Announcement

Collapse
No announcement yet.

G20/G21 kysymyksiä ja vastauksia

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • pyroz
    BTCF Member
    • Nov 2002
    • 6673
    • PK-seutu

    Originally posted by Antti O View Post
    Ottaa Type 2 pistokkeesta kaiken mitä tarvii ja jos ei meinaa riittää sitten syö ajoakun varausta. Kovilla pakkasilla, sanotaan -25C 8A virtarajoituksella tapahtuva lataus niin kyllä syö reilusti akkua jos vaikka 30min lämmittelee.
    Battery controlin käyttöesimerkki:
    Kovalla pakkasella ajaessa akku menee melko nopeasti tyhjäksi, ja jos haluaa joka kerta lämpimän lähdön päivällä eikä ole laturia.. niin ajelee ne välit battery control modella esm 70% targetilla, niin se pitää juissia senverta akussa että aina on lämmin auto lähteä. Tuo bensamoottorilla akun lataus vie sitten aika paljon bensaa.
    Originally posted by JKK View Post
    Mikäs se nyt on taloudellisin ajoprofiili jos ajattelee vaikka sellaista 300km yhdensuuntaista matkaa. Ja lähtiessä on akku täynnä?

    Onko se perus-hybrid-tila vai eco-pro, joka näyttää olevan mielestäni ainoa tapa saada "vapaa rullaus" toiminnon käyttöön. Joka ainakin omasta mielestäni on maantieajossa miellyttävä toiminto kun auto ei "jarruttele" generaattorilla pitkissä alamäissä.

    Ilmeisesti se navigaattoriin asetettu määränpää auttaa asiassa?
    Aja ensimmäiset pari kilometriä sähköllä, jotta akkuun vapautuu vähän tilaa ottaa vastaan regenerointia. Sitten aja bensakone lämpimäksi jonka jälkeen eco prolla. Sitten kun näet navista, että matkaa on saman verran jäljellä kuin sähkörangea niin valitse täyssähköajo ja aja perille. Tärkeintä on ajaa akku tyhjäksi perille päästyä.
    Alpinweiss F06 650i M-sport '13
    Mineral-weiss metallic iX3 LCI M-sport '22
    Alpinweiss E93 M3 '08
    Saphirschwarz metallic ALPINA B5 E60 '07

    Comment

    • jmp2002
      BTCF Member
      • Oct 2003
      • 5725
      • Rovaniemi

      Täällä oli mukavasti kulutustietoja, mutta paljon kustantaa kotilatauksen akun täyttö, näin niinkö auton vaihto pohdinta mielessä.
      E30 325i Touring -89
      E30 325i touring -88 m50tbo
      G20 330e M-Sport -20

      Comment

      • pyroz
        BTCF Member
        • Nov 2002
        • 6673
        • PK-seutu

        Originally posted by jmp2002 View Post
        Täällä oli mukavasti kulutustietoja, mutta paljon kustantaa kotilatauksen akun täyttö, näin niinkö auton vaihto pohdinta mielessä.
        1-2€ riippuen omasta sähkösopimuksestasi.
        Alpinweiss F06 650i M-sport '13
        Mineral-weiss metallic iX3 LCI M-sport '22
        Alpinweiss E93 M3 '08
        Saphirschwarz metallic ALPINA B5 E60 '07

        Comment

        • JKK
          Bimmer Enthusiast
          • May 2006
          • 2280
          • Uusimaa

          Aivan tyhjästä täyteen imaisee sen 10kwh + lataushäviöt päälle. Juuri aamulla ajoin töihin n.36km. Virran sovellus näyttää tuollaisen työmatkan jälkeiselle lataukselle 9,2kWh/36km. Josta tulisi siis laskennallisesti 25,5kWh/100km. Auton kulutusmittari taas näytti työmatkan keskikulutukseksi 19kWh. Erotus on siis (rahalla maksettavaa) lataushävikkiä.

          Sehän näissä laskelmissa kannattaa aina muistaa että sitä helposti ja tahtomattaankin huijaa itseänsä auton mittariston näyttämän kulutuslukeman perusteella. Autohan saattaa näyttää 100km ajomatkalle esim. 19kWh kulutuslukemaa. Sitten kun lataat auton täyteen niin huomaatkin että latauksessa sisään virtaa 27kWh. Jälkimmäinen on siis se lukema, josta maksetaan. Tämähän on luonnollisesti tätä ketjua lukeville faktana ihan peruskauraa. Mutta edelleenkin hämmästyttävän monille sähköautoiluun siirtyvälle uusi ja yllättävä tieto.

          Tavallisten hybridien ja sähköautojen kulutus reaalimaailmassa liikkuu jossain 20-24kWh välimaastossa koko vuoden tasolla. Lataushäviöiden kera voi huoletta käyttää laskelmissaan n.28-30kWh keskimääräistä kustannusta/100km.

