Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF:n poisto / E9x Diesel viritys

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • sampsaP
    Newbiemmer
    • Aug 2015
    • 9
    • Kuopio

    Nyt meni omassa 330da:ssa DPF tukkoon. Kolmesti tehtiin pakkopoltto ja silti autocom vaatiin uudelleen regenerointia. Eli onko viisainta tehdä mekaaninen poisto ja ohjelmoida samalla auto? Mittarissa on 160tkm.
    Last edited by sampsaP; 12-03-2016, 11:02.

    Comment

    • Motorbit
      Bimmer Rookie
      • Oct 2006
      • 50
      • Tuusula, Finland

      Originally posted by Malagutisti View Post
      Kylläpä tuo meikäläisen vakio 320d kärähtää kylmämä melko raa'asti dieselinkäryisenä. DPF uusittu ~15tkm sitten.

      Yleisesti väitetään että dieselistä katinpoisto aiheuttaa pistävän hajun johtuen typenoksidien reagoinnista ilman veden kanssa jolloin syntyy mm. typpihappoa ja typpihapoketta. En kiellä etteikö katipoisto muuttaisi pakokaasun hajua, mutta DIESELIEN katalysaattori ei kykene pelkistämään typenoksideja moottorin toimintaperiaatteen vuoksi, vaan se hapettaa ainoastaan häkää ja palamattamia hiilivetyjä. Typenoksidien poistoon käytetäänkin ureaa, raskaiden kanssa räpläävät tietävät tuskan .

      DPF saattaa kyllä siinämielessä vaikuttaa hajuihin mikäli sen nappaamat pienhiukkaset aiheuttaisivat aistimuksia. [/ot]
      Totta, kyllä ne dieselit kylmänä käryää aina jonkin verran, oli siellä putkessa mitä tahansa. Hapetuskatalysaattorikin tarvitsee vähintään sen 150 C-astetta lämpöä ennen kuin se alkaa yhtään toimia, DPF vaatii lähes tuplasti enemmän.

      Sen verran hiukkassuodattimista että olen ainakin itse huomannut että halvimmat tarvike DPF:t on vähän sama kuin olisi pelkkä OxiKat = hapetuskatalysaattori paikoillaan. Usein ne eivät ole yhtä laadukasta materiaalia kuin alkuperäiset kennot. Niiden halpa hinta perustuu osittain siihen että metallikuoressa toimitetaan pelkkä piikarbidi-möykky tai vastaava. Alkuperäisissä kennoissa on käytetty riittävä määrä jalometalleja joilla on tehty osaan kennosta "katalyyttipinnoite". Katalyytti on tärkeä toiminnan kannalta mutta myös kennon puhtaana pysymisen kannalta.

      Huonolaatuisessa tarvike DPF:ssä kennon puhtaana pysyminen on lähes tulkoon pelkän AKTIIVISEN regeneroinnin eli "polton" varassa. Laadukkaat ja oikein valmistetut DPF kennot pystyvät huoltamaan itseään myös passiivisesti, eli normaalissa ajossa. Kyseessä ns. passiivinen regenerointi joka tapahtuu jo hieman päälle 350 C-asteen pakokaasulämmöllä. Ei tietenkään yhtä tehokas tapa kuin aktiivinen regenerointi mutta mahdollistaa harvemmat polttokerrat ja siksi paremman polttoainetalouden, ainakin teoriassa ...

      Monesti tarvike DPF kennot on vielä niin huonoja että jo uutena mitattu eropaine ennen ja jälkeen kennon on kuin paljon ajetussa alkuperäisessä. Ohessa diagrammi jossa uusi tarvike DPF vaihdettu pois ja uusi alkuperäinen tilalle.
      Attached Files
      Last edited by Motorbit; 15-03-2016, 09:33.

      Comment

      • Malagutisti
        BTCF Member
        • Aug 2010
        • 211
        • Kurikka/Tre

        Olenkin ihmetellyt tuota hinta-eroa. Sehän nyt on selvä että jotain "feelua" niissä on. Meikäläiselle on hinnan perusteella laiteettu orkkis DPF tilalle. Kiitos valaisevasta grafiikasta .
        BMW E46 328i -03 Silbergrau Metallic ratapäivälelu, maybe one day
        BMW E90 320d -08 Sparkling Graphite Metallic
        E46 320d purettua palikkaa tarjolla

        Comment

        • Konda112
          Bimmer Rookie
          • Oct 2008
          • 92
          • Pudasjärvi/Oulu

          Tekeekö kukaan näitä dpf:n poistoja oulun alueella?

