Onko kenelläkään mitään uutta kerrottavaa näistä e39 tärinä ongelmista? Jos joku on saanut sen tärinän/tutinan pois kertokaa mitä olette tehneet.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tärinä 100-120 km/h
Collapse
X
-
Sen verran on omassa piirissä uutta, että kaveri kävi oman vapisevan vm.-97 523:n vaihtamassa samanlaiseen 523:een mutta -00 malliin ja tutinat jäi liikkeeseen(joka muuten siis mainittiin liikkeelle, mutta he katsoivat sen "pikkuongelmaksi...lycka till vaan...).
Loppujen lopuksikaan ei vikaa saatu täysin poistettua vaikka välillä joku toimenpide näyttikin ongelmaan hieman vaikuttavan. Jarrutärinät ja muut näitä alkupään e39:jä vaivaavat ongelmat siitä kyllä saatiin poistettua.
Comment
-
-
Mun tarina asiasta, eli syksyllä ostin vm 2000 530 DA Touringin, jossa alla orggispeltivanteet ja tuliterät Hakkapeliitta 4:t. Auto kulki kuin sukkasillaan, eli ei tärinöitä. Hieno homma...
Keväällä BBS 16" 225 alle ja tärinät alkoi. Uusi tasapainotus ja tärinä jatkui tasan samassa nopeudessa kuin näköjään muillakin eli 100 - 120 tai oikeastaan tarkalleen ottaen 110 ja pikkasen 55 nopeudessa. Myin koko satsin pois ja ostin tarvikevanteet 15" + 205/65. Sama tärinä samalla nopeudella. *ttu.
Sitten ostin orggis 15" alut käytettynä, joissa oli 15" 225 vanhat kuluneet nakit alla. Tärinä jatkui. Tosin takavanteissa ei juurikaan ollu painoja.
Tänään kävin sitten Kaerlan Kumissa Turussa laittamassa noi keväällä ostamani GoodYear Eagle 205/65 -15 kumit noille orggisvanteille, tasapainotettiin huolella ja katottiin, että varmaan keskittää kunnolla napaan.
Tärinä hävis totaalisesti, auto kulkee kuin unelma, ulkona on 27 astetta lämmintä ja mulla alkaa 4 viikon kesäloma tänään. Hih.
Eli niinkuin joku jo edellä totesi, e39 taitaa olla aika tarkka tasapainoistaan. Täältä sympatiat kaikille kohtalotovereille!
Nyt on hyväPorsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Juu täällä kanssa tutisee e34:nen 90-110 välillä ja sen lisäksi "pompottaa" ihan hiukan 50 km/h:ssa. Pitäis varmaan mennä tasapainottamaan varmaan kumit, mutta kun ei ole pintaa kun 3 mm niin ei viitsisi maksaa 25 euroa siitä! Tai varmuudeksi koittaa talvirenkailla mitä tekee?G30 520d xDrive
EX: F10 520d, Passat 3BG, E34 520i -91
Comment
-
-
hieromalaitoksen omistaja
Täällä aamuvirkku beamerin ropaaja
Tärinä 90-115 km\h on pikkuhiljaa palannut,eli jonkin aikaa oli ihan hyvää kyytiä.Rupesin tässä jo aamuvirkkuna vaihtaan taas eturenkaat taakse ja takarenkaat eteen ,samalla tsekkasin että takakelkan puslat näytti olevan
sököt eli repeytyneet ,joten kai tuollakin jotain sanomista on siihen tärinään.
Laitoinn kokeeksi nyt kitkat taakse ja käyn tseekkaamassa että miten käyttääytyy niillä noissa "ongelma" nopeuksissa
Sen olenkin merkille pistänyt että jos ajan asfaltilla jossa poikittainen ura tai vaikkapa sillan ylitys niin takapää "pamahtaa" eikä toimi ns sivistyneesti varmaan johtuu noista sököistä puslista.
Seuraava korjaussuunnitelma onkin takakelkan puslat ja samalla vaihdan noi takaiskarit uusiin alkup. kun ovat ja 208 tkm niillä takana,tosin ovat vielä kuivat eivätkä humppaa montuissa.
Edit.
Testi suoritettu eli takana kitkat edessä kesärenkaat.
Ei mainittavaa eroa tärinän suhteen,ehkä himpun pehmeämpää tärinää joka varmaan menee renkaan piikkiin kitka 205\65-15 vastaan kesärengas 245\40-18
Samalla pisti korvaan melu,eli kitkat oli vähintään yhtä äänekkäät kuin kesärenkaat..hassu homma eikös kitkat pitäs mennä lähes sukkasillaan
Ainakin edellisessä autossa 195\65-15 kitkat oli puolet ainakin hiljaisemmat
kuin kesä 205\50-17..tuo ero voisi johtua merkistä ja äänieristyksen määrästä yms
Nyt laitoin sitten taakse ne renkaat jotka oli edessä ollut 5000km ja aika hyvä tuli.Samalla puhdistin vanteen sisäpuolen .
