Terppa kaikille! Olisi mukava kuulla, onko suuria eroja kustannuksissa eri mallien välillä.. Lähinnä 528i, 530i, 530d ja tietysti 540i. Ja en tarkoita kulutuksia, ne nyt on selvillä, mutta lähinnä huoltokustannukset..
Announcement
Collapse
No announcement yet.
E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.
Collapse
X
-
Originally posted by vilperj View PostTerppa kaikille! Olisi mukava kuulla, onko suuria eroja kustannuksissa eri mallien välillä.. Lähinnä 528i, 530i, 530d ja tietysti 540i. Ja en tarkoita kulutuksia, ne nyt on selvillä, mutta lähinnä huoltokustannukset..
Ja vaikka kulutukseen ei saanutkaan ottaa kantaa, on 540iA:n tapauksessa pakko mainita että vähänkin enemmän ajavalle 540iA:n polttoainekulut saattaa käydä hermoille jo senkin takia että sitä sai olla yksinkertaisesti tankkaamassa aivan jatkuvasti. Loppupään 528i on kyllä hyvin järkevä kompromissi ja jäi mieleen fiksuna käyttöautona järkevillä ylläpitokuluilla. Kulkupuolen suhteen nämä E39:n suorat kuutosbensat (automaattina) on kyllä aika nuhaisen tuntuisia verrattuna melkein mihin tahansa nykyaikaiseen puhaltimella varustettuun 2,0-litraiseen. Leppoisaan kruisailuun tosin ihan hyviä.Last edited by JKK; 10-03-2016, 01:00.
Comment
-
-
530d toukka -00, 146-186t km kolmessa vuodessa:
- ei kertaakaan jättänyt tielle (toisin kuin E61, S211)
- etujarrulevyt + palat (Saksasta tilattu, ei paljoa maksaneet, vaihdoin itse)
- keulasta reaktiotangot + alatukivarret (vaihdatin pajalla, en muista mitä maksoi)
- takakelkan puslat (olikohan €700 töineen)
- hapertunut alipaineletku turbon siipien ohjauksesta (€5)
- uusi akku (mitä nyt kunnollinen akku nykyään maksaa)
- radion pikseliviat ärsyttivät, hankin Saksan eBaystä uuden takuukorjatun MID:in (€150 tms)
- EGR termari (Saksan eBaystä €20)
- ostin auton imusarjan läpät poistettuna
+ huolto-ohjelman normisetit.
Ainoat asiat jotka eivät ole täysin toimintakunnossa: Webaston radiokauko-ohjain tuntuu toimivan 4/5 yrityksistä, airbag valo syttyy toisinaan kun joku istuu repsikan penkille (ja sammuu heti kun nousee) ja automaattinen takaluukku ei ole ihan 100% iskussa jos autoa seisottaa 20 asteen pakkasessa.
Pientä nillitystä: Automaatti-ilmastointi ei ole yhtä etevä kuin Mersun nelialue-thermotronic (no ylläri). "Hifi professional" löytyy, mutta minkä alan professionalisuuteen tässä viitataan jää minulle tuntemattomaksi (ei ainakaan audioalalle). Noh klassinen sieltä soi ihan siedettävän hyvin.
Kaiken kaikkiaan äärimmäisen sympaattinen vehje. Erinomainen kersankuljetin (kohtuullisesti tilaa + integroidut korokkeet + sähkötoiminen takaluukku + musta nahkasisusta + naarmuilla ei niin väliä). Eka bemari jossa ovitiivisteet eivät narsku. Nastarenkaiden rapina ei kuulu sisälle. Naapurit eivät äidy kateellisiksi. Kukaan selväpäinen ei kärryä pölli.
