Announcement

Collapse
No announcement yet.

e34-m5 mottoriöljyistä

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Bemarnisti
    Bimmer Fanatic
    • Oct 2005
    • 244
    • Vihti

    #16
    Originally posted by jannmann View Post
    Kyllä muuten varmasti on hyväksyntä TWS:llä.
    Vanhalla nimellä mm. Uk:ssa myytävässä RS:ssä ei ole hyväksyntää.

    Öljyjä vertaillessa kannattaa selvittää data taulukot eri merkeistä.
    TWS:n ominaisuudet on kylmänäkin erittäin hyvät.
    Omassa s-moottorissa pyörii tws, kun arvostan öljynpainetta myös tyhjäkäynnillä kuumissa olosuhteissa.
    12e litrahinta ei ole ainakaan mulle liikaa.
    no ei tässä rahasta ollukkaan kyse ku suositeltavasta öljystä... maksakoon vaikka 30 e litra

    Comment

    • HC91
      Bimmer Fanatic
      • Mar 2007
      • 998
      • 29100/310053

      #17
      Originally posted by Bemarnisti View Post
      no ei tässä rahasta ollukkaan kyse ku suositeltavasta öljystä... maksakoon vaikka 30 e litra
      no tätä kiinnostais kyllä kokeilla
      92' ///M5 3.8 individual
      09' 320d xDrive
      16' NIU N1 Sport
      19' NIU U+ Sport

      Comment

      • jussi_r
        Bimmer Enthusiast
        • Jan 2004
        • 1655
        • Nurmijärvi

        #18
        Originally posted by HC91 View Post
        Eikä ole omassa vessassa noussut öljynlämmöt radalla toiselle sadalle.
        Oot vaan ajanut liian hiljaa - tai sitten sulla on hiton hyvä öljynjäähdytin. Mun M5:ssä nousee ihan normaalissa liikenteessäkin yli sadan, ja radalla on tainnut käydä jossain noin 125 asteessakin.

        Öljynpainekuitti oli muuten ihan järkevä sekin. Kilpurissa pyörii 10W-60 ja kuumana tyhjäkäynnillä ei paljon neula noussut. Niinpä laitettiin ihkauusi pumppu, ja nyt odotellaan jännityksellä paraniko kuumapään matalien kierrosten paineet. Merkkivalohan sammuu jo jollain 0.2 barilla, mutta kuinka hyvin niillä paineilla voitelu onnistuu?

        Se on kyllä totta, että talveksi tehdaskin suosittaa jotain 0W-40:stä, kuten sekin että öljyt ovat kenties kehittyneet siitä kun kolmeneloset on valmistettu. Silti kannattaa muistaa, että M5:n kone on periaatteessa kilpamoottori, ja sellaisella on näitä omia lämmityskäyttö- ja voiteluvaatimuksiaan.
        M3 Cabrio Individual
        530d GT xDrive
        GL420 CDI
        ZX-12R

        Comment

        • HC91
          Bimmer Fanatic
          • Mar 2007
          • 998
          • 29100/310053

          #19
          Originally posted by jussi_r View Post
          Oot vaan ajanut liian hiljaa - tai sitten sulla on hiton hyvä öljynjäähdytin. Mun M5:ssä nousee ihan normaalissa liikenteessäkin yli sadan
          On siihen vielä pari muutakin tekijää - noissahan on yksilöeroja sen 0-5 asteen verran mitä mittari näyttää. Multa puuttuu taaempi pohjapanssari -> ajoviima jäähdyttää myös. Ja kyllä sen jäähdyttimen kierron avautumisen huomaa kun tippuu astetolkulla öljyn lämpötila kesken polkemisen. Melkeimpä uskaltaisin vielä väittää että siirtyminen 10W-40 litkuun alensi pari astetta lämpöjä, selitykseksi tyrkytän että viskositeetin pienentyessä nousee nousee virtausnopeus ja jäähdyttimen läpi kiertää enemmän litroja aikayksikköä kohden :think
          92' ///M5 3.8 individual
          09' 320d xDrive
          16' NIU N1 Sport
          19' NIU U+ Sport

          Comment

          • Esko
            Bimmer Enthusiast
            • Sep 2002
            • 11680
            • Kouvola

            #20
            Originally posted by jussi_r View Post
            Oot vaan ajanut liian hiljaa - tai sitten sulla on hiton hyvä öljynjäähdytin. Mun M5:ssä nousee ihan normaalissa liikenteessäkin yli sadan, ja radalla on tainnut käydä jossain noin 125 asteessakin.

