Announcement

Collapse
No announcement yet.

e39 tärinä 100-120 km/h

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • creative 22
    Bimmer Fanatic
    • Jul 2005
    • 560
    • Alavus

    e39 tärinä

    Joo ei muuta kun menoksi, ja mieluummin pari jannua niillä touringeilla mukaan, et mahtuu niitä vaihto-kardaaneja vielä kyytipojaksi..takasi tulles kuitenki jo taas tärisee
    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

    BMW Freude Am Fahren

    Comment

    • bavaria:39
      Bimmer Fanatic
      • Jul 2004
      • 323
      • Kotka

      Originally posted by creative 22
      Joo ei muuta kun menoksi, ja mieluummin pari jannua niillä touringeilla mukaan, et mahtuu niitä vaihto-kardaaneja vielä kyytipojaksi..takasi tulles kuitenki jo taas tärisee
      Joku Service Bulletin bemarilta olis poikaa tähän väliin ... "Vaihda tämä ja tämä osa ja tärinät katoaa"

      Comment

      • creative 22
        Bimmer Fanatic
        • Jul 2005
        • 560
        • Alavus

        Originally posted by bavaria:39
        Joku Service Bulletin bemarilta olis poikaa tähän väliin ... "Vaihda tämä ja tämä osa ja tärinät katoaa"
        Vähän helpottaakseni omaa ja muiden "tärisijöiden" elämää...on tuota kyseistä ongelmaa valitettavan monella automerkillä tänä päivänä..eilen kuulin juttua volvo-taksista joka oli tärissyt koko ajan (120tkm) oli myös vaihdettu lähes kaikki mahdollinen ja aina vaan oli vispannut.Kaikeksi kruunuksi oli vielä lopulta vetoakseli katkennut, asiakas oli tietysti kyydissä ja luonnollisesti aamuyöllä...
        Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

        Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

        BMW Freude Am Fahren

        Comment

        • Rahu
          Bimmer Enthusiast
          • Aug 2002
          • 6464
          • Tuusula

          Vittu tätä kun luki niin oma autokin alkoi tärisemään PRKL!!! Pitäiskö varmuuden vuoksi käydä tarkistuttamassa renkaat ensimmäisenä..
          BMW Service
          P.o4oo925441
          [email protected]
          Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
          Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

          Comment

          • TJJ
            Bimmer Enthusiast
            • Jun 2003
            • 7591
            • Jyväskylä

            Originally posted by Rahu
            Vittu tätä kun luki niin oma autokin alkoi tärisemään PRKL!!! Pitäiskö varmuuden vuoksi käydä tarkistuttamassa renkaat ensimmäisenä..
            Juuri tuossa ajon aikana ajattelin, että jopa meneekin tasaisesti ilman tärinöitä, pitää siis varmaan lopettaa tämän viestiketjun lukeminen... Onko muuten kaikilla tärinästä kärsivillä autoissaan yli 16" vanteet?
            E39 528iA

            Comment

            • nkk523iA
              Bimmer Rookie
              • Mar 2005
              • 48

              Originally posted by TJJ
              Juuri tuossa ajon aikana ajattelin, että jopa meneekin tasaisesti ilman tärinöitä, pitää siis varmaan lopettaa tämän viestiketjun lukeminen... Onko muuten kaikilla tärinästä kärsivillä autoissaan yli 16" vanteet?
              Täällä on kokeiltu sekä 205/65/15 että 215/55/16

              15" vanteet ja kumit oli alla auton ostohetkellä eikä mitään tärinää ollut, kun kokeilin niitä nyt alle tärinä jatkui pitäisi kokeilla vielä kerran talvirenkaita ja vanteita.
              Ps:autolla oli ostohetkellä ajettu n.180 tuhatta, ei tärinää nyt siis n. 240 tuhatta ja tärisee

              Comment

              • jaki
                Bimmer Enthusiast
                • Sep 2003
                • 2978
                • Uusimaa

                Originally posted by creative 22
                Tarkemmin sanottuna tärinä kaksinkertaistui vanteiden/renkaiden vaihdolla Kertokaapa "tärinävapaan" e39:n omistajat,
                mitä tarttis tehdä..."mikä on kun ei taidot riitä...."
                No, tässä yksi 3 kpl E39:iä omistaneena ja ilman tärinöitä.
                1. vm 96 523i ostettaessa 116 tkm myydessä 180 tkm, ainoa vika oli lievä jarrujen tärinä jossakin vaiheessa. korjaantui takapään ylemmän poikittaistukivarren puslien vaihdolla. Kesät 15" Nokiat, samoin talvi
                2. vm 97 528iA 113 - 155 tkm, ei koskaan mitään tärinöitä. kesä 15" Continental, talvi 15" Pirelli Carving
                3. vm 99 528iA 115 - 144 (nyt) tkm, ei koskaan mitään tärinöitä. kesä 16 Michelin Pilot, talvi 16" Contin kitkat.

