Sen verran uutta näihin bemujen tärinäprobleemeihin, että nyt on ainakin yhdestä vanhemmasta e39:stä tämä tärinäongelma ratkaistu. Vika löytyi vetoakselien nivelistä. Välystä näissäkään käsin vääntäen ei tuntunut mutta vaihdon jälkeen tärinät hävisi. Vanhoissa saabeissahan on sama ongelma joka ratkaistaan vaihtamalla sisänivelien puolia/vetosuuntaa vaihtamalla. Aika ihmeellinen tämä ongelma on, kun joka toisella vm.96-98 e39:n omistajalla jonkinasteista tärinää tuntuu autossaan olevan, eikä missäänpäin Suomea bemun huolloissa osata kuin levitellä käsiä.
On tää forumin aiheen otsikko suoraan lainattu mun baijerin ongelmasta.
Auto täristää niin prkl:sti siinä reippaassa satasessa, ratissa ei kuitenkaan mitään. Renkaita tasapainotettu/vaihdettu. Autoon on vaihdettu pyörän laakeri taakse, koiranluut molemmat, kulmat tarkastettu...
Aika turhauttavaa ajella maantietä posket täristen, vois sanoa että toisinaan jopa alkaa vit***maan...
Ihmetyttää myös se että edustushuollot/maahantuojat eivät osaa sanoa mikä sen aiheuttaa, eivät ole koskaan nähneet moista (tai eiväthän he sitä myönnä, vaihdattavat kuluttajien kustannuksella vaan uusia osia vikaa löytämättä). Forumin avattuani löysin kohtalotovereita alta minuutin.. höh..
Jäi ihmetyttämään se että vaikka renkaita on vaihdettu ja tasapainotettu, tärinä on ja pysyy ainoastaan 100-120km/h, eikä tunnu ratissa, outoa...
Kokeilin huvikseni testailla tunkin kanssa tärinää. Tunkilla auton peräpää ylös, d päälle ja mittariin lukema (täs tapauksessa se 100-120km/h). Tärinä jatkui edelleen.
Renkaiden vaihto edestä taakse ja päinvastoin, tärinä jatkui. Huomenna pitäs vielä tesmailla ilman renkaita. Jos tärinä jatkuu, vika ei voi enää olla muussa kuin autossa itsessään.
Joku tais tossa veikata kartaanin painotusta, tai sen ristiniveliä syyks. Alkaa oma mielipide kallistua saimaiseen suuntaan. Koska auto on paikallaan, puslat ym. nivelet voi sulkea listalta pois. Eipä jää paljon muuta kuin voimansiirto laitteet. Kone, laatikko, kardaani ja perä...
Saa nähdä huomenna...
(ilmotelkaa joku fiksumpi ihminen jos näissä ei o mitään perää, automekaanikko kun en o...=)
90%:n varmuudella tämä varsinkin vm.96-99 e39:jä yleisesti vaivaava ongelma on vetoakselien sisimmäiset nivelet. Niissä ei vääntämällä/kääntämällä tunnu minkäänlaista välystä, mutta vaihto tai kääntö puolelta toiselle on minun tietämäni ongelman joka kerran ratkaissut. Tosin tunnen kyllä tapauksen jossa 185tkm ajetun kardaaniakselin vaihto 40tkm ajettuun ratkaisi ongelman. Tässäkin oli käynyt niin että yksi ristikoista oli päässyt löystymään "meistauksissaan" ja ristikko oli pois alkuperäiseltä/tasapainoitetulta paikaltaan.
Eli bemussahan ei ristikot ole tehty vaihdettaviksi, vaan ne on vain meistaamalla paikallaan. Jos ristikko sitten pääsee löystymään, on tärinää tiedossa ja paljon. Korjaaminen on käytännössä mahdotonta ilman huolellista uusintatasapainoitusta.