            Öljynpainekuitti oli muuten ihan järkevä sekin. Kilpurissa pyörii 10W-60 ja kuumana tyhjäkäynnillä ei paljon neula noussut. Niinpä laitettiin ihkauusi pumppu, ja nyt odotellaan jännityksellä paraniko kuumapään matalien kierrosten paineet. Merkkivalohan sammuu jo jollain 0.2 barilla, mutta kuinka hyvin niillä paineilla voitelu onnistuu?

            Se on kyllä totta, että talveksi tehdaskin suosittaa jotain 0W-40:stä, kuten sekin että öljyt ovat kenties kehittyneet siitä kun kolmeneloset on valmistettu. Silti kannattaa muistaa, että M5:n kone on periaatteessa kilpamoottori, ja sellaisella on näitä omia lämmityskäyttö- ja voiteluvaatimuksiaan.
            Sama oli itellä. No maantieajossa pyöri kesällä siellä 90:ssä ja radalla sai kyllä polkiessa suhteellisen helposti lämmöt sinne 120:iin ja nimenomaan TWS:t koneessa. Alkoi itse asiassa huolestuttamaan jo tuo lämpötila, että mikähän on menee hölläämisen rajana. Tulihan sitä joskus satunnaisesti haettua huoltamolta litra jotain 5W-40:stä, kun öljyt laski alarajaan kesken reissun, kun ei jäykempää tavaraa ollut edes saatavilla. Muuten eräs tyhmä ominaisuus tuossa E34:n öljyntasoanturissa oli, ettei ilmoitus vähistä öljyistä tullut vasta ku virrat sammuttamalla. Onneksi tuon kuuli korvakuulolla ainakin tuosta vanhasta motista, että koska öljyt on vähissä, kun äänet muuttu jostain syystä hitusen.

            Comment

            • jani
              BTCF Member
              • Jul 2002
              • 5153
              • Kuopio

              #21
              Itse en lähtisi kokeilemaan mitään random-öljyjä vain siksi, ettei lähivaraosaliikkeessä ole just nyt saatavilla TWS:aa. Tuskin se tuttu myyjä tulee vastaan hinnassa kun kone alkaa väärän öljyn takia piiputtamaan.

              Tosiasia on kumminkin, että TWS:sta on erittäin laajasti hyvää kokemusta, vähän huonoa. Tuollaista Valvolinen tuotetta en tiedä kenenkään käyttäneen BMW S-moottorissa.

              Ja aina sitten se litran purkki lisäys öljyä peräkontissa mukana.
              F33 435d Mineral-grau metallic
              K40 K1200s sondermodell

              Comment

              • MarttiKK
                BTCF Member
                • Oct 2004
                • 1637

                #22
                Tuon TWS:n ylivoimaisuudesta en ole nähnyt mitään tutkimusta. Se kura mikä oli parasta 20 vuotta sitten, ei välttämättä ole sitä tänä päivänä.

                Ohessa Castrolin suositukset E34 M5 -moottorille. Luulisi heidän tietävän mitä suosittelevat...

                Paras Magnatec Professional B4 5W-40 (a, g, h) 5.8
                Parempi Magnatec Professional A3 10W-40

                Comment

                • naukkis
                  Bimmer Enthusiast
                  • Nov 2004
                  • 1222
                  • Jyväskylä

                  #23
                  Liian jäykästä öljystä ei ole ikinä mitään muuta kuin haittaa moottorille. Ihmisillä ei ole oikeaa käsitystä moottoriöljyn toimintalämpötiloista, jos öljynlämmöt eivät käy kuin 120 asteessa maksimissaan oikea öljy on joku 0W-40 eikä mikään 10W-60.