Toki pientä tärinää tunsin silloin tällöin,liekkö tuosta
aivan tärinätöntä koskaan saakaan..
Edit 2
50 km Tuli just ajettua,kyllähän tuo vielä tärisee 100-120 välillä sanoisnpa että enemmän kun ennen..ihmeelinen tapaus välillä tuntuu ettei tärise ja sitten taas täristää niin maa perkuleest.No hieronta on suoritettu tältä päivältäLast edited by veku; 11-07-2005, 13:14.F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
-
Oma 523iA -96 tärisee mukavasti ainakin tuossa 100-130 kmh alueella. Tärinä esiintyy vain ajoittain. Joskus saattaa mennä 10 minuuttia täysin rauhallisesti, sitten yllättäen penkki tärisee oikein kunnolla. Ratti ei oikeastaan tärise juuri ollenkaan, ei ainakaan auton muuten täristäessä. Viimeisen koeajon aikana saattoin häiriöitä aiheuttaa myös renkaassa jököttänyt ruuvi...
Mulla pitää mukavaa narinaa myös nuo takanapojen puslat, jotka Robi asiantuntevasti tiesi ongelman ytimeksi. Tiedä sitten aiheuttaisiko puslien heikko kunto myös tuota tärinää.
Ajattelin aloittaa kartoitusta tasapainottamalla rengassetin, kunhan saan tuon puhjenneen kumin paikkauksesta. Alla on Michelinen sangen kulunut 205/65 R15 sarja hieman kulahtaneilla aluvanteilla, joten kuluneet kumitkin saattaa aiheuttaa ongelmia. Tämän jälkeen voisin vaihtaa narisevat puslat uusiin. Myös ohjauskulmien tarkastus lienee järkevä teettää.
Comment
-
-
e39 tärinä 100-120 km/h
Mulla on sedaniin vaihdettu ne puslat (4 kpl) niin kuin aiemmin kerroin...
Ei mitään vaikutusta itse tärinään, autoon on koitettu 3 eri rengas / vanne satsia ei mitään vaikutusta. Tottakai 205/65/15 on pehmeä ajaa mutta itse tärinä tuntuu penkkiin asti. On kyllä todella outoa että auto menee välillä melko asiallisesti esim motarilla mutta sitten alkaa taas tärisee!?
Metro auton asentaja oli kardaanin kannalla ja moni muukin, joten hommasin Ruotsista vähän yli 100 000 ajetun kardaanin (omalla ajettu nyt n.245 000)
heti kun on sopivasti aikaa vien sen vaihdettavaksi. Kyse ei ole missään nimessä mistään resonoinnista tai vastaavasta ainakaan mulla vaan todellisesta tutinasta. Kun auto seissyt esim yön yli ja aamulla lähtee liikenteesen niin tärinä on todella voimakasta ja pikkuhiljaa (n.5-10min) se pienenee. En tiedä voiko jonkun osan/osien lämpeneminen vaikuttaa asiaan???
Periksi ei anneta
Comment
-
-
Tuota, tuota... eikös lähes kaikki e39:t tutise jonkin verran jos/kun kylmällä autolla lähtee yön seisottamisen jälkeen suoraan pikatielle? Siis jopa 9/98-uudemmatkin(mm.omani tekee tätä)? Lämpömittari kun lähestyy vakiotasoa=puolta väliä, loppuu tutinakin. Eli mitäs jos kysymys onkin esim.koneen lämpöanturiviasta jolloin kylmän koneen sytytyksen myöhäistys jäisi päälle...
Comment
-
-
En tarkoittanut apurungon puslia, vaan takanapojen vastaavia. Mielestäni takapään narina on lähtöisin näistä. En ole tosin aivan täysin laskenut pois takajousien yläkumien osuutta asiaan.
Myös takapään jarrulevyt ja palat ovat pian vaihtokunnossa. Pitemmän lenkin jälkeen molemmat takakulmat napsuvat kohtuu voimakkaasti jäähtyessään ja vanteet ovat aika kuumat. Saattaapi olla pientä hankausta sielä. Taidan samantien vaihdella levyt ja palat sinne kunhan remonttimies palaa ruotuun.
Comment
-
-
Originally posted by HemiTuota, tuota... eikös lähes kaikki e39:t tutise jonkin verran jos/kun kylmällä autolla lähtee yön seisottamisen jälkeen suoraan pikatielle? Siis jopa 9/98-uudemmatkin(mm.omani tekee tätä)? Lämpömittari kun lähestyy vakiotasoa=puolta väliä, loppuu tutinakin. Eli mitäs jos kysymys onkin esim.koneen lämpöanturiviasta jolloin kylmän koneen sytytyksen myöhäistys jäisi päälle...
