Announcement

Collapse
No announcement yet.

DPF:n poisto / E9x Diesel viritys

Collapse
This topic is closed.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • suppari
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2006
    • 4049
    • Turku

    Ei sen takaisinkierrätyksen tarvitse imusarjaan asti mennä, vaan riittää että pakokaasut menee jäähdyttimelle asti.
    sigpic
    P:0409699000

    JARRULLINEN TEHODYNAMOMETRI,MYÖS X-DRIVET!
    tehonlisäykset/koodaukset/vikakoodit/päivitykset/
    huollot/korjaukset!

    BMW E&F sarjaan.
    Yleisimmät BMW osat myös suoraan hyllystä!
    8HP ajonestonollaukset, käytettyjen moottoriohjaimien käyttöönotto&kaikki muut mahdottomat hommat luonnistuu!
    AJ-Tech ohjelmat penkitettyinä meiltä!

    Comment

    • tuikku
      Bimmer Enthusiast
      • Sep 2005
      • 1353

      .
      Olisi ehken hyvä palauttaa mieliin, miksi auto lämpiää nopeammin, kun pakokaasujen kierrätys on päällä.


      Kuten tiedämme, pakokaasut ovat kuumia, niille täytyy tehdä jotain, ennenkuin ne voidaan "palauttaa" takaisin imusarjaan ja sitä kautta uudelleenkäyttöön.
      Niitä jäähdytetään lämmönvaihtimessa.
      Pakokaasujen lämpö siirretään siinä jäähdytysnesteeseen.
      Onglma on siinä, että tämän lämmön siirtymisen valvonta on perin alkeellinen, eikä se vanhemmiten toimi ollenkaan (vahatermostaatti).
      Kylmällä ilmalla jäähdytys on siis ikäänkuin liian tehokasta, käyttäjä kokee sen nopeammin lämpenevänä jäähdytysnesteenä ja lämpimämpänä puhalluksena, mutta moottorille se tekee sen, että se houkuttelee kierrätyksen päälle entistä nopeammin.
      Kylmässä ilmanalassa pakokaasujen jäähdytys toimii liian tehokkaasti ja saa aikaan tilanteen, jossa pakokaasuissa oleva töhnä takertuu ja jämähtää jokapaikkaan kohdassa jossa se kohtaa coolerilta tulevan, puhtaan, kylmän ilman. Pakokaasuissa ei siis ole niin paljoa lämpöä jäljellä, jotta mukana kulkeva törky säilyisi notkeana ja pääsisi taas moottoriin kuumenemaan ja kierto uudelleen.
      Kierrätyksen päällelaitto talvella on siis ikäänkuin että peittoa leikataan toisesta päästä ja ommellaa toiseen päähän.
      Jos kierrätyksen haluaa päälle, niin se pitäisi tehdä kesällä, ei talvella.
      CdiTuikku Oy - cdi Mersujen sekä Bemareiden ohjelmointia.
      Säännöllisesti minut nykyään tavoittaa myös E Pohjanmaalta.
      Olen kamalan huono vastaamaan viesteihin, mutta voit yrittää
      tuikku miukumauku tutkapistenet, tai Ö5Ö 3444ÖÖ5

      Comment

      • VolvoTDi
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2006
        • 1576
        • Tampere - Pori

        Originally posted by suppari View Post
        Ei sen takaisinkierrätyksen tarvitse imusarjaan asti mennä, vaan riittää että pakokaasut menee jäähdyttimelle asti.
        Mietippäs asia toisen kerran.
        Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
        Check:
        www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
        Tampere 044-5867096

        Comment

        • Driver22
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2006
          • 2093
          • *

          Originally posted by Orvix View Post
          Mulla on tuossa allekirjoituksen autossa seinäjokelainen softa, egr poistettu ohjelmallisesti ja vesikierto tulpattu. Autossa on webasto ja lämpeneminen on selvästi hitaampaa ja heikompaa kuin edellisessä webastottomassa vakiokuntoisessa E46 320d:ssä. Pakkasella vaatii moottoritieajoa että lämpeää lähelle 90 astetta ja taajamaan tullessa lämmöt valahtaa. Ei tuo silti mikään kylmä auto ole vaan merkittävästi lämpimämpi kuin diesel Golf.

          Olen kuitenkin sen verran vilukissa että suunnittelen talveksi egr:n palauttamista taas toimintaan.

