Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tärinä 100-120 km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • isa
    Bimmer Rookie
    • Mar 2005
    • 40
    • Espoo

    #76
    kuvaa noista puslista

    oisko kellään kuvaa et tietää kun tulee vaihdon paikka noille puslille.

    Itse vaihdoin kesärenkaat viime vuonna (225/60-16 Nokian nrzi) , eikä olleet tasapainossa Vianorin asennuksen ja tasapainotuksen jäljiltä. Juuri tuota tärinää 100-120 välillä. Vein uudelleen tasapainotukseen ja sanoin että samoilla vanteilla aiemmin olleet renkaat olivat kyllä tasapainossa.
    En tiedä oliko sama kaveri kun eka kerralla , mutta kun homma oli valmis , sanoi ettei niissä ollut paljon heittoa , mutta joutui pyörittelemään vanteilla että sai kunnolla tasapainoon. Siis ei ollut paljon heittoa.

    Kokeilemaan- ja meni kuin sukkasillaan kaikki nopeudet 100-180 - ei sitten mitään värinöitä. Jos näin on ettei ollut paljon heittoa - niin silloinhan e39 on tarkka tasapainotuksestaan. Tämä vain tiedoksi.

    Nyt kun vaihdoin kesänakit alle putsasin keskiön ja vanteen samalta kohtaa kunnolla (hiontaa) , sitten kuparitahnaa keskiön kohdalle ja vanteen sisäosalle. Menipä siististi rengas paikalleen ja pultit huolella kiinni.
    Kokeilemaan taas 100-180 ja moitteeton on toiminta myös 110-120 välillä.

    Auto on Touring 523 vm 2000 ajettu 110 tkm. Steptronic.

    Se on ainakin varmaa että jos vanteiden sovitus ei ole oikea keskiöön , ei voi odottaakkaan että renkaat on tasapainossa.

    Ajamisen iloa.

    -Isa
    F10 530i 2012, Havanna Metallic
    Ex523 iA Touring , 3/2000 , Titansilber

    Comment

    • Wessu
      Bimmer Rookie
      • Sep 2004
      • 88
      • Vantaa

      #77
      E39 Touring 97 talvirenkailla ei ravistusta->orggis peltivanteet.
      Laitoin alle orggis alut ja 235/45/17 kesäpyörät ja 90-100 km/h vauhdissa
      ratti tosiaan vatkaa ja ravistaa.
      Nelipyöräsuuntaus tehty Laakkosella ja alusta laskettu.
      Pyörät tasapainotettiin joten heittoa niissä ei ole menee mielenkiintoiseksi.
      Olisiko tosiaan kiinni tosta vanteen keskityksestä niin kuin edellä jo puhuttiin.
      Pitää vissiin alkaa repimään etupyöriä irti ja keskittämään uudelleen.
      Last edited by Wessu; 13-04-2005, 17:56.

      Comment

      • Shadow-line
        Bimmer Fanatic
        • Aug 2004
        • 245
        • Pirkanmaa

        #78
        Nyt on omaan e39 tourinkiin vaihdettu ne takapään apurungon puslat(4kpl), sillä seurauksella, että:

        -Tärinä em. nopeuksilla POISTUI täysin!!!!!!
        -Takapään jousitusmukavuus selkeästi parani, terävissä kuopissa yms. heitoissa menee huomattavasti sivistyneenmin!!!

        Suosittelen tarkastamaan niiden puslien kunto, pultti ja aluslevy pois, jos halkeamia-->vaihtoon. Ja ainakin omasta noi kiusalliset tärinät katosivat!

        Aika iso homma(6-7h), mutta kannatti.

        Comment

        • sand
          Bimmer Rookie
          • Aug 2004
          • 155
          • palokka

          #79
          Originally posted by Shadow-line
          Nyt on omaan e39 tourinkiin vaihdettu ne takapään apurungon puslat(4kpl), sillä seurauksella, että:

          -Tärinä em. nopeuksilla POISTUI täysin!!!!!!
          -Takapään jousitusmukavuus selkeästi parani, terävissä kuopissa yms. heitoissa menee huomattavasti sivistyneenmin!!!

          Suosittelen tarkastamaan niiden puslien kunto, pultti ja aluslevy pois, jos halkeamia-->vaihtoon. Ja ainakin omasta noi kiusalliset tärinät katosivat!