                Mikä yhdistää noita kolmea:
                100% merkkihuollon käyttö kaikissa huolloissa jne, vain laaturenkaita, 100% Original BMW-vanteita, vain 100% BMW Original Teile: mm iskarit, puslat, laakerit jne.
                En tiedä löytyykö selitys tuolta? Ehkä, ehkä ei. Ei ainakaan tärise. Onneksi en ole taikauskoinen. Alkaisi muuten varmaan heti täristää...
                BMW diagnostiikkaa & korjaukset, uutena FRM3 flash korjaukset www.jakiltech.fi

                Comment

                • TJJ
                  Bimmer Enthusiast
                  • Jun 2003
                  • 7591
                  • Jyväskylä

                  Originally posted by jaki
                  Mikä yhdistää noita kolmea:
                  100% merkkihuollon käyttö kaikissa huolloissa jne, vain laaturenkaita, 100% Original BMW-vanteita, vain 100% BMW Original Teile: mm iskarit, puslat, laakerit jne.
                  Ja kaikissa ollut vain 15-16" vanteet. Siis ajatuksena tässä, että voisiko isommat vanteet aiheuttaa nopeampaa kulumista johonkin paikkaan, mikä se paikka sitten on onkin minulle arvoitus.
                  E39 528iA

                  Comment

                  • creative 22
                    Bimmer Fanatic
                    • Jul 2005
                    • 560
                    • Alavus

                    Originally posted by TJJ
                    Ja kaikissa ollut vain 15-16" vanteet. Siis ajatuksena tässä, että voisiko isommat vanteet aiheuttaa nopeampaa kulumista johonkin paikkaan, mikä se paikka sitten on onkin minulle arvoitus.
                    Omassa pulkassa oli hankittaessa 15" vanteet ja michelin energyt 215/65/15,
                    täristi satasesta ylöspäin, nämä painotettiin ja hetken taas rullas hienosti mutta noin pari päivää huristeltuani vispaus palasi.Nyt siis 17" ja falken 235/45 rinkulat, täristää kylmänä aika voimallisesti mutta 6-7 kilometrin jälkeen vaimenee aivan ajettavalle tasolle.Muistelin e34 aikoja ja samaa ongelmaa, tehtiin suuntausta, vaihdettiin niveliä...ongelma korjaantui hieman reippaammilla rengaspaineilla..onko se bemun keula niin raskas että rengas ikäänkun lässähtää vähän ja sitten kylmänä täristää hetken..voi olla kyllä sitä surullisen kuuluisaa "huuhaata" tämäkin...mutta tämän teorian kyllä vahvisti erään aika tunnetun rengas-liikkeenkin edustaja.
                    Ex: -90 520i, -97 520i, -00 525ia, -01 520ia, -04 530Da, -01 525i Touring

                    Vikakoodienlukua ja perustason koodausta -96-08 bemareista.Alavus ja lähialueet, privalla tavoittaa.

                    BMW Freude Am Fahren

                    Comment

                    • khan
                      Bimmer Fanatic
                      • May 2003
                      • 262
                      • Turku

                      edit: Oho, tuli vahingossa väärään threadiin.
                      f11 520d -15 4d
                      ex. e60 525d -08 4d
                      ex. e87 116d -09 5d
                      ex. e30 316i -89 2d
                      ex. e34 535i -90 4d
                      ex. e34 525i -90 4d

                      Comment

                      • Rahu
                        Bimmer Enthusiast
                        • Aug 2002
                        • 6464
                        • Tuusula

                        Kävin tänään tarkistamassa alustan puslat joissa ei mitään vikaa ja tasapainottamassa renkaat jotka kaikki oli vituillaan ja oikeassa etupyörässä pystyheittoa ja nyt menee kuin juna kiskoilla Onneksi oli mulla pienestä kiinni, eli tätä se radalla ajo teettää..
                        BMW Service
                        P.o4oo925441
                        [email protected]
                        Onko autossasi läpät imusarjassa? ->tarkista tästä
                        Ohjelmoinnit, päivitykset, Mittaristojen/MID:n pikselikorjaus, imusarjan läppien poisto, hehkujen vaihto, diagnoosit, yms.. Myös alkuperäiset varaosat

                        Comment

                        • vaviah
                          Bimmer Fanatic
                          • Nov 2003
                          • 632
                          • Turku

                          Nostetaan tämä keskustelu nyt taas esille. Alkaa tuo tärinä pikku hiljaa sapettamaan itselläkin. Huoltokirjallinen 180 tkm ajettu 528iA Touring -97. Uudet 15" alut entisen omistajan jäljiltä ja tasapainotettu kahdesti.
                          - 50-60 pieni tutina takapäästä
                          - 70-80 ratti vatkaa joskus, tosin harvoin
                          - 105-115 perä tutisee tosissaan...