Samassa lähiöpyörityksessä missä E500 ja 525ix veivät 11-12l/100km tämä vie 8. Ero tankkausväleissä on huomattava. 530d on myös käytännössä selvästi ripeämmän oloinen kun E500 tai 525ix, joita molempia piti polkea jos halusi liikahtaa. 530d kone ja loota toimivat äärimmäisen hyvin yhteen, kaasuvaste on todella nopea ottaen huomioon että konstruktio on peräisin viime vuosituhannelta. Toki 530d paukut loppuvat motarinopeuksissa paljon ennen kuin V8 Mersusta.Ex: W114, W123, E34, E83, S211, E61, E39, W220
X308 Jaguar XJ + R1100RT + Ioniq hybrid
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostOmassa omistuksessa päivittäisenä käyttöautona on olleet 528iA, 540iA ja tällä hetkellä 525iA. Noista kolmesta 540iA oli kyllä millä tahansa mittapuulla katsottuna kallis ylläpidettävä. Vaikka tavallaan, monessa mielessä hieno motti olikin, ei mielestäni persiissä tuntuva kulkupuoli ollut sitä, mitä ylläpitokulujen valossa olisi jaksanut pidemmän päälle sietää. Softattu 530d tuntuu käytännön ajossa vähintään yhtä murakalta ja tekee sen puolet halvemmalla.
Ja vaikka kulutukseen ei saanutkaan ottaa kantaa, on 540iA:n tapauksessa pakko mainita että vähänkin enemmän ajavalle 540iA:n polttoainekulut saattaa käydä hermoille jo senkin takia että sitä sai olla yksinkertaisesti tankkaamassa aivan jatkuvasti. Loppupään 528i on kyllä hyvin järkevä kompromissi ja jäi mieleen fiksuna käyttöautona järkevillä ylläpitokuluilla. Kulkupuolen suhteen nämä E39:n suorat kuutosbensat (automaattina) on kyllä aika nuhaisen tuntuisia verrattuna melkein mihin tahansa nykyaikaiseen puhaltimella varustettuun 2,0-litraiseen. Leppoisaan kruisailuun tosin ihan hyviä.
Alustan osalta kaikki osat hinnoiltaan samoissa, vakuutuksiltaan ero vuositasolla 20-30e
Omalla kohdalla mitä tulee bensankulutukseen, vie 540i (manuaali) vähemmän meidän perheen seka-ajossa kuin aiempi 530iA
Enkä kyllä vertais kasia ihan heti 3,0d koneeseen.
Sen verran erilaisen ajokokemuksen meinaan tarjoaa.Aprilia RSV4
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostEnkä kyllä vertais kasia ihan heti 3,0d koneeseen.
Sen verran erilaisen ajokokemuksen meinaan tarjoaa.
Omaan 540iA:han päädyin 528iA:n jälkeen ja kyllä ero polttoainekuluissa oli todellisuudessa luokkaa 3-4l/100km 6-pyttyisen hyväksi. 528:n keskikulutus oli koko ajan n.10l/100km seka-ajossa. 540iA Touring vei samanlaisessa käytössä 13-15l/100km. Ja sen V8:n remppaaminen ei ole köyhän miehen hommaa jos sellaista joutuu ulkopuolisella teetättämään. Mun mielestä 540iA on varsinkin automaattina todella vanhanaikaisen tuntuinen paketti ja etenkin kun suhteuttaa käyttökuluihin.
Comment
-
-
Originally posted by Hemi View PostEi, ymmärsit väärin.
Eli näissä kaikissa oli uutena sanotaanko n.2-3%:ssa sisäsyntyinen vika, eli venttiilikoneistossa oli piilevää vikaa heti tehtaalta lähtessään.
Todennäköisesti suurin syy oli joko kokoonpanossa sisään jääneet epäpuhtaudet tai sitten heti melko uutena mekaniikasta itsessään irronneet epäpuhtaudet/partikkelit.
Nämä joka tapauksessa konkretisoituivat vioiksi jo heti melko uusissa ja suhteellisen vähän ajetuissa autoissa.
No, nyt pitää heti lähteä siitä, mitä sillä ”korkkaamisella” tarkoitetaan?
Eli sellaista vikaa ei ole olemassakaan kuin ”korkkaaminen”, vaan jotakin sietä aina pettää ihan oikeasti jos meno loppuu ja ratasvalo syttyy tauluun.Korkkaamisella tarkoitin yksinkertaisesti mitä tahansa yllättävää, vakavaa ja kallista vikaa.
Kiitos mielenkiintoisesta selvityksestä liittyen laatikon historiaan.
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostMun mielestä 540iA on varsinkin automaattina todella vanhanaikaisen tuntuinen paketti ja etenkin kun suhteuttaa käyttökuluihin.
