Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39:n (-00) interiöörin ääniä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • TJJ
    Bimmer Enthusiast
    • Jun 2003
    • 7591
    • Jyväskylä

    #61
    Originally posted by Hemi
    En vain tajua miten ihmeessä tuo napsuminen tapahtuu??? Minulla tai kenenkään tuttuni e39:ssä ei tuota ongelmaa ole pienemmässäkään määrin, eikä ilmaantunut vaikka kojelautoja on irroiteltu/vaideltu,ym? Yleensä se on kuitenkin niin että nämä erilaiset rasvaukset/"silikonivoitelut" lopulta vain pahentavat tilannetta. jotenkin en vain usko että tämä ongelma olisi lähtöisin noista tappiohjureista ja jos on, niin ne voi jättää täysin poiskin? Varsinainen kiinnityshän tulee niillä isommilla sivuruuveilla.
    Napsuminen tapahtuu koska kojelauta liikahtaa/lämpölaajenee ja joku sauma/kosketuspinta päästää tuon äänen, siis joko kojelaudan ja A-pilarin väli tai kojelaudan ja A-pilarin suojan väli tai kojelaudan ylä- ja alaosan väli tai sitten joku muu kohta...
    Ei niitä tappeja voi poistaa sillä onhan kojelauta niilläkin kiinni, ilman niitä se nousee kiinni tuulilasiin. Tappien kutistesukalla paksuntaminen voi tietysti toimia, mutta parempi olisi löytää se ääntä päästävä sauma ja tehdä sille jotain. Mutta eipä sitä vaan löydy... Ilmeisesti kuitenkin (vahingossa) tein kuskinpuolelle jotain koska siitä ei ääniä (ainakaan vielä) kuulu.
    E39 528iA

    Comment

    • TJJ
      Bimmer Enthusiast
      • Jun 2003
      • 7591
      • Jyväskylä

      #62
      Originally posted by Rahu
      Mullakin on nykyään täysin äänetön PAITSI ETTÄ.. Esim. mukulakivillä ajettaessa kovempaa kuin juoksuvauhtia kuuluu edestä kuskinpuolen jalkatilan ja konehuoneen välistä terävää napsuntaa, onko kellään mitään aavistusta mistä voi johtua??
      Virtalukolle menee vaijeri automaattivaihteen valitsimelta, ainakin minulla se oli täysin irrallaan siellä putkien/rautojen välissä. Toinen napsuja voi olla gongi, se ei ole kunnolla kiinni siinä muovilevyssä. Ja se ohjauspylvään alle tuleva muovilevykin voi napsua, siis se alempi osa joka on kahdella kuusiokoloruuvilla yläpäästä kiinni.

      E39:istä löytyy paljon tuollaisia kohtia joissa ensin on huolella tehty kaikki kiinnitykset ja vaimennukset ja sitten onkin vedetty joku kovapintainen johto/kaapeli ilman mitään pehmusteita. Eikä kyse ole mistään jälkiasennuksista.
      E39 528iA

      Comment

      • Rahu
        Bimmer Enthusiast
        • Aug 2002
        • 6464
        • Tuusula

        #63
        Originally posted by TJJ
        Virtalukolle menee vaijeri automaattivaihteen valitsimelta, ainakin minulla se oli täysin irrallaan siellä putkien/rautojen välissä. Toinen napsuja voi olla gongi, se ei ole kunnolla kiinni siinä muovilevyssä. Ja se ohjauspylvään alle tuleva muovilevykin voi napsua, siis se alempi osa joka on kahdella kuusiokoloruuvilla yläpäästä kiinni.

        E39:istä löytyy paljon tuollaisia kohtia joissa ensin on huolella tehty kaikki kiinnitykset ja vaimennukset ja sitten onkin vedetty joku kovapintainen johto/kaapeli ilman mitään pehmusteita. Eikä kyse ole mistään jälkiasennuksista.
        Kiitos vinkistä, täytyy tarkistaa tuo vaijeri virtalukolle ja mieleeni tuli myös konepellinavausvaijeri.. Ääni siis tulee kuitenkin enemmän jalkojen kohdalta konehuoneen reunasta lokasuojan kohdilta eli ei oikeastaan kuulu "sisältä" eikö se konepellinvaijeri mene juuri suurinpiirtein tuota reittiä ja se on juuri sellainen terävän kova napsunta/narina?