                          Ja töyssyistä jää tutisemaan voimakkaasti hetkeksi niinkuin täällä muillakin on käynyt. Varsinainen vika on ilmeisimmin jossain vaihteiston ja pyörännapojen välillä. Kardaanissa tai vetonivelissä ehkä tämän keskustelun perusteella. Puslat, iskarit ym. voivat voimistaa tätä ilmiötä, jos näissä ongelmia, mutta imeisimmin perussyy jossain muualla.

                          Onko joku saanut vian kokonaan poistettua muulla kuin kulmien säädöllä tai tasapainotuksella? Etupyörien osalta tietysti joku tukitanko tai hammastanko. Mutta tämä takapään ongelma nyt lähinnä kiinnostaa.
                          X1 18d sDrive -18
                          320i GT xDrive -13
                          i3 BEV -13
                          X1 18dA xDrive -16
                          X5 3.0iA -00
                          320d Touring -00
                          528iA Touring -97
                          325 CiA -93
                          316i -94
                          316 -88

                          Comment

                          • 525TDS Touring
                            Bimmer Fanatic
                            • Oct 2004
                            • 483
                            • Sahalahti

                            Originally posted by vaviah
                            Nostetaan tämä keskustelu nyt taas esille. Alkaa tuo tärinä pikku hiljaa sapettamaan itselläkin. Huoltokirjallinen 180 tkm ajettu 528iA Touring -97. Uudet 15" alut entisen omistajan jäljiltä ja tasapainotettu kahdesti.
                            - 50-60 pieni tutina takapäästä
                            - 70-80 ratti vatkaa joskus, tosin harvoin
                            - 105-115 perä tutisee tosissaan...

                            Ja töyssyistä jää tutisemaan voimakkaasti hetkeksi niinkuin täällä muillakin on käynyt. Varsinainen vika on ilmeisimmin jossain vaihteiston ja pyörännapojen välillä. Kardaanissa tai vetonivelissä ehkä tämän keskustelun perusteella. Puslat, iskarit ym. voivat voimistaa tätä ilmiötä, jos näissä ongelmia, mutta imeisimmin perussyy jossain muualla.

                            Onko joku saanut vian kokonaan poistettua muulla kuin kulmien säädöllä tai tasapainotuksella? Etupyörien osalta tietysti joku tukitanko tai hammastanko. Mutta tämä takapään ongelma nyt lähinnä kiinnostaa.
                            Töyssyn jälkeinen tärinä on peräisin ainoastaan takakelkan puslista, siihen ei vaikuta mikään muu. Itsellä tärisi ratti ja ja koko auto uusilla renkailla, sitten kun renkaat painotettiin uudelleen, niin ratin tärinä hävisi kokonaan ja peränkin melkein. Heittoa oli n. 20g. per pyörä. Takapyörissä on pystyheittoa senverran,etä jäi vähän vapisemaan 55-60 vauhdissa. Ja mulla on vielä kaksi rikkinäistä kelkan puslaa vaihtamatta. Eli kelkan puslat ja pyörien pystyheitto ja tasapainotus kuntoon ja sen jälkeen vasta muista paikoista etsimään vikaa.
                            Ex-525TDSa Touring -98
                            Ex-MB E220T CDi -02
                            E61 520D -09
                            F11 518d -16

                            Comment

                            • 525TDS Touring
                              Bimmer Fanatic
                              • Oct 2004
                              • 483
                              • Sahalahti

                              Originally posted by jaki
                              Mikä yhdistää noita kolmea:
                              100% merkkihuollon käyttö kaikissa huolloissa jne, vain laaturenkaita, 100% Original BMW-vanteita, vain 100% BMW Original Teile: mm iskarit, puslat, laakerit jne.
                              En tiedä löytyykö selitys tuolta? Ehkä, ehkä ei. Ei ainakaan tärise. Onneksi en ole taikauskoinen. Alkaisi muuten varmaan heti täristää...
                              Noi kaksi jälkimmäistä pitää varmaan paikkansa, ekasta voi olla myös haittaakin
                              Ex-525TDSa Touring -98
                              Ex-MB E220T CDi -02
                              E61 520D -09
                              F11 518d -16

                              Comment

                              • Hemi
                                Bimmer Enthusiast
                                • Apr 2004
                                • 18880
                                • Pirkanmaa