          Comment

          • tuikku
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2005
            • 1353

            .
            En minä nyt oikein allekirjoita tätä hajuhaitta-asiaa.
            Pakokaasuja tulee, sehän on selvä, mutta vaikka ilman kaikkia saastelaitteita käynnistää, niin ei sieltä millään lailla merkittävää eroa tule, jos vain ylläolevat asiat on tehty softaan.

            Käynnistettäessä ovat ruiskutusmäärät niin suuria, että varmaan savut pukkaa, jos suutinkarttaan on koskettu.
            Sama ilmiö kun ja jos jättää kylmänä tyhjäkäynnille, tässä lisäksi hetikohta päälle kytkeytyvä jälkiruiskutus, mikäli sitä ei ole naplattu poikkeen.
            CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
            Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
            Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
            tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

            Comment

            • Kissvesala
              Moderator
              • Jun 2010
              • 3110
              • Liminka

              Originally posted by Konda112 View Post
              Tekeekö kukaan näitä dpf:n poistoja oulun alueella?
              Tekee toki.
              Vikakoodinluku, Livedata, Koodaus, Päivitykset, Retrofitit, Tehonlisäykset AJ Performance optimoinneilla. Virallinen XHP vaihteistosoftien jälleenmyynti
              Kissvesala.fi
              Priva tai o443424479

              Comment

              • aku1979
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2015
                • 1152
                • Helsinki

                Originally posted by tuikku View Post
                .
                ruiskutusennakko
                railpaine
                jälkiruiskutusten estäminen
                kaikkien korjauskarttojen, sekä suutinkarttojen jättäminen vakioiksi
                Selitätkö hölmölle vielä, missä asennossa yllä olevat arvot ovat mikäli auto käryää vanhalle bussille? Itselläni 330d -06, josta dpf tyhjennetty, poltto deaktivoitu ja moottoria optimoitu ohjelmallisesti...ja haisee ainakin tyhjäkäynnillä häiritsevästi ajalle jolloin saastuttaminen oli vielä cool. Ei savuta oikeastaan yhtään...kylmänä hieman vaaleata pöllähtää. Ennen temppuja tuoksui raikkaalle meri-ilmalle.
                Last edited by aku1979; 29-03-2016, 21:39.

                Comment

                • SimTek
                  Newbiemmer
                  • Nov 2012
                  • 16
                  • Nybyy/Nastola

                  Sama täällä,haisee niin pirun kitkerälle.Oli sitten kylmä tai lämmin kone.Dpf poistettu samoin egr.Savua ei tule ollenkaan mutta hajua senkin edestä.Softa on Antin käsialaa.
                  E90 330da

                  Comment

                  • makkis
                    BTCF Member
                    • Feb 2005
                    • 5152
                    • Kouvola, Savisto

                    Se on se öljy mikä siellä palaa, ne teidän autot kun ei ole mitään uusia.

                    Öljyn palamisesta tulee sama tuoksahdus näissä 10v vanhoissa Bmw:ssä kuin tuosta pihalla olevasta -84 Belaruksesta.
                    Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                    Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                    Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                    Comment

                    • tuikku
                      Bimmer Enthusiast
                      • Sep 2005
                      • 1353

                      Originally posted by aku1979 View Post
                      Selitätkö hölmölle vielä, missä asennossa yllä olevat arvot ovat mikäli auto käryää vanhalle bussille? Itselläni 330d -06, josta dpf tyhjennetty, poltto deaktivoitu ja moottoria optimoitu ohjelmallisesti...ja haisee ainakin tyhjäkäynnillä häiritsevästi ajalle jolloin saastuttaminen oli vielä cool. Ei savuta oikeastaan yhtään...kylmänä hieman vaaleata pöllähtää. Ennen temppuja tuoksui raikkaalle meri-ilmalle.
                      Näille moottoreille on käypäiset vertailuarvot niissä malliston alkupään moottoreissa, joissa ei hiukkaspönttöä ole.
                      Se käry suurimmalta osaltaan tulee siitä, että noin puolen minuutin jälkeen käynnistymisestä alkaa ecu valvomaan hiukkasautoissa pakokaasujen lämpötilaa ja pyrkii itse aktiivisesti nostamaan ne sille tasolle, jolla saastelaitteet alkaisi ja pystyisi sitten toimimaan.
                      Nämä lämpötilan nostotoimet tehdään jälkiruiskutuksella, sekä kuristamalla kaasuläpällä moottorille tulevan ilman määrää.
                      No, kun pakoputkessa ei olekkaan enää riittävästi vastusta, niin lämpöhän ei tietenkään nouse millään lailla entistä helpommin, vaan huonommin, joten ecu vie korjaustoimet äärimmilleen ja tästä seuraa huono, epätäydellinen palaminen, josta hajuhaitta pääasiassa tulee.