Vaihdoin eilen uudet renkaat (Hemin suosituksesta GT-Radialit) ja tärinä pieneni huomattavasti, mutta täristää edelleenkiin (mutta uratutkamaisuus pieneni huomattavasti).
Tämä tärinäilmiö on tullut pikkuhiljaa tässä tämän kesän aikana. Keväällä sitä ei ollut ja nyt on sitten oikein kunnolla. Vanhat takarenkaat olivat kuluneet sisäreunasta enemmän kuin ulkoreunasta.
Huomattiin rengasliikkeessä semmoinen homma että kun takarenkaita "revittiin ja heiluteltiin" välyksien katsomismielessä niin takarenkaat antavat alareunastaan ikäänkuin periksi eli liikkuvat ihan selvästi ulos ja sisään. Kuuluuko ao. ilmiö asiaan? Ikäänkuin jokin pusla tms. olisi paskana.
Auto on nelipyöräsuunnattu aiemmin ja silloin ei huomattu mitään vikaa.
Kuinka paljon muilla on takarenkaat killillään madalletuissa e39:ssä?E38 740ia
E39 530 dAT
ex. E34 520i sedan
ex. E39 528i Ac Schnitzer "ACS5"
ex. E36 325i sedan
ex. E36 328i touring
ex. E36 318 iS qp
ex. E36 325i qp -R.I.P-
ex. E21 320i sedan
ex. E30 318i sedan
ex. E3 2500 sedan
Comment
-
-
Originally posted by HemiTuota, tuota... eikös lähes kaikki e39:t tutise jonkin verran jos/kun kylmällä autolla lähtee yön seisottamisen jälkeen suoraan pikatielle? Siis jopa 9/98-uudemmatkin(mm.omani tekee tätä)? Lämpömittari kun lähestyy vakiotasoa=puolta väliä, loppuu tutinakin. Eli mitäs jos kysymys onkin esim.koneen lämpöanturiviasta jolloin kylmän koneen sytytyksen myöhäistys jäisi päälle...
Mulla tärisee ratti myös 80km/h:n vauhdissa ajoittain, tärinä on niin pientä ettei sitä huomaa kuin ottamalla kädet pois ratilta.
Comment
-
-
Originally posted by exoduskylmästä koneestako se tutina johtuukin, minä olen kuvitellut sen johtuvan renkaista. Auto on 525i -01 joten Hemin teoria voi pitää paikkansa.
Mulla tärisee ratti myös 80km/h:n vauhdissa ajoittain, tärinä on niin pientä ettei sitä huomaa kuin ottamalla kädet pois ratilta.
Comment
-
-
...niin mutta jos kiesissäsi onkin softa tai anturipuolen vika joka jättää esim.moottorin nopeampaan lämpiämiseen tähtäävän sytytyksen myöhäistyksen vaiheeseen. Eli mikäli kone laatikkoineen twistaa syystä tai toisesta, siirtyy vapina kardaanin kautta myös taka-akselistolle?
Jarrut ja niiden jumittaminen on yksi selkeä ja varma vapinoiden aiheuttaja jos ne hiemankaan laahaa. Kaikkiin tapauksissa syy ei ole jarruissa, vaan ongelman syntysijat ovat huomattavasti monimutkaisemmat. Joka tapauksessa taka-akseliston kunto ja erityisesti pyöränkulmat vaikuttavat ongelmaan, mutta aika harvoin poistavat ongelman täysin?
Comment
-
-
Originally posted by Hemi...niin mutta jos kiesissäsi onkin softa tai anturipuolen vika joka jättää esim.moottorin nopeampaan lämpiämiseen tähtäävän sytytyksen myöhäistyksen vaiheeseen. Eli mikäli kone laatikkoineen twistaa syystä tai toisesta, siirtyy vapina kardaanin kautta myös taka-akselistolle?
Jarrut ja niiden jumittaminen on yksi selkeä ja varma vapinoiden aiheuttaja jos ne hiemankaan laahaa. Kaikkiin tapauksissa syy ei ole jarruissa, vaan ongelman syntysijat ovat huomattavasti monimutkaisemmat. Joka tapauksessa taka-akseliston kunto ja erityisesti pyöränkulmat vaikuttavat ongelmaan, mutta aika harvoin poistavat ongelman täysin?
Comment
-
-
Renkaista, tai niiden seisottamisesta johtuvasta soikeudesta sinällään se ei voi johtua...tämä on testattu. Tosin siis varsinkin korkeammilla/pehmeämmillä talvirenkailla ilmiö usein lievenee, mutta näinhän se tekee jos/kun vapinaa syntyy alustakulmien ollessa persellään. Oire/ilmiö ainakin itselläni liittyy kyllä koneen, laatikon tai perän lämpiämiseen.
Testaappa Keimo ilmeneekö sinulla dieselkoneella vapinaa mikäli lämmityskäytät autoasi paikallaan tuon 3-4min ennen liikkeellelähtöä?
Comment
-
Comment