Announcement

Collapse
No announcement yet.

E28 Kysymyksiä ja vastauksia II

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Haju69
    Administrator
    • Nov 2005
    • 16295
    • Leppävirta

    E28 Kysymyksiä ja vastauksia II

    Jatkot tänne

    Vanha topikki: http://www.btcf.fi/forum/showthread.php?t=176172
    LMC 630 R Liberty 2,8tdi '99 Talvehtimassa
    E36 Hellrot 328i M-Sport ´96 Talvehtimassa
    B8 Audi A4 1,8 TFSI Quattro '10 Talviliukuri

    Vikakoodin luvut/nollaukset, koodausta savon maalla.
    Myös vikakoodien luku ja nollaus yms koodaukset VAG ajoneuvoihin jotka varustettu OBD2 pistokkeella.
    Nakkaa viestiä privalla jos tarvetta. Tai sitten ihan puhelimeen. Nollaneljänolla73kaksi403viisi.
  • jakeluvesimies
    Bimmer Enthusiast
    • Oct 2010
    • 2726
    • On the road @ Laplandia

    #2
    Ilmaantui ihme vika...

    Kun laitan ajovalot päälle tai parkkiasentoon, niin obc- ja mittariston polttomit sekä 1,2,3, D -vaihteenilmaisin pimenevät? Syttyvät taasen kun valot sammuttaa. Eivät jää päälle kun auton sammuttaa.

    Edit: Vika oli päällä pari päivää, nyt taasen toimii kuin ei mitään:think Pitäsköhän taasen käyttää mittaria vähän irti kun seuraavan kerran tuota tekee...
    Last edited by jakeluvesimies; 20-05-2013, 15:56.

    Comment

    • Gazzu
      Newbiemmer
      • May 2013
      • 15
      • Åbo

      #3
      moro! ostin tossa E28 ja olen suht onnellinen omistaja tällä hetkellä.
      pari asiaa askarruttaa ja yksi on:
      kuuluuko keskitason sisäpuhaltimista tulla lämmintä ja taikka jopa kuumaa ilmaa? sieltä tulee sen asteista ilmaa mitä ulkona on, eli helteellä kuumaa ja talvella helvetin kylmää varmaan, motarilla tuli kylmää kun pari päivää sitten ajoin.
      Tuulilasin ja jalkapuhaltimista tulee vain ja aina lämmintä ilmaa?
      elikkä toimiiko kuin pitää vai onko vikaa jossain? itse puhallinmoottori vaikuttaa toimivan hyvin.

      kiitos etukäteen.

      Comment

      • Haatainen
        BTCF Member
        • Jul 2009
        • 1446
        • Tampere

        #4
        Originally posted by Gazzu View Post
        moro! ostin tossa E28 ja olen suht onnellinen omistaja tällä hetkellä.
        pari asiaa askarruttaa ja yksi on:
        kuuluuko keskitason sisäpuhaltimista tulla lämmintä ja taikka jopa kuumaa ilmaa? sieltä tulee sen asteista ilmaa mitä ulkona on, eli helteellä kuumaa ja talvella helvetin kylmää varmaan, motarilla tuli kylmää kun pari päivää sitten ajoin.
        Tuulilasin ja jalkapuhaltimista tulee vain ja aina lämmintä ilmaa?
        elikkä toimiiko kuin pitää vai onko vikaa jossain? itse puhallinmoottori vaikuttaa toimivan hyvin.

        kiitos etukäteen.
        Keskisuuttimista ei kuulukaan tulla muuta kuin kylmää. ne voi toki sulkea, kun ei tarvi.

        Tuulilasille ja jalkoihin pitäisi toki saada kylmääkin halutessaan, mutta sulla on todennäköisesti lämppärin vesiventtiili jumissa, tai vuotaa, tai sen säätö on sökö. Vesiventtiili löytynee tulipellistä moottoritilan puolelta ~kolmasosan kohdilta kuljettajan puolelta (näin ainakin e24:ssä).

