Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takakelkan puslat HOWTO (ainakin E28)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • e28524td
    Bimmer Fanatic
    • Aug 2008
    • 274
    • Nokia

    Taikasana... Powerflex ja eipä tartte enään myöhemmin sahailla, lämmittää saati meuhkata kun puslia vaihtaa.

    ja nuo edes kamalasti maksa saati pilaa mukavuuden haluisten ajoa pahasti.
    Riisselimies

    Comment

    • Renholt
      Bimmer Rookie
      • Apr 2008
      • 77
      • Etelä-Savo

      Vaihdoin joskus e28 518i:iin takakelkan isot puslat niin, että rautasahalla näkyvä kumi pois, isolla toholla isolla liekillä poltin sitä niin kauan että se kumi alko sulaa sieltä ja suurin osa siitä valuikin pois. Todella vaarallinen tapa tietenkin, mutta eipä sitä silloin ymmärtänyt.

      Puslan paikan putsasin ja laitoin uuden rasvatun puslan huulille ja tunkkasin auton sen varaan. Ei meinannu heti mennä ni meni hermot ja homma jäi siihen. Seuraavana aamuna pusla olikin paikallaan.

      Ja toinen puoli sit samallalailla.

      Pelkkää tuuria tietysti oli, ettei palanu koko auto.
      540i -98
      -------------
      ex: e28 518i -87, e39 520i -97, e39 530dA -03, e21 315 -83, e39 523i -96, e34 520i -91

      Comment

      • Akide
        Bimmer Rookie
        • Aug 2009
        • 24
        • kiiminki

        E36 takakelkan isojenpuslien vaihto ?

        Elikkä voisko joku laittaa vähä vinkkiä tai vähä ohjeita mite ois helpoin E36 vaihtaa nuo takakelkan isot puslat. Tuntuu vähä notkuvan ja lonksuvan :think Voi laittaa vinkkiä vaikka privaankin
        Ku tulee nii puut heiluu

        Comment

        • Torppa
          Bimmer Fanatic
          • Sep 2008
          • 291
          • Vihti

          Minä tarttisin puslia 325i e36 -92 coupeen, takakelkkaan.. olisiko jossain jotain puslakittiä tms? kun ei nuo nyt kovin paljoa voi maksaa, powerflexit tietty
          ------------------------------------------------
          Entiset:
          E61 535D M-sport 11/-05
          E61 535D M-sport 12/-04
          E46 330D Touring 11/-03
          E36 325i Coupe 8/-92
          E30 318i Coupe -89

          Comment

          • patu25
            Bimmer Rookie
            • Jun 2009
            • 80
            • Tampere

            Tässä: http://www.tocar.fi/-c-3_13_54_474.html

            ja

            tässä: http://www.uutekki.com/yhteystiedot.html


            Noilla puslilla on monia nimityksiä, niin oletan että tarkoitat apurungon neljää noin oluttölkin (vähän pienemmän) kokoista puslaa.

            Tocarilta saat suoraan tilattua netin kautta, mutta uutekille sun pitää soittaa. Lähettää sitten postin kautta. Itte tilasin uutekilta ja tuli parissa päivässä (edellyttäen, että on hyllyssä). Hinnalla ei suurta eroa.

            Puslien mukana tulee 6kpl aluslevyjä. Nämä ovat 2mm pellistä ja eivät kestä pidemmän päälle. Vääntyvät siis käytössä ja sama homma alkuperäisilläkin. Joten kannattaa tehdä ainakin 3mm kopiot niistä ja mieluiten rosteria.

            Tietenkin sitten tarkistettava samalla kerralla korin kiinnityksien kunto eli ovatko revenneet. Jos ovat niin sitten tulikin koko vknlopun homma kun pitää ylä ja alapuoli vahvistaa. Mutta jos hyvässä kunnossa, niin suosittelen hitsata nuo m3 vahvikelätkät alapuolelle. Saa alkuperäisosana ja hintaa setillä n. 90e.

