Announcement

Collapse
No announcement yet.

E9x lämmitys puhaltimen esivastus:"siili"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • kemo81
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2010
    • 1248
    • ylöjärvi

    E9x lämmitys puhaltimen esivastus:"siili"

    Eli omastani alkoi eilen temppuilemaan puhallin.Ulkoilma +9c ja sisälle autoon taulussa luku 18,5c.Puhallin puhalsi liikkeelle lähtiessä mielestäni normaalisti.Seuraavissa valoissa huomasin kun yhtäkkiä nousi puhallusteho muutaman palkin näytöllä ja puhallus koveni.Hetken päästä tippui taas siihen pariin palkkiin ja puhallin rauhoittui.Tätä se teki muutamankin kerran matkan aikana.
    Omistamissani kahdessa benarissa olen joutunut tuo puhaltimen esivastuksen vaihtamaan.E39 oli helppo tapaus vaihtaa ja aikaa kului ehkä 10min.E46 ei sit ollutkaan enään helppo vaihtaa,sai temuta varmaan parituntia että sai sokkona vaihdetuksi.Ja edellisestä e91 ei kerenny leviäänkään,joten ei kokemusta.
    Kysymys kuuluu että missäs se näissä e9x malleissa sijaitsee ja voisiko vika mielestänne ola siilissä?
    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
    Ex.
    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
    e91 325i 2005 ArktisMetal
    e46 320ci 2001 TobassBlue
    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

    S1000rr 2010 Thunder grey
  • janne320d
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2008
    • 1342
    • jns

    #2
    ainakin pre lci se on puhaltimen kyljessä kiinni ja puhallin sijaitsee hanskalokeron takana,helppo homma
    ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

    Comment

    • kemo81
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2010
      • 1248
      • ylöjärvi

      #3
      Voisiko se siis olla tuo moottorin kyljessä,kuvissa komeileva hopeinen mötti?

      e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
      Ex.
      e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
      e91 325i 2009 lci SaphireBlack
      e91 325i 2005 ArktisMetal
      e46 320ci 2001 TobassBlue
      e39 523i 1996 AlpinWhite 2

      S1000rr 2010 Thunder grey

      Comment

      • Dualfun
        Moderator
        • Jan 2003
        • 17845
        • PKS

        #4
        Originally posted by kemo81 View Post
        nousi puhallusteho muutaman palkin näytöllä ja puhallus koveni.Hetken päästä tippui taas siihen pariin palkkiin ja puhallin rauhoittui.Tätä se teki muutamankin kerran matkan aikana.
        Niin, jos siili olisi rikki, silloinhan puhallusteho heittelisi "pyydetystä arvosta", eli näytöllä ei tapahtuisi mitään puhaltimen muuttaessa kierroksia.

        Luulen, että sulla ei ole siili rikki vaan esim. aurinkotunnistin saattoi sekoilla omiaan hetkittäisesti. En vielä näillä diagnooseilla olisi vakuuttunut mistään viasta.
        E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
        E28 ///M535i '87 zinnoberrot
        E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

        E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
        ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
        ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
        ½
        G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
        Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
        Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
        Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

        Comment

        • Nettipepe
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2004
          • 1341
          • Kajaani

          #5
          Originally posted by kemo81 View Post
          Eli omastani alkoi eilen temppuilemaan puhallin.Ulkoilma +9c ja sisälle autoon taulussa luku 18,5c.Puhallin puhalsi liikkeelle lähtiessä mielestäni normaalisti.Seuraavissa valoissa huomasin kun yhtäkkiä nousi puhallusteho muutaman palkin näytöllä ja puhallus koveni.Hetken päästä tippui taas siihen pariin palkkiin ja puhallin rauhoittui.Tätä se teki muutamankin kerran matkan aikana.
          Omistamissani kahdessa benarissa olen joutunut tuo puhaltimen esivastuksen vaihtamaan.E39 oli helppo tapaus vaihtaa ja aikaa kului ehkä 10min.E46 ei sit ollutkaan enään helppo vaihtaa,sai temuta varmaan parituntia että sai sokkona vaihdetuksi.Ja edellisestä e91 ei kerenny leviäänkään,joten ei kokemusta.
          Kysymys kuuluu että missäs se näissä e9x malleissa sijaitsee ja voisiko vika mielestänne ola siilissä?
          Hmm... Oletko varma, että teki noin matkanvarrella?
          Alussa oleva toimintahan on ihan normaalia... eli noin sen pitääkin toimia.
          Kun koneessa ei ole lämpöä mistä tarjota puhallin ei puhalla kuin vähän...
          sittenkun nesteet on riittävän lämpimät puhalletaan täysillä.
          Tietysti em. aurinkotunnistimen sekoilu voi tulla kysymykseen...

