Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tärinä 100-120 km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • tohevono
    Bimmer Rookie
    • Nov 2004
    • 46
    • All around world

    osat vaihdettu...loppututulos 0

    Elikkästä nyt on aiemmin mainitsemani osat uusittu ja arvatkaapas mitä? No tärinä jatkuu niinkuin mitään ei olisi tehtykään. Muuten alusta on jämäkkä ja jarrut hyvät jne. mutta se prkeleen tärinä siellä se on vaan ja pysyy.

    Mitäköhän seuraavaksi?

    Comment

    • bavaria:39
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 323
      • Kotka

      Originally posted by tohevono
      Elikkästä nyt on aiemmin mainitsemani osat uusittu ja arvatkaapas mitä? No tärinä jatkuu niinkuin mitään ei olisi tehtykään. Muuten alusta on jämäkkä ja jarrut hyvät jne. mutta se prkeleen tärinä siellä se on vaan ja pysyy.

      Mitäköhän seuraavaksi?
      Vetarit ?

      Comment

      • nkk523iA
        Bimmer Rookie
        • Mar 2005
        • 48

        Originally posted by bavaria:39
        Vetarit ?
        Kuinka iso operaatio olisi vaihtaa ne vetarit. Alkaa vaan pikkuhiljaa tuntua siltä että näissä tärinä e39 vehkeissä on jokin isompi ongelma tarkoitan esim. laatikosta tai perästä aiheutuvaa tärinää yms...
        Jengi on vaihtanut osia ihan pirusti mutta ilman tuloksia eli tuntuu siltä että mikään ei poista sitä saatanan tärinää kokonaan. Kuten hemi totesi aikaisemmin oli aina osan vaihtojen jälkeen tuntunut muutosta/parannusta mutta ei aivan priimaa ollut saatu kyseisistä vehkeistä.

        Comment

        • piedrondo
          Newbiemmer
          • Aug 2004
          • 25
          • Etelä Suomi

          Tärinät

          Sivusta seuranneena....nyt on aika ottaa osaa keskusteluun. Itsellä samat viheliäiset tärinäongelmat....siis autossa:-) Välillä luulee saaneensa voiton tärinästä, kunnes.....taas tärisee. Juuri siinä 100km/h kantturoilla. Tärinä loppuu kun mennään yli 110km/h. Aikaisemmin täristi myös n. 60km/h mutta siitä on osittain päästy! Vaihdettu on jarrulevyjä, puslia, alle on laitettu Sachs Performance sarjaa, nelipistesuunnattu jne. En ala arvuuttelemaan, mistä tärinä juurtaa, mutta perin kettumaista sen kanssa on elää. Suurin ihmetys ei mielestäni ole se tärinä, vaan se, että esim. Laakkosella eivät osaa sanoa paskaakaan, mistä nämä tärinät yleensä johtuvat! Eikä näytä olevan mikään harvinainen "ominaisuus" näissä E39 bimmereissä.....

          Tärinä on selkeästi välillä voimakkaapaa ja välillä heikompaa. Se on kuitenkin aina sieltä havaittavissa. Yhdessä vaiheessa autoni olisi voinut vatkata jäätelönkin pirtelöksi. Silloin tehtiin uusi tasapainotus ja heitettiin etuvanteet taakse -> tärinä pieneni, muttei poistunut.

          Se, joka keksii lääkkeen tärinän poistoon, ansaitsee vähintäänkin VSOP konkkupullon. Jos lääke tulee pian, niin olkoon se XO.
          E39 535iA Individual -01
          ex E39 525tds Touring -97

