Originally posted by naukkis
View Post
e34-m5 mottoriöljyistä
Collapse
X
-
Onko kirjoittamasi mututietoa vai oletko alan "ammattilainen"? Ainakin tuo viimeinen väitteesi kuulostaa aika uskomattomalta. Ei esimerkiksi leikkautuvuus merkitse? Entä miksi toisilla saman viskositeetin öljyillä kone on hiljainen ja toisilla ei?Mercedes-Benz C300eT Business AMG '23 CO2 13g/km | 275Nm/litre
Z3 Roadster 2.8 '98 isoäidin yk-bemari CO2 225 g/km | 98Nm/litre
ALPINA B10 V8 Touring #152 '99 CO2 320 g/km | 104Nm/litre
Land Rover Discovery Series II V8i '01 CO2 397 g/km | 86Nm/litre
Porsche 911 Turbo '01 CO2 309 g/km | 156Nm/litre
- BTCF Kotileipojat = Kovat kokkaa - / Long live VaasaConnection & Team -Helsingby Tallit-
-
No eihän siinä mitään vikaa olekaan, se vaan että normi katuajo silloin tällöin ehkä radalla pyörähtäen ei ole sellaista ja talviaikaan jos yhtään joutuu käynnistelemään moottoria pakkasella moottorin hyvinvoinnin kannalta on kylmäviskositeetti paljon tärkeämpi kuin kuuma.Originally posted by jussi_r View PostAinakin meidän kilpuri säksättää kuumana todella häiriintyneesti, jos sille on syötetty kovin notkeaa öljyä. Mä ainakin laitan jatkossakin kovaan käyttöön korkealla kuumaviskositeetilla olevia öljyjä.
Notkeilla öljyillä laakerivälykset säksättää kyllä kuuluvasti kuumana mutta se ei varsinaisesti ole oire mistään, jos halutaan tietää öljyn viskositeetin osuminen ainoa varma keino on todeta riittävä öljynpaine lähellä täysiä kierroksia, noin mitattuna monen nykyaikaisen moottorin oikeaksi öljyviskositeetiksi rata-ajossakin on saatu 0W-luokan öljyjä. Maksimaalinen öljyn virtaus laakereille pitää ne kovassa rasituksessa viileämpinä kuin käytettäessä jäykempiä öljyjä ja sitä myötä laakerien kestoikä kasvaa, öljynlämmöt laskee ja moottorin tuottama teho nousee.
Prätkien 0W-luokan öljyjen huonot kokemukset eivät ole moottorista itsestään vaan vaihteistosta, vaihteiston hammaspyörät vaativat öljyltä pintajännitystä joka ohuista öljyistä puuttuu ja hammaspyörien pinnat kesivät, eli katuajoon niitä ei kannata käyttää.
Comment
-
ensisijaiset laadut:Originally posted by Tumppa View PostOisko ollu jälkimmäinen ohjekirjassa 15W50? Varmaksi en sano mutta muistelen...Siksi olenkin miettinyt esim Valvolinen VR1 20W50 käyttöä, kun auto on kesäpeli ja tuon viskositeetin öljyt on suositus käyttölämpötilat jotain -10 asteesta +50 asteeseen? ja kapeampiviskositeettinen ois myös vähemmän lisäaineistettua ja ehkä jopa parempaa? Pääsisiköhän sitten tuolla mun laitoksella öljynvaihtovälin ilman lisäystä?
Nyt öljynkulutus TWS:llä ensimmäiset 4500-5000km 0,5l ja sen jälkeen 1l/2000km.
CCMC-G4
CCMC-G5
CCMC-G4/PD2
CCMC-G5/PD2
ACEA A2/B2 ja A1/B1 vastaavat ylläolevia
viskositeetille määrätty SAE 15W-40/15W-50
ja sitten se manuskan epäloogisuus: "Die BMW Motosport GmbH empfiehlt die Verwendung von Wintershall Viva 1 Motoröl" <- tuo on nimittäin ollut aikanaan ja nykyäänkin viskositeetiltään 10W-40.Last edited by HC91; 25-03-2010, 14:25.