            Comment

            • Torppa
              Bimmer Fanatic
              • Sep 2008
              • 291
              • Vihti

              Originally posted by patu25 View Post
              Tässä: http://www.tocar.fi/-c-3_13_54_474.html

              ja

              tässä: http://www.uutekki.com/yhteystiedot.html


              Noilla puslilla on monia nimityksiä, niin oletan että tarkoitat apurungon neljää noin oluttölkin (vähän pienemmän) kokoista puslaa.

              Tocarilta saat suoraan tilattua netin kautta, mutta uutekille sun pitää soittaa. Lähettää sitten postin kautta. Itte tilasin uutekilta ja tuli parissa päivässä (edellyttäen, että on hyllyssä). Hinnalla ei suurta eroa.

              Puslien mukana tulee 6kpl aluslevyjä. Nämä ovat 2mm pellistä ja eivät kestä pidemmän päälle. Vääntyvät siis käytössä ja sama homma alkuperäisilläkin. Joten kannattaa tehdä ainakin 3mm kopiot niistä ja mieluiten rosteria.

              Tietenkin sitten tarkistettava samalla kerralla korin kiinnityksien kunto eli ovatko revenneet. Jos ovat niin sitten tulikin koko vknlopun homma kun pitää ylä ja alapuoli vahvistaa. Mutta jos hyvässä kunnossa, niin suosittelen hitsata nuo m3 vahvikelätkät alapuolelle. Saa alkuperäisosana ja hintaa setillä n. 90e.
              Kiitti paljon.. Vahvikkeitä tarkoitus olisi tehdä. Jos ne sattuu vielä yhtään olemaan kiinni siellä, niin ei muuta kuin hiomalla ruoste päältä ja vahvikkeet päälle??

              Mistähän noita lätkiä kantsis kattoa?

              Joo, tosiaan nuo 4 puslaa, + "keinuvarren?" etummaiset, jotka siis lähtee pyörältä eteenpäin
              ------------------------------------------------
              Entiset:
              E61 535D M-sport 11/-05
              E61 535D M-sport 12/-04
              E46 330D Touring 11/-03
              E36 325i Coupe 8/-92
              E30 318i Coupe -89

              Comment

              • patu25
                Bimmer Rookie
                • Jun 2009
                • 80
                • Tampere

                Juu eli jos on ihan ehjät ne korin kiinnikkeet niin luulisin, että ne vahvikelätkät riittää. Ehjiin kiinnityksiin BMW on ne tarkoituksella valmistuttanutkin. Mutta jos pientäkin halkeaman jälkeä on havaittavissa auton alapuolelta, niin suosittelen vahvistamaan kunnolla yläpuoletkin.

                Kannattaa hankkia ne alkuperäiset vahvikkeet. Säästyy aikaa ja on varmasti hyvät ja sopii täydellisesti paikalleen. Tietenkin voit itse ne vahvikkeet tehdä sinne alapuolelle, mutta mm. niiden paksuudessa ja muodossa on jotain eroja, niin ne luultavasti vaikuttavat johonkin???

                Yläpuolelle ei sitten olekaan mitään valmista vahvikesettiä, niin ne pitää taikinoida itse.

                Käys kattoos meikän projekti

                Kun rupeet huoltoa/korjausta tekemään, niin pistä vaikka privaa, niin voin kertoa lisää ohjeita jos tarvit.
                Last edited by patu25; 25-03-2010, 08:13. Reason: linkin vaihdos

                Comment

                • Torppa
                  Bimmer Fanatic
                  • Sep 2008
                  • 291
                  • Vihti

                  Originally posted by patu25 View Post
                  Juu eli jos on ihan ehjät ne korin kiinnikkeet niin luulisin, että ne vahvikelätkät riittää. Ehjiin kiinnityksiin BMW on ne tarkoituksella valmistuttanutkin. Mutta jos pientäkin halkeaman jälkeä on havaittavissa auton alapuolelta, niin suosittelen vahvistamaan kunnolla yläpuoletkin.