          Aika iso homma(6-7h), mutta kannatti.
          Meikällä samanlaiset oireet; tärinää reilussa satasessa ja pienet töyssyt täräyttävät ikävästi. Lähempi tutkimus osoitti, että puslissa halkeamia.

          Miten vaihdon teit? Teitkö jonkun ulosvetäjän vai miten sait kumit ulos?

          Comment

          • Shadow-line
            Bimmer Fanatic
            • Aug 2004
            • 245
            • Pirkanmaa

            #80
            Originally posted by sand
            Meikällä samanlaiset oireet; tärinää reilussa satasessa ja pienet töyssyt täräyttävät ikävästi. Lähempi tutkimus osoitti, että puslissa halkeamia.

            Miten vaihdon teit? Teitkö jonkun ulosvetäjän vai miten sait kumit ulos?
            Vaihto tehtiin nosturilla ja alunperin olin ajatellut vaihtaa puslat apurungon ollessa paikallaan, mut en jaksanut sit tehdä tarkoitukseen soveltuvaa ulosvetäjää, joten apurunko alas..joka on muuten sit vain 45min homma nosturilla, ei paljon kande ruveta nysvään paikallaan.

            Kaasupilleillä vanhat puslat olisivat hetkessä lähteneet, mut kun ei niitä ollut, paineilmavasaralla ensin työstettiin puslasta keskiholkkia irti "kumivalusta" sen minkä sai, sen jälkeen omatekoisella ulosvetäjällä holkki vedettiin pois ja paineilmavasaralla varovasti jäljellä olevan puslan ulkokoolista hakattiin pusla irti.Olisipa kuvaus mahdollisuus, niin pistäisin kuvia, mut kun ei ,niin tarvii selitellä kauheesti..

            Uusi pusla voideltiin Fairyllä(astianpesuaineella), ja takaisin laittoon kehiteltiin työn ohessa työkalu, jolla pusla saatiin erittäin hyvin paikalleen.Itse asiassa uudet puslat menivät paikalleen melkein käsin painamalla, joten siinä ei kummoista työkalua tarvinnut!

            Työläin vaihe vanhan irroitus, siihen tekemällä(tai ostamalla) asiallisen työkalun sekin homma helpottuisi kummasti, mutta kyl se tokan puslan jälkeen meni jo melko kivuttomasti.

            Apurunkon irroitus:

            -Jarrusatulat irti kilvestä(ei tartte ilmailla,jos esim. letkut irroittaisi)
            -ABS-piuhat irti pikaliittimestä+muut jarrupalan kulun.piuha,(akseliston asennon tunnistinpiuha, jos on)
            -Pakoputki irti(TDS-koneessa erittäin helppo)
            -Kardaani irti perästä sekä tukilaakerista
            -Lämpösuojalevyt(2kpl) pohjasta irti, käsijarruvaijerit saa näin irti etupäästä kahvalta ,eikä koko jarruja tarvitse purkaa
            -Puslien pulttien irroitus-->apurunko valmis otettavaksi alas

            Apurungon irroitus oli oikeasti nopea ja helppo, samantien apurungon ollessa lattialla pystyisi helposti vaihtamaan myös muut puslat ja tukivarret yms, jos aihetta.Takaisin laitossa ei ihmeellistä.

            Koko homma siis 6-7 tuntia, kunnon ulosvetäjällä homma saattaisi pienentyä 0,5-1tuntia.

            Alkuperäiset puslat 59 euroa/kpl.

            Niin, tärinät todellakin loppuivat ja yllättäen täkäpään jousitusmukavuus parani, mutta ne vanhat puslat kyllä olivat niin haljeilleet, etä en toisaalta ihmettele..

            Ulosvetäjän "tarkempia" tietoja ja mittoja en jaksa nyt kirjoitella, mutta jos joku nyt oikeesti välttämättä haluaa, niin voin yrittää..Mikään salaisuus se ei ole.
            Vähän miettii ja kopio kaupan hyllyn tuotteita niin varppina jokainen äijä sen pystyy vääntään!

            Comment

            • bavaria:39
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2004
              • 323
              • Kotka

              #81
              Elikkä osan nro 5 avaamisen jälkeen katsellaan ja etsitään halkeamia kumissa?



              Mitkä kaikki osat tuosta on uusittava (tai mitä osia olette uusineet)?

              Comment

              • Shadow-line
                Bimmer Fanatic
                • Aug 2004
                • 245
                • Pirkanmaa

                #82
                Originally posted by bavaria:39
                Elikkä osan nro 5 avaamisen jälkeen katsellaan ja etsitään halkeamia kumissa?