Comment
-
Öljyt on standardoitu, eli koska ei haluta tilannetta että eri moottoreille pitäisi olla eri öljyt on tehty öljyluokka jonka ympärille suunnitellaan öljyt ja moottorit. Standardin puitteissa ei pääse sooloilemaan kovinkaan paljoa, eli öljyissä on eroja mutta voitelun kannalta niillä ei ole kovinkaan paljoa merkitystä.Originally posted by Carbonfiber View PostOnko kirjoittamasi mututietoa vai oletko alan "ammattilainen"? Ainakin tuo viimeinen väitteesi kuulostaa aika uskomattomalta. Ei esimerkiksi leikkautuvuus merkitse? Entä miksi toisilla saman viskositeetin öljyillä kone on hiljainen ja toisilla ei?
SAE-viskositeettiluokat ovat varsin löysiä ja esimerkiksi kuuman pään viskositeetti ei sinällään kerro öljyn kuumaominaisuuksista mitään vaan siitä kertoo nykyään enemmän kylmän pään viskositeetti, eli 0W öljyt on kuuman pään ominaisuuksiltaan aika samalla viivalla...
Comment
-
Juuri näinOriginally posted by naukkis View Postjos halutaan tietää öljyn viskositeetin osuminen ainoa varma keino on todeta riittävä öljynpaine lähellä täysiä kierroksia, noin mitattuna monen nykyaikaisen moottorin oikeaksi öljyviskositeetiksi rata-ajossakin on saatu 0W-luokan öljyjä. Maksimaalinen öljyn virtaus laakereille pitää ne kovassa rasituksessa viileämpinä kuin käytettäessä jäykempiä öljyjä ja sitä myötä laakerien kestoikä kasvaa, öljynlämmöt laskee ja moottorin tuottama teho nousee.
Harva tosiasiassa tietää miksi siellä yleensä painetta on. Vielä harvempi tietää miksi sen paineen mittaaminen pumpun jälkeen ei kerro oikeastaan yhtään mitään. Omat kompromissinsa asiaan aiheuttaa moottorin monenlaiset tarpeet, joka paikassa ei ole hydrodynaamista voitelua.
Isommat numerot ja kalliimmat hinnat ei aina tarkoita joka suhteessa parempaa. Ei tietenkään toisinpäinkään, mutta liian mustavalkoinen ajattelu on aina pahasta.
Vittuilu sen sijaan on helppoa, ei tartte esittää mitään faktoja saati perustella.Last edited by Cell; 25-03-2010, 14:39.325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Kylmän pään viskositeetti merkkaa enemmän kuin kuumanpään, eli tuollainen 10W-60 öljy muuttuu kerran kuumana käydessään ~10W-40 öljyksi, 20W-50 sen sijaan pysyy kuumanpään viskositeetiltään luokassa 50 paljon sitkeämmin koska perusöljy on paksumpaa ja täten paremmin kuumiin olosuhteisiin soveliaampaa.Originally posted by Tumppa View PostOisko se sitten ammattilaisten mielestä hyvä veto siirtyä 10w60:stä auton ollessa pelkässä kesäkäytössä tuohon 15w50 tai 20w50 kun ensimmäistä ohjekirjakin suosittelee radalle ja kovaan ajoon?
Eli sitä kuumanpään SAE-viskositeettia ei kannata katsoa juurikaan öljyä valitessa, kyse on lähinnä kuluttajan kusetuksesta, eikä öljysuositusta ikinä anneta kuumanpään viskositeetin mukaan.
Eli jos öljysuositus on 15W-50 10W-60 öljy ei sitä täytä, valmistaja tosin on voinut öljylle antaa erikseen luokituksen mikäli se on todennut em. öljyn täyttävän voiteluvaatimukset. Mutta suoralta kädeltä ei voi sanoa että 10W-60 ylipäätään olisi hyvä valinta, lähellähän se on suositusta...Last edited by naukkis; 25-03-2010, 15:24.