                  Kannattaa hankkia ne alkuperäiset vahvikkeet. Säästyy aikaa ja on varmasti hyvät ja sopii täydellisesti paikalleen. Tietenkin voit itse ne vahvikkeet tehdä sinne alapuolelle, mutta mm. niiden paksuudessa ja muodossa on jotain eroja, niin ne luultavasti vaikuttavat johonkin???

                  Yläpuolelle ei sitten olekaan mitään valmista vahvikesettiä, niin ne pitää taikinoida itse.

                  Käys kattoos meikän projekti: http://picasaweb.google.com/Patu25

                  Kun rupeet huoltoa/korjausta tekemään, niin pistä vaikka privaa, niin voin kertoa lisää ohjeita jos tarvit.
                  Näin teen täss menee toki hetki että saan siivottua tuon tallin. ja muuta. Kiitti paljon.

                  Ja muuten, hemmetin hyvät kuvat, selvensi aika paljon. Joo, koko akselisto täytyy tiputtaa että saa hyvää jälkeä.

                  Täytynee vissiin uudet pultitki jostakin hankkia.
                  Last edited by Torppa; 23-09-2009, 19:58.
                  ------------------------------------------------
                  Entiset:
                  E61 535D M-sport 11/-05
                  E61 535D M-sport 12/-04
                  E46 330D Touring 11/-03
                  E36 325i Coupe 8/-92
                  E30 318i Coupe -89

                  Comment

                  • Torppa
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2008
                    • 291
                    • Vihti

                    Mistähän mun kannattais kysyä tuollainen vahvike-setti ja uudet pultit, sekä nuo järeämmät aluslevyt? +++ mahdollisia muita samaan syssyyn vaihdettavia tavaroita?
                    ------------------------------------------------
                    Entiset:
                    E61 535D M-sport 11/-05
                    E61 535D M-sport 12/-04
                    E46 330D Touring 11/-03
                    E36 325i Coupe 8/-92
                    E30 318i Coupe -89

                    Comment

                    • JJT
                      Bimmer Enthusiast
                      • May 2005
                      • 6694
                      • .......

                      Originally posted by Torppa View Post
                      Mistähän mun kannattais kysyä tuollainen vahvike-setti ja uudet pultit, sekä nuo järeämmät aluslevyt? +++ mahdollisia muita samaan syssyyn vaihdettavia tavaroita?
                      Merkkiliikkeestä? Järeämmät aluslevyt tosin joudut tekemään.
                      Ite en vaihtanut pulttejakaan kyseisessä hommassa kun ei niissä mitään vikaa ollut.
                      Myyn:
                      M10/20/52 E30-E36 osia

                      Comment

                      • patu25
                        Bimmer Rookie
                        • Jun 2009
                        • 80
                        • Tampere

                        Sellaisista liikkeistä/nettikaupoista, joissa myydään alkuperäisosia.

                        Tuolta uskon, että löydät lähimmän: http://www.bmw.fi/fi/fi/general/reta..._external.html

                        Järeämmät aluslevyt joudut tekemään itse, teettämään jossain metallipajassa tai sorvauttamaan jossakin. ovat aika eksoottisen kokoiset.

                        Samalla voit vaihtaa vaikka mitä alustan osia riippuen kunnosta jne, koska perähän on hyvä ottaa kokonaisuudessaan alta pois hitsauksien vuoksi. Ite vaihdoin koiranluut taakse, kun oli hyllyssä jo valmiina ja paremmin sai vaihdettua, kun koko tsydeemi oli maissa. Nuo apurungon puslat ovat ne "kaukaisimmat" vaihdettavat, eli niitä et joudu toiseen kertaan aukomaan, kun vaihdat muita osia alustaan. Mutta tarpeen ja rahapussin koon mukaan uutta osaa jos aikaa riittää.