          Käytännössähän nykypäivänä maksetaan sähköstä siirtoineen ja veroineen minimissään 10c/kwh. Useampi varmaan jo lähemmäksi 15c/kwH. Joten kyllä se 100km ajomatka maksaa lataushäviöineen sen 3€. Pörssisähkön perässä roikkuvat voivat hyödyntää yö-ajan puoli-ilmaisia spottitunteja, jolloin voi päästä nauttimaan about 6-7c/kWh hinnasta. Laskelmissa kannattaa aina muistaa huomioida (yleensä) n.5c/kWh siirtohinta, vero ja itse sähkön hinta, joista muodostuu sähkön kokonaishinta/kWh. Erilaisissa maallikkolaskelmissa tuppaa nykyään näkemään hämmästyttävän paljon tahatonta ja tahallista itsensä huijaamista.

          Mutta sen verran voin tiivistettynä sanoa, että 36km työmatka (Järvenpää-Pasila) tuntuisi hoituvan pelkällä sähköllä likimain kelissä kuin kelissä. Ja ainakin +5c yläpuolella pystyy ajamaan lahden motaria pitkin 120km/h nopeudella. Silti jää vielä 2-5km rangea jäljelle. Ajetun kolmen kuukauden aikana ei vielä kertaakaan ole bensakone käynnistynyt työmatkalla.
          Last edited by JKK; 03-06-2022, 18:36.
          BMW G30 530e X-Drive

          Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

          Comment

          • jmp2002
            BTCF Member
            • Oct 2003
            • 5725
            • Rovaniemi

            Tulipa etämyyntinä laitettua 330e m-sport, alkuviikosta saapuu.

            Lähinnä laskin kuluja vrt. Tuohon 280tkm ajettuun f11 530xd niin melkoisesti on ylläpito halvempaa.. verot / vakuutukset... työmatka 11km suunta ni nätisti pitäis sähköllä pärjätä. Jännä nähä...

            Onko porukka lyöny minkälaisia madalluksia... joku mieto n.-40mm kun vähän näyttää m-sporttina keulivan...
            E30 325i Touring -89
            E30 325i touring -88 m50tbo
            G20 330e M-Sport -20

            Comment

            • pyroz
              BTCF Member
              • Nov 2002
              • 6673
              • PK-seutu

              Originally posted by jmp2002 View Post
              Tulipa etämyyntinä laitettua 330e m-sport, alkuviikosta saapuu.

              Lähinnä laskin kuluja vrt. Tuohon 280tkm ajettuun f11 530xd niin melkoisesti on ylläpito halvempaa.. verot / vakuutukset... työmatka 11km suunta ni nätisti pitäis sähköllä pärjätä. Jännä nähä...

              Onko porukka lyöny minkälaisia madalluksia... joku mieto n.-40mm kun vähän näyttää m-sporttina keulivan...
              Kaikki BMW:n hybridit ovat korkealla alustalla vaikka olisivat muuten M-sport varusteltuja. Myös adaptive iskareilla varustetut. Lääkkeeksi esim. H&R:ää sitten alle ja homma valmis
              Alpinweiss F06 650i M-sport '13
              Mineral-weiss metallic iX3 LCI M-sport '22
              Alpinweiss E93 M3 '08
              Saphirschwarz metallic ALPINA B5 E60 '07

              Comment

              • JKK
                Bimmer Enthusiast
                • May 2006
                • 2280
                • Uusimaa

                Originally posted by jmp2002 View Post

                Lähinnä laskin kuluja vrt. Tuohon 280tkm ajettuun f11 530xd niin melkoisesti on ylläpito halvempaa.. verot / vakuutukset... työmatka 11km suunta ni nätisti pitäis sähköllä pärjätä. Jännä nähä...
                Kesällä ajelet kahden päivän työmatkat yhdellä latauksella

                Itellä oli samalla N57-tekniikalla varustettu X4. Työmatka kun on juuri optimaalinen 330e rangelle niin vuosisäästö ylläpitokuluissa yli 2500€.
                BMW G30 530e X-Drive

                Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                Comment

                • jmp2002
                  BTCF Member
                  • Oct 2003
                  • 5725
                  • Rovaniemi

                  Saako näihin millä/millään koodattua että pysyis enemmän päiväajovalot päällä, mieleståni liian herkästi sytyttää ajovalot päälle.
                  E30 325i Touring -89
                  E30 325i touring -88 m50tbo
                  G20 330e M-Sport -20

                  Comment

                  • Tommix
                    BTCF Member
                    • Dec 2006
                    • 5306
                    • S:t Karins

                    Käännä kytkin 0- asentoon? Itsellä on koko kesä 0- asennossa. Automatiikka ei tietenkään pelaa, mutta osaan laittaa pimeällä/hämärässä valot automaattiasentoon.
                    Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                    Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                    ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                    Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                    Comment

                    • N54
                      Bimmer Fanatic
                      • Dec 2012
                      • 525
                      • Satakunta

                      Originally posted by Tommix View Post
                      Käännä kytkin 0- asentoon? Itsellä on koko kesä 0- asennossa. Automatiikka ei tietenkään pelaa, mutta osaan laittaa pimeällä/hämärässä valot automaattiasentoon.
                      G-aikakaudella 0-asennossa palaa varsinaiset ajovalot, eikä pelkät päivävalot kuten ennen. Mielestäni hölmö uudistus, ärsyttää kun valot syttyy väkisin kun ajaa talliin/katokseen, mutta ehkä Ledit ei ota itseensä niin herkästi kuin Xenonit syttymisestä/sammumisesta.