          Itse kiinnitin huomioni "ilmiöön" taas talven jälkeen, kun webasto ei auttanutkaan nesteiden lämmityksessä... niinpä tuo puhalluksen aloitus kesti normaalia kauemmin.
          F30 320xia
          Ex E90 325da
          Ex E90 320da
          Ex E46 330D

          Comment

          • kemo81
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2010
            • 1248
            • ylöjärvi

            #6
            Ok.Pitääs varmaan sitten viellä hetki odotella.Tänään aamulla teki samaa.Puhallus on siis säädetty huuteleen sen 18,5c.Eli kylmänähän s puhaltaa suht kovaa siihen asti kun auton kapiini lämpiää.Tällöin tolpat tippuvat tyyliin kahteen palkkiin.Sitten kun ajelee hetken niin saatta äa tosiaan nousta tehot ja pakklkitkin näytöllä.Puhaltaa muutaman sekunnin kovempaa ja putoaa takas normiin..En tiä.Sekavia laitteita.Joka kerta on ollut niin erilaiset oireet tuon siilin kans..
            e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
            Ex.
            e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
            e91 325i 2009 lci SaphireBlack
            e91 325i 2005 ArktisMetal
            e46 320ci 2001 TobassBlue
            e39 523i 1996 AlpinWhite 2

            S1000rr 2010 Thunder grey

            Comment

            • janne320d
              Bimmer Enthusiast
              • Aug 2008
              • 1342
              • jns

              #7
              Originally posted by kemo81 View Post
              Voisiko se siis olla tuo moottorin kyljessä,kuvissa komeileva hopeinen mötti?

              http://www.bimmerforums.co.uk/forum/...cation-t92159/
              Kyllä
              ex:316i99,320dt-03,323ci-99 hamann,320dat-01,e91 330d -06 lemon,e39 528i-96, X5 e53 3.0ia

              Comment

              • kemo81
                Bimmer Enthusiast
                • Apr 2010
                • 1248
                • ylöjärvi

                #8
                Missäs tuo aurinkotunnistin mahtaa sijaita?Mietin vaan että autoon vaihdettiin tuulilasi viimeviikolla..?
                e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                Ex.
                e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                e91 325i 2005 ArktisMetal
                e46 320ci 2001 TobassBlue
                e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                S1000rr 2010 Thunder grey

                Comment

                • Nettipepe
                  Bimmer Enthusiast
                  • Aug 2004
                  • 1341
                  • Kajaani

                  #9
                  Originally posted by kemo81 View Post
                  Missäs tuo aurinkotunnistin mahtaa sijaita?Mietin vaan että autoon vaihdettiin tuulilasi viimeviikolla..?
                  Aurinkotunnistinhan sijaitsee siinä kojelaudan päällä keskellä ikkunan vieressä.
                  Sellainen muovilätkä.
                  F30 320xia
                  Ex E90 325da
                  Ex E90 320da
                  Ex E46 330D

                  Comment

                  • kemo81
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2010
                    • 1248
                    • ylöjärvi

                    #10
                    Originally posted by Nettipepe View Post
                    Aurinkotunnistinhan sijaitsee siinä kojelaudan päällä keskellä ikkunan vieressä.
                    Sellainen muovilätkä.
                    Kiitos tiedosta.Se tuskin vaurioituu lasin vaihdossa?Ja toisex,puhallin pelas päivän pari sen jälkeen kun tuli verstaalta.En tiä mikä mahtaa olla.Mahtaakos tuon aurinkotunnistimen pystyä vaihtaan?
                    e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                    Ex.
                    e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                    e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                    e91 325i 2005 ArktisMetal
                    e46 320ci 2001 TobassBlue
                    e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                    S1000rr 2010 Thunder grey

                    Comment

                    • kemo81
                      Bimmer Enthusiast
                      • Apr 2010
                      • 1248
                      • ylöjärvi

                      #11
                      Kolmas päivä renailu jatkuu..
                      Nyt se muuttuu taajempaa ja oikeastaan jo laidasta laitaan se puhallus teho.Palkit vaihtuu ensimmäisestä kuudenteen?Hämärää lajia.
                      e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                      Ex.
                      e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                      e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                      e91 325i 2005 ArktisMetal
                      e46 320ci 2001 TobassBlue
                      e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                      S1000rr 2010 Thunder grey

                      Comment

                      • kemo81
                        Bimmer Enthusiast
                        • Apr 2010
                        • 1248
                        • ylöjärvi