          Mikä yhteys egr:llä on viritysohjelman kanssa? Saako takaisinkierrätyksen pelaamaan nappia painamalla vai vaatiiko kokonaan uuden ohjelmoinnin?
          Vaihdappa termarit ja laita vain alkuperäisosaa paikalleen. Tarvikkeet on roskaa.
          F31 330D Xdrive M-Sport

          Comment

          • Orvix
            BTCF Member
            • Sep 2008
            • 140
            • Akaa

            Originally posted by Driver22 View Post
            Vaihdappa termarit ja laita vain alkuperäisosaa paikalleen. Tarvikkeet on roskaa.
            Ei johdu termareista kylmä kyyti. On niitä tuohon repullinen vaihdettu. Auto on yhden termarin varassa, kun egr vesikierto on tulpattu ja manuaalilootakin vielä. Yhden talven ajelin alavesiletku tukittuna eikä lämmöt nousseet liikaa kunhan oli vaan pakkasta.
            E91 325d -10 M-Sport

            Comment

            • Jacques
              Bimmer Fanatic
              • Mar 2008
              • 573
              • pk

              Kyllä se kyyti kylmenee kun EGR:n poistaa toiminnasta. Niin ainakin täällä tapahtui kuin Orvixillakin. Järeämpi välijäähdytinkään ei helpottanut tilannetta.

              Eikä kyse ole termareista, alkuperäisiä on vaihdettu joka talvi kun antautuvat säännöllisesti. Viimeksi tarvikkeet, katsotaan miten kestävät.. ei voi oikein huonompaan mennä. Talvella jo pienellä pakkasella vaatii nimenomaan moottoritieajoa jotta 90 saavutetaan, maantien 80 rajoituksilla ajaessa tippuu 8x lukemiin.

              Auton kabiini lämpenee hitaammin, parhaiten huomaa siinä että alkuperäiskunnossa auton tuulilasi suli kovemmallakin pakkasella tupakin aikana. Nyt ei kaksikaan riitä vaan skraba on otettava esille.
              G30 540i
              F32 435d

              Comment

              • aku1979
                Bimmer Enthusiast
                • Feb 2015
                • 1152
                • Helsinki

                Originally posted by Jacques View Post
                Kyllä se kyyti kylmenee kun EGR:n poistaa toiminnasta. Niin ainakin täällä tapahtui kuin Orvixillakin. Järeämpi välijäähdytinkään ei helpottanut tilannetta.

                Eikä kyse ole termareista, alkuperäisiä on vaihdettu joka talvi kun antautuvat säännöllisesti. Viimeksi tarvikkeet, katsotaan miten kestävät.. ei voi oikein huonompaan mennä. Talvella jo pienellä pakkasella vaatii nimenomaan moottoritieajoa jotta 90 saavutetaan, maantien 80 rajoituksilla ajaessa tippuu 8x lukemiin.

                Auton kabiini lämpenee hitaammin, parhaiten huomaa siinä että alkuperäiskunnossa auton tuulilasi suli kovemmallakin pakkasella tupakin aikana. Nyt ei kaksikaan riitä vaan skraba on otettava esille.
                Ei kait ne lämmöt 90 astetta tarvitse olla varsinkaan talvella. Eikös termarikin aukea 88 asteessa? Itse vaihtaisin vasta kun lämmöt ei nouse +80.

                Tupakin aikana kovilla pakkasilla ikkunoiden sulaminen kuulostaa myös toiveunelta ilman webastoa. Tai jos kuuluu näin toimia niin sitten oma on ollut aina epäkunnossa.

                Comment

                • makkis
                  BTCF Member
                  • Feb 2005
                  • 5152
                  • Kouvola, Savisto

                  Huomioikaa myös se että kun auton ohjelmoi, polttoaineen hyötysuhde paranee, eli useimmiten kuluttaa vähemmän polttoainetta.
                  Ja vähempi polttoaineen kulutus tarkoittaa myös vähemmän moottorin tuottamaa hukkalämpöä.

                  Jos auto vakiona kuluttaa vaikkapa 0,5l/100km enemmän kuin softan kanssa, webasto kuluttaa sen 0,5l/h niin onhan siinäkin jo merkittävä lämmöntuottajan katoaminen.

                  Onhan supparilla sinäänsä oikea ajatus takana, että varmasti saisi vielä tehokkaamman hyödyn tuosta egr:n lämmönvaihtimesta jos rankentaisi lämmönvaihtimen ja imusarjan välisen putken menemään takaisin pakoputkeen, silloin lämmönvaihtimessa olisi jatkuva pakokaasu lämmitys, mitä ei ole edes silloin kun egr on toiminnassa.
                  Kyllä lämpenisi tuolla patentilla, eikä nokea imusarjaa
                  Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                  Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                  Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                  Comment

                  • VolvoTDi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2006
                    • 1576
                    • Tampere - Pori

                    Originally posted by makkis View Post
                    Huomioikaa myös se että kun auton ohjelmoi, polttoaineen hyötysuhde paranee, eli useimmiten kuluttaa vähemmän polttoainetta.
                    Ja vähempi polttoaineen kulutus tarkoittaa myös vähemmän moottorin tuottamaa hukkalämpöä.

                    Jos auto vakiona kuluttaa vaikkapa 0,5l/100km enemmän kuin softan kanssa, webasto kuluttaa sen 0,5l/h niin onhan siinäkin jo merkittävä lämmöntuottajan katoaminen.

