Kyllä muuten varmasti on hyväksyntä TWS:llä.
Vanhalla nimellä mm. Uk:ssa myytävässä RS:ssä ei ole hyväksyntää.
Öljyjä vertaillessa kannattaa selvittää data taulukot eri merkeistä.
TWS:n ominaisuudet on kylmänäkin erittäin hyvät.
Omassa s-moottorissa pyörii tws, kun arvostan öljynpainetta myös tyhjäkäynnillä kuumissa olosuhteissa.
12e litrahinta ei ole ainakaan mulle liikaa.
no ei tässä rahasta ollukkaan kyse ku suositeltavasta öljystä... maksakoon vaikka 30 e litra
Eikä ole omassa vessassa noussut öljynlämmöt radalla toiselle sadalle.
Oot vaan ajanut liian hiljaa - tai sitten sulla on hiton hyvä öljynjäähdytin. Mun M5:ssä nousee ihan normaalissa liikenteessäkin yli sadan, ja radalla on tainnut käydä jossain noin 125 asteessakin.
Öljynpainekuitti oli muuten ihan järkevä sekin. Kilpurissa pyörii 10W-60 ja kuumana tyhjäkäynnillä ei paljon neula noussut. Niinpä laitettiin ihkauusi pumppu, ja nyt odotellaan jännityksellä paraniko kuumapään matalien kierrosten paineet. Merkkivalohan sammuu jo jollain 0.2 barilla, mutta kuinka hyvin niillä paineilla voitelu onnistuu?
Se on kyllä totta, että talveksi tehdaskin suosittaa jotain 0W-40:stä, kuten sekin että öljyt ovat kenties kehittyneet siitä kun kolmeneloset on valmistettu. Silti kannattaa muistaa, että M5:n kone on periaatteessa kilpamoottori, ja sellaisella on näitä omia lämmityskäyttö- ja voiteluvaatimuksiaan.
Oot vaan ajanut liian hiljaa - tai sitten sulla on hiton hyvä öljynjäähdytin. Mun M5:ssä nousee ihan normaalissa liikenteessäkin yli sadan
On siihen vielä pari muutakin tekijää - noissahan on yksilöeroja sen 0-5 asteen verran mitä mittari näyttää. Multa puuttuu taaempi pohjapanssari -> ajoviima jäähdyttää myös. Ja kyllä sen jäähdyttimen kierron avautumisen huomaa kun tippuu astetolkulla öljyn lämpötila kesken polkemisen. Melkeimpä uskaltaisin vielä väittää että siirtyminen 10W-40 litkuun alensi pari astetta lämpöjä, selitykseksi tyrkytän että viskositeetin pienentyessä nousee nousee virtausnopeus ja jäähdyttimen läpi kiertää enemmän litroja aikayksikköä kohden :think
Oot vaan ajanut liian hiljaa - tai sitten sulla on hiton hyvä öljynjäähdytin. Mun M5:ssä nousee ihan normaalissa liikenteessäkin yli sadan, ja radalla on tainnut käydä jossain noin 125 asteessakin.
Öljynpainekuitti oli muuten ihan järkevä sekin. Kilpurissa pyörii 10W-60 ja kuumana tyhjäkäynnillä ei paljon neula noussut. Niinpä laitettiin ihkauusi pumppu, ja nyt odotellaan jännityksellä paraniko kuumapään matalien kierrosten paineet. Merkkivalohan sammuu jo jollain 0.2 barilla, mutta kuinka hyvin niillä paineilla voitelu onnistuu?
Se on kyllä totta, että talveksi tehdaskin suosittaa jotain 0W-40:stä, kuten sekin että öljyt ovat kenties kehittyneet siitä kun kolmeneloset on valmistettu. Silti kannattaa muistaa, että M5:n kone on periaatteessa kilpamoottori, ja sellaisella on näitä omia lämmityskäyttö- ja voiteluvaatimuksiaan.
Sama oli itellä. No maantieajossa pyöri kesällä siellä 90:ssä ja radalla sai kyllä polkiessa suhteellisen helposti lämmöt sinne 120:iin ja nimenomaan TWS:t koneessa. Alkoi itse asiassa huolestuttamaan jo tuo lämpötila, että mikähän on menee hölläämisen rajana. Tulihan sitä joskus satunnaisesti haettua huoltamolta litra jotain 5W-40:stä, kun öljyt laski alarajaan kesken reissun, kun ei jäykempää tavaraa ollut edes saatavilla. Muuten eräs tyhmä ominaisuus tuossa E34:n öljyntasoanturissa oli, ettei ilmoitus vähistä öljyistä tullut vasta ku virrat sammuttamalla. Onneksi tuon kuuli korvakuulolla ainakin tuosta vanhasta motista, että koska öljyt on vähissä, kun äänet muuttu jostain syystä hitusen.
Itse en lähtisi kokeilemaan mitään random-öljyjä vain siksi, ettei lähivaraosaliikkeessä ole just nyt saatavilla TWS:aa. Tuskin se tuttu myyjä tulee vastaan hinnassa kun kone alkaa väärän öljyn takia piiputtamaan.
Tosiasia on kumminkin, että TWS:sta on erittäin laajasti hyvää kokemusta, vähän huonoa. Tuollaista Valvolinen tuotetta en tiedä kenenkään käyttäneen BMW S-moottorissa.
Ja aina sitten se litran purkki lisäys öljyä peräkontissa mukana.
Liian jäykästä öljystä ei ole ikinä mitään muuta kuin haittaa moottorille. Ihmisillä ei ole oikeaa käsitystä moottoriöljyn toimintalämpötiloista, jos öljynlämmöt eivät käy kuin 120 asteessa maksimissaan oikea öljy on joku 0W-40 eikä mikään 10W-60.