                        #12
                        Edelleen jatkuu.Kävin tänään autolla liikenteessä ja tuli hitusen enemmän ajoa kun normipäivänä.Puhallin teki kaikkia mahdollisia temppuja.Ei haitannut oliko ilmastointi päällä vai ei.Tehot heitteli laidasta laitaan ja näytöllä palkit sen mukana kun oli täys automaatti päällä.Sitten kun "pakotti" ilman kulkemaan vaikka esimerkiksi jalkatilaan ja sääsi vaikka esimerkiksi 19.0c tauluun,eli otti AUTO:n pois päältä,se toimi niin kuin sen kuuluukin.Mutta kun taas laittoi AUTO napin pohjaan alkoi tuo ihmeellinen puhallustehon heittely?
                        Siiliäkin kävin jo kyseleen KL-varaosista mut ei ollut hyllyssä eikä näyttänyt olevan motonetissakaan..Tiedä sit onko siitä tässä kysekkään mutta näyttäis olevan halvin komponentti mistä lähteä liikkeelle.Hinnat kieppuivat 80-102e..
                        e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                        Ex.
                        e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                        e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                        e91 325i 2005 ArktisMetal
                        e46 320ci 2001 TobassBlue
                        e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                        S1000rr 2010 Thunder grey

                        Comment

                        • kemo81
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2010
                          • 1248
                          • ylöjärvi

                          #13
                          Uusi lisä huomio aiheeseen.Kun asetuksina on vaikka 18.5c,Auto päällä,ilmastoiti eli hiutale kytkettynä ilma tulee vilpoista kun puhallusteho pysyy alhaalla.Sitten aina kun alkaa puhaltaa kovempaa lämpiää kapiini eli tällöin ei ilmeisesti myöskään tottele tuota lämpötila "toivetta"..?
                          Olisiko näillä sekavilla vioilla jokin yhteinen selittäjä?Mikä mahtaa aiheuttaa moisen?Voisiko tämä olla jossain softassa?
                          e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                          Ex.
                          e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                          e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                          e91 325i 2005 ArktisMetal
                          e46 320ci 2001 TobassBlue
                          e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                          S1000rr 2010 Thunder grey

                          Comment

                          • Dualfun
                            Moderator
                            • Jan 2003
                            • 17845
                            • PKS

                            #14
                            Vastaan taas tutun ja turvallisen, että katso vikakoodit Sieltä se vika löytynee helpoimmalla, mikäli jokin anturi on yli raja-arvojen, tai joku osa yksinkertaisesti rikki. On niin kovin hankala spekuloida
                            E30 325i Touring ///M-Technic II '90 diamantschwarz metallic
                            E28 ///M535i '87 zinnoberrot
                            E90 320i LCI ///M-Sport '09 saphirschwarz metallic

                            E36 320i Cabrio ///M-Sport '98
                            ½ E46 316ti Compact ///M-Sport '04 imolarot2
                            ½ E36 ///M3 '93 individual veilchenblau metallic w/ nappa flieder dunkel
                            ½
                            G20 320d xDrive mineralweiss metallic w/ vernasca cognac
                            Muut talouden vehkeet: Fendt, retromopedeja, pihatyökoneita, käsityökaluja
                            Ex: E46 330i ///M-Sport II '02, E39 528i Touring '98, E21 318i '81, E28 ///M535i '86, E28 518i '86, E30 316 '84, muun merkkiset
                            Vikakoodien lukua ja diagnosointia (E-F-G sarjat), koodaukset, myös E30, E31, E32, E34, E36, yht.otot yksityisviestillä.

                            Comment

                            • kemo81
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2010
                              • 1248
                              • ylöjärvi

                              #15
                              Minun vika selvitetty

                              Eilen ehtoolla ropasin auton kans ja purin koetaulun osiin tuon kuva ohjeen mukaan mikä tuossa ylempänä on.Vaihdoin etuvastuksen(siili) ilman että purin puhaltimen moottoria pois paikaltaan.Aikaa paloi suht pimeessä tehdessä vajaa tunti.
                              Pienen ns koe ajon kerkesin äskön heittään ja ei ainakaan sillä matkalla kiukutellut enään.Eli luulisin että vika oli tämänkin yksilön kohdalla tuossa siilissä.
                              e90 325ia 2009 lci M-Sport SaphireBlack
                              Ex.
                              e61 520da 2009 lci M-Sport GarbonBlack
                              e91 325i 2009 lci SaphireBlack
                              e91 325i 2005 ArktisMetal
                              e46 320ci 2001 TobassBlue
                              e39 523i 1996 AlpinWhite 2

                              S1000rr 2010 Thunder grey

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