                      Hajuhaitoista pääsee eroon sulkemalla pois pakokaasujen lämpötilan valvonnan, jälkiruiskutukset sekä optimoimalla ruiskutuspaineen ja ennakon tyhjäkäynnin ympäristöstä.
                      Kaikkien ruiskutusta eri tavoin korjaavien karttojen täytyy olla vakioita.
                      Jos moottori huohottaa kovin, niin (huonosti) palavan öljyn haitoista ei pääse millään eroon.
                      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
                      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
                      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
                      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

                      Comment

                      • aku1979
                        Bimmer Enthusiast
                        • Feb 2015
                        • 1152
                        • Helsinki

                        Originally posted by tuikku View Post
                        Näille moottoreille on käypäiset vertailuarvot niissä malliston alkupään moottoreissa, joissa ei hiukkaspönttöä ole.
                        Se käry suurimmalta osaltaan tulee siitä, että noin puolen minuutin jälkeen käynnistymisestä alkaa ecu valvomaan hiukkasautoissa pakokaasujen lämpötilaa ja pyrkii itse aktiivisesti nostamaan ne sille tasolle, jolla saastelaitteet alkaisi ja pystyisi sitten toimimaan.
                        Nämä lämpötilan nostotoimet tehdään jälkiruiskutuksella, sekä kuristamalla kaasuläpällä moottorille tulevan ilman määrää.
                        No, kun pakoputkessa ei olekkaan enää riittävästi vastusta, niin lämpöhän ei tietenkään nouse millään lailla entistä helpommin, vaan huonommin, joten ecu vie korjaustoimet äärimmilleen ja tästä seuraa huono, epätäydellinen palaminen, josta hajuhaitta pääasiassa tulee.

                        Hajuhaitoista pääsee eroon sulkemalla pois pakokaasujen lämpötilan valvonnan, jälkiruiskutukset sekä optimoimalla ruiskutuspaineen ja ennakon tyhjäkäynnin ympäristöstä.
                        Kaikkien ruiskutusta eri tavoin korjaavien karttojen täytyy olla vakioita.
                        Jos moottori huohottaa kovin, niin (huonosti) palavan öljyn haitoista ei pääse millään eroon.
                        Kiitos!

                        Comment

                        • Motorbit
                          Bimmer Rookie
                          • Oct 2006
                          • 50
                          • Tuusula, Finland

                          Originally posted by aku1979 View Post
                          Kiitos!
                          Asia on juuri niin kuin Tuikku sinulle kertoikin, EU3/EU4 malleissa on erilainen ohjelma joka on osasyy hajuun. Jopa eri ohjelmapäivitysversioiden välillä voi olla eroja. Sen lisäksi että ohjelma on EU3 versio (pelkkä hapetuskatalysaattori, ei DPF:ää), pitäisi se auton hapetuskatalysaattori olla vastaava kuin EU3 malleissa käytetty, jotta tilanne olisi täysin vertailukelpoinen. EU3 mallissa hapetuskatalysaattori eli OxiKAT on tehokkaampi kuin niissä myöhemmissä EU4 malleissa joissa käytössä pieni OxiKAT kenno DPF:n kanssa yhdysrakenteisena. Jos otat esim. 530d E60 EU3 mallista katin tyhjäksi niin kyllä sekin haisee.

                          Jorma Sterling tietää mitä käy kun kennoja poistetaan:



                          Sinun 330d E9x (M57TU2) mallia ei ole tietääkseni toimitettu tehtaalta kuin EU4 päästöluokituksella DPF:n kanssa, eli esim. testerillä tehtävä "EU3" ohjelma downgrade ei onnistu vaan muutokset pitää tehdä manuaalisesti auton omaan ohjelmaa, mihin Tuikku viittasi.

                          Väitän että 95 ohjelmanikkaria 100:stä jättää laajemmat pakokaasulämmön ja jälkiruiskutuksen muokkaamiset/optimoinnit EU3 tyyliin tekemättä, luen itseni siihen enemmistöön myös.

                          75% DPFoff ohjelmamuutoksista on vain pelkkiä vikakoodien piilotuksia diagnostiikasta (omistaja luulee kaiken toimivan hienosti koska vikakoodeja ei tule, usein ei tule muistakaan vioista ...)

                          20% ohjelmista on tehty niin että vikadiagnostiikka on poistettu vain DPF-komponenttien osalta ja jälkiruiskutus sekä regenerointi estetty (tätä suosin itse).