Käsittääkseni juuri tuo vetoakseli/nivel on yksi ainoita muuttumattomia osia koko e39 mallisarjassa tuossa suuressa "päivityksessä" 9/98. Ainakin siis varaosanumero pysyy muuttumattomana koko mallisarjan, mutta tämähän ei todista sitä etteikö käytetyt materiaalit, mitoitukset tai osan valmistama alihankkija olisi muuttunut. Jostain syystä nämä "tutina" ongelmat vähenee dramaattisesti samoihin aikoihin kun tuo 9/98 muutos on läpikäyty. Itse ongelmahan on selkeästi resonassipohjainen joten ongelmaan voi myötävaikuttaa moni muukin alustan konstruktio. Joka tapauksessa kovin selväpiirteinen ei ongelma ole, mutta koskettaa todella montaa e39:n omistajaa vaikka BMW huolto/maahantuonti levittelee käsiään. Asiaa kuitenkin tällä suunnalla selvitellään.
Oire: tärinää koko autossa 100-120 km/h vauhdissa. Ratti ei tärise, vaan koko kori tutisee lievästi. Ei järisyttävä ilmiö, mutta kun meno on muuten niin tasaista, niin häiritsee vähän. Kaverin samanlaisessa autossa tällaista ei tunnu. Jarruttaessa tai muissa nopeuksissa auto on ihan ok.
Rengassatsi on vaihdettu uusiin (205/65R15 HP4), vanteita ei, ei vaikuttanut.
Mikä olisi paras tapa etsiä vikaa? Onko kellään kokemusta tämän mallin tärinöistä? Voisiko esim. vaihto kesävanteille ja renkaille pelkästään auttaa, vai voisiko joku pusla, pallo tms. olla näillä kilometreillä jo todennäköinen tai mahdollinen syy?
Jos löydän syyn pian, voisin sälyttää kuluja vielä myyjälle, tämä on viikko sitten hankittu peli.
Paljon kysymyksiä, mutta ehkäpä joku teistä juuri tietää kaiken, tai ainakin kaikki yhdessä jotain?
Täysin sama vika:tuli renkaan vaihdon yhteydessä, kun samalla säädätin kulmat. Ehin jo mielessäni kirota noi nokian renkaat alimpaan he*vettiin ja epäilin että olisko sittenkin kardaani epätasapainossa.
Mutta syy oli väärin säädetyt kulmat, oli haritusta liikaa.
Ja ratti ei täristäny tippaakaan vaan koko auto tutisi satasen vauhdissa niin että repsikan penkki heilui. Olin aivan varma että vika löytyy auton peräpäästä, mutta niin vain kulmien käännöllä hävisi.
Auto tosin e34, mutta sama se.
Täysin sama vika:tuli renkaan vaihdon yhteydessä, kun samalla säädätin kulmat. Ehin jo mielessäni kirota noi nokian renkaat alimpaan he*vettiin ja epäilin että olisko sittenkin kardaani epätasapainossa.
Mutta syy oli väärin säädetyt kulmat, oli haritusta liikaa.
Ja ratti ei täristäny tippaakaan vaan koko auto tutisi satasen vauhdissa niin että repsikan penkki heilui. Olin aivan varma että vika löytyy auton peräpäästä, mutta niin vain kulmien käännöllä hävisi.
Auto tosin e34, mutta sama se.
Renkaanvaihto edessä täälläkin... Säädätitkö kulmat rengasliikkeessä? Pitänee tulostaa TIS:sta paperille oikeat kulmat ja lykätä se "kulmansäätäjälle".
Joo rengasliikkessä säädätin. Kirjasta katto oikeat arvot mut ei taida oikeen toimia kun on madallettu auto eikä rengaskokokaan ole alkuperäinen.
Ite säädin arviosta kulmat väliaikaisesti että pystyy ajamaan, pitää mennä alkuviikosta uudelleen...
Vielä yksi ajatus tuohon tärinään. huomasin, että käsijarru rupesi kitisemään, eli laahasi aika pahasti. Oli ilmeisesti huonosti palautunut.
Tiedän kyllä, että oman auton kässärissä on ne pikkuhilut tosi huonot..pitäs uusia. Mutta kaikki tärinät katos autosta kun tuon kuulin ja temmoin sitä pienessä alamäessä päälle/pois. Irroitti sitten kunnolla ilmeisesti kun ääni loppui..ja tärinät.
Huomattavaa tässä oli se, ettei tuo ääni kuulunut aiemmin ollenkaan, joten en ajatellut koko asiaa. Eikä se myöskään haissut ajon jälkeen..eli todella lievä ote on ollut siellä. Kandee ehkä tsekata jos kaikki muu on jo kokeiltu :wink:
Comment