Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tärinä 100-120 km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • bavaria:39
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2004
    • 323
    • Kotka

    #61
    Olisko nyt jotakin kiinnostavaa, uutta tietoa?

    Comment

    • Shadow-line
      Bimmer Fanatic
      • Aug 2004
      • 245
      • Pirkanmaa

      #62
      Ja taas tätäkin ropleemaa..Onko herroilla asiasta mitään kerrottavaa/lisättävää sitten viime kerran?

      Itelläni samalla tasolla tärinät kuin ennenkin,ihan tarkkoja jos ollaan, niin nyt selkeästi ilmojen lämmettyä tuntuisi(?)tärinän huomaavan selkeämmin kuin talvella?Mahdotontakohan?

      Nuo vetoakselit edelleenkin pääepäiltynä, kardaani vois olla EHKÄ hyvänä kakkosena.Taidanpa vaihtaa vetarien paikkaa=pyörimissuuntaa, katsoa mitä tapahtuu..Vai onkohan tuokaan hyväksi vetarin niveleille?

      Comment

      • sunnuntaiajelija
        Bimmer Rookie
        • Jul 2004
        • 58
        • Oulu

        #63
        Ei tärise enää

        Oma tarina tärinästä.

        Viime kesänä tärinää tuntui 110 vauhdissa kesärenkailla 195/65/15 bmw alkuperäisillä aluvanteilla. Syksyllä laitoin kitkat 195/65/15 bmw alupeltivanteille ja alkoi täriseen oikein kunnolla joten vaihdatin kitkat kesärenkaiden aluvanteille ja tärinä häipyi lähes kokonaan. Mielenkiinnolla odotin kun laitoin autoon 225/45/17 renkaat ja yllätyin kun ei minkäänlaista tärinää havaittavissa. Tasapainotuksesta en usko tärinän olleen kiinni koska ratti ei tärissyt ollenkaan liekö syynä jokin muu...vaikuttiko ET luku vai mikä mutta pääasia että tärinä/tutina on historiaa.

        E39 -98 Hiace
        Audi A3 2.0 FSI

        ex:
        E46 316i
        Jeep Grand Cherokee 4.7L V8
        E39 520i touring
        E36 325i
        E30 316i

        Comment

        • bavaria:39
          Bimmer Fanatic
          • Jul 2004
          • 323
          • Kotka

          #64
          Millä ET-luvuilla liikkuvat ei-täristävät E39:t ?

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #65
            Sen verran on taas uutta, että pari viimeisintä "täristäjää" on korjaantuntut madalluksen, isomman rengastuksen ja nelipyöräsuuntauksen jälkeen... Ja juuri se yksi yksilö mikä jo lopetti tutinat pitkäksi aikaa vetariremontilla jotka sitten jossain vaiheessa alkoivat uudelleen ??? Todella mystistä, ettenkö sanoisi???

            Comment

            • NHB
              Bimmer Enthusiast
              • Apr 2003
              • 1120

              #66
              Olisiko isomman rengastuksen tuoma lisämassa "rauhoittanut" ylimääräisiä liikkeitä?

              Comment

              • sunnuntaiajelija
                Bimmer Rookie
                • Jul 2004
                • 58
                • Oulu

                #67
                Ei tärinää

                Originally posted by bavaria:39
                Millä ET-luvuilla liikkuvat ei-täristävät E39:t ?
                Ei täristä yhtään 7,5 x 17 ET 20, tärinää aiheuttavien alkuperäisten 15" aluvanteiden (Style 31) ET luvusta en tiedä.

                edit: Alustaa ei ole madallettu.
                Audi A3 2.0 FSI

                ex:
                E46 316i
                Jeep Grand Cherokee 4.7L V8
                E39 520i touring
                E36 325i
                E30 316i

                Comment

                • Shadow-line
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2004
                  • 245
                  • Pirkanmaa

                  #68
                  Mulla orkkisvanteet 7*16 et 20 Good Year talvir.-->Täristää
                  Tarvikevanteet 8,5*18 et 15 Falken kesär.--> Täristää
                  Ei alustasarjaa,nelipyöräsuuntaus tehty.Renkaiden vaihdolla ei minkäälaista vaikutusta ko. tärinään.

                  Ja täristäminen 55km/h nopeudella todella selkeetä, "nopeatempoista", 110km/h nopeudessa huomattavasti siedettävämpää, tärinää ei niinkuin aina olisi tai jotain?Mikäköhän selittää tuon 110km/h ja 55km/h tasan puolet eron, sattumaako..Tais joku tuossa aikaisemmin kertoa samoista nopeuksista.

                  Voi vitsi kun joku tietäjä tulis ja sanois:Vika korjaantuu vaihtamalla osan X!!!!

                  Vai onko tämä sitten joidenkin e39 ominaisuus, ei vika..

                  Asiaa tutkitaan.................................

                  Comment

                  • Shadow-line
                    Bimmer Fanatic
                    • Aug 2004
                    • 245
                    • Pirkanmaa

                    #69
                    Tutkittiin tärinää tänään nosturilla kahteen mieheen, tärinänopeus "päälle"(55km/h ja 110km/h), ja toinen ihmettelemään alle.Ja mitäs löytyikään,takapään apurungon puslat rupesi samantien elämään oikein kunnolla, kun tärinänopeus oli kohdallaan ja rauhottui samantien täysin kun nopeus jotain muuta!! Oire todellakin hyvin todettavissa!Jokaisessa(4kpl) puslassa aluslevyn irrotettua oli aika hurjat halkeamat, jotka puslaa erisuuntiin vääntelemällä sai hyvin todettua.Ilmeisesti puslat ovat öljyvaimenteiset,öljyvuotoja ei näkynyt taikka sitten sitä öljyä on niin vähän, että ajan saatossa jäljet vuodoista "huuhtoutuneet" pois.

                    Jännää kuitenkin, auto on ollut muuten vakaa ajettava risoista puslista huolimatta, taikka sitten en vielä tiedä, miten hyvä e39 OIKEASTI on...

                    No, ensiviikolla kun saan tehtyä työkalut paikallaan irroitusta varten nähdään, loppuiko tutinat.Vielä ei parane sen enempää hehkuttaa...

                    Comment

                    • Jeff
                      Bimmer Fanatic
                      • Jan 2003
                      • 202
                      • Mämmilä

                      #70
                      Originally posted by jokuvaa1
                      Kokeilin huvikseni testailla tunkin kanssa tärinää. Tunkilla auton peräpää ylös, d päälle ja mittariin lukema (täs tapauksessa se 100-120km/h). Tärinä jatkui edelleen.
                      Renkaiden vaihto edestä taakse ja päinvastoin, tärinä jatkui. Huomenna pitäs vielä tesmailla ilman renkaita. Jos tärinä jatkuu, vika ei voi enää olla muussa kuin autossa itsessään.

                      Joku tais tossa veikata kartaanin painotusta, tai sen ristiniveliä syyks. Alkaa oma mielipide kallistua saimaiseen suuntaan. Koska auto on paikallaan, puslat ym. nivelet voi sulkea listalta pois. Eipä jää paljon muuta kuin voimansiirto laitteet. Kone, laatikko, kardaani ja perä...
                      Hienoa! Loogisesti olet vikaa paikallistanut. Kiitos "raportista". Tästä on hyvä tehdä johtopäätöksiä.

                      -Jeff

                      Comment

                      • 525TDS Touring
                        Bimmer Fanatic
                        • Oct 2004
                        • 483
                        • Sahalahti

                        #71
                        Originally posted by Shadow-line
                        Tutkittiin tärinää tänään nosturilla kahteen mieheen, tärinänopeus "päälle"(55km/h ja 110km/h), ja toinen ihmettelemään alle.Ja mitäs löytyikään,takapään apurungon puslat rupesi samantien elämään oikein kunnolla, kun tärinänopeus oli kohdallaan ja rauhottui samantien täysin kun nopeus jotain muuta!! Oire todellakin hyvin todettavissa!Jokaisessa(4kpl) puslassa aluslevyn irrotettua oli aika hurjat halkeamat, jotka puslaa erisuuntiin vääntelemällä sai hyvin todettua.Ilmeisesti puslat ovat öljyvaimenteiset,öljyvuotoja ei näkynyt taikka sitten sitä öljyä on niin vähän, että ajan saatossa jäljet vuodoista "huuhtoutuneet" pois.
                        Kangasalla on asiantunteva ja kohtuuhintainen paja, mikä on vaihtanut noita puslia useampiin E39: hin.
                        Ex-525TDSa Touring -98
                        Ex-MB E220T CDi -02
                        E61 520D -09
                        F11 518d -16

                        Comment

                        • HKM
                          Bimmer Fanatic
                          • Jan 2003
                          • 427
                          • Sipoo

                          #72
                          Moro

                          Minkälainen ulosvetäjä/työkalu noiden puslien vaihtamiseen tarvitaan ja mistä sellaisen voi hankkia?

