Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39:n (-00) interiöörin ääniä...

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Havis
    Bimmer Enthusiast
    • Aug 2004
    • 1838
    • Kotona/Poissa

    Originally posted by markok View Post
    Onhan uusi viiksi aika suolasen hintanen. Noin 90 euroa kustantaisi. Käytettykin kävi kyllä mielessä, mutta onko niissä samanlainen räminä jossain vaiheessa edessä. Ilmeisesti ei kuitenkaan kovin yleisestä viasta ole kysymys, että siinä mielessä käytettykin voisi toimia. Joutuukohan ratin todella irrottamaan ennenkuin viiksen saa vaihdettua?
    Itse en rattia irroittanut kun omaan kärryyn toista viikseä kokeilin (omassa se ongelma, että helteellä vilkun automaattipalautus lakkaa toimimasta kun kabiinin lämpö nousee korkealle. Sitten kun suuntaan sivusuuttimen ilman vilkkuviikseä päin, palautus alkaa toimia. Vika ei ollut viiksessä, vaan varmaankin siinä ohjausakselin päällä olevassa muoviohjurissa, joka liipaiseen vilkun nolla-asentoon. Se muovi varmaan on kulunut ja lämmössä pehmenee niin ettei palauta).

    Riittää kun poistaa ne ohjauspylvään suojukset. Ratti säädettävä muistaakseni täysi ulos jne, en muista. Itse viiksethän on ihan vaan painamalla paikoillaan.
    Suojuksia paikoilleen laitettaessa vain tähdättävä ne yläsuojuksen tapit sinne loviinsa, se ehkä koko homman tarkin vaihe.
    "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

    E60 523iA -08

    Comment

    • markok
      Bimmer Enthusiast
      • Oct 2002
      • 3018
      • Kuopio

      Originally posted by Havis View Post
      Itse en rattia irroittanut kun omaan kärryyn toista viikseä kokeilin (omassa se ongelma, että helteellä vilkun automaattipalautus lakkaa toimimasta kun kabiinin lämpö nousee korkealle. Sitten kun suuntaan sivusuuttimen ilman vilkkuviikseä päin, palautus alkaa toimia. Vika ei ollut viiksessä, vaan varmaankin siinä ohjausakselin päällä olevassa muoviohjurissa, joka liipaiseen vilkun nolla-asentoon. Se muovi varmaan on kulunut ja lämmössä pehmenee niin ettei palauta).

      Riittää kun poistaa ne ohjauspylvään suojukset. Ratti säädettävä muistaakseni täysi ulos jne, en muista. Itse viiksethän on ihan vaan painamalla paikoillaan.
      Suojuksia paikoilleen laitettaessa vain tähdättävä ne yläsuojuksen tapit sinne loviinsa, se ehkä koko homman tarkin vaihe.
      Kiitos näistä vinkeistä. Kun tuo vaihto kerran on noin simppeli homma niin voisi vaikka kokeilla käytettyäkin viikseä. Rattiakselin ympärysmuovien asennusta tuli jo muutamaan kertaan harjoteltua räminää etsiessä.
      BMW 530iA Touring -05

      Comment

      • TJJ
        Bimmer Enthusiast
        • Jun 2003
        • 7591
        • Jyväskylä

        Originally posted by markok View Post
        Kiitos näistä vinkeistä. Kun tuo vaihto kerran on noin simppeli homma niin voisi vaikka kokeilla käytettyäkin viikseä. Rattiakselin ympärysmuovien asennusta tuli jo muutamaan kertaan harjoteltua räminää etsiessä.
        Viiksen irrotuksessa (ja itse viiksessä) on eroja riippuen siitä onko auto tehty ennen vai jälkeen 3/1999.

        Mites jos tuon nupin ja viiksen kuoren väliin laittaisi jotain, esim. pala vaahtomuovia, joustavaa liimaa (Bostik) tms? Nuppi varmaan toimisi yhä ja tuurilla äänikin katoaisi.
        E39 528iA

        Comment

        • markok
          Bimmer Enthusiast
          • Oct 2002
          • 3018
          • Kuopio

          Originally posted by TJJ View Post
          Viiksen irrotuksessa (ja itse viiksessä) on eroja riippuen siitä onko auto tehty ennen vai jälkeen 3/1999.

