Mikähän keppi sitten pitäisi tunkea tuohon -90 e34 M5:seen.. kun aikoinaan laitoin ihan kaupasta stetun ja tarkoitetun vaihdevälin lyhentimen e36:seen M3seen niin siinä luki,ettei sovi e34seen?
Mikäs vaihdevälin lyhentäjä olis passeli E46 330d:hen (mistä kannattaisi hankkia?)? Onko asentaminen kuinka työläs operaatio, vai meneekö "heittämällä" paikalleen, vai kannattaako unohtaa koko operaatio?
Vastataan tähän nyt itse itselleni, kun vastauksen löysin ja jos siitä samalla olisi sitten hyötyä jollekin muulle
Eli kyllä se sinne sopii ihan kohtuu suoraan, mutta sen enempää turisematta tämä linkki kertoo melko hyvin miten sen saa sopimaan.
Ei nyt oikeen auennut, vaikka koko topicin luin, että sopiiko esim. toi z3 1,9 keppi e30 m10 koneiseen, jossa on vakiona tämä kaksiosainen keppi? Kun tässä on erilaiset puslat kepin "laakeroinnissa" ja erilainen siirrintanko. Nämä niinä oleellisimpina seikkoina, kun tulevat keppiin kiinni. Entäpä, meneekö tuon z3:sen keskihela suoraan ristiin tähän vanhamallin versioon? Jos menisi, niin ongelma olisi suureltaosin sillä ratkaistu.
Eli sulla on ite keppi ollut suora siinä autossa? Ei tarvinnut vääntää ettei osunut kabiinissa muoviosiin tai hangannut pussia mihinkään?
Kyllä, ostamaani -384 -loppuista (kuva tämän topikin alkupuolella) suoraa keppiä en väännellyt mihinkään suuntaan. Asensin vain. Ainoa, mitä väänsin oli se siirrintanko eli tämän postauksen kuvassa olevaa osaa #11. No 1/3 sen etupäästä taaksepäin katsottuna tuli se taitoskohta. Kerran humautin ja se taipu aika helposti sellaseen 165-170 asteen kulmaan ja se riitti. Ohjaamon puolella kaikki toimi normaalisti. Keppi ei ottanut mihinkään reunoihin kiinni. Tuolla kepillä tulee muuten sitte oikiasti lyhyet vaihdevälit, vaan olihan makia ajaa.
Kuten oon tähän topikkiin pari kertaa selittänyt, väänsin aikanaan -93 E36 318 is coupesta tuota siirrintankoa, koska se kardaanin etulimppu hieroi sitä sen suoran Z3M-kepin asennuksen jälkeen. Ajoin nosturille, merkkasin tussilla siirrintankoon limpun kohdan, irrotin siirrintangon, laitoin sen ruuvipenkkiin kiinni merkin kohdalta, humautin kerran kuminuijalla tankoon kulmaa ja asensin tangon takasi. 15 minuutin in ja out tyylinen kaikka TI-hallissa ja 2- ja 4-vaihteella tapahtunut hankaaminen loppui. Kaveri oli mukana käyttelemässä keppiä eri vaihteilla takaisinasennuksen jälkeen ja minä tiirailin alla lampun kans, ettei ota kiinni.
Eli sulla on ite keppi ollut suora siinä autossa? Ei tarvinnut vääntää ettei osunut kabiinissa muoviosiin tai hangannut pussia mihinkään?
Kuten oon tähän topikkiin pari kertaa selittänyt, väänsin aikanaan -93 E36 318 is coupesta tuota siirrintankoa, koska se kardaanin etulimppu hieroi sitä sen suoran Z3M-kepin asennuksen jälkeen. Ajoin nosturille, merkkasin tussilla siirrintankoon limpun kohdan, irrotin siirrintangon, laitoin sen ruuvipenkkiin kiinni merkin kohdalta, humautin kerran kuminuijalla tankoon kulmaa ja asensin tangon takasi. 15 minuutin in ja out tyylinen kaikka TI-hallissa ja 2- ja 4-vaihteella tapahtunut hankaaminen loppui. Kaveri oli mukana käyttelemässä keppiä eri vaihteilla takaisinasennuksen jälkeen ja minä tiirailin alla lampun kans, ettei ota kiinni.
luin koko ketjun läpi mutta ilmeisesti kukaan ei oo tehnyt näitä touhuja vielä E34 540i 6-v. manuaalilootalle?
Täytyy ottaa sieltä rojut lattialle ja katsoo samalla mitä sinne sopii. Täytyy samalla toivoo ettei oo sisäisillä siirtäjillä toi loota, kun useempi muu saman aikakauden 6-v. on... muissa merkeiisä meinaan.
Purin rojut lattialle auton alta eilen ja se lyhkäsimmällä välityksellä oleva kepukkahan siellä oli. No, välien lyhentäminen on siis helppoa, keskimääräisenä otoksena tän keskustelupolun tangon pidentämisistä veikkaisin että +15mm on aika hyvä.
Hello,
Luin koko threadin läpi ja mulla olis kans suunnitelmissa tehä tää projekti tolle sigun E34:selle. Tosta JariV:n vastauksesta ei oikein käy ilmi et mitä keppiä siinä on käytetty, Z3 1.9?? Vai mahollisesti modattu alkup... Sanokaahan homman E34:selle tehneet mikä keppi oisko se sopiva tohon??
Tukitanko on nivelöity myös takapäästään ja kepin liikuttelu tekee väkiselläkin aavistuksen verran liikettä tuohon tukeen tuon animaation kuvaamalla tavalla, vaikka suurinosa liikkeestä luollisesti vääntää tankoa sivulle, eikä kierrä sitä.
Kuten aiemmin jo mainitsin ei tuon puslan hyöty ole mitenkään verrattavissa vivuston muiden osien kuntoon laittamiseen.
Omassa autossa nuo telineen puslat vaikuttivat aivan havaittavasti, tosin ilmakin olisi varmasti pärjännyt ehjällä vivustolla.
Kyllä, tottakai se antaa myös takaosasta periksi kun siellä on kumi joka pitää paikallaan. Mutta ei taida pelkkä etupään pusla kuitenkaan sivuttaisliikettä eliminoida, pitäisi olla myös takana kivestä hakattu. Hyöty taitaa olla marginaalinen kunnostetussa, mutta kunnostamattomassa taas valtaisa.
Kun tukitanko heiluu kuvan osoittamalla tavalla, niin vaihdekeppi pysyy paikallaan. Kun vaihdekeppiä heiluttaa vaihde päällä sivuille, niin tukitanko ei heilu tuolla tavalla. Se yrittää ainoastaan kammeta tukitankoa sivulle, ei kääntää sitä. Vaihdekepin tuntuma on näin ollen jämäkkä.
Tukitanko on nivelöity myös takapäästään ja kepin liikuttelu tekee väkiselläkin aavistuksen verran liikettä tuohon tukeen tuon animaation kuvaamalla tavalla, vaikka suurinosa liikkeestä luollisesti vääntää tankoa sivulle, eikä kierrä sitä.
Kuten aiemmin jo mainitsin ei tuon puslan hyöty ole mitenkään verrattavissa vivuston muiden osien kuntoon laittamiseen.
Omassa autossa nuo telineen puslat vaikuttivat aivan havaittavasti, tosin ilmakin olisi varmasti pärjännyt ehjällä vivustolla.
Leave a comment: