......
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Takakelkan puslat HOWTO (ainakin E28)
Collapse
This is a sticky topic.
X
X
-
Originally posted by superbEi kellään olis sitä ulosvetäjää E39:iin? korvaus luvassa...
[email protected]E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by GOOFYsaahan ne nätisti vaihettua normaalilla ulos vetäjällä... ilman koko kelkan irroitusta... mulla olis kuviakin ku vaihetin itselle vasta ku vain joku sanois että miten ne saa lisättyä tänne (tietokone ei vahvin lajini ) uuden saa paikoilleen ihan tunkilla...Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by Supra^lähtihän tuo oikeanpuolimmainen, oikeassa olit nyt se metalliholkki vaan sattu menee poikki niin että sinne sisään yläpäähän jäi 5mm alumiinirinkula, jota yritin kaks tuntia hakata muruiks, eikä onnistunu, mitäs nyt...
voihan sitä yrittää porata tai jollain vastakierre tapilla vetää... ehkäE30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by GOOFYoon ennenkin lukenu/kuullu että on menny poikki se puslan sisä tappi, ihmettelen vain et kuinka se voi katketa sinne!!! mulla oli toisen puolen pusla ihan hajallaan, ulko kehä tuli ensin pois vetämällä ja sit löin sen pultin sisälle siitä keskeltä ja nitkutin sen puslan sisä kehän irti... lähti helposti joten rikoin toisenkin puolen samanlailla
voihan sitä yrittää porata tai jollain vastakierre tapilla vetää... ehkä
no kyllähän se varmaan helpommin tulee jos lyö sen pultin sisään keskeltä, mut eks se oo jotenki niitattu/hitsattu kii koriin? Sain tänää putsattua ton katkenneen palan muruset pois.. kolmisen tuntia siinä meni ku dremelillä leikki.Musti 8HP
Nokivasara M47
TeiniCoupé DCT
E36/5 Diesel-DCT Tri-Turbo
Ex:
E61 530xd LCI M-Sport, E39 525i, Ford Fiesta 1.1, Opel Vectra 2.0 Ecotec, BMW Z3 Coupé, E34 535iA, BMW E60 530i M-Sport, Audi A4 1.8TSQ S-Line, E36 328i M-Sport Cab, E39 535i M-Sport, E28 520i TIC, E34 535i, E30 323i TIC, E30 320i
Comment
-
-
Originally posted by Supra^no kyllähän se varmaan helpommin tulee jos lyö sen pultin sisään keskeltä, mut eks se oo jotenki niitattu/hitsattu kii koriin? Sain tänää putsattua ton katkenneen palan muruset pois.. kolmisen tuntia siinä meni ku dremelillä leikki.
lähtee se pultti lyömällä irti, poorit siinä pultin kannan juuressa.E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Originally posted by mikko_83Kehtaisko joku laittaa e30:een käypäsen työkalun mitat tai vaikka linkin mistä ne löytäs. Pitäs tehdä tuommonen työkalu, mutta nyt ei pääse auton luo ottamaan mittoja.
normaalilla ulosvetäjällä selviää hommasta ihan hyvin... lue tosta aikaisempia juttuja...E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.