                          5% tai alle, on tehty niin että ohjelmaan on tehty laajemmat muutokset tyhjäkäynnille pakokaasulämmönvalvontaan, ruiskutusmäärä(t) ja -ennakko säädetty tyhjäkäynnillä, ruiskutuspaine muutettu tarvittaessa, ym. ym.

                          Syy miksi ainakaan itse en näen vaivaa moiseen on se että autoa ei saa hajuttomaksi silti. Putki käytännössä tyhjä, ei vastapainetta, ei lämpöä keräävää kennoa, ei mitään. Autoa on tyhjäkäytettävä kylmästä lämpimäksi, samalla tarkistettava testerillä että ohjelman parametrit toteutuvat. Säätämiseen ja tarkistamiseen saattaa mennä useampi tunti (tai päivä) ja todennäköisesti se tuoksuu hieman silti. Ei ole vaivan arvoista koska DPF:n tyhjennyksellä omistaja on jo kuitenkin tehnyt tietoisen päätöksen modernin dieselin palauttamisesta hajuineen 90-luvulle.

                          Kyllä, vastustan DPF:n poistamista jos jollekin jäi epäselväksi
                          Last edited by Motorbit; 30-03-2016, 10:35.

                          Comment

                          • 500sarjalainen
                            Bimmer Rookie
                            • Jan 2009
                            • 136
                            • Seinäjoki

                            Olikohan tämän jo joku linkannut?
                            http://yle.fi/uutiset/ei_mene_monta_...joihin/8773173

                            En tiedä onko juttuun uskomista mutta itellä ollut mietinnässä tuo dpf tyhjäys lastutuksen yhteydessä. Pitääköhän se perkele jättää sittenkin paikalleen.

                            Comment

                            • AK-87
                              Bimmer Fanatic
                              • Apr 2015
                              • 324
                              • Hml

                              Kun tykkään varautua mahdollisiin worst-case-scenarioihin, niin kyselin marmorilta, että onnistuuko siellä softan "nollaus" uuden DPF:n asennuksen yhteydessä. Vastaus oli, että virityssoftat yleensä nollautuvat, kun autoa ohjelmoidaan. Mitenkäs tuo käytännössä nyt sitten mahtaa olla? Voiko merkkihuolto yliajaa virisoftan siten, että lataavat sinne täysin alkuperäiset asetukset kaikkinensa, niin että poltot yms. toimivat normaalisti?

                              Mulla on siis AJ Techillä tyhjätty pönttö ja siellä tehty softa.

                              PS. Eikä siis harmita pätkääkään, että kyseinen työ tuli teetettyä. Tulokset ovat loistavat, kerran sitä vaan eletään ja kun pöntölle jotain täytyi kuitenkin tehdä, niin miksipä ei tätä? Helposti menee samaan konkurssiin tarvittaessa orkkispöntön asennuskin...
                              V60 D4 AWD -16
                              Civic "Track-spec" VTEC -02 kauppakassi
                              ex V60 D4 -13
                              ex E36 323i 4D -96
                              ex E91 320d -06 Stage 1

                              Comment

                              • Supra^
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 5150
                                • ᶛᶛᵻᶰᶛ˄

                                Originally posted by AK-87 View Post
                                Kun tykkään varautua mahdollisiin worst-case-scenarioihin, niin kyselin marmorilta, että onnistuuko siellä softan "nollaus" uuden DPF:n asennuksen yhteydessä. Vastaus oli, että virityssoftat yleensä nollautuvat, kun autoa ohjelmoidaan. Mitenkäs tuo käytännössä nyt sitten mahtaa olla? Voiko merkkihuolto yliajaa virisoftan siten, että lataavat sinne täysin alkuperäiset asetukset kaikkinensa, niin että poltot yms. toimivat normaalisti?

                                Mulla on siis AJ Techillä tyhjätty pönttö ja siellä tehty softa.

                                PS. Eikä siis harmita pätkääkään, että kyseinen työ tuli teetettyä. Tulokset ovat loistavat, kerran sitä vaan eletään ja kun pöntölle jotain täytyi kuitenkin tehdä, niin miksipä ei tätä? Helposti menee samaan konkurssiin tarvittaessa orkkispöntön asennuskin...

                                Merkkiliike ei pysty määrittämään miten paljon sinne laitetaan ja mitä, vaan koko softa menee uusiksi purkkiin, ts. jos viet päivitykseen, saat autosi täysin vakiolla softalla takaisin.
                                Musti 8HP
                                Nokivasara M47
                                TeiniCoupé DCT
                                E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo

                                Ex:
                                E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