                  Öljynpaineet tyhjäkäynnillä eivät ole tärkeät, notkea öljy juoksee laakereiden väliin alhaisillakin paineilla, tärkeämpää on että öljy virtaa, ts öljynpaineet eivät nouse liian ylös liian aikaisin jolloin öljypumpun ohivirtausventtiili aukeaa ja suuri osa öljypumpun tuotosta ei enää menekään moottorin läpi.

                  Varsinkin kylmissä olosuhteissa moottoria vajaalämpöisenä kierrättäen, ts katuajossa talvella öljyksi on syytä pistää notkeinta mahdollista aivan kuten BMW suosittelee. Mitä jäykemmät öljyt sitä lämpimämpiä niiden pitää olla kierrätettäessä jotta moottoriin ei tule öljynpuutteesta johtuvia vaurioita, veivinlaakerit ja venttiilinnostajat ottavat ensimmäisenä itseensä.

                  Tommoinen 10W-60 öljy on hyvä valinta jos öljynlämmöt lähentelee 200 astetta.... hyvässä moottorissa öljynlämmöt ei sinne asti nouse.

                  Ja vähän ihmetyttää öljyissä merkin palvominen, öljyissä ei nyt ole viskositeetin lisäksi paljoakaan eroja....

                  Comment

                  • jussi_r
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jan 2004
                    • 1655
                    • Nurmijärvi

                    #24
                    Originally posted by naukkis View Post
                    Öljynpaineet tyhjäkäynnillä eivät ole tärkeät, notkea öljy juoksee laakereiden väliin alhaisillakin paineilla
                    Ainakin meidän kilpuri säksättää kuumana todella häiriintyneesti, jos sille on syötetty kovin notkeaa öljyä. Mä ainakin laitan jatkossakin kovaan käyttöön korkealla kuumaviskositeetilla olevia öljyjä.

                    Muuten Castrolin "palvominen" menee mulla ainakin suht' rehellisesti sinne originaalioravakategoriaan. En käytä autoissani juurikaan esim. Motonetin tai muiden tarvikeputkien tuotteita vara- ja kulutusosissakaan, joten miksi laittaisin koneeseen jotain muuta öljyä kuin tehtaan suositusta, varsinkaan jos hintaero on aivan kolikoita?
                    M3 Cabrio Individual
                    530d GT xDrive
                    GL420 CDI
                    ZX-12R

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #25
                      ------------------------
                      Last edited by jannmann; 25-03-2010, 15:51.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • HC91
                        Bimmer Fanatic
                        • Mar 2007
                        • 998
                        • 29100/310053

                        #26
                        Originally posted by jussi_r View Post
                        Ainakin meidän kilpuri säksättää kuumana todella häiriintyneesti, jos sille on syötetty kovin notkeaa öljyä.
                        jääkö nostaja tai useampi nalkkiin?

                        t. nimim. motoparkissä M52B25:n säksättämään saanut

                        onkos mitään luotettavaa dataa helposti saatavilla siitä miten eri öljyt menettävät ominaisuuksiaan käytön myötä - haen nyt takaa sitä että onko koneelle parempi vaihtaa vaikka delvacit 1tkm välein kuin ajella "premium"-ölpällä ja vaihtaa 7.5tkm välein?
                        92' ///M5 3.8 individual
                        09' 320d xDrive
                        16' NIU N1 Sport
                        19' NIU U+ Sport

                        Comment

                        • jannmann
                          Bimmer Enthusiast
                          • Feb 2003
                          • 5856
                          • Joccis City

                          #27
                          -----------------
                          Last edited by jannmann; 25-03-2010, 15:51.
                          Aprilia RSV4

                          Comment

                          • jussi_r
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 1655
                            • Nurmijärvi

                            #28
                            Originally posted by MarttiKK View Post
                            Ohessa Castrolin suositukset E34 M5 -moottorille. Luulisi heidän tietävän mitä suosittelevat...

