Announcement

Collapse
No announcement yet.

Automaatin öljyjen vaihto

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • peto2
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Se että öljy ikääntyessään tummuu, ei todellakaan tarkoita sitä että sen laatu olisi pudonnut alle vaatimusten, vaan se nyt on ihan normaalia.
    on täysin normaalia että paskaa kerääntyy öljyn sekaan mutta se ei haittaa lainkaan


    NOT. Vaihdetaan öljyt VALMISTAJAN ohjeen mukaisesti.

    Originally posted by Hemi View Post
    BMW kuitenkin määrittelee omien tuotteidensa huoltotarpeen?
    tietääkseni BMW ei ole valmistanut vaihdelaatikoita sodan jälkeen ja automaatteja ei koskaan.
    Last edited by peto2; 24-09-2013, 17:59.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by janke View Post
    Mitä ihmeen tekemistä ZF:n "opetusvideolla".....hmmm. oman öljynsä markkinointividepolla on tekemistä BMW:n alla olevan ja BMW:n speksein olevan öljyn/laatikon kanssa?
    BMW kuitenkin määrittelee omien tuotteidensa huoltotarpeen?
    ZF tekee toki tällä öljyhuuhaalla bisnestä ja se on toki ihan ZF.n oma asia, eikä sillä ei ole mitään tekemistä BMW:n kanssa.
    Vai ZF:kö oikeasti määrittelee sen pitääkö bemareiden LL-laatikoihin öljyjä vaihdella, ei todellakaan?

    Edelleen haluaisinkin tietää missä kohtaa on odotettavissa näissä laatikoissa "pamahduksia" mikäli näitä öljynvaihtoja ei tehdä?

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Mutta mistään ei käy ilmi millaisella kuravedellä se laatikko vielä toimii. Vaikka öljy onkin kuraa jo ennen 100tkm, silti ne autot kulkee +400tkm. Hassua eikö?
    Ei meidän siitä tarvitse huolehtia, antaa BMW:n huolehtia siitä.
    Eli eiköhän siellä ja ZF.llä ole melkoinen insinööriarmeija joka huolehtii siitä että niiden öljyjen laatuluokka pysyy riittävänä ja tarkoituksenmukaisena pidempään kuin mitä ne pakkojen levyt kestää.
    Se että öljy ikääntyessään tummuu, ei todellakaan tarkoita sitä että sen laatu olisi pudonnut alle vaatimusten, vaan se nyt on ihan normaalia.

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    Lisää pakan sekoitusta


    ZF:n öljynvaihto opetus video
    Last edited by janke; 24-09-2013, 17:44.

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    "Auto kulkee kevyemmin ja moottori tuntuu tehokkaammalta."

    No nyt meni tilaukseen...
    Pitäis ottaa 2 purkkia, 140€... huhhuh...

    Leave a comment:


  • TJJ
    replied
    Originally posted by janke View Post
    No, mitäs jos tunkis Rvs-lisäaineen laatikkoon? Mitäs sitten tapahtuu??? Kokemuksia jollain?

    http://www.rvs.fi/products/page13.html
    "Auto kulkee kevyemmin ja moottori tuntuu tehokkaammalta."

    No nyt meni tilaukseen...

    Leave a comment:


  • janke
    replied
    No, mitäs jos tunkis Rvs-lisäaineen laatikkoon? Mitäs sitten tapahtuu??? Kokemuksia jollain?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by makeclick View Post
    fluid starts breaking down at around 62,000 miles
    Mutta mistään ei käy ilmi millaisella kuravedellä se laatikko vielä toimii. Vaikka öljy onkin kuraa jo ennen 100tkm, silti ne autot kulkee +400tkm. Hassua eikö?

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Tossapa mielenkiintoista luettavaa. Kivasti kerrottu noita ongelma puolia autokohtaisesti -> Painappa

    lainaus "Service interval recommendations are too long (BMW). On BMW vehicles equipped with this transmission, the factory rates the fluid to last a lifetime. The unfortunate fact is that this is simply not accurate. Tests have shown that the fluid starts breaking down at around 62,000 miles. It is therefore recommended that the fluid be changed every 50,000 miles. Doing so will assure you a long transmission life span."

    :think Eli vieläkin öljyn vaihdon puolella..

    Tossa vielä toinenkin.. Painappa
    Last edited by makeclick; 24-09-2013, 15:58.

    Leave a comment:


  • Supa
    replied
    Originally posted by Hemi View Post
    Olen tästä ZF:n omista suosituksista kirjoittanut jo ihan tolkuttomasti, mutta lyhyesti karrikoiden ZF:n omat laatikot ja niiden sisällä olevat öljyt ovat eri spekseillä kuin BMW:lle alihankintana valmistetut ZF.t.
    Heitäppä mitä öljyjä ZF ja mitä taas bemari suosittaa? Mitä eroja näissä on?
    Esimerkiksi vaikka 5HP24 ja 6HP19 tmv.