                          HKM
                          Kiinnostaako rata-ajoharjoittelu tai kilpa-ajo? Tutustu BMW Racing Club Finland ry:n toimintaan : http://brcf.sporttisaitti.com

                          BMW E61 M-Sport (Software) - Machine that goes "Bling"
                          Porsche 911 C2 (Hardware) - Machine that goes
                          Ex. E30 318is
                          Ex. Jaguar XJR
                          Ex. E39

                          Comment

                          • JamBBa
                            Bimmer Fanatic
                            • Mar 2003
                            • 362
                            • Vantaa

                            #73
                            Minä liityn teidän joukkoon, tosin E34:n kanssa. Mullakin on tämä ihana ilmiö, auton koko koppa hytisee satasen kieppeillä. Tänään vaihdoin ensimmäistä kertaa eri vanteet autoon, ja olin aika varma että tutina häipyy, koska tiesin vanteissa olevan heittoa... No vieläkös mitä! Ongelma vaan paheni, vanteet vaihtui siis 8.5 x 17 (et13) -> 15" peltipyöriin.
                            Oon jo vaihtanut autoon takakelkan isot puslat, sekä reaktiotangon puslat. Jarrut ei ainakaan laahaa, eli joka pyörä pyörii vapaasti käsin pyörittelemällä. Jostain tulee muuten ajon jälkeen palaneen kumin haju kuskin puolelle, en tiedä mistä. Jarruja epäilin, mutta en ole havainnut yhdenkään nurkan kertaakaan olevan poikkeavan lämpimänä. Auto on uskottavat 202 tkm ajettu. Nyt ainakin sen tiedän ettei uusia aluja tartte ostaa, mut pitäis saada toi tutina pois! Tarkoitus olis nyt aluks käydä jarrut läpi (satulat irti, tarkastus, putsaus...) ja kattoa pyöränkulmat. Sitten ihmetellään lisää...

                            EDIT: Ei muuten ole keskireiät noissa "pelti"vanteissa ihan sopivat (liekkö E39), en tiedä osaisko ne jatkaa sit sen takia edellisten vanteiden kanssa samaa herjaamista?
                            Last edited by JamBBa; 11-04-2005, 21:55.
                            Say NO to signatures!

                            Comment

                            • mallat78
                              Bimmer Rookie
                              • Jun 2003
                              • 148
                              • Kymi

                              #74
                              Kokeileppa vaihtaa takapyöränlaakerit. Mulla vaihdettu kardaanin tukilaakeria pariin kertaan ja tärinä hävisi aina hetkeksi. Nyt takapyöränlaakeri paskana(Väljää helvetisti) mutta eipä täristä enää. Tuo laakeri varmaan oli menossa paskaksi ja nyt kun hajosi sitten kunnolla niin eipä hankaile vastaan.
                              Tietysti vaihdatan ehjään kun saan ajan korjaamolle.
                              Ja mitä tulee reaktiotankoon/puslaan niin vaihdan sen viikonloppuna. eikä se mulla aiheuttanu kun uraherkkyyttä ja lievää kolinaa.
                              Niin ja auto e34.
                              Last edited by mallat78; 11-04-2005, 20:53.

                              Comment

                              • -Tapi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jan 2004
                                • 3117
                                • Välisuomi

                                #75
                                Originally posted by JamBBa
                                Ei muuten ole keskireiät noissa "pelti"vanteissa ihan sopivat (liekkö E39), en tiedä osaisko ne jatkaa sit sen takia edellisten vanteiden kanssa samaa herjaamista?
                                Tuo nyt on ensimmäinen tarkastettavien listalla! Keskireiästä keskittämättömien kanssa se on sattuman kauppaa, sattuuko pyörä olemaan tarkasti keskellä. Pulttien kartiot eivät yleensä riitä ohjureiksi. Itselläkin joskus E34:ssa E39:sin peltivanteet täristivät heti 90 km/h jälkeen. Lopulta sain tärinän pysyväksi, kun en huomannut pulttipyssyn olleen täysillä ja vedin sillä vanteet kieroon..
                                ---

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