        Ohjaimen toimintaa voit mittailla siitä vesiventtiilin liittimestä:
        Säätö täysin kylmällä (venttiili kiinni) pitäisi antaa vesiventtiilille 12V
        Säätö täysin kuumalla (venttiili auki) pitäisi antaa 0V
        Tältä väliltä pitäisi tulla PWM -henkistä pulssia (venttiili ajoittain auki, ajoittain kiinni). Pulssitaajuutta en tiedä, mutta olettaisin varsin harvaksi tyyliin pulssi sekunnissa - kymmenessä sekunnissa.

        Näillä liikkeelle. Kerro muillekin, kuinka selvisi. Minunkin pitäisi ehtiä perehtymään myös käytännössä samaan ongelmaan. Toistaiseksi olen tietoa vasta kaivellut.
        Alla:
        E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
        E24 635Csi -84 Polaris metallic

        Ennenkin on ollut autoja

        Comment

        • Guest's Avatar

          #5
          Originally posted by Gazzu View Post
          moro! ostin tossa E28 ja olen suht onnellinen omistaja tällä hetkellä.
          pari asiaa askarruttaa ja yksi on:
          kuuluuko keskitason sisäpuhaltimista tulla lämmintä ja taikka jopa kuumaa ilmaa? sieltä tulee sen asteista ilmaa mitä ulkona on, eli helteellä kuumaa ja talvella helvetin kylmää varmaan, motarilla tuli kylmää kun pari päivää sitten ajoin.
          Tuulilasin ja jalkapuhaltimista tulee vain ja aina lämmintä ilmaa?
          elikkä toimiiko kuin pitää vai onko vikaa jossain? itse puhallinmoottori vaikuttaa toimivan hyvin.

          kiitos etukäteen.
          Moro.
          Keski suulakkeista ja kojelaudan päällä iso, keskimmäinen, näistä pitäisi tulla ulkoilma. Ja lattialle ja tuulilasille lämpötila säätimen mukaista, eli myöskin kylmää näistä kun lämpö säädetty pienelle, olettaen että kaikki toimii oikein.

          E:hidas
          Last edited by Guest; 20-05-2013, 08:35. Reason: Hidas...

          Comment

          • Bimmero
            Bimmer Fanatic
            • Jan 2010
            • 343
            • Harjavalta

            #6
            Originally posted by Gazzu View Post
            moro! ostin tossa E28 ja olen suht onnellinen omistaja tällä hetkellä.
            pari asiaa askarruttaa ja yksi on:
            kuuluuko keskitason sisäpuhaltimista tulla lämmintä ja taikka jopa kuumaa ilmaa? sieltä tulee sen asteista ilmaa mitä ulkona on, eli helteellä kuumaa ja talvella helvetin kylmää varmaan, motarilla tuli kylmää kun pari päivää sitten ajoin.
            Tuulilasin ja jalkapuhaltimista tulee vain ja aina lämmintä ilmaa?
            elikkä toimiiko kuin pitää vai onko vikaa jossain? itse puhallinmoottori vaikuttaa toimivan hyvin.

            kiitos etukäteen.
            Et nyt kerro millä tekniikalla tuo sinun e28 on. Kun esim. 518:ssa lämmönsäätö on vaijerilla.
            Haatainen tuossa jo mainitsikin toimenpiteistä jos sulla on sähkösäätöinen. Vaijerisäätöisen toiminta onkin vielä helpompi kokeilla.
            "Ehtiikö herneet pehmetä?" -J.A. Sandels-

            e90 335i

            Ex: e28 518i x2, e28 528i, e34 540ia x2, e39 525i, e38 740ia

            Comment

            • Gazzu
              Newbiemmer
              • May 2013
              • 15
              • Åbo

              #7
              jaajuu malli on 520i, eli onko tuo ihan sähkökäyttöinen? kiitos vastauksista!

