Mikä lyhennin olisi sopivin E36 328:aan? Kokemuksia kaivataan 328 tai M3 3.0 -omistajilta?
328 ja M3 3.0:ssa on sama laatikko, jossa on eri keppigeometria kuin esim. 325:ssa, joten sen kokemukset/ohjeet ei päde suoraan.
Vastailen ite jos vaikka on jollekin hyötyä . Tuli siis laitettua E36 328:aan kuluvimmat osat (lista) uusiksi ja samalla lyhennettyä vaihdeväliä Z3 2.8:n kepillä.
ID Nimi määrä osanumero
02 BUSH BEARING OVAL L=26MM/SCHWARZ 1 25117507695
03 Bolt D=10MMX40MM 1 25111221849
04 Bearing, shifting arm 1 25111222015
05 Shift lever 1 25117527253 (Z3 2.8 keppi)
07 Bearing, shift lever 1 25111220600
10 Plastic washer 10X16X0,9 4 25111220439
11 Securing clip 2 25117571899
without 2 plastic washers 1 220 439
12 Gearshift rod joint 1 25111222688
only in conjunction with
-- Plastic washer 10X16X0,9 2 25111220439
13 Lock Ring 1 25111222451
14 Plastic washer 1 25111434194
15 Dowel pin 1 23411466134
Hinta Laakkosella 10% alennuksella 126,92 €. Joku ylimääräinen prikka tais tulla.
Omasta mielestä tuli just hyvä. Vaihdevälit lyheni sopivasti (ehkä n. 20 %), mutta ei tullut hankala ajaa. Vaihteiston ja kepin välinen tanko ei ole tuossa listauksessa, koska tuli väärä osa ja se jäi vaihtamatta. Vanha osa ei ollut kuitenkaan käytännössä kulunut yhtään, koska paketista tuli noilla osilla todella hyvä, mitään välystä ei enää erota, vaan vaihdelinjan kumipuslat joustaa ensin. Ennen projektia 260 tkm oli saanut keppiin n. +/-30 mm sivusuuntaista välystä aikaiseksi. Asennettaessa tuo keppi piti taivuttaa, että sen sai OEM-asentoon.
Eikös se pala jatkuvasti jos tuhiksen karvat on "hot all times". Ryöstä ennemmi tuhiksen valaistuksen johdoista
Niin, siitä valon johdosta otin virran ja pelaa mittari/muiden valojen mukaan. En tarkoittanut aiemmassa viestissä itse "sytytintä", johon tulee virta vaikka avain ei ole paikoilaan, vaan sitä "tuhista/tuhkakuppia/tms."
Itse keppi on hyvän tuntuinen kun siihen tottu, äkkisiltään ja toisella autolla ajon jälkeen tuntuu aika raskaalle. Välit on napakan lyhyet.
Kyllä se lyhenee mutta ei välttis kauheen paljoa, nuppi kun tulee alemmas kuitenkin.
Kyllähän se vähän lyhenee varmasti muttei toivotulla tavalla tässä tapauksessa. Tuota aikaisempaa kuvaa kattellessa tulin siihen tulokseen että tuo 328/M3 kepukka ois ollu paras meikeläisen kriteereillä.
Nyt on tuossa menossa kytkinremontti ja samalla tuli tuo 1.9 z3 keppi tilattua. Valitettavasti taitaa olla että vaihdevälit vaan kasvaa sillä. Niveltangon ja pallon väli kun näyttää olevan lyhyempi vrt. E39 keppiin kuten pelkäsinkin.
Kyllä se lyhenee mutta ei välttis kauheen paljoa, nuppi kun tulee alemmas kuitenkin.
Nyt on tuossa menossa kytkinremontti ja samalla tuli tuo 1.9 z3 keppi tilattua. Valitettavasti taitaa olla että vaihdevälit vaan kasvaa sillä. Niveltangon ja pallon väli kun näyttää olevan lyhyempi vrt. E39 keppiin kuten pelkäsinkin.
Z3 1.9 keppi on taivuttettu. 2.8 ei ja se oli omaan makuun ehkä hitusen liian lyhyt muutenkin :think
Yksi tuollainen 1.9 keppi odottelee asennusta omaan jahka joskus saisi aikaiseksi
Tuossa nyt ilmeisesti kytkinremppa venyy elokuulle osien saatavuuden takia niin jos vaan sattuu tönäri & kamera swapin yhteydessä niin ota ihmeessä vertailun vuoksi kuvia ja mittoja E39 & Z3 1.9 kepeistä.
Z3 1.9 keppi on taivuttettu. 2.8 ei ja se oli omaan makuun ehkä hitusen liian lyhyt muutenkin :think
Yksi tuollainen 1.9 keppi odottelee asennusta omaan jahka joskus saisi aikaiseksi
Tuossa kun kuvia katselin niin tulin siihen tulokseen että varmaan tuommosen z3 2.8 kepin hankkis sekä taivuttais.. Äkkiseltään näyttää ettei z3 1.9 ja e39 kepin välillä olisi kovin suurta muutosta Toivottavasti vaan saa taivutettua eikä mene heti uusi keppi kappaleiksi
Tuli tuossa tilattua kytkinpaketti + puslasarja sigun E39:iin ja samalla tietysti vois vaihtaa tuon kepin kun käyttää lootaa irti.. E39 FAQ onkin juttu tuosta vaihdevälien lyhennyksestä joten sinäänsä itse homma ei varmaan ole ongelma.
Kysymys kuuluukin koskien noita vaihtoehto keppejä. E39 vakio keppi kun on taivutettu ja ilmeisesti kaikki(?) Z3 kepit on suoria jolloin liikerata jää lähemmäs kojetaulua. Itse taas haluaisin juuri enemmän kohti käsinojaa. Onko ainut vaihtoehto taivuttaa Z3:sen keppiä vai onko olemassa valmiiksi taivutettuja samoilla mitoilla? Onko alla olevassa kuvassa kaikki jälkikäteen taivutettuja vai minkä takia E39 FAQ:n kuvassa Z3 2.8 keppi on suora?
EDIT: Vittu silmä taas käteen, tuhat kertaa kattonu kuvan ja nyt vasta huomasin että tossahan lukee "bent by" z3 kepin kohdalla.. Liekköhän sitten tuo Z3 1.9 tai M3 keppi olisi suoraan käypänen vaihtoehto minun kriteereille..
Leave a comment: