Minulta katosi alavääntö viime kesällä/syksynä hiljalleen ja puuttui lopulta täysin (vauhti lisääntyi käytännössä vain kickdownilla) ja kokeilu IMM piuha irrottamalla -> toimi todella hyvin. Uusi IMM (Bosch eli alkuperäisvalmistaja) ja moottorinohjaussoftan päivitys huollossa toimimaan uudemman ilmamassamittariversion kanssa. Toimi ihan OK ainakin vialliseen ilmamassamittariin verrattuna.
Nyt on kumminkin taas jonkun aikaa tuntunut alaväännön puute, mutta ei niin pahana kuin viime vuonna. Selkeästi jotakin vikaa, koska taas IMM johto irrottamalla kulki todella hyvin. Todennäköisesti IMM on edelleen ehjä, joten vaihdoin ahtopaineanturin. Ei vaikutusta.
Turbosta katsottu paikalla ollessa, että kaasua painettaessa alipainekello kyllä liikkuu. Ja toisaalta pitäisi kai turbon siipien säätyä hyvin ja alipainepuolenkin olla kunnossa, kun "vikaohjelmalla" anturin johto irrotettuna kulkee hyvin.
Miten tästä eteenpäin? Jossakin topicissa oli korjaantunut vaihtamalla paineensäädin (http://bmwfans.info/parts-catalog/E3...turbo_charger/ osa nro 1). Mutta jos se olisi viallinen mekaanisesti, niin ei kai IMM piuhan irrottamisella olisi vaikutusta?
Vaihdoin turbon alipainesäätöletkut. Nyt vetää tasaisemmin, vaikka voimaa voisi olla enemmänkin (ehkä sitä vaan tältä autolta toivoisi, voi olla ominaisuuskin ). Kickdownilla tulee voimaa tasaisemmin ilman "turbopotkua". Noissa letkuissa siis ainakin oli vikaa. Ehkä voisi huoltaa noita muita mekaanisia osia, mutta tuskin taitaa mikään ihan täysin rikki olla. Näillä nyt mennään taas kohtuu tyytyväisenä eteenpäin.
Case closed, taas kulkee hyvin ja vetää alakierroksilla:
- Commonrail-pumpun painesäätimen tiiviste/tukirengas-systeemi oli kulahtaneen näköinen ja tyhjäkäyntipaine oli hieman alakanttiin ( n 300bar)--> uudet tiivisteet DieselComponents-pajalta ( UK), 10£ posteineen. Mielenkiintoinen asennuskohde
- alipaineletkut EGR I/P muuntimelle ja moott kumityynyille lähtevä...ehjän näköiset mutta kun niitä tarkemmin käpisteli ( imusarja oli irti) niin murenivat käsiin--> uutta kehiin, 5eur investointi. Jakotukilta turbon painesäiliölle oli vaihdettu jo aiemmin
- Koeajolla huomasin että jarrupoljin on aika raskas...irroitin ja tulppasin EGR I/P-muuntimelle menevän letkun kokonaan ( kun EGR on muutenkin ohitettu) ja jarrut alkoin pelaamaan herkemmin. Ilmeisesti I/P muuntimessa on jonkinlainen alipainevuoto??