Öljynpaineet tyhjäkäynnillä eivät ole tärkeät, notkea öljy juoksee laakereiden väliin alhaisillakin paineilla, tärkeämpää on että öljy virtaa, ts öljynpaineet eivät nouse liian ylös liian aikaisin jolloin öljypumpun ohivirtausventtiili aukeaa ja suuri osa öljypumpun tuotosta ei enää menekään moottorin läpi.
Varsinkin kylmissä olosuhteissa moottoria vajaalämpöisenä kierrättäen, ts katuajossa talvella öljyksi on syytä pistää notkeinta mahdollista aivan kuten BMW suosittelee. Mitä jäykemmät öljyt sitä lämpimämpiä niiden pitää olla kierrätettäessä jotta moottoriin ei tule öljynpuutteesta johtuvia vaurioita, veivinlaakerit ja venttiilinnostajat ottavat ensimmäisenä itseensä.
Tommoinen 10W-60 öljy on hyvä valinta jos öljynlämmöt lähentelee 200 astetta.... hyvässä moottorissa öljynlämmöt ei sinne asti nouse.
Ja vähän ihmetyttää öljyissä merkin palvominen, öljyissä ei nyt ole viskositeetin lisäksi paljoakaan eroja....
Öljynpaineet tyhjäkäynnillä eivät ole tärkeät, notkea öljy juoksee laakereiden väliin alhaisillakin paineilla
Ainakin meidän kilpuri säksättää kuumana todella häiriintyneesti, jos sille on syötetty kovin notkeaa öljyä. Mä ainakin laitan jatkossakin kovaan käyttöön korkealla kuumaviskositeetilla olevia öljyjä.
Muuten Castrolin "palvominen" menee mulla ainakin suht' rehellisesti sinne originaalioravakategoriaan. En käytä autoissani juurikaan esim. Motonetin tai muiden tarvikeputkien tuotteita vara- ja kulutusosissakaan, joten miksi laittaisin koneeseen jotain muuta öljyä kuin tehtaan suositusta, varsinkaan jos hintaero on aivan kolikoita?
Ainakin meidän kilpuri säksättää kuumana todella häiriintyneesti, jos sille on syötetty kovin notkeaa öljyä.
jääkö nostaja tai useampi nalkkiin?
t. nimim. motoparkissä M52B25:n säksättämään saanut
onkos mitään luotettavaa dataa helposti saatavilla siitä miten eri öljyt menettävät ominaisuuksiaan käytön myötä - haen nyt takaa sitä että onko koneelle parempi vaihtaa vaikka delvacit 1tkm välein kuin ajella "premium"-ölpällä ja vaihtaa 7.5tkm välein?
Ohessa Castrolin suositukset E34 M5 -moottorille. Luulisi heidän tietävän mitä suosittelevat...
Paras Magnatec Professional B4 5W-40 (a, g, h) 5.8
Parempi Magnatec Professional A3 10W-40
No, joo. Ensinnäkin oikaistaan sen verran, että sieltä kuluttajatuotteiden puolelta tulee seuraava vastaus:
Paras Edge Sport 0W-40
Parempi Magnatec 5W-40 C3
Hyvä Magnatec 10W-40 A3/B3
Lisäksi Castrolin sivuilta löytyy seuraavaa haulla "tws":
TWS
TWS Motorsport 10W-60
Castrol TWS Motorsport 10W-60 on täyssynteettinen moottoriöljy, joka varmistaa poikkeuksellisen hyvän suojan erittäin suorituskykyisille moottoreille myös kaikkein vaativimmissa käyttöolosuhteissa. Castrol TWS Motorsport 10W-60 on moottoriöljy, jolla on ainoana hyväksyntä käytettäväksi BMW M sarjan autoissa, kuten M5 sekä lisäksi Z8 mallissa maaliskuun 2000 jälkeen.
Vaan mun puolesta itse kukin voi laittaa ämmäläiseensä vaikka Bilteman jarrut, Linglongin renkaat, lyijyvanteet ja Lukoilin öljyt. Säästää silkkaa rahaa, ja kelpaa "tänne Suomen olosuhteisiin" ihan hyvin.
no ihan mikä tahansa A3/B3 hyväksytty litku välttää, manuskahan suosittaa 10W-40 tai 15W-40. TWS-uskonnon voi tunkea jonnekin minne ei aurinko paista Omassa kattilassa on nyt Valvoline Maxlife 10W-40.
Oisko ollu jälkimmäinen ohjekirjassa 15W50? Varmaksi en sano mutta muistelen...Siksi olenkin miettinyt esim Valvolinen VR1 20W50 käyttöä, kun auto on kesäpeli ja tuon viskositeetin öljyt on suositus käyttölämpötilat jotain -10 asteesta +50 asteeseen? ja kapeampiviskositeettinen ois myös vähemmän lisäaineistettua ja ehkä jopa parempaa? Pääsisiköhän sitten tuolla mun laitoksella öljynvaihtovälin ilman lisäystä?
Nyt öljynkulutus TWS:llä ensimmäiset 4500-5000km 0,5l ja sen jälkeen 1l/2000km.
Vaan mun puolesta itse kukin voi laittaa ämmäläiseensä vaikka Bilteman jarrut, Linglongin renkaat, lyijyvanteet ja Lukoilin öljyt. Säästää silkkaa rahaa, ja kelpaa "tänne Suomen olosuhteisiin" ihan hyvin.
aamen. omalleen saapi tehdä mitä haluaa
btw. ALPINA taitaa suosittaa TWS:ää moniinkin bensamalleihinsa B10 bi-turbosta aina tämän vuostuhannen tuotoksiin?
S38:ia kait sovi enää pitää korkeaviritteisenä
S38B38 89,6hp/l
N52B30 90,8hp/l
Comment