vaihdeväli lyhennys

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Konkelokoipi
    replied
    Originally posted by Lördagskorv View Post
    Puslat on todella väljät ja keppi vatkaa kyllä reilusti
    Olisi pientä upgradea vailla :think
    Tuttua tuo väljyys. Itse aloitin vaihtamalla kaikki vaihteensiirron osat laatikon ulkopuolelta. Keppi muuttui napakammaksi, mutta otti edelleen kiinni keskikonsoliin pakille vaihtaessa. Tähän ratkaisuksi tietenkin short shifter. Ja heti perään napsahtaa laatikon sisältä putkisokka. Pitäisiköhän vain sittenkin luottaa tylsään orkkiskeppiin...

    Leave a comment:


  • Lördagskorv
    replied
    Originally posted by Konkelokoipi View Post
    Täällä on varmaan ollut puhetta puolesta ja vastaan. Omakohtainen kokemus on, että lyhyemmät vaihdevälit lisäävät ajonautintoa, mutta nyt seuraakin kysymys palstan insinööreille.

    Vaihdelaatikkoni vaihteensiirtotangon putkisokka meni ZF S5-16:ssa poikki. Kuukautta aiemmin asensin tällaisen shortshifterin: https://old.schmiedmann.fi/fi/bmw-e2...tuote=SCMSHIFT

    Omat säätöni kyseiselle kepille olivat verrattain maltilliset. Pallon alapuolelle pituutta tuli lisää vajaa senttimetri. Kepin korkeus pysyi kutakuinkin samana.
    Onko mahdollista, että vaihdevälin lyhennys voi rasittaa vaihdelaatikon sisäisiä komponentteja siinä määrin, että paikat alkavat mennä rikki?
    Kiinnostaa myös itseä.
    Puslat on todella väljät ja keppi vatkaa kyllä reilusti
    Olisi pientä upgradea vailla :think

    Kertokaas tietäjät tarkemmin

    Leave a comment:


  • Konkelokoipi
    replied
    Vaihdevälin lyhennyksen haittapuolet

    Täällä on varmaan ollut puhetta puolesta ja vastaan. Omakohtainen kokemus on, että lyhyemmät vaihdevälit lisäävät ajonautintoa, mutta nyt seuraakin kysymys palstan insinööreille.

    Vaihdelaatikkoni vaihteensiirtotangon putkisokka meni ZF S5-16:ssa poikki. Kuukautta aiemmin asensin tällaisen shortshifterin: https://old.schmiedmann.fi/fi/bmw-e2...tuote=SCMSHIFT

    Omat säätöni kyseiselle kepille olivat verrattain maltilliset. Pallon alapuolelle pituutta tuli lisää vajaa senttimetri. Kepin korkeus pysyi kutakuinkin samana.
    Onko mahdollista, että vaihdevälin lyhennys voi rasittaa vaihdelaatikon sisäisiä komponentteja siinä määrin, että paikat alkavat mennä rikki?

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Laitoin 1, 9l Z3 kepin. Huomattava parannus alkuperäiseen e36 keppiin. Vaihdevälit on sopivat, ei tarvii olla yhtään lyhempi. Tuo keppi tulee nykyään uudella osanumerolla ja himpun kalliimpi kuin vanha. Vajaa 70€ maksaa posteineen saksasta. KL:ssä oli 75€ hinta.

    Last edited by bemmeri; 14-02-2015, 10:11.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Laita kaikki muu uutta, paitsi tuota vartta jossa keppi/laakeri kiinni (kuvassa osa 1). Taitaa olla, ettei enää tarvii noita rikkoja (osa 10), kun itelle tuli tuo osa nro 12 ja oli rikkojen verran leveempi kuin vanha. Sama taitaa olla kepissäkin, uudet kepit holkin kohdalta paksumpia.

    Leave a comment:


  • anteroro
    replied
    Originally posted by bemmeri View Post
    Uskottelin itelle aluksi että on hyvä, mutta ihan paska se on näin jälkeen päin aateltuna. Ei siinä kestä oem nuppi kunnolla kiinni, vaatii jotain teippiä, tms. väliin että pysyy ripeemmissä vaihdoissa ja korinläpivientikumikaan ei tiivisty kunnolla siihen kepukan varteen. Jotain resonansseja tulee kabiiniin tuolla kepillä, tai äänet puskee sen kumin välistä, tms.
    Lisäksi vaihdevälit tulee tosi lyhyet tuolla (ainakin getragin 6v lootaan), alkuun oli ihan hauska, tms., mutta syksyllä jo kaipaili normaalimpaa tilalle.
    Tilasin Z3 1.9 kepin, josko tuo olisi hyvä uusilla vaihdevivuston osilla.
    Minäkin tuommosta bilteman hämmennintä käytin paikallaan ja lähti palautukseen jo ilman koeajoa

    Pitäs itekkin tilata uudet hilut tuohon vivustoon kun kytkimen vaihto on kohta edessä, mitkä osat siihen kannattaa uusia?

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Originally posted by leksii View Post
    Eihän toi bilteman kepukka mikää huono oo? Ite ainaki meinasin sellasen laittaa omaan.
    Uskottelin itelle aluksi että on hyvä, mutta ihan paska se on näin jälkeen päin aateltuna. Ei siinä kestä oem nuppi kunnolla kiinni, vaatii jotain teippiä, tms. väliin että pysyy ripeemmissä vaihdoissa ja korinläpivientikumikaan ei tiivisty kunnolla siihen kepukan varteen. Jotain resonansseja tulee kabiiniin tuolla kepillä, tai äänet puskee sen kumin välistä, tms.
    Lisäksi vaihdevälit tulee tosi lyhyet tuolla (ainakin getragin 6v lootaan), alkuun oli ihan hauska, tms., mutta syksyllä jo kaipaili normaalimpaa tilalle.
    Tilasin Z3 1.9 kepin, josko tuo olisi hyvä uusilla vaihdevivuston osilla.

