Originally posted by Hemi
View Post
Kuten sanoit niin nuo törmäystestit ei ota auton massaa mitenkään huomioon, kun ne ajetaan kiinteään esteeseen. Sillä massalla ei ole juurikaan merkitystä kun törmätään kiinteään esteeseen, mutta nuo smartin törmästestit mersuihin näyttää, että nokkakolarissa oli se sitten osittainen tai ei, massalla on merkitystä. Toki hyvillä aktiivisilla turvalaitteilla voidaan pyrkiä minimoimaan G-voimia, mutta onhan se nyt selvä, että samalla tekniikalla olevassa tuplaten painavammassa autossa matkustajiin kohdistuu huomattavasti pienemmät G-voimat. Tarkoitan nyt sellaisia kolareita kun tuo smartin ja mersun kolari. Toki jos autot painaisi saman ei massalla olisi juurikaan merkitystä, mutta harvoin sitä nyt aivan saman painoiseen autoon törmätään.
Smart lentää sen näköisesti, että eiköhän siinä ole melko suuri riski niskojen revähtää tai lyödä päänsä johonkin vrt mersukuski. Kohtuu keveissäkin peräänajoissa ihmisille on tullut niskaan revähdyksiä tms.
Ei se auton koko tietenkään määritä mikä on turvallinen ja mikä ei (tämän nyt osoitti selvästi Kiinalainen Landwind), mutta verrattaessa samalla koritekniikalla tehtyjä autoja isompi on turvallisempi.
Comment