          Mites jos tuon nupin ja viiksen kuoren väliin laittaisi jotain, esim. pala vaahtomuovia, joustavaa liimaa (Bostik) tms? Nuppi varmaan toimisi yhä ja tuurilla äänikin katoaisi.
          Eilen ETK:sta tutkin, että viiksen tyyppi tosiaan vaihtuu 3/99. Itselläni siis vanhempi versio. Yksi uudemman mallinen olisi ollut tarjollakin, mutta ei sitten käynyt.

          Meinasitko, että avaisi viiksen ja sinne sisälle laittaisi vaimennus ainetta? Tämä kävi mielessä, mutta saakohan tuota ehjänä auki? Ääni ei siis tule viiksen sisältä vaan ihan se uloin osa rämisee. Ainakin näin luulen. BC nappia kun heiluttelee niin se on selvästi väljä rungossaan. Voihan siellä sisälläkin tietysti jotain olla irti ja vaimenee kun kevyesti painaa nappia.

          EDIT. Kumpiko näistä viiksistä nyt on minulle sopiva http://bmwfans.info/parts/catalog/E3...column_switch/ ?

          Autossa on mittaristossa pieni ajotietokone niin onko se silloin tuo BC malli? Ihmetyttää vaan, että eikös kaikissa e39:ssä ole jonkinlainen ajotietokone niin mikä tämä toinen malli sitten on?
          Last edited by markok; 23-01-2011, 12:22.
          BMW 530iA Touring -05

          Comment

          • teme[[
            Bimmer Fanatic
            • Sep 2009
            • 269
            • Lake Worth, FL

            Mulla on kyllä e60 mutta kysytään nyt kuitenkin tässä topiikissa, onko kellään kuulunut tuolta takapenkiltä sellaista todella ärsyttävää "plopinaa" ääni vähän samanlainen kuin ne plussa pallot tippuu siinä mainoksessa. Takapenkin lähistöltä olen koputellut kaikkia mahdollisia osia mutta syytä tähän ääneen ei löydy. Ääni kuuluu vain isompiin kuoppiin ajaessa. Junaradan tasoristeykset, sillan saumat ym...

            Comment

            • TJJ
              Bimmer Enthusiast
              • Jun 2003
              • 7591
              • Jyväskylä

              Originally posted by markok View Post
              Meinasitko, että avaisi viiksen ja sinne sisälle laittaisi vaimennus ainetta? Tämä kävi mielessä, mutta saakohan tuota ehjänä auki?

              Autossa on mittaristossa pieni ajotietokone niin onko se silloin tuo BC malli? Ihmetyttää vaan, että eikös kaikissa e39:ssä ole jonkinlainen ajotietokone niin mikä tämä toinen malli sitten on?
              En tarkoittanut avaamista vaan saisiko nupin ja kuoren väliin jotain? Siis jos siinä on hiukan rakoa jossain reunassa, niin siihen työntäisi neulan tms. avulla ohuen suikaleen vaahtomuovia. Tosin, voihan olla, että ääni ei tulekaan nupista vaan itse katkaisijasta ja nupin painaminen vain lopettaa katkaisijan liikkumisen.

              Toki avaamistakin voi kokeilla jos vaihtoehdot kuitenkin ovat uuden osto tai hermojen menetys. Puukko ja vasara on osoittautunut hyväksi tuollaisten liimattujen koteloiden avaamisessa (siis mikäli se on liimattu, en tiedä). Puukon terä siihen puoliskojen väliseen saumaan ja vasaralla lyö puukkoon, viiksi toki tukevasti pöytää vasten. Lopputulos voi olla todella siisti avautuminen tai täydellinen fiasko...

