Announcement

Collapse
No announcement yet.

Takakelkan puslat HOWTO (ainakin E28)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Osku
    Bimmer Enthusiast
    • Apr 2005
    • 3324
    • Kouvola,Pilkanmaa

    #91
    Originally posted by GOOFY View Post
    koita jollakin hio/puhdistaa niitä puslan paikkoja. laitat hieman jotain liukastetta ja tunkilla pitäis mennä paikoilleen, jos ei auton paino riitä niin kelkasta liina/kettinki tunkkiin kiinni ettei karkaa.

    liika liukaste aine siellä välisä aiheuttaa sen että ne eivät tule pysymään paikoillaan ajaessa. fairinhan pitäisi kuivua sieltä itsestään pois.

    ja vielä se että laitat sen puslan sit kans oikein päin sinne eli ne urat kohdalleen.
    No nyt on revitty koko akselisto irti ja on tossa tallin nurkalla.. meni sitten irrottaessa bensatankki paskaks ja puslat ei uppoa edes lekalla
    Ens viikolla ostan uudet puslat ja poltan taas noi "vanhat"pois ja sitten korvennan koko reiän niin että ei varmasti jää mitään paskaa sinne.. sitten fairya luikkariks ja isolla 15t prässillä niin ei tarvi enää pelleillä
    E30 24V 5D "Vakio"

    Originally posted by ///Make
    1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

    Comment

    • -weikko
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2006
      • 305
      • Kalajoki

      #92
      Tänään meni 5 minuuttia yhteensä molempien puslien laitossa e28:iin(ei siis vanhojen pois ottoa).Juurikin tällä tyylillä että, latan pätkät ja kierretangon pätkä eikä edes pyöritetty pulttimopolla. Reilusti vain fairya ja tosiaan sen reiän putsaus ennen kun alkaa puskemaan uutta paikalleen

      Comment

      • Leka
        BTCF Member
        • Sep 2003
        • 7701
        • Vilppula

        #93
        Älkää nyt hyvät ihmiset laittako mitään tiskiainetta niihin pusliin kun painatte niitä paikalleen, ne jäävät elämään apurunkoon aivan takuuvarmasti.
        sigpic

        BMW E34 535 -92 -Dodge Challenger conv. 451 -71


        Comment

        • Osku
          Bimmer Enthusiast
          • Apr 2005
          • 3324
          • Kouvola,Pilkanmaa

          #94
          Originally posted by -weikko View Post
          Tänään meni 5 minuuttia yhteensä molempien puslien laitossa e28:iin(ei siis vanhojen pois ottoa).Juurikin tällä tyylillä että, latan pätkät ja kierretangon pätkä eikä edes pyöritetty pulttimopolla. Reilusti vain fairya ja tosiaan sen reiän putsaus ennen kun alkaa puskemaan uutta paikalleen
          Kuulostaapa helpolta
          Mulla meni kierretangot poikki ja pinoon ei kestäny kiristää
          Nooh.. jos tästä jollain ilveellä sitten selviää. Tai sitten vika on motonetin puslissa
          Olis pitäny putsata reikä kunnolla mutta kun ei onnistunu helposti auton alta.
          Revittävä "vanhat" uudet puslat pois... vituttaa kun menee taas nekin rahat hukkaan
          E30 24V 5D "Vakio"

          Originally posted by ///Make
          1436 voittoa 1628 päivässä. 4,5 vuodessa voitto joka ikinen päivä, vaikka ei olisi ollut kilpailupäiväkään. Revi siitä. Siihen asti kun E34 tekee saman, E30 on kuningas.

          Comment

          • -weikko
            Bimmer Fanatic
            • Jul 2006
            • 305
            • Kalajoki

            #95
            Originally posted by Leka View Post
            Älkää nyt hyvät ihmiset laittako mitään tiskiainetta niihin pusliin kun painatte niitä paikalleen, ne jäävät elämään apurunkoon aivan takuuvarmasti.
            Eukon e34:ssä pysyneet ainakin n.20000km paikallaan.. Kaverin e34:stä jouduttiin nykäiseen kerran takaisin toinen puoli ja nyt pysynyt paikallaan moitteetta, vaikka 540 on saanut kovaakin ajoa välistä.

            Comment

            • GOOFY
              Bimmer Enthusiast
              • Sep 2005
              • 4139
              • .

              #96
              Originally posted by Leka View Post
              Älkää nyt hyvät ihmiset laittako mitään tiskiainetta niihin pusliin kun painatte niitä paikalleen, ne jäävät elämään apurunkoon aivan takuuvarmasti.
              mut eiköstä se fairy katoa sieltä vedellä ja loput kuivumalla, tuntuis ainakin et se lähtis sieltä helpommin pois entä joku öljy:think

              jaa... vai että motonetin puslat sehän selittääkin jo kaiken tai mistäs sitä tietää vaikka ne olisivat samoja kuin muuallakin myynnissä olevat. puoli vuotta sitten tilasin motonetistä 7 osaa, 3 osaa oli vääriä kokonaan ja 2 valmistus vikaisia. 2 sopi joten kuten kun ne olivat lattialle kouru matot, eipä paljon vaikuttanut kun laitoin palautetta
              E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

              Comment

              • tsbmw
                BTCF Member
                • Jun 2004
                • 1494
                • Ilvola

                #97
                Vuokrataan vaihtotyökalu

                Josko joku vuokraisi E28:n takakelkan puslien vaihtoon tuota erikoistyökalua?

