E39 ostamassa ja käyttökokemuksia, vol 2.

Collapse
X
 
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Petri R.
    Newbiemmer
    • Jun 2013
    • 25
    • Kemi

    #76
    Kesän mittaan tuli hankittua allekirjoituksen mukainen E39 toisen käyttöauton tarpeeseen ja se on samalla minun ensimmäinen BMW. Merkki kiinnosti kyllä jo lukiopoikana 90-luvun lopulla ja kavereiden E30-koppaisilla tuli parikymppisenä ajettua, mutta sattuneesta syystä omat autot on ollu tähän asti eri merkkejä. Aiempaa käyttöautoa ostaessa 2006 tuli katseltua E39-korisiakin, mutta hinnat alkoi silloin jostain 20K€ paikkeilta ja päädyin budjetin rajoittamana 15K€ Volvoon. Sen jälkeen on autopuolen investoinnit olleet puhtaasti harrasteautopuolella.

    Jotenkin tuntuu, että se "häirikön" tai "lippalakkiamiksen"-maine bemareiden ympäriltä on vuosien saatossa hälventynyt ja osin siirtynyt jopa Audiin(?). Oma motiivi oli että haluan mieluumin vaikka hieman vanhemman ja laadukkaamman auton kuin jonkun harmaan Avensiksen, vaikka suhteellisen edullisesta kulkineesta olikin kyse. Sai olla vaikka pientä laittoa, kunhan auto muuten miellyttää. Saksalainen lähestymistapa ja laatuvaikutelma sekä tyylikkyys ja ylipäätään sellainen tietty oma "filosofia" millä BMW:t on tehty, se kiinnosti. Samalla tässä tulee testattua, olisko BMW mahdollisesti se merkki mihin seuraavan kerran investoi sitten isommin kun laitetaan käyttöautopuolta uusiksi. Tähän asti fiilis merkkiä kohtaan on ollu pelkästään positiivinen.

    Toki kun 17 vuotta vanha auto kyseessä, niin monenlaista pientä laittoa tuossa on. Halusin nimenomaan mustan, M-Sportin täysnahkasisustalla, vakkarilla jne. niin ne potentiaaliset yksilötkin oli määrällisesti suht. rajallisia.
    Omaani on vaivanneet nuo E39:lle tyypilliset tutinat joista jarruhuollolla on joku selkävoitto jo saatu, mutta viimeinen täsmäisku on vielä jäljellä ennen täydellistä tutinattomuutta. Tuota jos ei lasketa, niin on kyllä pakko kehua miten hyvä tuommonen auto on ajaa. Kunnossa ollessaan hakkaa varmasti monet paljonkin uudemmat autot mennen tullen. E39 on ollu uutena kallis auto, ja se näkyy mm. juurikin ajettavuudessa. Kyyti tuntuu vain paranevan sitä mukaa mitä kovempaa ajaa, harmi että leikki loppuu Suomessa jo 120km/h vauhtiin, vaikka tuolla päästelis varmasti pehmästi vaikka 220km/h. Voi olla, että oma yksilö on sitten vain hyvässä kunnossa alustaltaan, mutta tuo on kyllä tosi jämäkkä auto ajella. Ei mitään kolinoita alustassa ja ovet jymähtää kiinni niinku pankkiholvi. Mikään raketti tuo ei M52B28 koneella vielä ole, mutta kulkee silti aivan kivasti eli käyttöautoon moottori on omaan makuuni aivan riittävä. Lisäksi kutoskoneessa on juuri ne äänet jotka minun mielestä bemariin kuuluu!

    Omassani on siis M-Sportin täysnahkasisusta ja sitä on kyllä pakko kehua. Ei ole missään autossa ollut nuin hyviä penkkejä istua. Sporttiratteineen sisusta näyttää muutenkin paljon tuoreemmalta kuin 1997:lta. Lisäksi tuossa on sellaisia "turhuuksia" kuten autopuhelin ja televisio, jotka ei tietenkään ilman SIM-korttia ja digiboxia toimi, mutta noin niinkuin erikoisuutena aivan hauskoja juttuja. Itsestään tummentuvat taustapeilit ja sähköinen takalasinverho sentään vielä toimii Tehtaan webasto on kuitenkin kaputt ja täytynee asentaa joku lohko/säteilylämmitin ennen talvea.