                            Paras Magnatec Professional B4 5W-40 (a, g, h) 5.8
                            Parempi Magnatec Professional A3 10W-40
                            No, joo. Ensinnäkin oikaistaan sen verran, että sieltä kuluttajatuotteiden puolelta tulee seuraava vastaus:

                            Paras Edge Sport 0W-40
                            Parempi Magnatec 5W-40 C3
                            Hyvä Magnatec 10W-40 A3/B3

                            Lisäksi Castrolin sivuilta löytyy seuraavaa haulla "tws":

                            TWS

                            TWS Motorsport 10W-60
                            Castrol TWS Motorsport 10W-60 on täyssynteettinen moottoriöljy, joka varmistaa poikkeuksellisen hyvän suojan erittäin suorituskykyisille moottoreille myös kaikkein vaativimmissa käyttöolosuhteissa. Castrol TWS Motorsport 10W-60 on moottoriöljy, jolla on ainoana hyväksyntä käytettäväksi BMW M sarjan autoissa, kuten M5 sekä lisäksi Z8 mallissa maaliskuun 2000 jälkeen.


                            Vaan mun puolesta itse kukin voi laittaa ämmäläiseensä vaikka Bilteman jarrut, Linglongin renkaat, lyijyvanteet ja Lukoilin öljyt. Säästää silkkaa rahaa, ja kelpaa "tänne Suomen olosuhteisiin" ihan hyvin.
                            M3 Cabrio Individual
                            530d GT xDrive
                            GL420 CDI
                            ZX-12R

                            Comment

                            • Tumppa
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2003
                              • 1812
                              • Oulu

                              #29
                              Originally posted by HC91 View Post
                              no ihan mikä tahansa A3/B3 hyväksytty litku välttää, manuskahan suosittaa 10W-40 tai 15W-40. TWS-uskonnon voi tunkea jonnekin minne ei aurinko paista Omassa kattilassa on nyt Valvoline Maxlife 10W-40.
                              Oisko ollu jälkimmäinen ohjekirjassa 15W50? Varmaksi en sano mutta muistelen...Siksi olenkin miettinyt esim Valvolinen VR1 20W50 käyttöä, kun auto on kesäpeli ja tuon viskositeetin öljyt on suositus käyttölämpötilat jotain -10 asteesta +50 asteeseen? ja kapeampiviskositeettinen ois myös vähemmän lisäaineistettua ja ehkä jopa parempaa? Pääsisiköhän sitten tuolla mun laitoksella öljynvaihtovälin ilman lisäystä?

                              Nyt öljynkulutus TWS:llä ensimmäiset 4500-5000km 0,5l ja sen jälkeen 1l/2000km.
                              F31 320d LCI

                              Comment

                              • HC91
                                Bimmer Fanatic
                                • Mar 2007
                                • 998
                                • 29100/310053

                                #30
                                Originally posted by jussi_r View Post
                                Vaan mun puolesta itse kukin voi laittaa ämmäläiseensä vaikka Bilteman jarrut, Linglongin renkaat, lyijyvanteet ja Lukoilin öljyt. Säästää silkkaa rahaa, ja kelpaa "tänne Suomen olosuhteisiin" ihan hyvin.
                                aamen. omalleen saapi tehdä mitä haluaa

                                btw. ALPINA taitaa suosittaa TWS:ää moniinkin bensamalleihinsa B10 bi-turbosta aina tämän vuostuhannen tuotoksiin?

                                S38:ia kait sovi enää pitää korkeaviritteisenä
                                S38B38 89,6hp/l
                                N52B30 90,8hp/l
                                92' ///M5 3.8 individual
                                09' 320d xDrive
                                16' NIU N1 Sport
                                19' NIU U+ Sport

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