              Comment

              • Shameless
                Bimmer Rookie
                • May 2012
                • 109
                • Kirkkonummi

                #8
                http://www.google.fi/imgres?q=power+...9,r:0,s:0,i:76

                yläpuolella olevasta linkistä löytyy kyva "fanresistor" ( power motion mfg 049-500-004 ) joka omasta autosta luultavimmin menny paskaks koska flekti käy täysillä ja sulattaa sulakkeen!
                Tällä hetkellä kyseinen osa siis irti autosta jolloinka flekti käy täysillä kun tarpeeks lämmin eikä enää siis käy nätisti jolloinka sulakkeitakin säästyis...
                KYSYMYS: onko tämä joku bemarin alkuperäinen osa kun laakkosella ei tiedetty numeron perusteella mikä tämä on..
                onko kukaan nähnyt tällästä osaa ennen?
                ja jos on niin mistä voisin saada uuden? itse en tällaseen ole ennen törmännyt ja olen netistä tutkiskellu mutta ei suoranaista vastausta sieltäkään hakutuloksilla on autoihin liittyviä sivuja missä mainitaan miniä ja bemaria...

                kyylari mikä on autossa kiinni on e28 m5 sta otettu ja näyttää olevan kotitekoinen pilluviritys, tekniikka m30 e34 sta auto e30
                BMW e30 M-Tech II (M30B35) -89
                BMW e30 316i-90

                ex.
                BMW e30 320i (2.6 stroked) -88
                BMW e30 316 Bavaria -90 BMW e92 325 Coupe -06


                Comment

                • Elementti
                  Bimmer Fanatic
                  • Nov 2010
                  • 222
                  • Helsinki

                  #9
                  Oon miettinyt tohon omaan piiskaan vähän jarrupäivitystä. Nyt takana rummut ja edessä kaposet levyt. Meneekö vakio etusatuloilla jäähdytetyt levyt? Mitä kaikkea pitää taakse vaihtaa, että saa levyt. Mistä malleisita kannattaa jarruosia yrittää saalistaa? Tosiaan m20b20 -84..
                  Last edited by Elementti; 26-05-2013, 13:25. Reason: Typo
                  e38 740d '99 Sahara-beige
                  e65 730d ’07 Black-sapphire
                  f01 730d '09 sophisto-grau

                  Comment

                  • Wille87
                    BTCF Member
                    • Jun 2012
                    • 60
                    • Savo

                    #10
                    polttelis aika paljon löytää ja ostaa m535. Jotain noita ruotsin ja saksan sivuja kattelin jo. voisitteko laittaa sivuja josta löytyisi?

                    Comment

                    • Schutzstaffel
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2006
                      • 345
                      • Lounais-Suomi

                      #11
                      Originally posted by Elementti View Post
                      Oon miettinyt tohon omaan piiskaan vähän jarrupäivitystä. Nyt takana rummut ja edessä kaposet levyt. Meneekö vakio etusatuloilla jäähdytetyt levyt? Mitä kaikkea pitää taakse vaihtaa, että saa levyt. Mistä malleisita kannattaa jarruosia yrittää saalistaa? Tosiaan m20b20 -84..
                      Mun mielestä ei mene sama satula enää edessä. Mulle sanottiin eilen, että e34 osat menee suoraan e28. Poislukien M5 osat. Taakse helpon on täällä sanottu olevan e32 jarruosat. Eli, vaihtaa koko tukivarren jarruineen e32 => e28. Bolt-on.

                      Itsellä on levyjarrut e28 vakio-osista, mutta suunnittelin nyt ottaa e34 satulat ja levyt (hieman isommat) käyttöön.
                      Monta 80-luvun autoa

                      Comment

                      • Haatainen
                        BTCF Member
                        • Jul 2009
                        • 1446
                        • Tampere

                        #12
                        Originally posted by Schutzstaffel View Post
                        Mun mielestä ei mene sama satula enää edessä. Mulle sanottiin eilen, että e34 osat menee suoraan e28. Poislukien M5 osat. Taakse helpon on täällä sanottu olevan e32 jarruosat. Eli, vaihtaa koko tukivarren jarruineen e32 => e28. Bolt-on.