- Imusarja pesty ( hyi stana millaista möhnää, mutta hauskaa hommaa ja hauskemmaksi muuttuu koko ajan kun pesee sisätiloissa tinnerillä ja brake cleanerilla) ja uudet tiivisteet 6 + 6 kpl
Aiemmin on laitettu turbo, MAP( tarvike) ja MAF (Bosch). Vaikea sanoa mikä oli se ratkaiseva isku kun laitettavaa oli vähän siellä ja täällä mutta veikkaisin alipainevuotoa. Hyvä juttu on se että alipaineletku ei paljoa maksa mutta huono puoli on että näihin ei pääse kunnolla käsiksi irroittamatta imusarjaa. Samalla tuli vaihdettua ylävesiletkun liitos ( kanteen, imusarjan alla) kun napsahti poikki...no parempi pihassa kun moottoritiellä, oli perätii 11 Eur osa
Mulla on nyt piakkoin tulossa alipaineletkujen vaihto eteen. Nykyiset letkut on alkuperäiset ja varmasti jo aika huonossa hapessa. Samaan syssyyn ajattelin putsailla ja vaihdella kaikkea muutakin pikkunippeliä. Mulla ei varsinaisesti ole mitään tehohävikkiä havaittavissa eikä savuta eikä oikeastaan muutakaan näistä edellä mainituista ongelmista. Turbo herää vasta noin kolmen tonnin paikkeilla. Voi olla ominaisuuskin :think
Anyway, commonrailiin liittyvät tiivisteet ajattelin kuitenkin samalla vaihtaa. Nyt onkin hieman problematiikkaa, kun tästä ei ihan täysin aukea, mitkä kaikki tiivisteet sinne pitää vaihtaa?
Sekä mitä muuta pikkuhilpettä kannattaisi nyt samassa rempassa tehdä? Olen menossa 3 päiväksi vuokratalliin majailemaan ja siinä ajassa on tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon. Sama ongelma aina, kun joutuu ilman omaa lämmintä tallia olemaan
Mulla on nyt piakkoin tulossa alipaineletkujen vaihto eteen. Nykyiset letkut on alkuperäiset ja varmasti jo aika huonossa hapessa. Samaan syssyyn ajattelin putsailla ja vaihdella kaikkea muutakin pikkunippeliä. Mulla ei varsinaisesti ole mitään tehohävikkiä havaittavissa eikä savuta eikä oikeastaan muutakaan näistä edellä mainituista ongelmista. Turbo herää vasta noin kolmen tonnin paikkeilla. Voi olla ominaisuuskin :think
Anyway, commonrailiin liittyvät tiivisteet ajattelin kuitenkin samalla vaihtaa. Nyt onkin hieman problematiikkaa, kun tästä ei ihan täysin aukea, mitkä kaikki tiivisteet sinne pitää vaihtaa?
Sekä mitä muuta pikkuhilpettä kannattaisi nyt samassa rempassa tehdä? Olen menossa 3 päiväksi vuokratalliin majailemaan ja siinä ajassa on tarkoitus tehdä mahdollisimman paljon. Sama ongelma aina, kun joutuu ilman omaa lämmintä tallia olemaan
Komppaan Jampan kysymystä. Suunnitelmissa on vaihtaa 525dA:n hehkutulpat ja samalla voisi vaihtaa alipaineletkuja, ehkä jopa rail-paineensäätöventtiilin tiivisteet. Motonetistä ja muista löytyy 3 mm:n sisähalkaisijalla olevaa alipaineletkua. Käykö tuo alkuperäisen 3,5 mm:n letkun tilalle?
Jälleen yhden 530d:n kanssa ongelmaa. Aluksi kuvittelin että on vaan ohjelmoinnin ominaisuus, mutta hetken asioista selvää otettuani kuuluisihan tuon toimi paremmin.
Eli, voimaa on, mutta kunnolla vasta 3000rpm jälkeen. 3500 kohdalla repäisee kunnolla. Lykkää mustaa vähän ennekuin alkaa turbo heräämään. Tästä syystä päättelin että syöttöjä lisätty ohjelmaan vasta tuossa kohtaa. Kyseessä automaatti ja ajattelin että onko ohjelmassa mietitty laatikon kestoa että ei ole yritettykään ottaa alakierroksilta voimaa? Hullultahan tuo kuulostais isossa dieselissä.
Laatikko ei luistata juuri ollenkaan vrt. "vakio" kolmeysin laatikkoon. Jälleen kerran tullaan siihen että olisiko laatikkoonkin ajettu eri ongelma keston kannalta? Tuntuisi että hajoaa nimenomaan sillon kun ei luista ja väännöt tapissa, mikä voisi olla kompensoitu sillä että tehot otettu vasta korkeammilla kierroksilla?