    Leave a comment:


  • leksii
    replied
    Eihän toi bilteman kepukka mikää huono oo? Ite ainaki meinasin sellasen laittaa omaan.

    Leave a comment:


  • anteroro
    replied
    Kävin marmorilta kyseleen Z3 2.8 keppiä ja hinta oli n.110e. Jäi ostamatta.

    Leave a comment:


  • bemmeri
    replied
    Onko hinta noussu KL:llä vai mitä? Z3 1,9l kepukka ois ollu reilusti yli 70€. Aikaisemmissa postauksissa puhetta ollu n. 50€ kepukoista KL:llä.

    Leave a comment:


  • willep85
    replied
    Originally posted by Cell View Post
    Johtuu Getrag - ZF välisestä erosta. ZF:n normikeppi on getragissa "shortshift".
    Nostetaas vanha aihe ylös

    Miksi Getragissa ja ZF kepeissä on eroja? Mihin se perustuu että vakiona ZF:n keppi on getragin laatikossa Shortshift? Luulisi että getragin vivustoilla se lyhentäisi samanlailla, vaan kun ei.

    Ostin aikoinaan tuollasen E36 325 johon oli vaihdettu M3 ZF loota ja myös laitettu vaihdevälin lyhentäjä, myyjältä silloin tiedustelin miksi lyhentäjä ei sitten lyhennä jos sellainen kerran siellä on, ei osannut vastata.

    Aihe tuli ajankohtaseksi ja tässä ruvettiin ihmettelemään miksi tämä markkinoilla oleva E36 shortshift keppi ei lyhennä tätä meidän E36 325 vaihdeväliä ennenkuin nyt tajusin tuon homman että tosiaan vakiona M3 zf:ssä on saman mittanen keppi kuin tämä shortsiftkeppi mitä on markkinoilla saatavilla tuohon E36seen..joten eihän se tosiaan millään sitä voikaan lyhentää..

    ..eli ilmeisesti paras keppi tuohon ois se Z3M:n keppi? Vaihteensiirto rauta on jo valmiiksi käyrä molemmin puolin joten en usko että kardaaniin ottaa mitenkään kiinni tuolla pitkällä kepilläkään , ja myös alasilmukan ja kardaanin väli tuolla kepillä n.5cm..joten tuo vois olla passeli tuohon?

    Arvon nyt kahden kepin välillä mahdollista mieluisaa..Ei kellään ois PK/Vantaan/lähiseudulla tuollasta z3 2,8 ja/tai Z3M keppiä hyllyssä? Ois kiva verrata tähän nykyiseen keppiin. Jos löytyy niin laita privaan numeroa niin soittelen, mahdollisesti voin myös ostaa pois jos on ylimääräisenä.

    T.ville
    Last edited by willep85; 05-01-2015, 23:34.

    Leave a comment:


  • Mixsu_
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Ei kepit merkkarillakaan enempää maksa.
    Osanumerot löytyykin tuosta linkistä keppiin ja painotettuun nuppiin.
    http://www.youtube.com/watch?v=vzd49dMBH0w

    okei hyvä tietää.. pitää alkaa ettii jos jostain löytyisi tietoa käykö miten helposti ja kivuttomasti paikoilleen, onko valmiiksi taivutettu?

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Bmw Dreamer View Post
    http://www.schmiedmann.fi/fi/tuote/e...5-11-7-546-373

    Ei oo muuten pahan hintain schmiedmannil, jos vaan noita saa, kun on tanskastakin loppu... :think

    Tekis mieli pistää, ja vaihtaa nuo välitangon puslat ja kaikki mikä sitä väljää aiheuttaa, + pitäis ne kepin keskitin "tapit" käyttää auki ja putsata, meinaa keppi jäädä "vitoselle" nojaan, sit joutuu heiluttaa keppiä että elpyy ja saa 3/4 päälle...
    Ei kepit merkkarillakaan enempää maksa.
    Osanumerot löytyykin tuosta linkistä keppiin ja painotettuun nuppiin.
    Last edited by Bmw Master; 22-12-2013, 15:11.

    Leave a comment:


  • Bmw Dreamer
    replied
    Originally posted by Bmw Master View Post
    Jenkit suosii 545:sen keppiä ja painotettua zhp nuppia. En nyt puhelimella kaivella osanumeroita, googlaa jenkkisaitit.


    Ei oo muuten pahan hintain schmiedmannil, jos vaan noita saa, kun on tanskastakin loppu... :think

    Tekis mieli pistää, ja vaihtaa nuo välitangon puslat ja kaikki mikä sitä väljää aiheuttaa, + pitäis ne kepin keskitin "tapit" käyttää auki ja putsata, meinaa keppi jäädä "vitoselle" nojaan, sit joutuu heiluttaa keppiä että elpyy ja saa 3/4 päälle...

    Leave a comment:


  • Bmw Master
    replied
    Originally posted by Mixsu_ View Post
    Joo tätä topiccia tullu luettua ja oon sekasi niin pakko kysästä varmuudeksi mikä olisi paras ratkaisu e39 530d lyhentimeksi?
    Jenkit suosii 545:sen keppiä ja painotettua zhp nuppia. En nyt puhelimella kaivella osanumeroita, googlaa jenkkisaitit.

    Leave a comment:

Working...
X