                                Raporttia yhdestä e39 tärinänpoistosta:
                                Eli, Tuli tuossa taas heitettyä rapiat 4000tkm:n euroopanreissu ja nyt ensimmäistä kertaa käyttöautoon otetulla 19" vannekoolla(vuosi vuodelta reissuilla hieman isompi vannekoko). Alla oli siis nyt 19" Breyton inspiration ja 235/35-275/30 712 Kumhot. Autohan on e39 -00 mallinen joka on siis jo tätä vuosikertaa jonka ei juuri pitäisi muuten näistä vapinoista juuri kärsiä.
                                No, Tsekeissä kun on tuo nollapromille ratin takana, niin vaimo puikoissa. Hirveä vesisade ja vaikka aiemmin muistettiin väistää hotellille ajettaessa "hieman" asfaltoinnin takia alas jäänyttä paskakaivon kantta(10cm:n reikä), niin vesisteessa hieman kovemmassa vauhdissa kumpikaan ei muistanut reikää. Hirveä jysäri ja olin ihan varma että nyt lähti pyörä tuentoineen Decinin metsikköön...
                                No hotellille päästiin, eikä mitään pikatarkastuksessa/mittauksissa edes rikkunut. Seuraavana päivänä huomattiin että kipeätä sai koska 80-120kmh väliin ilmestyi selkeä ja hyvin tunnistettava vapina. No, ei mitään paniikkia koska Saksan puolelle oli jo seuraavana päivänä taas mennä, eikä tarkoitus ollut ajaa kuin huoltisten sisäänmenoilla alle 120kmh.
                                Homma ok ja viikon kuluttua kotona verstaalla homma tutkintaan kun ensin oli käytetty auto nelipyöräsuuntauksessa(ei vaurioita tässä).
                                Oikeassa etu ja takapyörässä selkeä selkäheitto, joten vanteiden täytyi olla kierot. Päätettiin korjata vanteet pyörä kerrallaan jotta nähtäisiin mikä vaikuttaa mihinkin. Ensin uudelleen tasapainoitus. Painojen paikat vaihtui, mutta vapinaan sillä ei ollut vaikutusta.
                                Seuraavaksi oikea etuvanne oikaisuun. Siihen oli tullut sisäkehälle 4.2mm:n painuma ja renkaan selkäheitoksi n.3mm. Pari päivää vanne "vedossa" ja kun vanne pysyi alle 0.2mm:n kokonaisheitossa(parempi kuin uusi), kumi päälle, painoitus ja alle. Ei juurikaan vaikutusta vapinaan?
                                Seuraavaksi takapyörä remonttiin, heittoa vanteesta löytyi 3.8mm ja renkaan selkäheittoa n.2.5mm. Taas pari päivää "vetoa" ja samaan alle 0.2mm:n sisään vanne. Pyörä nippuun ja alle.
                                Nyt vapinat loppui lähes tyystin, mutta rattiin tuntui edelleenkin pieni sivuttais liike 60-80kmh nopeuksissa?
                                Pieni mietintä, oikea etupyörä irti ja heittokello jarrulevylle. Jep...360mm:n ja tuuman vahvassa M5 levyssä 0.05mm:n heitto?
                                Mitään muuta selitystä tälle ei ole kuin että iskussa napa/alumiininen olka-akseli on antanut sen verran löysiä että se on mahdollistanut levyn vääntymisen jarrusatulan sitä kammetessa.
                                Levyt hiontaan ja heitto alle satkuun....ja `Voila`...vapinat loppui sama tien.
                                Eli, e39:n akselistorakenne on erittäin herkkä kaikelle epäsymmetrialle jolloin pienetkin ongelmat tuntuvat kertaantuvan. Nyt ei siis ollut kyse tasapaino-ongelmasta vaan renkaan selkäheitosta johon ei tasapainoituksella voi vaikuttaa. Eli mikäli esim.pyörän laakeroinnissa tai navassa tai larrulevyssä tai vetareissa on vähänkään sanomista, vapisee e39 ihan taatusti.
                                Kannattaa siis ehdottomasti varmistaa vanteiden 100% keskittyminen ja renkaiden selkäheitto ennenkuin lähtee mihinkään muuhun tässä vianetsinnässä. Selkäheiton voi ihan kotikonsteinkin havaita kun nostaa auton jollain tasaisella alustalla sen verran ylös että rengas juuri ja juuri lattiaa raapienpyörii. Mikäli kumi raapii lattiaa epäkeskeisesti, voi ongelmaa poistaa niin että avaa pyörän pultit ja pikkuhiljaa pyöritellen/pultteja tiukaten hakee sen keskeisimmän asetuksen. Vaikka napa vanteen keskittääkin, löytyy siitä helposti 0.5mm:n pelivara tässä hommassa.
                                Last edited by Hemi; 26-08-2005, 13:44.

                                Comment

                                Working...
                                X
                                😀
                                🥰
                                🤢
                                😎
                                😡
                                👍
                                👎