    EDIT: Tämä vielä ZF:n virallisesta julkaisusta:

    ZF automatic transmissions are filled with specially developed semi-synthetic oils.
    At very high operating temperatures, the oil ages faster than under normal conditions.
    Examples:
    Many trips at high speeds.
    Many trips with a trailer in tow.
    Sporty driving.
    Depending on the driving style, ZF therefore recommends a transmission oil change every 80 000 to 120 000 km, or after 8 years at the latest.

    EDIT2:
    6HPxx virallisessa öljyntason tarkistusohjeessa sanotaan:
    Use only ZF-LifeguardFluid6 or OE approved transmission fluid.

    Miksi ZF siis speksaa että voi käyttää OE approved öljyjä jos kerran on eroa ja kärjistetysti bemarin käyttämä öljy tuhoaa laatikon vaihdettaessa?
    Last edited by Supa; 24-09-2013, 15:02.

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by makeclick View Post
    Jep.. Mikä tässä lootassa edes kamalasti kuluisi, jos olosuhteet (eli voitelu) on jatkuvasti hyvät?
    Siellä on ihan "kytkinlevyt" jotka todellakin kuluvat, vaihtoi öljyjä tai ei.
    Eli näiden kulumisnopeuteen öljynvaihdoilla ei ole käytännön merkitystä, koska ne öljyjen laativaatimukset riittävät kevyesti koko näiden kestoiän ajaksi(tähän perustuu tämä long life laskelma=öljy kestää riittävän laatuisena koko kytkinpakkojen kestoiän ja suodatin poistaa kiertoon irronneen kytkinmassan).

    Leave a comment:


  • Hemi
    replied
    Originally posted by Nettipepe View Post
    Parempaa tietoa kun ei kenelläkään ole niin nyt taistellaan teorioiden pohjalta.

    Voihan olla, että bmw on tutkinut että öljy pysyy tietyissä spekseissä esim 200tkm jonka jälkeenkin se on voiteluun riittävä. sitten bmw laskee teoreettisen auton käyttöiän ja ilmoittaa laatikon öljyjen olevan lifetime:n kestävät. lifetime on sitten varmaan saksalaisen insinöörin mielestä miljoona kilometriä vähemmän kuin suomalaiskäyttäjän mielestä
    Niin, näihän tosiaan voisi ollakkin, mutta siinä tapauksessa pitäisi sitten olla faktaa siitä että Saksalainen insinääri ei ole huomioinut Suomalaista kuluttajaa ja Suomalaisen kuluttajan kilometrisuoritetta.
    Eli jos näin ajatellaan, pitäisi olla jotakin aineistoa/tutkimustulosta siitä että nämä laatikot oikeasti poikii ennen aikojaan mikäli öljynvaihtoja ei tehdä?
    Eli missä tällaiseen kiistattomaan ja puolueettomaan tutkimusaineistoon voi tutustua, joka tämän "insinöörimokan" kertoo/todistaa?
    Mehän voimme spekuloida vaikka että tontut käy joulun aikaan kuseskelemassa ko.laatikoihin ja öljyt pitää siksi vaihtaa, kuin mikä tahansa muu spekulaatio joka kumoaa BMW Suomen antaman huolto-ohjeen?
    Samaan aikaan kuitenkn TIEDETÄÄN että taksikäytössä on ja on ollut todella paljonkin ajettuja autoja joihin ei öljynvaihtoja ole tehty ja ne rullaa edelleen orggislaatikolla/öljyillä?
    Eli tämä kuitenkin todistaisi siihen suuntaan että se saksalainen insinööri olisi sittenkin ajatellut myös Suomen olosuhteet ja ajosuoritteet?
    Tosin, ei Suomi ole mikään ihmeellinen paikka kun ajatellaan pitkiä ajosuoritteita, koska näitä nyt kuitenkin on takseissa, poliiseilla, tiepalveluilla,ym,ym. ympäri maailman.
    Kuitenkin nämä uudemmat kuusipykäläiset kestää myös maailmalla pitkiä siivuja ihan ilman yhtäkään öljynvaihtoa, eikä myöskään sieltä löydy mitään faktatietoa siitä että tähän öljyrumbaan pitäisi ryhtyä, laatikon kestoiän merkittävästi kestoiän kasvattamiseksi.
    BMW olisi aivan varmasti reagoinut antamalla edes suosituksia öljynvaihtotarpeesta mikäli nämä laatikot sitä oikeasti tarvitsevat, eli että ne öljyt sittenkään eivät kestä enempää kuin laatikon mekanikka itsessään.

    On totta että tämän aiheen ympärillä taikausko ja huuhaa "nettivertaistukineen" on todella vahvaa, eikä mikää oikeasti looginen realiteetteihin perustuva päättelyketju tähän "uskontoon" tunnu vaikuttavan.
    Nämäkin keskustelut käytäisiin toki puolin ja toisin ihan eri tasolla mikäli näitä laatikoita makaisi maailmalla rikkinäisinä ja selkeästi ennenaikaisesti loppuun kuluneina koska öljynvaihtoja ei ole tehty.
    Näin ei kuitenkaan ole ja kun itse on nähnyt tuollaisen kolarivaurioituneen 470tkm ajetun v.-04 e60 vanhan taksin laatikon sisälle johon ei öljyjä ole ikinä vaihdettu, tajuaa kyllä kuinka todellakin on kyse nykyajan taikauskosta ja puhtaasta huuhaa lähtökohdista näitä vaihtotarpeita netin vertaistukiryhmissä "perustellaan".
    Ok, pikkuhiljaa onneksi kuluttajissa alkaa olemaan luottoa tämänkin asian suhteen ja näitä kalliita täysin typeriä ja turhia "huoltoja" tehdään vähemmän ja vähemmän.
    Enemmän se on näiden nuorten miesten "huolittelu...hellittely harrastus" jotka saavat "automiehiltä" vertaistukea internetin ihmeelisestä maailmasta.
    Normaalikuluttajat onneksi eivät näitä huuhaajuttuja lueskele ja säästävät nämä öljynvaihdoissa tuuleen revityt pääomat johonkin oikeasti järkevään.

    Leave a comment:


  • makeclick
    replied
    Originally posted by Raimo Miettinen View Post
    Hemi, miten suhtaudut ZF:n suosituksiin? Varsinkin, kun ne ovat ristiriidassa BMW:n suositusten kanssa. En ainakaan huomannut, että olisit kommentoinut tätä. Entä mihin perustat sen, että laatikkon öljyt on suunniteltu kestämään enemmän mitä laatikon mekaaninen kestoikä, kun vaadit vastaväittäjältä todisteita pöytään?

    Tämä hyvässä hengessä ilman vittuilua.
    Jep.. Mikä tässä lootassa edes kamalasti kuluisi, jos olosuhteet (eli voitelu) on jatkuvasti hyvät? Voi olla, että 320 menee automaatti vaikka 700tkm nilkutellen samoilla öljyillä. Ajomukavuus ei varmasti ole samalla mallilla, mutta x35d:ssä on jo sen verran sihinää takana, että suoisin laatikolle mahdollisimman hyvän tilan operoida.

    Tuo elinikäiset öljyt - käsite olisi minun mielestä hyvä, jos seuraavanlaiset ehdot olisivat siinä: Jos ja kun vaihdelaatikko hajoaa (sen kuitenkin on toimittava vähintään 300tkm), voi sen kiikuttaa bmw:lle ja saat vaihdossa uuden laatikon 1500€ hintaan ja vanha menee kiertoon.
    Silloin et joutuisi plutaamaan öljyillä ja saisit aina "uuden" huolletun laatikon ja mihinkään huoltoihin ei olisii mennyt rahaat tuon 300tkm aikana.

    Leave a comment:


  • Spetke
    replied
    Itse olen laatikkoöljyjen vaihdon kannalla. Sehän nyt on päivän selvä asia (niin kuin todettu jo moneen kertaan tässä topikissa), että kyseessä on markkinointi kikka. Ei tuollaisia ikiöljyjä olekkaan. Öljyjen sekaan muodostuu aina epäpuhtauksia ja suodatin tukkeutuu jne.

    Onko sitten ideoita mistä johtuu juurikin näiden GA6HP26Z eli 6 vaihteisten laatikkojen "tyhjät" kohdat jonka seurauksena paukahtaa vaihde pesään ja niskat nytkähtää ja tuntuu siltä, että joku menee tuollaisella rysäyksellä rikki.
    Pihassa tälläkin hetkellä vastaavia tapauksia jossa puskee vikakoodia 4F51 Gear Check 5 ?

    Leave a comment:


  • peto2
    replied
    Originally posted by TJJ View Post
    Vaikea tuota juttua on uskoa. Kuitenkin ZF myy varaosia laatikoihin, eikä niissä sanota, ettei joku osa käykään BMW:n laatikkoon. Ja öljykin on samaa.
    se on valmistajalle myös kallimpaa tehdä kahta eri versiota laatikosta = ei mitään järkeä.. Tekevät yhtä laatikkoa joista valtaosa myydään bmw:lle ja pieni osa varastoon, myytäväksi varaosatukkureille.

    Leave a comment:

Working...
X
😀
🥰
🤢
😎
😡
👍
👎