                        Itsellä on levyjarrut e28 vakio-osista, mutta suunnittelin nyt ottaa e34 satulat ja levyt (hieman isommat) käyttöön.
                        Tuossa takakynkän vaihdossa on sitten sellainen huomioonotettava tekijä, että e32:n napa tuo takapyörää 8mm ulommas verrattuna 28:n taikka 34:n vastaavaan. Sillä pystyy siis hiukan passaamaan pyörän paikkaa käyttämättä (laittomia) välikkeitä.
                        Alla:
                        E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                        E24 635Csi -84 Polaris metallic

                        Ennenkin on ollut autoja

                        Comment

                        • sierra4x4tbo
                          BTCF Member
                          • Oct 2004
                          • 2096
                          • Lappeenranta

                          #13
                          Originally posted by Schutzstaffel View Post
                          Mun mielestä ei mene sama satula enää edessä. Mulle sanottiin eilen, että e34 osat menee suoraan e28. Poislukien M5 osat. Taakse helpon on täällä sanottu olevan e32 jarruosat. Eli, vaihtaa koko tukivarren jarruineen e32 => e28. Bolt-on.

                          Itsellä on levyjarrut e28 vakio-osista, mutta suunnittelin nyt ottaa e34 satulat ja levyt (hieman isommat) käyttöön.
                          Tietääkseni menee myös E34 M5 jarrut -> E28 (kunhan on ollut takanakin levyt)..
                          ..tai ainakin toivottavasti menee, koska sellaiset on hommattuna omaan M535:seen. Sitä en tiedä meneekö viimeisten 3,8litraisten E34 M5:sten isot jarrut suoraan E28:iin.

                          Tarkoitin E36:ssa ei mene suoraan M3 jarrut -> non motorsport-malleihin. Ehkä vähän huonosti artikuloin.

                          -Timo
                          M535i BiTurbo -85
                          740iA -95 ”#tonnin_pommi"

                          --=MushroomMotorsport=--
                          --=MaxTuned.com=--

                          Comment

                          • Oksanen
                            BTCF Member
                            • Jul 2006
                            • 642
                            • Nokia

                            #14
                            Originally posted by Schutzstaffel View Post
                            Mun mielestä ei mene sama satula enää edessä. Mulle sanottiin eilen, että e34 osat menee suoraan e28. Poislukien M5 osat. Taakse helpon on täällä sanottu olevan e32 jarruosat. Eli, vaihtaa koko tukivarren jarruineen e32 => e28. Bolt-on.
                            Jos e28 ollut rumpujarrut takana, niin siinä apurungossa ei ainakaan -83 vuotisessa ole "narinahelan" paikkaa vaan apurunko pitää vaihtaa "isompaan" malliin.

                            E34 M5 takakynkkä on e28 "isoon" apurunkoon bolt on, absin kehissä on eri määrä hampaita kuin e28 vastaavassa.

                            Ja e34 M5 315/300 jarrut menee e28:n heittämällä (vähä jarrukilpiä piti sormin muotoilla ettei kihnuttanu levyt kiinni)
                            E28 535 1985 (S38B36+K31)

                            E36 323 1996

                            E46 Compact 2001

                            Comment

                            • Haatainen
                              BTCF Member
                              • Jul 2009
                              • 1446
                              • Tampere

                              #15
                              Originally posted by Oksanen View Post
                              E34 M5 takakynkkä on e28 "isoon" apurunkoon bolt on, absin kehissä on eri määrä hampaita kuin e28 vastaavassa.
                              Tämä ei ole vaikea rasti. Senkun vaihtaa sen vetolaipan, vai mikä sen osan nimi nyt on, missä ne absihampaat on, ja mihinkä vetari tulee kiinni, siitä vanhasta. Pitäs olla samat boorit e32 pyörännavassa, kuin e28:n isossa navassa.
                              Alla:
                              E61 530i(a) -09 perheauto myös invalidille
                              E24 635Csi -84 Polaris metallic

                              Ennenkin on ollut autoja

                              Comment

                              Working...
                              X
                              😀
                              🥰
                              🤢
                              😎
                              😡
                              👍
                              👎