              Sama BC-nappi toimii isossa ja pienessä ajotietokoneessa. E39:stä on käsittääkseni alussa ollut myös versio jossa ei ole lainkaan tuota nappia. Sitä lienee myyty karvalakin kera Aitona Suomi-autona...
              E39 528iA

              Comment

              • Jakuza
                BTCF Member
                • Nov 2006
                • 516
                • Brisbane

                Originally posted by Jakuza View Post
                No mutta, kuitenkin: Eli äänen kuuluminen vaatii märät olosuhteet ja riittävän nopeuden. Ääni kuuluu ainoastaan kohtuullisessa sateessa ajettaessa tai riittävän märällä tiellä ajettaessa. Ääni ei kuulu heti vaan esim noin 10km moottoritieajon jälkeen (sateessa). Jonkun siis täytyy kastua ensin läpikotaisin ennen kuin ääni kuuluu. Ääni myös loppuu jonkin aikaa sen jälkeen kun sade loppuu. Toisekseen ääni kuuluu ainoastaan yli 100km/h nopeuksissa ja äänen taajuus nopeutuu ehkä hieman nopeuden kasvaessa. Ääni muuttuu selvemmäksi suuremmassa nopeudessa.

                Ja miltä ääni kuulostaa: Ääni kuullostaa täsmälleen samalta kuin jonkun peräkärryyn huonosti asentama pressu joka on hieman irronnut takaata ja räpättää tuulen mukana. (fläp-fläp-fläp) Räpätys ei ole kovin kova ääni, mutta kuuluu selvästi kun radio on pois päältä, ja radio päälläkin jos osaa kuunnella. Ensiksi kuvittelin äänen tulevan konepellin äänieristeestä joka kastuisi sateella takaosastaan ja pääsisi räpättämään (tämä on siitä keskeltä hieman "irtonaisesti" kiinnitetty), mutta ilmeisesti ei.. Kuuluu siis jostain ehkä konepellin alapuolelta, ennemmin kuitenkin kuskinpenkistä eteenpäin kuin taaksepäin.. Vaikea paikallistaa. Kellään ideoita?
                Tämä ongelma paikantui etupenkkien alla oleviin pohjamuoveihin. Vaihdoin apparin puolelta hieman rikkinäisen pohjamuovin uuteen sekä samalla puhdistin kuskin puolen muovin sisältä paskat pois ja laitoin takas kiinni. Tiedä sitten varmasti kummasta ääni johtui, mutta se kuulosti molemmilla puolilla autoa istuen tulevan kuskin puolelta. Olisiko sitten sateella pikkuhiljaa päässyt vettä väliin ja tuonut painoa/imeytynyt paskaan ja aiheuttanut resonointia.

                Comment

                • Bmw Master
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jan 2004
                  • 13155
                  • Kokomo

                  Mitä ovien tiivisteisiin ettei jäädy kiinni eikä alkaisi natisemaan? Silikoonia ei voi laittaa. Carbafloa olen laittanut siihen yläkarvanauhaan.

                  Comment

                  • Krister
                    Bimmer Fanatic
                    • Sep 2003
                    • 227
                    • PK-seutu

                    Itsellä oli raivostuttava natina / paukkuminen B-pilareista auton hankinnasta asti. Olisin voinut vannoa että liittyy jotenkin turvavöihin, mutta onneksi löytyi sattumalta tämä viestiketju niin päätin ensi kokeilla teippifiksiä ennen kuin puran B-pilarin verhoilun. Yllätykseskeni narina korjaantui. Nyt alkoi tietysti kuulua muut narinat enemmän, mutta nyt jo parani ajofiilis 100%:sti
                    Last edited by Krister; 20-09-2013, 19:20.
                    Supra MKIV 6spd lhd
                    W212 E350CDI

                    Ex: E39 530d

                    Comment

                    • Bmw Master
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jan 2004
                      • 13155
                      • Kokomo

                      Mulla natisee A pilarit.

                      Comment

                      • TJJ
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jun 2003
                        • 7591
                        • Jyväskylä

                        Minulla natisee konepelti, kuskin penkin takaosa, matkustajan ovipahvi ja kojelaudassa joku helisee navin näytön/ilmastointipaneelin kohdalla. Tarttis kai tehdä jotain...
                        E39 528iA

                        Comment

                        • Havis
                          Bimmer Enthusiast
                          • Aug 2004
                          • 1838
                          • Kotona/Poissa

                          Originally posted by Bmw Master View Post
                          Mitä ovien tiivisteisiin ettei jäädy kiinni eikä alkaisi natisemaan? Silikoonia ei voi laittaa. Carbafloa olen laittanut siihen yläkarvanauhaan.
                          Miksi silikonia ei muka voisi käyttää?