          Comment

          • Epsen
            Bimmer Rookie
            • Jun 2005
            • 39

            Originally posted by Mr. Z
            No niin oli tuossa auto äsken nyrkkipajalla renkaat ilmassa tutkailtiin tuota takarenkaan "heilumista" ja näyttäisi siltä että pusla tms. nivel, jolla napa tulee tukivarteen kiinni, on väljä? Tukivarsi ei liiku yhtään ulos/sisäänsuunnassa, mutta napa liikkuu tukivarresta ulos/sisään suunnassa.
            http://www.realoem.com/bmw/showparts...19&hg=33&fg=30
            Katselin KL-varaosien sivuiltakin osia, ja sieltä löytyikin seuraavanlaista:
            14140 "laakeripesän ""narinahela"""
            14715 "laakeripesän ""narinahelan"" nivel"
            Eli linkin kuvasta osat numero 2 & 4? Onko jollakin kokemusta vaihdosta?
            Vaihdoin eilen itselle nämä "narinahelat" 523iA -96 197 tkm ajettuun autoon. Vanhat helat olivat kyllä jo vaihtokunnossa, väljää oli käsiin tuntuvasti. Homma on muuten aika yksinkertainen, mutta helojen poistamiseen / uusien paikalleen asentamiseen tarvitaan jonkinlainen ulosvetäjä. Kätevä konemies sorvasi äkkiä sopivat palat joilla helat saatiin pakotetuiksi paikoilleen. Silmukkaa joutui myös hieman lämmitämään ennen kuin vanhat suostuivat irtoamaan. Ilman työkalua lienee hieman hankalaa saada helat ehjinä kiinni.

            Vaikutuksia tärinään en osaa vielä arvioida, kun kilometrejä on vasta toistakymmentä takana. Ainakaan muutamien kilometrien aikana ei esiintynyt minkäänlaista tärinää 100-120 kmh nopeudessa.

            Sen sijaan alkuperäinen syy helojen vaihtoon, eli narina, ei loppunut . Ääni tuleekin erittäin todennäköisesti takajousien yläkumeista. Katson niitä ensi viikolla tarkemmin.

            Ajatuksena on vielä tasapainottaa kaikki pyörät uudelleen ja tarkistaa ohjauskulmat, sitten arvioida vaikutuksia tärinään tarkemmin.

            Comment

            • creative 22
              Bimmer Fanatic
              • Jul 2005
              • 560
              • Alavus

              e39 tärinät

              Tänään sitten alle uudet 17" renkaat ja vanteet.Ei vaikutusta tärinöihin, eli sama pieni tutina satasesta ylöspäin jatkuu,Painotettiin vielä Hoffman-huippu koneella, renkaissa ei myöskään pystyheittoa.Erikoista on se että tämä tärinä ilmenee erityisesti "kylmällä" autolla lähdettäessä, lämmettyään vaimenee selvästi.Paineet edessä 2.5 ja takana 2.8.Oma arvioni on että tärinä tulee kardaanista/tukilaakerista mutta mistäpäs tuota varmasti tietää...vaihdat kaikki ja...aina vaan tärisee
              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

              BMW Freude Am Fahren

              Comment

              • bavaria:39
                Bimmer Fanatic
                • Jul 2004
                • 323
                • Kotka

                Onko kukaan maininnut asiaa tehtaalle? Maahantuojaa tämä asia ei varmaankaa vois vähempää kiinnostaa...

                Comment

                • Sami
                  BTCF Member
                  • Oct 2002
                  • 1332
                  • Kajaani

                  tutinaa e39:ssä

                  Enpä jaksanut kaikkea lukea tarkasti mitä ehdoteltu, mutta takana ylätukivarsi väljä aiheuttaa tutinaa koko korissa ja touring mallissa varsinkin takaluukku alkaa rämistä kuuluvasti..ei raidetanko vaan se poikittainen tukivarsi joka banaanin muotoinen...Menee väljänä läpi katsastuksesta helposti ja kokemattoman asentajankin syynistä...Saa helpoiten selville väljyyden kun ottaa renkaasta käsillä takapuolelta rengasta ja vääntää, eikä neitimäistä otetta vaan voimalla...tarvittessa kaveri katsoo niveltä jos ei tunnu käsin...ehjällä nivelellä rengas ei liiku laisinkaan auraus suunnassa...Myös nelipilari nosturilla kannattaa tarkastaa nivelet niin nivelen asento sama kuin ajotilanteessa....

