aurauskulmat.....
Announcement
Collapse
No announcement yet.
e39 tärinä 100-120 km/h
Collapse
X
-
Oletteko tsiigannut peräöljyjen tilanteen? E39 -96, kun pyörittelen toinen takapyörä ylhäällä sitä rengasta, niin kardaanista tms kuuluu "napsuntaa" kun vaihtaa pyörittämissuuntaa... Normaalia vai jokin keskilaakeri tms loppu? Paljonko teillä on vetareissa "väljää", entäpä välys vetareita "vetäessä" renkaaseen päin ja takas ?
Comment
-
-
Nyt on omalta osaltani uusia kokemuksia. Kesällä oli siis alla uudet Alession 15" vanteet ja Nokian NRV renkaat 225/60-15. Vanteet tasapainotettu kahdesti ja tasapainoa hirweät määrät... Vaihdoin alle jo melko kuluneet Michelin Maxi-Ice kitkat 205/65-15 peltivanteilla (siis EI BMW:n alkuperäiset, jotka materiaaliltaan puristealumiina, vaan raskaat tarvikepeltilotjakkeet). Yllätys: kaikki tärinä hävisi! Todennäköisin selitys lienee se, että raskaat vanteet pehmeillä kitkoilla syövät/rauhoittavat pienet tutinat renkaassa. Uskoisin silti syyn olevan autossa enkä renkaissa. Mikäköhän tämän logiikan mukaan olisi sitten paras rengastus autoon ensi kesäksi? Joku melko pehmeä matalan nospeusluokan rengas ja lyijyvanteetX1 18d sDrive -18
320i GT xDrive -13
i3 BEV -13
X1 18dA xDrive -16
X5 3.0iA -00
320d Touring -00
528iA Touring -97
325 CiA -93
316i -94
316 -88
Comment
-
-
Mullakin kyllä tärinä lakkasi taas tänään kun vaihdoin raskaat peltivanteet ja Hakkapeliitat alle. Kolmea eri aluvanne / rengassatsia tuli kesän mittaan kokeiltua ja aina tärisi. Eli jotenkin kyllä näyttäis siltä, että tärinä tavallaan absorboituu tuohon lisämassaan. Toki tärinän syy on varmasti autossa jäljellä.
Semmosen huomion tein kesällä, että joka kerran jälkeen kun auto oli pukkien nokassa, tärinä katosi hetkeksi. Voisko viitata kumipusliin, jotka saa hetken 'vetää henkeä' mutta paino lannistaa ne taas? Auttaiskohan tää eteenpäin pähkäilyssä? Tietysti tarttis vaan rutistaa ne 550 euroa, ja käydä vaihdattamassa puslat...Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Juu itsellä kanssa ajoittainen tärinä kehissä ..vaihdoin viikko sitten bridgstone kitkat alle 225\45-17 ats aluilla keäst oli siis 245\40-18 m5 replicat ja aluksi tuntui että ei kitkat tärise mutta kyllä se 90-110 tärinä on havaittavissa.
Takapää paukkuu koloissa siihen malliin että apurungon puslat on finaalissa.
Vaihdatankin ne heti apurungon puslat kun talous antaa myöten sekä nelipyöräsuuntaus vielä perään..kesällä uusin iskarit joka nurkkaan ja kas kummaa renkaat kuluivat vähän ketuilleen (varsinkin edestä) kun auraukset muuttuivat.Laitetaan kommenttia vaikutiko puslanvaihto asiaan.
Tosin oma tärinä onko aika mietoa mutta kyllähän se jurppii..kesällä helpotti kun tasapainotin renkaat..ainakin jonkun aikaa.F11 M550D
E39 M5
F26 3.0 Da M-Sport
E61 535D M-Sport
Comment
-
-
Toi rengas/vanne homma e39:ssä on aikas mielenkiintoinen homma..Tuossa 3 viikkoa sitten ajoin kesävanteen(235/40/18) sorakuoppaan--tietysti vanne taas hiukan kieroksi.Samantien alkoivat nämä tutinat 100-120km/h nopeudella, muuten en huomannut tutinaa ollenkaan. Vanne oli takapäässä siis kierona. Vaihdoin muutama päivä tuon jälkeen talvirenkaat,(orkkis 16" alut+GD UG 500) tärinät häipyivät 100%. Keväällähän vaihdoin taakse apurungon puslat, jota ennen täristi myös nuilla samoilla talvirengas setillä, nyt ei tee nuillakaan sitä enään. Eikä kesärenkaillakaan täristänyt, silloin kun ne oli suorana. Siispä, ihmeellistä, että tuo tärinä esiintyi kierolla vanteella juurikin tuossa "paljon puhutussa" nopeudessa, ei muussa...????
Mutta nyt 25tkm rempan jälkeen tutinat edelleenkin pois, minulle tuo lääke auttoi, mutta joillekin ei..?
Tosi herkältä tuo tuntuu erittäin pienikin "heitto" tässä korimallissa aiheuttaan tutinaa, toki syitä voi olla muutakin, mutta tässä omia ajatuksiani.
Comment
-
-
Mulla on e34 vm -90.