        E46 coupessa repsikan ovesta kuului aivan helvetillinen räminä joka paljastui ikkunamekanismin vaijeriksi joka oli ilman eristettä pellissä kiinni ja terävien monttujen tultua se hakkasi oveen.
        BMW Service
        P.o4oo925441
        [email protected]
        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

        Comment

        • TJJ
          Bimmer Enthusiast
          • Jun 2003
          • 7591
          • Jyväskylä

          #64
          Originally posted by Rahu
          Kiitos vinkistä, täytyy tarkistaa tuo vaijeri virtalukolle ja mieleeni tuli myös konepellinavausvaijeri.. Ääni siis tulee kuitenkin enemmän jalkojen kohdalta konehuoneen reunasta lokasuojan kohdilta eli ei oikeastaan kuulu "sisältä" eikö se konepellinvaijeri mene juuri suurinpiirtein tuota reittiä ja se on juuri sellainen terävän kova napsunta/narina?
          Siellä se vaijeri taitaa mennä mutta en muista, että siinä olisi ainakaan minulla ollut mitään ongelmakohtaa. Napse voi tulla myös kojelaudan alla olevista releistä/moduleista. Ja entäs se konepellin avauskahva, sekin voisi napsua.

          Pitäisi olla sellainen testipenkki missä pyörien alla pyörisi epätasaiset rullat, yleensä kun nuo äänet kuuluu vain ajon aikana ja sitten onkin äkkiä ojassa jos liikaa alkaa etsimään niiden lähdettä.
          E39 528iA

          Comment

          • Keimo
            Bimmer Enthusiast
            • Jul 2003
            • 2032
            • Kekkoslovakia

            #65
            Itselläni kuuluu ainoastaan yksi mystinen ääni. Sellainen "kuminen" napsunta eli aivan kuin naputtaisi jollain kumisella tiivisteellä johonkin metalliin. Parasta on se, että se kuuluu ainoastaan sateella ja on riippuvainen matkanopeudesta. Syynä ei ole tuulilasinpyyhkijät, koska ääni kuuluu oli pyyhkijät sitten toiminnassa tai ei.

            Ääni kuuluu vänkärin puolelta tuulilasin tai pilarin suunnalta?

            Comment

            • creative 22
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 560
              • Alavus

              #66
              Originally posted by Keimo
              Itselläni kuuluu ainoastaan yksi mystinen ääni. Sellainen "kuminen" napsunta eli aivan kuin naputtaisi jollain kumisella tiivisteellä johonkin metalliin. Parasta on se, että se kuuluu ainoastaan sateella ja on riippuvainen matkanopeudesta. Syynä ei ole tuulilasinpyyhkijät, koska ääni kuuluu oli pyyhkijät sitten toiminnassa tai ei.

              Ääni kuuluu vänkärin puolelta tuulilasin tai pilarin suunnalta?
              Omastani tänään säädin noita konepellin saranoiden vastinruuveja, jossain jenkkifoorumissa noistakin tais olla puhetta, pieni 8mm kannalla oleva pultti saranan taka-osassa, pyöräytin aukipäin summassa 1/4 kierrosta, ja väliin crc:n asennuspastaa.Auto oli vielä lämmin niin ei päässyt testaamaan.Muistaakseni ainakin b-mallin vectrassa oli toi sama homma, tuntu että kojelauta paukkuu mutta ääni tulikin noista saranoista.Toisaalta en usko tästä olevan konstiksi, mulla ääni ainakin on "muovinen" oikeastaan voisi hyvinkin kuvitella sen tulevan noista ohjain-tapeista..
              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

              BMW Freude Am Fahren

              Comment

              • TJJ
                Bimmer Enthusiast
                • Jun 2003
                • 7591
                • Jyväskylä

                #67
                Pitäisi tutkia tuleeko osa napsauksista sittenkin tuosta A-pilarin suojasta. Siis jos oletetaan, että kojelauta liikkuu ja se liikuttaa samalla tuota A-pilarin suojaa ja sehän on toisesta reunasta oviaukon tiivisteen välissä eli mitähän tapahtuu jos tuon välin voitelee. Alareunan ja kojelaudan sauman voitelu ei ainakaan auta mitään. Pitänee kohta unohtaa voitelu ja kokeilla jotain muuta...
                E39 528iA

                Comment

                • creative 22
                  Bimmer Fanatic
                  • Jul 2005
                  • 560
                  • Alavus

                  #68
                  Tänään sitten "napinakoe-ajo", korvat höröllä noiden saranaruuvien säädön jälkeen, oikea puoli oli täysin hiljaa ei napsahtanu vaikka oikein yritti ääntä esiin saada.Vasen puoli sitä vastoin suorastaan paukahti pari kertaa.Ota tästä nyt sitten selvä.Kertokaapas nyt sitten vähän kojelaudan purku-ohjetta, järjestys ja mites vänkärin airbagin kanssa toimitaan?
                  Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                  Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                  BMW Freude Am Fahren

                  Comment

                  • TJJ
                    Bimmer Enthusiast
                    • Jun 2003
                    • 7591
                    • Jyväskylä

                    #69
                    Originally posted by creative 22
                    Tänään sitten "napinakoe-ajo", korvat höröllä noiden saranaruuvien säädön jälkeen, oikea puoli oli täysin hiljaa ei napsahtanu vaikka oikein yritti ääntä esiin saada.Vasen puoli sitä vastoin suorastaan paukahti pari kertaa.Ota tästä nyt sitten selvä.Kertokaapas nyt sitten vähän kojelaudan purku-ohjetta, järjestys ja mites vänkärin airbagin kanssa toimitaan?
                    Lähetä email-osoitteesi private messagena niin laitan TIS:istä otetut purkuohjeet pdf:nä.
                    E39 528iA

                    Comment

                    • creative 22
                      Bimmer Fanatic
                      • Jul 2005
                      • 560
                      • Alavus

                      #70
                      Originally posted by TJJ
                      Lähetä email-osoitteesi private messagena niin laitan TIS:istä otetut purkuohjeet pdf:nä.
                      ....tätä napsetta selvitellään nyt oikein tosissaan
                      Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                      Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                      BMW Freude Am Fahren

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        #71
                        Kojelaudan purku, osa-2 alkaa olla valmis. Nyt laitoin kiinnitystappeihin liimalla varustettua kutistesukkaa ja liimasin kojelaudan päissä olevat ilmaputket ja kojelaudassa olevat holkit (ne missä on kojelaudan päissä näkyvät kumirenkaat kiinni) kaikki kiinni Sikaflexillä. Lisäksi vaihdoin kaksi nippusidettä auton rungon molemmista päistä pienempiin ettei niiden kanta ota kiinni kojelautaan. Ilmaputkien kiinnitysholkit oli selvästi irti ja toista liikutettaessa kuului napsaus. Mutta muutaman päivän sisällä taas selviää, tuliko yhä tehtyä turhaa työtä... Purkuhomma alkaa kyllä kohta menemään jo aika rutiinilla, mutta jos vieläkin napsuu, niin korjausideat alkaa loppumaan...
                        Attached Files
                        Last edited by TJJ; 25-09-2005, 11:33.
                        E39 528iA

                        Comment

                        • theelekrep
                          Bimmer Enthusiast
                          • Jan 2003
                          • 1653
                          • Vantaa

                          #72
                          Originally posted by Hemi
                          Onko muillakin e39:ssä vastaavia "nitinati" ongelmia???
                          Aika hämmästyttävää kun mm.omassani ei ole pienintäkään häiriöäänilähdettä?
                          Samoin on muutamien kaverien e39:ssä joissa en ainakaan itse ole havainnut pientäkään natinavikaa milloinkaan(ovitiivistevikaa lukuunottamatta)?
                          Jep, ei ole mullakaan mitään nitinöitä. Ainut mikä välillä "rämisee" on jälkeenpäin asennettu autopuhelimen pidike. Aika ihmeellistä että joillain nitisee, kun oma auto ainakin vaikuttaa niin helvetin laadukkaalta.
                          e30 320i Touring • e34 525i • e36 325i sedan • e39 523iA • e46 320d sedan • e36 325 coupe • e36 323 coupe • e87 120d • e83 X3 3.0d • Harley Davidson XL1200 Nightster