                Mitkä kaikki osat tuosta on uusittava (tai mitä osia olette uusineet)?

                Niin, se pitkä pultti irti,tais olla 21mm kanta,aluslevy pois, niin näet puslan ainakin alapuolelta. Apurunko saattaa tippua muutaman sentin alaspäin, ei haittaa, pystyy ehkä toteen myös puslan yläpuolen halkeamat, jotka itellä vielä pahemmat kuin alapuolella. Pultilla vääntelemällä joka suuntaan puslan reiästä halkeamat vielä "korostuu".
                Pelkän puslan vaihto riittää, eihän pultti ja aluslevy mene miksikään.

                Jos nyt joku innostuu vaihtaan niitä puslia, nii laittakaapa tänne tietoo,oliko siitä minkälaista apua. Mielenkiinnosta vain, että oliko tämä minun tapaus vain "sattumaa" vaiko oikea todellinen tärinän aiheuttajan äiti.

                Comment

                • jms-btcf
                  Bimmer Fanatic
                  • Aug 2003
                  • 696
                  • Tampere

                  #83
                  Mulla myös on ohjelmistossa toi apurungon puslien vaihto/vaihdattaminen. Kun ei viittis kuitenkaan laittaa tollasia sekundapuslia (tässä tapauksessa orggis-puslia). Onko kellään tietoa sopiiko M5:n pusla?
                  e61 535d

                  Comment

                  • Luxi
                    Bimmer Rookie
                    • Apr 2005
                    • 82
                    • Tuusula

                    #84
                    tärinän poisto onnistui E39 Touring

                    Terve.
                    15.4. työntelin polkimella tuleen Suhl :sta, Saksasta juuri hommaamallani 530sellä : ) Auto rupes ravistaa sairaasti 100-140 vauhtialueella pari sataa km ennen Flensburgia, autoni syntymäpaikkaa (ei, se olikin Münich ).

                    Edit: kierrejouset, niitä ei takaa löydy.

                    Odensessa, Tanskassa poikkesin Euromasterilla tasapainottamassa takarenkaat, ongelma paheni. Ajelin bemukauppaan, oikeelle diilerille, jossa kohtelias sakemanni kävi ottaa savut "uudesta" autostani. Takas tullessa totes osan värinästä johtuvan renkaista, osan ei. Ei osaan syy löytyy kardaanin ristikosta, joka on matkalla finaaliin. Kohtelias germaani (työskenteli tanskan puolella) otti kookkaan rengasraudan ja väänteli takailmajousien pohjia ylöspäin molemmilta puolilta. Mulla on autom. tasonsäätö/ilmaiskarit takana, joka kuulemma joskus ravistelee. Mutta, , , ei ravistanu enää koko yli tuhannen kilsan loppumatkan aikana ! Tais kaveri tietää, mitä teki sillä raudalla !

                    Luxi

                    ps. tää hymy ei tunnu lähtevän edes pesussa naamasta... jos ei tykkää hymyillä, ei paree ajaa bemuu...
                    Last edited by Luxi; 07-05-2005, 23:20.
                    Almandin Brown | Mineral Silber A14 | Ostra - grey
                    G31 540 xd -17 | F25 X3 35d -14 | BMW K13R 2013 1300cc

                    Comment

                    • JamBBa
                      Bimmer Fanatic
                      • Mar 2003
                      • 362
                      • Vantaa

                      #85
                      Poistun joukostanne...

                      Huhhuh, kylläpä helpotti! Tänään kävin ostamassa uudet vanteet ja tutina on tiessään! Sattui vaan olemaan kahdet ei-sopivat vanteet peräkkäin alla, ja hieman mietitytti voiko vika vanteissa olla. Kylläpä oli, nyt kelpaa ajella.
                      Say NO to signatures!