Comment
-
Markkinointipsykologia on oma lukunsa, jos kuluttaja pitää jotain omistamaansa jotenkin poikkeuksellisena sille voidaan myydä kalliilla hinnalla tuotetta jonka luulee olevan jotenkin erikoista. MP-puolella myydään tavallisia mineraaliöljyjä kovaan hintaan ihmisille jotka luulevat prätkän koneen vaativan öljyltä jotain erityistä ominaisuutta vaikka öljysuositukset eivät vaadi öljyltä oikeastaan yhtään mitään.Originally posted by jussi_r View Post
Lisäksi Castrolin sivuilta löytyy seuraavaa haulla "tws":
TWS
TWS Motorsport 10W-60
Castrol TWS Motorsport 10W-60 on täyssynteettinen moottoriöljy, joka varmistaa poikkeuksellisen hyvän suojan erittäin suorituskykyisille moottoreille myös kaikkein vaativimmissa käyttöolosuhteissa. Castrol TWS Motorsport 10W-60 on moottoriöljy, jolla on ainoana hyväksyntä käytettäväksi BMW M sarjan autoissa, kuten M5 sekä lisäksi Z8 mallissa maaliskuun 2000 jälkeen.
Vaan mun puolesta itse kukin voi laittaa ämmäläiseensä vaikka Bilteman jarrut, Linglongin renkaat, lyijyvanteet ja Lukoilin öljyt. Säästää silkkaa rahaa, ja kelpaa "tänne Suomen olosuhteisiin" ihan hyvin.
Comment
-
Ite pistäisin ihan mineraali 15W-40 dieselöljyä tuollaiseen käyttöön, maksaa pari euroa litra ja omaa erinomaiset kuumanpään ominaisuudet, kylmänpään ominaisuudet ovat sitten kyllä ihan perseestä. Hydrauliset venttiilinvälykset tasaimet jos on niin varaus että ei toimi, mutta ämmäläisissä koneissa lienee mekaaniset nostajat kaikissa. Dieselöljy pesee ekassa öljynvaihdossa kaiken noen koneesta irti eli jos moottori on paskainen varaus siihen että koko kone hajoaa paskan tukkiessa öljykanavat.Originally posted by Tumppa View PostOisko ollu jälkimmäinen ohjekirjassa 15W50? Varmaksi en sano mutta muistelen...Siksi olenkin miettinyt esim Valvolinen VR1 20W50 käyttöä, kun auto on kesäpeli ja tuon viskositeetin öljyt on suositus käyttölämpötilat jotain -10 asteesta +50 asteeseen? ja kapeampiviskositeettinen ois myös vähemmän lisäaineistettua ja ehkä jopa parempaa? Pääsisiköhän sitten tuolla mun laitoksella öljynvaihtovälin ilman lisäystä?
Nyt öljynkulutus TWS:llä ensimmäiset 4500-5000km 0,5l ja sen jälkeen 1l/2000km.
Tuossa öljykulutuksen nousussa näkyy hyvin se että TWS:n viskositeetti muuttuu käytössä reilusti kuten usein käy laajan viskositeetti-indeksin omaavien öljyjen kanssa, ts paskaa öljyä kovalla hinnalla......
Comment
-
Poistin noi virheelliset TWS uskonto höpinät.
Eli nyt uusien faktojen valossa ehdoton suositus S38 moottoriin on 0W-40 öljyt.