                          Minusta ei ole mitään syytä pelätä silikonin käyttöä ovitiivisteiden jäätymisen estoon, ei edes BMW:ssä. Toimii myös E39:ssä, kokemusta 8:n talven ajalta. Silikonin käyttö ei ole aiheuttanut mitään natinoita ovissa.

                          Silikonin käytöstä huolimatta ei ovitiivisteiden satunnaista jäätymistä voi millään 100%:sesti estää. Joskus talvella kuitenkin saattaa tulla sellainen sää, että vettä kulkeutuu oven rakoon, ja kun sitä on riittävästi, ei siinä mikään silikoni auta, vain parkkihalli/talli/katos/peitto voi estää haitan.

                          Mitään suurempaa käytännön haittaa ei ole siitä, että oven joutuu kerran pari talvessa hiukan 'väsyttäen pikkuhiljaa nykyttämällä' avaamaan. Suomen sääoloihin kuuluva luonnonlaki, sanoisin.

                          Pikkuvinkki: Jos etuovi tuntuu olevan jäätynyt ylivoimaisen tiukkaan, kannattaa ensin avata takaovi. Kokemukseni mukaan se jäätyy huomattavasti harvemmin. Ja kun takaovi on auki, etuovenkin saa paremmin auki siitä etuoven takareunasta noin oven lukkosalvan kohdalta auttamalla. Niin ei vetorasitus tule pelkästään oven kahvalle.


                          Omassa E39:ssä jos ovi natisee, on ääni aina kuulunut ikkunan ja oven välisestä uratiivisteestä, ei oven ja korin välisestä. Ääni on esiintynyt erittäin harvoin, ja silloinkin vain välittömästi heti pesun jälkeen. Äänen on saanut loppumaan avaamalla / sulkemalla ikkunan muutaman kerran.

                          Toinen ylimääräinen ääni on jää konepellin ja tuulilasin kehysmuovien sekä takaluukun ja korin välissä, joka kolisee/kitisee kunnes jäät poistaa.
                          Last edited by Havis; 20-09-2013, 20:48.
                          "Kyllä kunnossa oleva Bemari on hieno peli. Harmi että epäkuntoinenkin bemu on sen verran hyvä ettei aina edes tiedä että jossain on vikaa"

                          E60 523iA -08

                          Comment

                          • Heguli 31
                            BTCF Member
                            • Oct 2004
                            • 10085
                            • KVLA

                            Omissa ex. E39;issä laitoin syksystä kevääseen noin kerran kuussa rätin kanssa raakaa pakkasnestettä tiivisteisiin.Myös aina pesun jälkeen.Eikä ole ollut koskaan jäätymisongelmia luukkujen kanssa.Eikä natise ovet tiivisteistään.

                            Comment

                            • janke
                              Bimmer Enthusiast
                              • Nov 2010
                              • 3665
                              • seinäjoki

                              Originally posted by Bmw Master View Post
                              Mitä ovien tiivisteisiin ettei jäädy kiinni eikä alkaisi natisemaan? Silikoonia ei voi laittaa. Carbafloa olen laittanut siihen yläkarvanauhaan.
                              Tuota suosittelen, mutta linkissä vanha putelin kuva.
                              Würth on palveluntuottaja, joka huolehtii teollisuuden, rakentamisen ja kunnossapidon ty&a
                              Bmw 316 E30 -88

                              Comment

                              • BreeZi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Dec 2004
                                • 2371
                                • Jyväskylä

                                Originally posted by janke View Post
                                Tuota suosittelen, mutta linkissä vanha putelin kuva.
                                http://www.wurth.fi/site/media/pdf/t...MUOVIHOITO.pdf
                                Itse myös tätä kokeileena täytyy todeta, että toimii. Huomatkaa: Ei silikonia!
                                - Bmw jälkivarustelu(retrofit) ja sähkötyöt.
                                - Ohjelmistopäivitykset, koodaukset, vikakoodit ja livedata.
                                - E- ja F- sarjan avaimet.
                                - xHP vaihdelaatikkon ohjelmointia.
                                - Moottorin optimointia kaikkiin merkkeihin
                                .

                                Finmodi oy
                                050-3063926
                                [email protected]

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