                      Comment

                      • nkk523iA
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2005
                        • 48

                        #86
                        e39 tärinää 100-120 km/h

                        Kyllä alkaa vituttaa tämä tärinä täälläkin. Nyt on kardaanin tukikumi ja laakeri vaihdettu ja myös tasapainotus tehty. Toimii ihan ok mutta tärinä säilyi entisellään... Olen myös koittanut kaksia eri renkaita ja vanteita ei juuri mitään muutosta. Ainoastaan 205/65/15 renkailla ei tuntunut tärinä ihan yhtä terävästi kuin 215/55/16
                        Tänään auto oli tutkittavana mutta puslissa ei kuulemma ollut mitään erikoista joten niitä ei ole vielä vaihdettu. Takapyörät ilmassa oli havaittu sama tärinä kuin ajaessa n. 60km/h
                        Tässä kyseisessä tapauksessa tärinä on pahimmillaan juuri 55-65 km/h mutta pysyy saman tuntuisena vaikka ajaa 100-120 km/h. Yleensä kun on vastaavia ongelmia joskus ollut (esim renkaissa) tärinän pitäisi voimistua kun nopeus kasvaa.

                        Eli kertokaa jos joku muukin on päässyt eroon ongelmasta kuin Shadow-Line
                        Kaiki tieto on tervetullutta.

                        Comment

                        • Shadow-line
                          Bimmer Fanatic
                          • Aug 2004
                          • 245
                          • Pirkanmaa

                          #87
                          Ei varsinaisesti lisättävää ko. asiaan, mut niiden apurungon puslien vaihdon jälkeen ajettu reilu 3000km EI TÄRISTÄVÄLLÄ autolla! Eli toimii!

                          nkk523iA: Tarkistettiinko ne puslat esim. irroittamatta niitä aluslevyjä jne.?Asiasta "tietämätön" saattaa helposti hyväksyä puslat, jos jätti tutkimatta niinkuin tässä jo edellä mainittu.(En kuitenkaan halua kyseenalaistaa kenenkään tieto/taitoa)

                          Comment

                          • jms-btcf
                            Bimmer Fanatic
                            • Aug 2003
                            • 696
                            • Tampere

                            #88
                            Originally posted by JamBBa
                            Huhhuh, kylläpä helpotti! Tänään kävin ostamassa uudet vanteet ja tutina on tiessään! Sattui vaan olemaan kahdet ei-sopivat vanteet peräkkäin alla, ja hieman mietitytti voiko vika vanteissa olla. Kylläpä oli, nyt kelpaa ajella.
                            Samma häär, pari viikkoo ollut uudet (käytetyt) vanteet/kumit alla ja saman verran tärinätöntä taivalta. Entiset kesävanteet oli orggis-15":t, talvivanteet jotkut replica-15":t, molemmilla oli tärinää samoissa nopeuksissa...
                            e61 535d

                            Comment

                            • nkk523iA
                              Bimmer Rookie
                              • Mar 2005
                              • 48

                              #89
                              e39 tärinä 100-120 km/h

                              Originally posted by Shadow-line
                              Ei varsinaisesti lisättävää ko. asiaan, mut niiden apurungon puslien vaihdon jälkeen ajettu reilu 3000km EI TÄRISTÄVÄLLÄ autolla! Eli toimii!

                              nkk523iA: Tarkistettiinko ne puslat esim. irroittamatta niitä aluslevyjä jne.?Asiasta "tietämätön" saattaa helposti hyväksyä puslat, jos jätti tutkimatta niinkuin tässä jo edellä mainittu.(En kuitenkaan halua kyseenalaistaa kenenkään tieto/taitoa)
                              Itse asiassa en tiedä (kysynyt) miten ne oli puslat todennut ehjiksi. Olen itse sillä kannalla että ne paskana. On todella outoa kun tänään ajoin n. 450km niin välillä ei tärinästä ole tietoakaan mutta välillä tuntuu kuin joku heiluttaisi penkkiä ihan saatanasti... Esim. ajan sataa ja rauhallinen jarrutus jossain vaiheessa (n.50-65km/h) tuntuu siinäkin aivan selvästi että kori ottaa tärinää.

                              Kysymys Shadow-Line? oliko autosi välillä ns. parempi ja välillä taas tärinä aivan sietämätöntä. omassa on selvästi välillä havaittavissa parempia aikoja...

                              kiitos näin etukäteen

                              Comment

                              • Jarde
                                Bimmer Fanatic
                                • Jan 2005
                                • 446
                                • Oulu

                                #90
                                Omassa e39:ssä tärinän määrä vaihtelee myös. Jos vähän reippaammin kiihdyttelee ja ajaa mutkiin, niin tärinä tuntuu kovempana. Vastaavasti verkkaisella ajotyylillä tärinä on miltei kadonnut! Taitaa puslat olla vaihto kunnossa (en ole katsonut)?
                                E46 320d sedan vm-02
                                museopeli: Isuzu Bellett 1500 vm-68

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