi Febi bilsten ei kyl paskaa tavaraa pitäis olla.. normaalisit 17-20€ törppö ja itsellänikin 6L jyllää lootassa ja hyvin vaihtaa... ainakin vielä. Jostain vakoilin ton FB tietoja ja speksit olis suht samat kun ZF omissa öljyissä, mutta 40C ihan hivenen jäykemmät. Redline olis ihan hivenen tuosta vielä jäykemmät 40C:ssa. Again :think

    Itse en laittaisi x35d:hen Febiä... edessäpäin selvitys
    Last edited by makeclick; 03-10-2013, 18:04.

    Leave a comment:


  • Kissvesala
    replied
    Lisätäämpä omaa kommenttia kans. Mulla x3:een vaihettiin just lootaöljyt ja mittarissa 150tkm syyksi tähän että johtosarjan läpivienti tihkui öljyä pihalle ja vaihteet vaihtui hieman töksähdellen. Kai tuoss. Lähes sama loova on ku e60 sarjassa mutta tuohon kuiten on huolto ohjelmassa ainaki jenkeissä öljynvaihto 160tkm ja Suomessa sitte taas nevör....
    Enivei. Omasta mielestä käytös parani mutta voihan se olla että kuvittelee nyt ku uudet limut sisällä. Ja parani myös aikasemmin ku jakoloodan öljyt vaihdoin. Että omalta kohalta kyllä ainaki suosittelen vaihtamaan tuossa 120-170tkm ne kurat.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Juurikin meille palautui vaihdossa vuosi sitten myymämme E61 535d jossa laatikkoöljyksi on vaihdettu Petro Canadan Duradrive, ja laatikko toimii silläkin edelleenkin niin hyvin etten näe mitään syytä vaihtaa ravenoliin. Tämä ei toki ole missään nimessä suositus käyttää väärää öljytyyppiä mutta toimii osoituksena siitä että mitään teknisiä ongelmia siitäkään ei yleensä seuraa jollei öljy kovin paljoa alkuperäisestä poikkea.

    Lisään tähän vielä keventääkseni tätä öljykeskustelua erään kuulemani jutun:
    Eräälle pitkän linjan automaattivaihteistokorjaajalle oli eräs asiakas alkanut väittelemään laatikkoöljyn speksien nyansseista. Tähän tämä korjaaja oli lämmettyään todennut että lyödään vetoa: jos hän ottaa illan kaljaa ja laskee tuotoksensa oman mersunsa laatikkoon niin hän ajaa sillä rovaniemelle ja takaisin ilman mitään ongelmia, jos mersun laatikko hajoaa välillä niin hän tekee täysremontin asiakkaan laatikkoon veloituksetta. Asiakkaan velvoite oli ilmeisesti maksaa tuplahinta korjauksesta jos mersun laatikko kestää matkan moisilla "voiteluaineilla" ja näinollen homma ei toteutunut.

    Leave a comment:


  • WSE1
    replied
    Originally posted by makeclick View Post
    Mitä öljyjä olette näihin GA6HP26Z laittanut? Tehtiin öljynvaihto, mutta pian pitää tehdä uusi, koska ei tullut vaihdettua suodatinta (oli väärä osa). Tähän laitettiin tuota Febi bilstein http://www.incarmotorfactors.co.uk/e...d-6-34608.html

    Hyvin tuntuu toimivan (vähän pelottaa kun ei ole tuota orkkis shelliä), mutta jotenkin kiinnostaisi ostaa tämä: http://www.bristoltransmissions.co.u...?id_product=64

    Jotenkin olisi luotettavamman kuulloista ja tuossa lukeekin, että korvaa Shellin orkkis öljyt. Mielipiteitä?
    Meillä laitetaan ravenol 6hp fluidia (jota saa ostaa meiltä myös litratavarana), mutta laatikko toimii kyllä normaalissa ajossa millä tahansa likimain vastaavantyyppisellä automaattivaihteistoöljyllä, jos viskositetti poikkeaa merkittävästi voi kylmänä toiminnassa olla tahmeutta tai epämääräisyyttä ja vanhemman tyyppisillä öljyillä ongelmia voi esiintyä myös erittäin kuumana. Toki mekaanistakin vikaa voi saada aikaan mikäli laatikon mahdollisen epämääräisen toiminnan aikana ei piittaa siitä vaan yrittää ajaa siitä huolimatta antamatta laatikon lämmetä tai jäähtyä. Pääsääntöisesti kuitenkaan järkevällä ajamisella millään väärilläkään öljyillä ei mekaanisia vauroita laatikkoon synny (jos öljymäärä on oikea).

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Mitä öljyjä olette näihin GA6HP26Z laittanut? Tehtiin öljynvaihto, mutta pian pitää tehdä uusi, koska ei tullut vaihdettua suodatinta (oli väärä osa). Tähän laitettiin tuota Febi bilstein http://www.incarmotorfactors.co.uk/e...d-6-34608.html

    Hyvin tuntuu toimivan (vähän pelottaa kun ei ole tuota orkkis shelliä), mutta jotenkin kiinnostaisi ostaa tämä: http://www.bristoltransmissions.co.u...?id_product=64

    Jotenkin olisi luotettavamman kuulloista ja tuossa lukeekin, että korvaa Shellin orkkis öljyt. Mielipiteitä?
    Last edited by makeclick; 02-08-2013, 13:07.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