Ahtimen siivet tuli ensimmäisenä mieleen ja on check -listalla.
Mitä arvon raati mieltä? Antaako mennä vaan ja luottaa siihen että tarkoituksella toimii noin vaan alkaa etsiä vikaa?
Vikakoodeja ei tule mistään, ja ohjelmoijasta ei ole tietoa tarkalleen että kuka on tehnyt ja koska.
kun auto kiihtyy hyvin, niin se ottaa ahtomittarin mukaan max 1.0bar ahtoja, mut sit ku se ei kiihdy mihinkään, niin se ottaa max 0,4bar ahtoja (ihanku ois jossain vikatilas koko auto), kun sammutat auton ja käynnistät uudelleen, niin sit auto taas kyyhtyy hyvin sen 3-10 minuuttia
vikakoodeja oli seuraavia autos
-1152 elektroluefter
-256 luftmassenmesser
-565 ladedruckfuehler
-5696 steuergeraet DDE (eeprom und konfiguration)
-1024 abgasrueckfuehr-regelung oder abgasrueckfuehrsteller
-7669 elektronische wegfahrsperre (EWS)
livedataakin tutkin ja otin video pätkät, mun en saa niitä tänne laitettuu:
kun lähti 80km/h kiihdyttää kaasu pohjassa:
Nonii, hiukan tietoa tehottomuuden parissa tuskaileville.
Otin rail paineensäätimen pöydälle tarkemman tutkailun alle, ja jos ei muuta niin ainakin tiivisteet vaihtoon. Ja ihan aiheellista olikin. O-rengas ja tukirengas oli ehjät mutta roskaa oli jonkin verran. Uudet tiivisteet, huolellinen putsaus jarru kliinerillä sekä paineilmalla ja takas paikalleen.
Vaikutus moottorin toimintaan oli kyl aika uskomaton. Vääntö ja teho parani joka kierrosalueella huomattavasti, etenkin alakierroksilla. Myös kaasupolkimeen reagointi ihan toista luokkaa, kulkee ikään kuin "sukkasillaan", pintakaasulla.
Olen havahtunut talven jäljiltä siihen, ettei alle 2500 rpm tapahdu juuri mitään. Auto lähtee paikaltaan selvästi laiskemmin kuin ennen. Kuvaavaa nykytilalle on, että jos hiekkatiellä painaa paikoiltaan lähdössä kaasun pohjaan, ei edes vilkauta DSC:n valoa (eikä myöskään sudi jos ottaa DSC:n pois). Turbo heräilee vasta 2500-3000 rpm välissä.
Jos sitä kadonnutta alavääntöä yrittäisi etsiä takaisin, niin onko tuo mainitsemasi railpainesäätimen O-rengas linkin kuvan osa 22? Mikä se tukirengas on?
Mitä kaikkea joutuu purkamaan pois edestä, että tuon railpainesäätimen saa irti? Voiko sen vaan irrottaa ja laittaa takaisin, ilman sen kummempia toimenpiteitä?
Auto toimii korkeammilla kierroksilla ihan normaalisti. Voiman puute on vain alakierroksilla. 530da, ajettu 270 tkm, täysin vakio. Mitään vikakoodeja tai livedataa ei ole katsottu, en omista niitä laitteita.
Olen havahtunut talven jäljiltä siihen, ettei alle 2500 rpm tapahdu juuri mitään. Auto lähtee paikaltaan selvästi laiskemmin kuin ennen. Kuvaavaa nykytilalle on, että jos hiekkatiellä painaa paikoiltaan lähdössä kaasun pohjaan, ei edes vilkauta DSC:n valoa (eikä myöskään sudi jos ottaa DSC:n pois). Turbo heräilee vasta 2500-3000 rpm välissä.