    Muita to-do juttuja on lähinnä yksi ikkunannostin, ilmastoinnin kennon vaihto + täyttö sekä kattoluukku joka ei nouse siihen lippamoodiin. Lisäksi korissa on tuon ikäsenä jo kohtalaisesti parkkikolhuja, joten voi olla että jos/kun tuohon hurahdan niin kaverin kanssa sipastaan esim. kylkiin uusi maali. Samallahan sitä asentelis M-Sportin puskureitakin...
    ex-BMW E39 528i Shadowline 1997

    Comment

    • Tenojono
      Bimmer Enthusiast
      • May 2012
      • 1753
      • Pohjanmaa

      #77
      Täysnahat laajennettuna vai tavalliset nahat? Näitä nahkoja on sitten erillaisia yhdistelmillä lukematon määrä. Leder nappa ,heritage, buffalo. Montana kaikista edullisin keinonahka tyylinen. Buffalo "kova" nahka kestää isältä pojalle ja on omasta mielestä paras.

      Älä luovuta webaston kanssa. Esimerkiksi ohjainkortin voi korjauttaa parissakin paikkaa suomessa.
      Työmatkat: E46 preface 323 4d
      Työn alla: ae86 4age https://www.instagram.com/tenojono/
      Entiset: E87 E39 E60 E61 F10

      Comment

      • Petri R.
        Newbiemmer
        • Jun 2013
        • 25
        • Kemi

        #78
        Originally posted by Tenojono View Post
        Täysnahat laajennettuna vai tavalliset nahat? Näitä nahkoja on sitten erillaisia yhdistelmillä lukematon määrä. Leder nappa ,heritage, buffalo. Montana kaikista edullisin keinonahka tyylinen. Buffalo "kova" nahka kestää isältä pojalle ja on omasta mielestä paras.

        Älä luovuta webaston kanssa. Esimerkiksi ohjainkortin voi korjauttaa parissakin paikkaa suomessa.
        VIN Decoderilla löytyy tällasta:
        Upholstery: Standardleder/schwarz (N6SW)
        S481A Sportsitz

        En selvästikään tunne eri versioita tuosta nahkasisustasta, mutta mustaa nahkaa on sporttipenkeillä aina rattia ja ovipaneeleita myöten. Paksun tuntuista, tai ainakin 268tkm ajettuina varsin siistissä kunnossa.

        Täytyykin tuota ohjainkorttihommaa selvittää vielä ennen talvea...
        ex-BMW E39 528i Shadowline 1997

        Comment

        • Arde92
          BTCF Member
          • Aug 2010
          • 1328
          • Lohtaja/keski-pohjanmaa

          #79
          Mitäs täällä ollaan mieltä tästä : http://www.nettiauto.com/bmw/528/6717742

          Onko kulutuksen kannalta suuria eroja tuolla 525 / 528 välillä?:think
          E39 M5 Titansilber<------
          F11 530D Spacegray
          E36 323i M-sport Med Hölsteri
          Ex :E61 525D Lci Carboni
          Ex :E34 M5 3.6 Macaoblau metallic
          Ex :E61 530XD Monacoblau<------
          Ex: E39 530D individual Carbon/Cinnamon
          Ex: E34 540 6-Gang Mtech <------

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #80
            Originally posted by Arde92 View Post
            Mitäs täällä ollaan mieltä tästä : http://www.nettiauto.com/bmw/528/6717742

            Onko kulutuksen kannalta suuria eroja tuolla 525 / 528 välillä?:think
            BTCF tyyliin...ihanmiinapikkunavijamattolikainen....

            Comment

            • samjin
              Newbiemmer
              • Sep 2014
              • 17
              • ESPOO

              #81
              Terve,

              Kävin koeajamassa koriltaan todella hyvässä kunnossa olevaa ´99 vuosimallin 528 bemaria. Muuten autossa ei vaikuttanut olevan suurempia huolia ja suurin osa huoltokuiteistakin oli tallella.

              KUITENKIN, kun kävin koeajamassa bemaria mittaristosta katosi samaanaikaisesti nopeusmittarin taustavalo ja kierroslukumittarin taustavalo. Kaikki muu toimi ongelmitta. Eli nämä valot katosivat juuri silloin kun pysähdyin ja vaihdoin D:ltä pakille.
              Myyjän mukaan taustavalot on joskus välähtäneet ja ehkä olleet pois päältä hetken ajan, mutta ovat tulleet takaisin ja toimineet sen jälkeen normaalisti. Koeajon jälkeen taustavaloja ei saatu takaisin päälle. Autossa on ollut ennen myyntiä kosketusnäyttösoitin, alkuperäinensoitin vaihdettu takaisin. Voiko vaikuttaa ja miten vaikuttaisi asiaan? Autolla ajettu hyvin vähän jos ollenkaan maks. kahteen kuukauteen.