                    Onhan supparilla sinäänsä oikea ajatus takana, että varmasti saisi vielä tehokkaamman hyödyn tuosta egr:n lämmönvaihtimesta jos rankentaisi lämmönvaihtimen ja imusarjan välisen putken menemään takaisin pakoputkeen, silloin lämmönvaihtimessa olisi jatkuva pakokaasu lämmitys, mitä ei ole edes silloin kun egr on toiminnassa.
                    Kyllä lämpenisi tuolla patentilla, eikä nokea imusarjaa
                    Mikäs paine-ero sen pakokaasun siellä putkessa kierrättäisi?
                    Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                    Check:
                    www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                    Tampere 044-5867096

                    Comment

                    • makkis
                      BTCF Member
                      • Feb 2005
                      • 5152
                      • Kouvola, Savisto

                      Originally posted by VolvoTDi View Post
                      Mikäs paine-ero sen pakokaasun siellä putkessa kierrättäisi?
                      Kyllä se pakokaasu yleensä tiensä löytää, jos jossain kolo on mistä kulkea.
                      Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                      Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                      Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                      Comment

                      • Driver22
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2006
                        • 2093
                        • *

                        Itsellä softattu/egr ohitettu 325D LCI ja termarien vaihdon jälkeen lämmöt kyllä ovat riittäneet. Tuo kabiinin kenno on sen verta pieni että kunnolla lämmintä alkaa puhaltaa vasta kun koneen lämmöt on jotain yli 80c. Voi olla myös tekemistä jotain nesteen kierron ohjauksen kanssa ennenkuin lämmin jäähdytysneste alkaa kiertää siellä kennossa, mutta näin se on ollut kaikissa minun kymmenessä eri bemarissa. Orkkistermarit paikalleen ja kaupunkiajossakin lämmöt pysyy ja tarkenee kovillakin pakkasilla. Tarvikkeen laitoin alussa kiireessä paikalleen kun orkkiksilla oli yli 2vkon toimitusaika mutta onneksi niistä sai rahansa takaisin kun uudesta asti eivät toimineet.
                        F31 330D Xdrive M-Sport

                        Comment

                        • VolvoTDi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jun 2006
                          • 1576
                          • Tampere - Pori

                          Originally posted by makkis View Post
                          Kyllä se pakokaasu yleensä tiensä löytää, jos jossain kolo on mistä kulkea.
                          Mietippäs nyt uudelleen, että mistä se lämmönvaihdin saa sitä lämpöenergiaa siirrettyä? Kyllä pakokaasusta, mutta se ei riitä että sinne putkeen menee sitä pakokaasua vaan se pitää siellä myös vaihtua, jotta lämpöenergiaa siirtyy pakokaasusta pois. Tämän vuoksi paine-eroa pitää löytyä tai sitten sitä tehdään keinotekoisesti. Tämä on aivan sama asia kun moottorissa on kiertovesipumppu, ilman kiertoa ei kapiiniin tule lämpöä.
                          Jaguar F-Pace 3.0D -17 ja Jaguar XJ 3.0DS Supersport -12
                          Check:
                          www.lisäätehoa.fi https://www.facebook.com/Lisaatehoa.fi/
                          Tampere 044-5867096

                          Comment

                          • makkis
                            BTCF Member
                            • Feb 2005
                            • 5152
                            • Kouvola, Savisto

                            Originally posted by VolvoTDi View Post
                            Mietippäs nyt uudelleen, että mistä se lämmönvaihdin saa sitä lämpöenergiaa siirrettyä? Kyllä pakokaasusta, mutta se ei riitä että sinne putkeen menee sitä pakokaasua vaan se pitää siellä myös vaihtua, jotta lämpöenergiaa siirtyy pakokaasusta pois. Tämän vuoksi paine-eroa pitää löytyä tai sitten sitä tehdään keinotekoisesti. Tämä on aivan sama asia kun moottorissa on kiertovesipumppu, ilman kiertoa ei kapiiniin tule lämpöä.
                            En ala vääntämään. Aika sama mulle, kun en tule koskaan moista toteuttamaan.

                            Jos joskus dieselin hommaan jossa ei webastoa ole niin asennan sellaisen siihen, sit tarkenee varmasti.
                            Range Rover Sport -14, E87 116i -10, E36 335d -97 Touring, E46 328Ci -99, E60 525i -04, E61 525d -04, E36 325i -93 Sedan, Volvo B10M -97
                            Tehonlisäykset (CdiTuikku) sekä Renkaat ja Rengastyöt
                            Virallinen Xhp jälleenmyyjä

                            Comment

                            • Lpv
                              Newbiemmer
                              • May 2017
                              • 27
                              • Suomi

                              Missä hinnoissa keskimäärin pyörivät dpf/egr+ohjelmointi ? Oman 320 ajattelin viedä jossain vaiheessa laitettavaksi...
                              Last edited by Lpv; 01-06-2017, 00:15.

                              Comment

                              • A2K
                                Bimmer Rookie
                                • Jul 2014
                                • 33
                                • Pietarsaari

                                PDF:n poistosta en tiedä, mutta DPF poistui ja auto optimoitui hintaan 550 ajtechillä. Egr poistu samalla.
                                316,5hv ja 753,3nm

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