Comment
-
-
Vaihdatin tuossa omaani MOLEMMAT takakelkan etummaiset puslat hatanpään autohuollossa. Yhteensä 1,5h työtä + osat. En viittis tuohon hintaan kyllä itse ährätä ainakin kun noista aiemmista postauksista päätellen ei välttämättä ole mikään kiva homma jos ei ole hyviä välineitä. Mitähän ois metro-autossa maksanut....325 A Coupe -93
Comment
-
-
Mulla on ongelmia tuon 535i e34 kanssa. Takakelkan vasen pusla, se jolla puolella pakoputki ja bensaletku on. Yritin päälle neljä tuntia ottaa sitä puslaa pois mutta ei lähe vaikka se on ihan palasina. Ulko ja sisäkehä erillään, sisäkehä ylhäällä pultissa, joten saako sitä vaihdettua ilman että ottaa sitä pulttia pois? Koska takakelkka ei laskeudu tarpeeks ku pakoputki ottaa vastaan, joten ei pääse puslan päälle naputtelee, tosin tuommonen omatekonen ulosvetäjä ei sinne mene juuri sen pultin takia, lämmittää sitä ei uskalla bensalinjojen takia.Audi A4 2.8l quattro -96 S-line
-----------------------------
VW Golf GTI -01 Exclusive, Golf GTI -96
BMW 523i e39 -96, 328iM e36 coupe -97, 325iM e36 coupe -92, 535i e34 -89, 535i e28 -87
Subaru Impreza GT MY96, Legacy 2.5 GX AWD MY97
Ford Sierra Cosworth Sapphire -90
Comment
-
-
Hyvät ohjeet. Vaihdoin eka kertaa E30:een ja paikallaan molemmat puslat samannäköisillä työkaluilla. Puslat lähtivät kuin itekseen irti, kun tarjosin kuumailmapuhaltimella vähän lämpöä takakelkan päihin.Takaisinlaitossa astianpesuaine ei ollut todellakaan sopivaa tähän hommaan, koska se kuivui nopeasti lämmetessään. Eli takaisinlaitossa vetoakseliin tarkoitettu vaseliini oli parasta ja ei pitäisi olla vahingollistakaan kumille. Ensin takakelkan lämmitys ja kierretapilla kiristys paikalleen. Ulosvetäjiä on ihan myytävänäkin, sellaisia joissa on säädettävät leuat, niin tarvitse itse alkaa rakentelemaan.Vanhoja katiskoja.
Comment
-
-
Kuvia omasta E30 puslien vaihtoprojektista
http://www.btcf.fi/forum/showpost.ph...3&postcount=28
Puslan yläpäät oli kyllä v*ttumaiset irrottaa korista, mutta apurungosta lähti suht helposti kun antoi lämpöä. Takaisin laitossa astianpesuainetta reilusti puslaan ja apurungon reikään, eikä enää lämpöä tässä vaiheessa yhtään mihinkään niin ihan helposti luiskahti tunkilla paikoilleen.
Perän kannatinkumi meni samalla vaihtoon. Piti suosiolla katkaista kannatinkumin metallinen ulkokehä lyömällä se terävällä taltalla poikki kun jännitti vähän että kestääkö perämurikan rauta jossa kumi oli kiinni. Tässä on syytä muistaa että vaihde on oltava vapaalla tai perä ei kovin helposti tule alaspäin, kantapään kautta koettuaex: E39 520i Touring -00 facelift, E36 328i Touring -95, E36 328i Touring -95, E39 523iA -96, E30 325i -89 + muita merkkejä
Comment
-
-
E34 525 touring (puslat)
Noniin, tulihan ne vaihdettua sit itellekkin...
Parina edellisenä päivänä holvasin CRC tyyppistä rostoff litkua pultit ja puslat märiksi ja sit hommiin: Ekana auto nosturille ja alemmat tuet puslilta veke.
Sitten nitkuttelin takakelkan liikkeelle ja otin alas senverran mitä tuli, (huom putkikin paikoillaan. Seuraavaksi "rautavarastolle" ja kaivelin sopivat holkit (jotkut vanhat hihnapyörät) ja nämä halki keskiöön asti, et mahtuuvat puslan ja korin väliin (ensin matalampi ja sit kun lähti liikkeelle kelkkaa alas ja lisää tavaraa väliin). Seuraavaksi nostin kelkkaa soppelisti pänniin vaihteistonosturilla.
Kun kelkka on kunnolla jännityksessä ja "holkit" sopivat puslille niin että työntävät puslaa alaspäin keskiosasta, pusla venyy pidemmäksi ja näin ollen puristus reunoihin pienenee. Seuravaksi kuumailmapuhaltimella reilusti lämpöä kelkkaan tasaisesti puslan ympäri ja kohta alkaa pusla valua alas, (ts. kelkka nousta ylös v-nostimella). Lisää tavaraa korin ja puslan väliin ja uusix. Takaisinlaitossa mäntysuopaliuosta, vaihteistonostin ja puslan päähän sopiva laippa joilla painetaan uusi pusla paikoilleen! N 30-45min / puoli, IISIÄSeon viimeinen, jonka tkaa ei tuu ketään!!
Comment
-
Comment