              Seuraavana päivänä myyjä otti mittariston irti ja totesi ettei vika ole polttimoissa tai liittimissä.

              Hieman on alkanut arveluttamaan, että jääkö tuo ongelma ainoastaan nuihin mittariston taustavaloihin. Aika haastavia sähköongelmia on tuntunut olevan näissä mitä nyt lukenut täältä ja ulkomaan foorumeilta asiasta.

              Myyjällä on nyt tulossa postissa mittaristo, jonka koodauttaa tutullaan autoon sopivaksi. Vaikka mittaristo toimisikin sen jälkeen, niin voisiko alkuperäinen vika olla esimerkiksi LCM-yksikössä, sulakkeissa tai maadoituksessa? Tai keksittekö muuta mahdollista vian aiheuttajaa? Onko suosituksia mitä tarkistaa autosta seuraavan kerran jos lähden sitä katsomaan? Vai onko teillä kokemusta, että kyseinen auto kannattaisi tällaisen vian takia jopa unohtaa?
              Last edited by samjin; 22-09-2014, 10:34.

              Comment

              • Thetic
                Bimmer Rookie
                • Jan 2011
                • 95
                • Suomi

                #82
                320 CDI E-mersulla tullut nyt ajeltua mutta ajojen rajun vähenemisen seuraksena on katse kääntynyt E39 bensoihin automaattina.

                Muutamaan yksilöön olen nyt rajannut:

                http://www.nettiauto.com/bmw/520/6722441
                http://www.nettiauto.com/bmw/523/6646957
                http://www.nettiauto.com/bmw/523/6637840

                Tarjoaako nuo kaksi uudempaa ~3 tuhannen euron kalliimmalla hinnalla rahalle vastinetta? Isoja uudistuksia tuli 99 mallivuodelle? Onko M52 ja M54 väliset erot sitten kuinka suuria? Kaikissa ZF-laatikko, vai onko GM-laatikoita jossakin?

                Jostakin syystä tuo vanhin porkkanavilkuilla oleva miellyttää eniten silmää :think varmaan vanteet tekevät sen, ne nyt vaihtaa äkkiä noihin muihinkin.
                G05 X5 45e

                Comment

                • jannmann
                  Bimmer Enthusiast
                  • Feb 2003
                  • 5856
                  • Joccis City

                  #83
                  Originally posted by Thetic View Post
                  320 CDI E-mersulla tullut nyt ajeltua mutta ajojen rajun vähenemisen seuraksena on katse kääntynyt E39 bensoihin automaattina.

                  Muutamaan yksilöön olen nyt rajannut:

                  http://www.nettiauto.com/bmw/520/6722441
                  http://www.nettiauto.com/bmw/523/6646957
                  http://www.nettiauto.com/bmw/523/6637840

                  Tarjoaako nuo kaksi uudempaa ~3 tuhannen euron kalliimmalla hinnalla rahalle vastinetta? Isoja uudistuksia tuli 99 mallivuodelle? Onko M52 ja M54 väliset erot sitten kuinka suuria? Kaikissa ZF-laatikko, vai onko GM-laatikoita jossakin?

                  Jostakin syystä tuo vanhin porkkanavilkuilla oleva miellyttää eniten silmää :think varmaan vanteet tekevät sen, ne nyt vaihtaa äkkiä noihin muihinkin.
                  Kannattaa katsoa myös 525i ja 530i mallit. Ehdottomasti ite ottaisin facelift mallin. Myös 540i mallia saa mukavan edullisesti vs. noi pikkukoneet.
                  esim.

                  http://www.nettiauto.com/bmw/540/6146929
                  Aprilia RSV4

                  Comment

                  • Thetic
                    Bimmer Rookie
                    • Jan 2011
                    • 95
                    • Suomi

                    #84
                    Ei oikein ole sattunut silmiin sopivia 525 tai 530 malleja.
                    Mitäs kaikkea faceliftissä parantui? Sähköjärjestelmä ilmeisesti ja juurikin koneet on sitten M54?

                    540 ei oikein kiinnosta, nousee jo vakuutukset ja kaikki muutkin kulut. Eikä tuo kasikone ilmeisesti ole niin luotettava kuin kutoset?
                    G05 X5 45e

                    Comment

                    • jannmann
                      Bimmer Enthusiast
                      • Feb 2003
                      • 5856
                      • Joccis City

                      #85
                      Originally posted by Thetic View Post
                      Ei oikein ole sattunut silmiin sopivia 525 tai 530 malleja.
                      Mitäs kaikkea faceliftissä parantui? Sähköjärjestelmä ilmeisesti ja juurikin koneet on sitten M54?