Jos sitä kadonnutta alavääntöä yrittäisi etsiä takaisin, niin onko tuo mainitsemasi railpainesäätimen O-rengas linkin kuvan osa 22? Mikä se tukirengas on?
Mitä kaikkea joutuu purkamaan pois edestä, että tuon railpainesäätimen saa irti? Voiko sen vaan irrottaa ja laittaa takaisin, ilman sen kummempia toimenpiteitä?
Auto toimii korkeammilla kierroksilla ihan normaalisti. Voiman puute on vain alakierroksilla. 530da, ajettu 270 tkm, täysin vakio. Mitään vikakoodeja tai livedataa ei ole katsottu, en omista niitä laitteita.
Ennen rail-painesäätimen tai sen o-renkaan vaihtoa suosittelisin kuitenkin tutkailemaan turbon ja MAF:n toimintaa. Eli kurkkaa, vetääkö turbon alipainekello siivet kiinni, kun auton käynnistää (onnistuu yläkautta ilman purkamista). Jos turbon säätö tuolta osin toimii, testaa MAF.n piuha irrotettuna.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Ennen rail-painesäätimen tai sen o-renkaan vaihtoa suosittelisin kuitenkin tutkailemaan turbon ja MAF:n toimintaa. Eli kurkkaa, vetääkö turbon alipainekello siivet kiinni, kun auton käynnistää (onnistuu yläkautta ilman purkamista). Jos turbon säätö tuolta osin toimii, testaa MAF.n piuha irrotettuna.
Pitääpä katsoa.
Kävin juuri nosturilla ja totesin, että välijäähdyttimen alareuna on kostea. Pari vuotta sitten tehty paikkaus on pettänyt. Tällä lienee osuutta asiaan?
Välijäähdytin vaihdettiin ehjään, mutta ei se tuonut alavääntöä takaisin. Korjaamolla olivat sitä mieltä, että turbon tunnit alkavat olla täynnä (270 tkm). Turbon letkut ovat ehjät.
Vikakoodeja oli (luettu Boschin laitteella):
4704 Prefeed pressure monitoring: Below operating pressure
1028 Exhaust-gas recirculat.actuator
7728 Pressure sensor, boost press. ctl: Deviation
13589 A/C compressor shutoff: Open circuit
1152 Cooler fan control: Open circuit
13573 Glow duration control: Glow unit faulty
Ajatuksia? Mistä olette hankkineet tehdaskunnostettuja orkkisturboja?
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Sorry, vielä tekemättä. Pitää ylipuhua vaimo käynnistämään auto ensimmäisen kerran elämässään, jotta näkee katsoa sitä ahdinta. Ehkä olen puusilmä, mutta en ymmärrä kuinka ahtimen näkisi sivusta kunnolla, ilman että purkaa tavaraa edestä pois. Tarkoitat kuitenkin yläkautta katsomista?
Onnistuu mitään purkamatta taskulampun kanssa yläpuolelta. Sieltä vaan koitat hahmottaa tuon alipainekellon ja siitä lähtevän tangon.
E39 530dA -02 M-Sport E53 X5 3.0dA -06 Sport * Vikakoodien lukua ja koodausta Oulussa * Diesel läppäoperaatioita ja muita puukotuksia. Nyt myös peräpukamien hirttoa ja kierukan asennuksia.
Otin maffin liittimen irti ja heitin lenkin. Yhtä laiska oli.
Mitä koodit kertovat? Onko 4704 alhainen siirtopaine, kuten toisessa ketjussa mainitaan? Kuskn penkin alla oleva pumppu uusittiin vajaa pari vuotta sitten Boschin valmisteeseen. Tankin pumppu on kolmisen vuotta vanha alkuperäisosa.
Itselläni ahtopainemittari teetti pahoja teho-ongelmia kun sotki koko ahtopaineiden ohjauksen, ensihätään kannattaa ko. anturi käyttää irti(yksi 10m pultti) ja putsata sen pilli
Comment