                  Comment

                  • creative 22
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 560
                    • Alavus

                    e39 tärinä

                    Tarkemmin sanottuna tärinä kaksinkertaistui vanteiden/renkaiden vaihdolla Kertokaapa "tärinävapaan" e39:n omistajat,
                    mitä tarttis tehdä..."mikä on kun ei taidot riitä...."
                    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                    BMW Freude Am Fahren

                    Comment

                    • jariwelho
                      Newbiemmer
                      • Jul 2005
                      • 27
                      • Espoo

                      Ruotsinpojilla ( http://www.autopower.se/ ) samat ongelmat tuntuneet ratkeavan tietyntyyppisen tasapainoituskoneen eli HUNTER GSP9700 :n käytöllä. Ongelmana tuntuu olevan 'tavallisten' koneiden 'kykenemättömyys' tasapainoittaa suuria vanteita. Ongelma hyvin tyypillinen painavan auton ja suuren rengaskoon yhdistelmillä.

                      Comment

                      • nkk523iA
                        Bimmer Rookie
                        • Mar 2005
                        • 48

                        tehtaalle?

                        Originally posted by bavaria:39
                        Onko kukaan maininnut asiaa tehtaalle? Maahantuojaa tämä asia ei varmaankaa vois vähempää kiinnostaa...
                        Sama kysymys heräsi täällä!?

                        Comment

                        • creative 22
                          Bimmer Fanatic
                          • Jul 2005
                          • 560
                          • Alavus

                          e39 tärinä

                          Niin, olis kyllä mukava tietää mitä kommenttia sieltä suunnalta tulis.Tampereella poiketessani paikallisessa rengasliikkeessä, myyjä mainitsi kokemuksiensa mukaan e39:n olevan yksi tarkimmista autoista tasapainoituksen suhteen samoin kun uuden mallin opel vectran.
                          Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                          Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                          BMW Freude Am Fahren

                          Comment

                          • bavaria:39
                            Bimmer Fanatic
                            • Jul 2004
                            • 323
                            • Kotka

                            Originally posted by creative 22
                            Niin, olis kyllä mukava tietää mitä kommenttia sieltä suunnalta tulis.Tampereella poiketessani paikallisessa rengasliikkeessä, myyjä mainitsi kokemuksiensa mukaan e39:n olevan yksi tarkimmista autoista tasapainoituksen suhteen samoin kun uuden mallin opel vectran.
                            Kyllä, asioidessani rengaliikkeessä kyselin tuota täristys-juttua myös ja rengasasiantuntija osas sanoa, että uusi avensis sekä E60 ovat tarkkoja rengastuksen suhteen, tärisevät kuulemma helposti. E60:n ongelmana on kuulemma suuri heitto pyörännavassa, ei saa helposti tasapainoon tjsp...

                            Comment

                            • creative 22
                              Bimmer Fanatic
                              • Jul 2005
                              • 560
                              • Alavus

                              e39 tärinä

                              Voisikohan tässä e39 tapauksessakin kyse olla jotenkin noista navoista?edelliset 15" vanteet oli ilman "soviterengasta" kuten myös nyt ostamani 17" vanteet.Mielenkiintoinen näytti olevan tuo Hunter-tasapainoituskone.Ei taida suomesta moista löytyä....www.gsp9700.com
                              Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                              Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                              BMW Freude Am Fahren

                              Comment

                              • bavaria:39
                                Bimmer Fanatic
                                • Jul 2004
                                • 323
                                • Kotka

                                Originally posted by creative 22
                                Voisikohan tässä e39 tapauksessakin kyse olla jotenkin noista navoista?edelliset 15" vanteet oli ilman "soviterengasta" kuten myös nyt ostamani 17" vanteet.Mielenkiintoinen näytti olevan tuo Hunter-tasapainoituskone.Ei taida suomesta moista löytyä....www.gsp9700.com
                                Noniinno.. E39-letka Ruotsiin tasapainotukseen?

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