                      540 ei oikein kiinnosta, nousee jo vakuutukset ja kaikki muutkin kulut. Eikä tuo kasikone ilmeisesti ole niin luotettava kuin kutoset?
                      Faceliftissä pääsee eroon ainakin abs/dsc murheista, jne. muita parannuksia.
                      Esim. valot joiden ansiosta näyttää paljon uudemmalta kuin prefacelit e39.

                      Kait se kasin luotettavuus jossain määrin on heikompi kuin kutosten, mutta ihan ässä koneena noin painavaan autoon. Vanos kasilla pääsee maantiellä ihan samalla kulutuksella kuin 530i:llä.
                      Mitä isompi kone = enemmän varusteita , noin yleensä. Jos siis tykkää nippeleistä.
                      Itellä ollut samaan aikaan niin 530i ja 540i ja pakko sanoa, että 530i sai seisoa pihalla. Melkein kaikki ajot tuli hoidettua kasilla.
                      Omasta mielestä 528i on ensimmäinen moottori e39 kopassa. Pienemmät on melko vaatimattoamia noin isossa kopassa. Hermo ei itsellä kestä ajaa sellaisilla.
                      Ite olen valmis hivenen maksamaan ekstraa tehosta ja sen tuomasta mukavuudesta.
                      Last edited by jannmann; 06-10-2014, 10:42.
                      Aprilia RSV4

                      Comment

                      • Thetic
                        Bimmer Rookie
                        • Jan 2011
                        • 95
                        • Suomi

                        #86
                        Totta kyllä. Mikäs niitä ABS-ongelmia aiheuttaa, anturit?

                        Omat ajot on nyt jatkossa 99% pelkkää taajamaa, sellaista 2-5km pätkää 50-alueella niin ei tuo teho ole niin tärkeässä roolissa. Ennen paria mersua oli 170 hevosvoimainen 9-5 Saab ja kyllä sillä ehti maantiellä autoista ohi tarvittaessa ihan hyvinkin.

                        Nippeleistä tärkeät oikeastaan vain ilmastointi ja vakionopeudensäädin. Sähköpenkkien kanssa on tullut tapeltua monissa autoissa, niin manuaaliset olisi melkein mieluisammat

                        Mikähän minun silmiä vaivaa kun en etuvaloissa näe isoa eroa?
                        Esim tässä: http://www.nettiauto.com/bmw/525/6763494 valot ei näytä juuri sen uudemmilta kuin tuossa 97-vuotisessa..
                        G05 X5 45e

                        Comment

                        • Bmw Master
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2004
                          • 13155
                          • Kokomo

                          #87
                          Originally posted by jannmann View Post
                          Faceliftissä pääsee eroon ainakin abs/dsc murheista, jne. muita parannuksia.
                          Faceliftissä (9/00) ei ole tule oikeastaan mitään teknisiä parannuksia verrattuna 9/98 päivitettyyn malliin. Abs boksi viat on yleisiä 9/98 jälkeisissä ja siten myös faceliftissä. Tosin halpa korjata kun hajoaa. Facelift on tuoreemman näköinen ja siten ehdottomasti ykkös valinta, 3 litranen jaksaa liikuttaa ihan ok.

                          Comment

                          • Bmw Master
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jan 2004
                            • 13155
                            • Kokomo

                            #88
                            Originally posted by Thetic View Post

                            Mikähän minun silmiä vaivaa kun en etuvaloissa näe isoa eroa?


                            Comment

                            • Thetic
                              Bimmer Rookie
                              • Jan 2011
                              • 95
                              • Suomi

                              #89
                              No tuohan selventää ja rupeaa ne erotkin näkymään, kiitoksia.
                              Mitenkäs nuo vaihdelaatikot, onko näissä kaikissa ZF:n laatikko?

                              Tuo 120tkm ajettu yksilö kyllä kiinnostaisi, jos kerran on dokumentitkin todistamaan nuo metrit. Ja sehän on jo facelift myös. Uskon että viiteen kymppiin tuo M54B22 jaksaa tuon kiihdytellä ihan hyvin
                              G05 X5 45e

                              Comment

                              • Bmw Master
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 13155
                                • Kokomo

                                #90
                                Originally posted by Thetic View Post
                                Mitenkäs nuo vaihdelaatikot, onko näissä kaikissa ZF:n laatikko?
                                Kaikissa ZF.

                                Comment

                                Working...
                                X