Perustelussa ei oo mitään logiikkaa.G30 M-sportilla ja häkäpönttö ym ADHD bluu vehkeillä
Comment
-
-
Originally posted by vilperj View PostTerppa kaikille! Olisi mukava kuulla, onko suuria eroja kustannuksissa eri mallien välillä.. Lähinnä 528i, 530i, 530d ja tietysti 540i. Ja en tarkoita kulutuksia, ne nyt on selvillä, mutta lähinnä huoltokustannukset..
Molempien osalta tein perushuollot itse, paitsi jarru- ja jäähdytinnesteet olen vaihdattanut korjaamolla. Mitään ei noilla ajosuoritteilla ole mennyt varsinaisesti rikki, mutta tiettyjä kohteita olen molempiin huoltanut. Vaihdoin esim. kaikki etupään tukivarret ja iskarit ympäriinsä, koska kyllästytti alustan pehmeys ja ratin tutina jarrutettaessa. Osat olen ostanut joko Laakkoselta tai tarvikeliikkeistä tunnettuja merkkejä (OEM-valmistajia). Eihän ne ilmaisia ole, mutta itse tehden kustannuksissa säästää. Takaluukun orastavat ruosteet korjautin bensasta (700€), dieselistä en ole vielä vaivautunut.
Kumpaakin joutui hankkimaan uuden akun (noin 160 €). Tähän dieseliin olen vaihdatuttanut automaatin öljyt kahdesti (137 ja 205 tkm, 400€+450€). Renkaiksi olen kelpuuttanut vain laatuvalmistajien (Continental, Goodyear) 225- ja 235 leveinä tehtaan ilmoittamissa mitoissa, kierros on kustantanut aina sen 600-700 €. Bensamalliin jouduin vaihtamaan etumatkustajan penkin airbagin tunnistinmaton, se taisi olla noin 150 €. Dieselin moniurahihnan rullia ja kiristimiä meni useita vaihtoon hihnan kanssa, laskua tuli kaikkineen lähes 700 euroa. Samaten vaihdatutin moottorin tukikumit koska ne olivat aivan loppu, ja myös varuiksi automaattilaatikon tukikumit. Pakoputken joustot olin hitsauttanut uusiin jo aiemmin.
Tästä dieselistä alkoi tankissa oleva polttoainepumppu oireilla ja vaihdoin sen itse tarvikeosaan, joka hajosi parissa viikossa ja auto jätti tielle. Laakkosella laittoivat sitten original-pumpun reilun 600 euron kustannuksilla. Siitä opin läksyni, en laita kriittisiin paikkoihin tuntemattomia osia enää koskaan. 6 levyn CD-vaihtajan jouduin vaihtamaan käytettyyn ehjään (käytän vielä museaalisia musiikin lähteitä).
Eli kaikkiaan kun viimeiset reilut viisi vuotta on ajellut näillä E39:illä noin 130 tkm, niin varsin vähällä olen mielestäni päässyt. Oikeasti käsistään kätevä olisi säästänyt minuun verrattuna työkustannuksia ainakin 2000€.
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostNo mun mielestä ohjelmoitu 530d tarjoaa paljon rotevamman ja väkevämmän ajokokemuksen.
Mun mielestä 540iA on varsinkin automaattina todella vanhanaikaisen tuntuinen paketti ja etenkin kun suhteuttaa käyttökuluihin.
Kaiken kaikkiaan purkauksesi kuulostaa siltä että ei vain ollut rahaa ostaa bensaa. Kyllä 540 liikahtaa, mutta silloin kulutus ei ala 1:llä.E61 525i, Suzuki VS1400
Exät: Jaana, Susanna, Maija
Comment
-
-
Originally posted by kalevik View PostKaiken kaikkiaan purkauksesi kuulostaa siltä että ei vain ollut rahaa ostaa bensaa. Kyllä 540 liikahtaa, mutta silloin kulutus ei ala 1:llä.
Rahan riittävyyteen liittyvässä kommentissasi olet kyllä aivan oikeassa. Sitä faktaa minulla ei ole tarvetta peitellä.