                      Comment

                      • Tommix
                        BTCF Member
                        • Dec 2006
                        • 5306
                        • S:t Karins

                        Originally posted by N54 View Post
                        G-aikakaudella 0-asennossa palaa varsinaiset ajovalot, eikä pelkät päivävalot kuten ennen. Mielestäni hölmö uudistus, ärsyttää kun valot syttyy väkisin kun ajaa talliin/katokseen, mutta ehkä Ledit ei ota itseensä niin herkästi kuin Xenonit syttymisestä/sammumisesta.
                        Oho, onpa paska muutos tehty.
                        Käyttis: G31 530e xDrive LCI pappa edition
                        Oma harraste: F82 : 580 hv, 712 Nm täällä: ///M4
                        ex:t: F20: M135i xDrive 445 hv E93: 335i E92: 610 hv, 748 Nm E60: 535DA LCI, E61 535DA, E34: 530i
                        Missfireä, puolimoottorivaloa ja harrastamisen riemua jo vuodesta 2006

                        Comment

                        • AC*
                          Bimmer Fanatic
                          • Jun 2007
                          • 205
                          • Tampere

                          Mitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
                          Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html

                          Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.

                          320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.

                          Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.
                          i4 M50

                          Comment

                          • JKK
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2006
                            • 2280
                            • Uusimaa

                            Sehän on aivan kiinni siitä minkä verran pystyy ajamaan sähköllä. Noilla laskelmilla voi viskata vesilintua kun ne on aina käyttäjäkohtaisia.

                            Sähkön kulutus 330e:ssä pyörii siinä 20kwh/100km (päälle lataushäviöt +20%). Eli laskelmat kun tekee about 27kwh/100km lukemalla niin menee oikealle tontille.

                            Itselläni 5500km keskikulutus tällä hetkellä about 1,7l/100km kun liki kaikki arkiajot hoituu sähköllä.



                            Originally posted by AC* View Post
                            Mitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
                            Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html

                            Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.

                            320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.

                            Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.
                            BMW G30 530e X-Drive

                            Myytäviä BMW-varaosia moneen eri malliin

                            Comment

                            • pyroz
                              BTCF Member
                              • Nov 2002
                              • 6673
                              • PK-seutu

                              Originally posted by AC* View Post
                              Mitä 330e on teillä käytännössä kuluttanut bensaa + sähköä yhteensä?
                              Katselin Spritmonitor.de:stä joitakin esimerkkejä ja ihmettelin lukuja. Esimerkiksi tämä: https://www.spritmonitor.de/en/detail/1246241.html

                              Bensaa 3,61L/100km ja sähköä 22,15kWh/100km. Nykykustannuksin (95E 2,7€/l ja sähkö 20c/kWh) 14,17€/100km.

                              320d minun ajossa 5,5L joten 13,75€.

                              Toimitusajat autoille pitkiä joten pitää alkaa harkita mitä tilalle. Täyssähkön suurempaa pääomakulua sais kompensoitua käyttökuluilla, mutta jos tuo yo. esimerkki plugarista pitää paikkaansa sillä ei.
                              Autobaanalukemia. Aivan turha vertailla. Tuo kulutus on about 1,5x normaali. Eli baanaa ajetaan hurjaa vauhtia.
                              Alpinweiss F06 650i M-sport '13
                              Mineral-weiss metallic iX3 LCI M-sport '22
                              Alpinweiss E93 M3 '08
                              Saphirschwarz metallic ALPINA B5 E60 '07

                              Comment

                              • AC*
                                Bimmer Fanatic
                                • Jun 2007
                                • 205
                                • Tampere

                                Originally posted by pyroz View Post
                                Autobaanalukemia. Aivan turha vertailla. Tuo kulutus on about 1,5x normaali. Eli baanaa ajetaan hurjaa vauhtia.
                                Toki ymmärrän että ajoprofiili vaikuttaa paljon.
                                Itselläni tulee säännöllisesti 80 - 120 km matka suuntaansa ja usein takaisin sama matka. Omaa ajoprofiilia kun mietin niin sähköllä onnistuisi noin 40% arviolta ja loppu bensalla. Plugarilla vois hiukan säästää energiakuluissa mutta täyssähkö taitaa olla ainoa järkevä.
                                i4 M50

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