                        Comment

                        • patu25
                          Bimmer Rookie
                          • Jun 2009
                          • 80
                          • Tampere

                          Originally posted by JJT View Post
                          Ite en vaihtanut pulttejakaan kyseisessä hommassa kun ei niissä mitään vikaa ollut.
                          Jos perä päässyt repeämään tai edes vähän elämään omiaan, niin kyllä varmasti ovat pultit väsyneet. Eihän tuo väsyneisyys tietenkään päälleppäin näy. Itellä oli kanssa vanhat pultit tosi hyvässä kunnossa, mutta varmuuden vuoksi laitoin lujat uudet. Ja eihän ne maksa mitään siihen verrattuna jos ne pääsevätkin katkeamaan tai murtumaan. Foorumilla törmännyt katkenneisiin pultteihinkin.

                          Comment

                          • JJT
                            Bimmer Enthusiast
                            • May 2005
                            • 6694
                            • .......

                            Originally posted by patu25 View Post
                            Jos perä päässyt repeämään tai edes vähän elämään omiaan, niin kyllä varmasti ovat pultit väsyneet. Eihän tuo väsyneisyys tietenkään päälleppäin näy. Itellä oli kanssa vanhat pultit tosi hyvässä kunnossa, mutta varmuuden vuoksi laitoin lujat uudet. Ja eihän ne maksa mitään siihen verrattuna jos ne pääsevätkin katkeamaan tai murtumaan. Foorumilla törmännyt katkenneisiin pultteihinkin.
                            Mullapa ei ollu revenny mikään tai paskana tms, huvikseen rassasin.
                            Ja tälle e36 perän repimiselle on oma topikki.
                            Last edited by JJT; 29-09-2009, 22:11.
                            Myyn:
                            M10/20/52 E30-E36 osia

                            Comment

                            • patu25
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2009
                              • 80
                              • Tampere

                              Originally posted by JJT View Post
                              Mullapa ei ollu revenny mikään tai paskana tms, huvikseen rassasin.
                              Jep , eihän siinä sitten mitään...

                              Comment

                              • Harri G
                                BTCF Member
                                • Jul 2005
                                • 9042
                                • Iisalmi

                                Muutama vinkki työn tehneenä, minkä olisin ehkä itse halunnut etukäteen tietää. E30 nyt puhun.

                                1. Puslahan repeää yleensä niin että keskiosa, eli alumiinirunko on kiinni korissa, ulko-osa eli varsinainen pusla kiinni apurungossa. Puslan rungon saa irti korista niin että naputtaa sitä vasaralla vuoroin edestä vuoroin takaa. Huomaa kun se alkaa antamaan periksi niin sitten saa vaikka käsin vetäistyä sen ulos.

                                2. Ulosveto. Tällaista ratkaisua en ainakaan netissä nähnyt. Eli laitan erittäin yksinkertaisen ulosvetimen apurungon ja korin väliin. Ja nostan sitten tunkilla apurunkoa ylöspäin -> vedin painaa puslan ulos apurungosta. Vaikutusta voi tehostaa lyömällä puslan kaulukseen vasaralla. Tämä toimii siinä tapauksessa jos/kun puslassa ei ole enää keskusosaa kiinni. Korin puolelta en ottanut muuta kuin takaiskarit ja pakoputken takakannakkeen irti. Ulosvetimeen tarvitset:
                                - M12/av 19 kierretankoa noin 30cm
                                - kaksi kappaletta tavallisia M12 muttereita
                                - kaksi M12 aluslevyä noin 4cm halkaisija
                                - yksi M12 aluslevy (tai lattarauta johon tehty 12mm reikä), jonka ulkohalkaisija on hieman pienempi kuin puslan

                                Periaate:



                                3. Sisäänveto. Pitkä kierretanko koko härvelin läpi puslan alta ohjaamoon asti. Puslan alle sopiva aluslevy tai muuta tavaraa, että vetää puslan kauluksesta eikä keskiosasta. Mutteri. Apurungon ja korin väliin vaikka kakkosnelonen. Ohjaamoon aluslevy ja mutteri. Pitää lukkopihdeillä kierretangon yläpäästä kiinni ettei pyöri, pyörittää ohjaamon mutteria -> kierretanko nousee ja vetää puslan paikalleen. Jälkikäteen sanoisin että kannattaa putsata reikä ja laittaa liukkaria (toimii siis myös muualla kuin makkarissa).
                                E39 ja E91

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