                          Comment

                          • TJJ
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jun 2003
                            • 7591
                            • Jyväskylä

                            #73
                            Originally posted by TJJ
                            Mutta muutaman päivän sisällä taas selviää, tuliko yhä tehtyä turhaa työtä...
                            Nyt vaikuttaisi siltä, että työ ei ollut ainakaan täysin turhaa. Kojelauta ei ole enää napsunut ja on muutenkin selvästi tukevampi kuin ennen; ennen kojelaudan yläosa heilui ja nitisi vähän joka paikasta kun sitä liikutti tai painoi polvella ratin vierestä, nyt se on täysin äänetön eikä liiku yhtään. Napsuminen ei kuitenkaan johtunut kojelaudan löysyydestä, sillä vaikka kojelauta heilui ja natisi, niin ei se ajon aikana pitänyt sellaista ääntä enkä saanut tuota napsetta aikaiseksi vaikka liikutin kojelautaa.
                            E39 528iA

                            Comment

                            • Petri.Kekkonen
                              Bimmer Enthusiast
                              • Jan 2006
                              • 7456
                              • Oulu

                              #74
                              Originally posted by ex-VAG
                              1.
                              Eli kojelauta napsuu ja nirskahtelee yläkulmista (A-pilarien juuresta) ja aika tarkkaan pienien ilmasuuttimien kohdalta. Tämä napsuminen kuuluu lähinnä kylmässä ja epätasaisella tiellä ja pahimmillaan lämpötilan noston aikana. Jos kojelaudan yläkulmia painelee kädellä kuuluu ikävää nirskahtelua. Kun auto on täysin lämmin napsuminen häviää lähes kokonaan.

                              2.
                              Sitten rattiputki tai korkeuden säätömekanismi (manuaalinen) rämisee. Kun rattia vähän "tönäisee" nyrkillä, rämähtää joku siinä mekanismissa (ei tule kuitenkaan mistään muoviverhoulusta). Jos korkeudensäätövipu on auki rämähdystä ei kuulu, ja ääni muuttuu eri ratin korkeuksilla. Ajossa tätä ei kuulu, ellei sitten aja jossain perunapellolla, mutta esim. kun vetäisee oven kiinni rämähdys kuuluu.

                              3.
                              Automaattiilmastoinnin napit+paneeli nirisee varsinkin lämpötilan nostossa, ja tietysti paneelia painellessa.
                              Hauska havaita että mullakin on oikeastaan tämä kaikki, tuosta kakkosesta en ole ihan varma onko mulla samanlainen ääni, mutta joku rämähdys siitä ratista kuuluu kun oven vetää kiinni.

                              4.
                              Lisäksi kuuluu sitten vielä sopivan karkealla pinnalla noin 60-70 km/h ajaessa jostain kojelaudan vasemman pään tai mittariston suunnalta muovista resonanssipärinää. En ole mitenkään onnistunut paikallistamaan mistä tuo oikeasti tulee joten vaikea lähteä korjaamaan.
                              E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
                              E39 523i M Sport '00, Titansilber

                              Comment

                              • juhape
                                Bimmer Fanatic
                                • Apr 2004
                                • 321
                                • Pieksämäki

                                #75
                                Mulla on muuten hiljainen mutta joskus jostain kattoverhoilun välistä tai kattoluukun koneistosta kuuluu kuopissa jotain napsetta. Ihan kuin joku vaijeri tms. heiluis siellä. Kattoverhoilua kun painaa kuskin kohdalta ylöspäin niin ääni häviää. Mikähän siellä on?
                                Eilen ääni kuului kun taas tänään oli ihan hiljaa...
                                -BMW 530d Touring -14 LCI
                                -Ford Mondeo 2.0 TDCi -19 150hp Titanium Wagon
                                -Zetor 6245-89
                                -David Brown 996 -76
                                -MF 35 -58
                                -Tunturi Super Sport -85
                                -Tunturi Super Sport -77

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