Comment
-
-
540
Itsekin olen omistanut useamman E39:n ja kyllä se 540iA oli ainoa, joka oikeasti liikkui kivasti. 528i ja 530i; näistä automaatti syö kaiken terävyyden.
0-100 8 sekkaa on mukavaa kruisailua. 540:n yli 400nm vääntö poisti automaatin tuoman laiskuuden täysin. Ajoin itse omalla -98 mallisella autolla bimmerpartyillä 0-100 6,4s ja varttimailin 14,5s, joten liikkuu aivan luvatusti. Maantiellä kulutuksessa on vain noin 1 litran ero kuutoskoneisiin verrattuna (8/9) ja taajamassa mulla 540 vei sitten 3 litraa enemmän kuin 530. (13/16)
Liekö JKK:n yksikö ollut sitten ihan täysissä voimissaan?
Comment
-
-
Originally posted by S.P.R View PostLiekö JKK:n yksikö ollut sitten ihan täysissä voimissaan?
Mun seka-ajossa 540iAT kulutti 13,5-15,0 litraa/100km. Nykyinen 525iA Sedan vie samanlaisessa ajossa 9,0-10,0 litraa/100km. Mielestäni ero on suuri.Last edited by JKK; 18-03-2016, 11:39.
Comment
-
-
Originally posted by JKK View PostOma silloinen vm.1998 Touring automaatti taisi mennä Tempeksellä mitattuna jonkinverran alle 7,0s aikoihin (0-100km/h). Onhan 540iA tottakai yleisessä katsannossa suorituskykyinen auto, mutta tässä mun kritiikissä on kyse siitä, että nykypäivänä puolta pienemmällä koneella varustetut bensaturbot tekee samat temput - ja terävämminkin - 5 litraa pienemmällä keskikulutuksella. Turha näistä on enempiä peistä vääntää, koska kyse on myös henkilökohtaisesta fiiliksestä. Niinkin hienoja kuin nämä isot BMW:n bensavaparikoneet on fiilikseltään, en koskaan ole pitänyt niitä arkikäytössä mitenkään WOW-efektejä tuottavana - oli kone mikä tahansa. Moni tuttukin on aina ihmetellyt kuinka teholukemaan nähden tuntuvat laiskoilta. Ja etenkin 540iA:n tapauksessa muistan monet pettyneet ilmeet tuttujen kasvoilta kun luulivat pääsevänsä kenkimään jotain ultimate-tehokasta autoa. Osittainhan siinä tosin oli kyse siitä, että 540iA kätkee voimansa hyvin tehokkaasti suureen hiljaiseen koriin ja erittäin tasaiseen vetokäyrään. Mutta tästä syystä kaverini, jolla silloin oli ohjelmoitu A4 2,0TFSI, piti 540iA:ta laiskana ja vanhanaikaisena autona. Ja kieltämättä siltä se itsestänikin tuntui aina sen Audin jälkeen.
Mun seka-ajossa 540iAT kulutti 13,5-15,0 litraa/100km. Nykyinen 525iA Sedan vie samanlaisessa ajossa 9,0-10,0 litraa/100km. Mielestäni ero on suuri.
Kerros joku muu samankokoinen auto samalta aikakaudelta kuin e39 540i joka tarjoaa samat ominaisuudet tolla hinnalla.
En kyllä itse pitänyt omistamaani 540iA farkkua laiskana. Nykyisestä manuaalista puhumattakaan. Ymmärrän toki jos n.6s 0-100 ja +300Nm alle 1000rpm ei riitä.
Ja mitä tohon audiin tulee, se taitaa viedä saman litramäärän öljyä satasella.Aprilia RSV4
Comment
-
-
JKK puhuu asiaakin. Se vain vielä että minun muistini mukaan 528 automaatti on speksattu 8,8s sataseen eikä se kyllä oikeastikaan ollut yhtään sen nopeampi. Ajoin omalla tasan 9s sataseen ja jotain 16s varttimailin bimmereissä.
Ja toki 540 piti alunperin verrata muihin e39 malleihin, joihin vrt se on ylivertainen poislukien se kulutus.
Comment
-
-
Originally posted by jannmann View PostJa mitä tohon audiin tulee, se taitaa viedä saman litramäärän öljyä satasella. ��
Comment
-
Comment