                Privaa niin sovitaan hinnasta!
                - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                - E28 528i, 528i+, M5

                Comment

                • shotguni
                  Bimmer Rookie
                  • Mar 2007
                  • 70

                  #98
                  Yritin kysyä tätä toisesta threadista, mut en saanu vastausta, joten kokeilen täältä.

                  Te ketkä ootte noita takakelkan puslia vaihtanut, ni onko teillä ollu ne vanhat puslat ihan halkeillu jne paskana...vai huomaako sitä silmällä milloin ko. puslat ois vaihdon tarpeessa? vai?

                  Omassa kiesissäni e39 sedan 523:ssa oireet on ollu vähä semmoset, että vois noi takakelkan puslat olla vaihdon tarpeessa. Mutta tossa viikonloppuna availin ne "aluskupit" ja silmämääräsesti ne puslat näytti ihan ehjiltä(ei halkeamia lainkaan ainakaan alhaalta katsottuna)...siksi kyselen.

                  Comment

                  • GOOFY
                    Bimmer Enthusiast
                    • Sep 2005
                    • 4139
                    • .

                    #99
                    Originally posted by shotguni View Post
                    Yritin kysyä tätä toisesta threadista, mut en saanu vastausta, joten kokeilen täältä.

                    Te ketkä ootte noita takakelkan puslia vaihtanut, ni onko teillä ollu ne vanhat puslat ihan halkeillu jne paskana...vai huomaako sitä silmällä milloin ko. puslat ois vaihdon tarpeessa? vai?

                    Omassa kiesissäni e39 sedan 523:ssa oireet on ollu vähä semmoset, että vois noi takakelkan puslat olla vaihdon tarpeessa. Mutta tossa viikonloppuna availin ne "aluskupit" ja silmämääräsesti ne puslat näytti ihan ehjiltä(ei halkeamia lainkaan ainakaan alhaalta katsottuna)...siksi kyselen.
                    ai mimmoisia oireita siinä on, kolisee? ei mullakaan ne kumet vaihdettaessa mitenkään täysin hajallaan olleet mut kyllä ne uudet kumet ovat aina jäykemmät. voithan sää väännellä sitä takakelkkaa vaikka sorkkaraudalla. se aluskuppi tai se rikka ei saisi käsittääkseni osua siihen kelkkaan auton ollessa maassa...
                    E30 316 -85. (OO==[][]==OO) E30 316 -87.

                    Comment

                    • tsbmw
                      BTCF Member
                      • Jun 2004
                      • 1494
                      • Ilvola

                      Puuttuuko jotain osia?

                      Pusla ei tahdo millään mennä kuivana sisään, annoin lämpöä ja upposi auton takakulman painolla. Vaan ei pysy pusla sisällä jäähtyneenäkään kun tunkin ottaa pois eli tulee ulos n 1cm. Putsasin apurungon reiän 0000-teräsvillalla porakoneella eli pohja on ok.

                      Missä vika? - Uusiksiko?

                      Meni samoin sisään saippualla vaan apurunko ei jämähdä puslaan - putsaus ja kuivana ei mene yhtään auton painolla sisään.
                      - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                      - E28 528i, 528i+, M5

                      Comment

                      • FuX0r
                        Newbiemmer
                        • Sep 2004
                        • 16
                        • Kuopio

                        Ois tarpeettomana ainakin E30 bimmerin takakelkan puslille käypä ulosvetäjä...

                        Katso: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=116154

                        Comment

                        • tsbmw
                          BTCF Member
                          • Jun 2004
                          • 1494
                          • Ilvola

                          Tehty kuumentamalla

                          Ei kuumailmapuhaltimesta apua, mutta hitsipillillä kuumentamalla pusla tuli ulos.
                          Sisäänmeno samoin eli ilman kuumennusta ei puhettakaan. Saippualla onnistui myös, mutta sitten pusla ei pysynyt sisällä. Eli kuivana ilman liukasteita - puslan kolon kuumennus valmiiksi SOPIVASTI, ettei kumi vioitu ja useassa vaiheessa lisää lämpöä ja painelua sisään. Menihän se lopulta kokonaan koloon auton painoa hyväksikäyttäen. Puslan alle tuet ja auto tunkilla alas puslan varaan - kuumennusta ja rytkytystä. Ja sitten ihan rauhassa jäähtyminen 1-2t ennen auton nostoa ja tuen poistamista.
                          Last edited by tsbmw; 18-03-2008, 21:28.
                          - kiva kun 90% bimmeristeistä parantaa mun mainetta -
                          - E28 528i, 528i+, M5

                          Comment

                          • Epeli1234
                            Bimmer Rookie
                            • Mar 2008
                            • 30

                            Onko homma sama e34:seen? paljon ne suurinpiirtein ovat velottaneet teiltä liikkeessä? miljoonia? mietin vaan, että kehtaisko itse ruveta vaihtamaan puslia. :think

                            Comment

                            • Epeli1234
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2008
                              • 30

                              Tipahtaako takakelkka maahan etupäästään tai jotain kun ottaa mutterit irti ja pois tapeistaan?? Että tiedän tarvitseeko kelkkaa tukea minkääntakia erikseen, kun en vielä mistään ole sellaista tietoa löytäny..
                              Last edited by Epeli1234; 18-03-2008, 17:53.

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