Castroll edge:ssä on vieläpä BMW:n hyväksyntä longlife öljynä. Eli vaihtovälinkin voi pitää huoletta siellä 20tkm paikkeilla. Ei tarvitse murehtia talvesta tai rata-ajosta. Toimii todella hyvin molemmissa olosuhteissa.Aprilia RSV4
Comment
-
Se on hassua miten fiksutkin ihmiset vetävät herneen nenään siitä ettei annettuja totuuksia hyväksytä perusteluitta, sen sijaan että pyrkisivät kumoamaan eriäviä argumentteja faktoilla. Eipä paljoa mee maailma eteenpäin jos aina poistellaan omat kommentit ja otetaan "ootte perseestä" -asenne...325i -08
i3 REx -17
M5 -98 Imolarot
535i -90 N/A project (maatumassa)
Ex. 318ti -97, 316ti -02, 540iAT -96, 540i -99, 328i -97, 730i -93 V8, 540iAT -99 1/3, 530DA -01, 320iT -06, 535DA -05
Comment
-
Originally posted by Cell View PostSe on hassua miten fiksutkin ihmiset vetävät herneen nenään siitä ettei annettuja totuuksia hyväksytä perusteluitta, sen sijaan että pyrkisivät kumoamaan eriäviä argumentteja faktoilla. Eipä paljoa mee maailma eteenpäin jos aina poistellaan omat kommentit ja otetaan "ootte perseestä" -asenne...
Veit jalat suustani..
DUCATI 1098 RACING EVO
Comment
-
Sun juttuja on kyllä tullut luettua tässäkin aiheessa suurella mielenkiinnolla. Omalla kohdalla vaan Mfemma saa sitä mitä ennenkin, koska on toiminut niillä öljyillä oikein hyvin. Talvisin en pahemmin aja, ja jos ajan niin koneessa on tn. 0W-40 Edge Sportit. Castrolissa pysyn vaikka sitten ihan Lukoilin miesten kiusaksi.Originally posted by Cell View PostSe on hassua miten fiksutkin ihmiset vetävät herneen nenään siitä ettei annettuja totuuksia hyväksytä perusteluitta, sen sijaan että pyrkisivät kumoamaan eriäviä argumentteja faktoilla. Eipä paljoa mee maailma eteenpäin jos aina poistellaan omat kommentit ja otetaan "ootte perseestä" -asenne...
Otsikkoon etäisemmin liittyen. Pahiten sylettänyt öljynvaihto oli kaadella 330d:hen 8 litraa Castrolin 5W-30 DPF-öljyä. Maksoi sikamaiset 70e/4L!! Jatkossa tilaan ilmeisesti samaa kamaa eBaystä Saksan marmoritiskiltä eli freundlichenilta, jossa BMW:n litran purkissa sama öljy maksaa 10,50e/L. Aika hyvä ero jos kahdesta Castrolin neljän litran tonkasta menee Hessumobiilissa 140e ja Saksasta saa 8 litran pulloa orkkisöljyä 84 eurolla.M3 Cabrio Individual
530d GT xDrive
GL420 CDI
ZX-12R
Comment
-
Mitähän lie Castrol joutunut BMW:lle maksamaan että ovat noinkin paskalle tuotteelle kuin TWS saaneet purkin kylkeen tekstin?
Uskallan väittää, ettei tuota mainintaa ole purkin kylkeen kovin kevyin perustuin saatu. Mikäli joku muu öljy nämä BMW:n asettamat kriteerit täyttäisi paremmin, olisi tekstit sen purkin kyljessä. Vai onko näin että BTCF-foorumilta löytyy parempaa tietämystä öljyistä kuin BMW:n ja Castrolin insinööreiltä?Castrol TWS Motorsport 10W-60 on moottoriöljy, jolla on ainoana hyväksyntä käytettäväksi BMW M sarjan autoissa, kuten M5 sekä lisäksi Z8 mallissa maaliskuun 2000 jälkeen.
Tähän liittyen sinulla on varmaan esittää joku tieteellinen mittaustulos?Originally posted by naukkis View PostKylmän pään viskositeetti merkkaa enemmän kuin kuumanpään, eli tuollainen 10W-60 öljy muuttuu kerran kuumana käydessään ~10W-40 öljyksiF33 435d Mineral-grau metallic
K40 K1200s sondermodell
Comment
Comment