BMW:n orggis alut 15", päällä tasapainotetut Gislavetin talvirenkaat (pari talvea ajetut) -> lievää tutinaa 90-100 km/h.
Samojen orggisalujen päällä uudet Sava kesärenkaat tasapainotettuna -> ei tutinaa ollenkaan.
Alessio 17" vanteet aika kuluneilla kesäkummeilla (tasapainotuksesta ei tietoa) -> reipasta tutinaa 80-100 km/h.
Aika turhan tarkalla on, kun joutuu olemaan bemarin omat vanteet uusilla kumeilla jottei tutisisi :(
Toinen ilmiö minulla on että jarrutuksessa joskus puistattaa. Kun löysää hiukan jarrua ja painaa uudestaan niin puistaminen loppuu. Jokin myös hiukan kolahtelee etupäällä terävissä töyssyissä. Kevyessä jarrutuksessa mukulakivikadulla kolahtelee herkemmin. Hitaassa vaudissa tasaisella jarrua terävästi pumppaamalla kolahtelee samalla tavalla edessä. Oisko kellään mitään ideoita mikä tuohon kolahtelun voisi aiheuttaa?
Comment
-
-
Originally posted by Shadow-lineKeväällähän vaihdoin taakse apurungon puslat, jota ennen täristi myös nuilla samoilla talvirengas setillä, nyt ei tee nuillakaan sitä enään. Eikä kesärenkaillakaan täristänyt, silloin kun ne oli suorana. Siispä, ihmeellistä, että tuo tärinä esiintyi kierolla vanteella juurikin tuossa "paljon puhutussa" nopeudessa, ei muussa...????
Mutta nyt 25tkm rempan jälkeen tutinat edelleenkin pois, minulle tuo lääke auttoi, mutta joillekin ei..?
Tosi herkältä tuo tuntuu erittäin pienikin "heitto" tässä korimallissa aiheuttaan tutinaa, toki syitä voi olla muutakin, mutta tässä omia ajatuksiani.Porsche Cayenne & VW Touareg V8 TDI 340/800
Ex:
e90 325iA -2010, F11 530dA X-drive M-Sport -2011, E46 325iA cab, F11 525dA X-drive, F10 530d X-drive M-Sport, E91 320dA x-Drive, e90 325xiA, F01 730d, e65 730dA LCI Individual, e61 530dA LCI Edition Sport, e90 318iA, e60 530xdA LCI, e39 530dA Touring M-Sport, e46 316iA, e39 530dA Touring, e39 523iA Touring, e30 320i
Comment
-
-
Originally posted by touring39Shadow-line, onko sulla sedan vai hiace e39? Jos on touring, ja puslien vaihto auttoi, vois ittekin räjäyttää pankin ja vaihdattaa ne.
Mutta joilleki tuo em. vaihtohan ei ole auttanut, joten älä piiskaa, jos ei sullekaan....
Comment
-
-
Mulla oli tutinaa n.55-60 vauhdissa ja pystyheittoo oli takapyörissä (vanteissa) muutama milli. Nyt on kaikki 4 takakelkan puslaa vaihdettu ja tutinat on pois, vaikka samat pyörät alla. Samoin loppui terävän töyssyn jälkeinen horkka. Eli kelkan puslat kuntoon ihan ekaks. Ei tarvi välttämättä monia rengassarjoja kokeilla. Ja siis 98 touring kyseessä.Ex-525TDSa Touring -98
Ex-MB E220T CDi -02
E61 520D -09
F11 518d -16
Comment
-
-
Kaivoinpa nyt tämmösen vanhan threadin vaikka tutinakeskustelusta onkin jo toinen threadi olemassa:
Originally posted by Jarde View PostLuin BMW Club Finlandin foorumista, että eräällä harrastajalla oli ongelmana renkaiden pyöriminen vanteella. Ongelma oli poistunut, kun rengasliike oli liimannut renkaat vanteille. Eturenkaat oli liikkunut enemmän kuin takarenkaat. Kuulosti aika hurjalta, mutta huomasin omassa E39:ssä saman ongelman. Keväällä oli ongelmia tasapainoituksessa ja asentaja laittoi oik.takarenkaaseen liidulla merkin venttiilin kohdalle ja nyt se on liikkunut n.3 senttiä.Originally posted by creative 22 View PostHeti asennuksen jälkeen ei kannata revitellä , rengas tosiaan pyörähtää vanteella eri asentoon melko helposti.
Asennuksestakin on jo aikaa pitkälti toista kuukautta.Last edited by Petri.Kekkonen; 10-06-2007, 20:56.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
-
Originally posted by Petri.Kekkonen View PostKaivoinpa nyt tämmösen vanhan threadin vaikka tutinakeskustelusta onkin jo toinen threadi olemassa:
Tarttee sitten kai alkaa merkkaan nuo omat renkaat kans koska minusta tasapainotus oli aluneperin OK, mutta nyt vähän tärrää (vaihtelevasti) 110-120 km/h vauhdeissa. Ja muuten en tälläistä edes osaisi epäillä mutta kun on nää yllä lainatut täällä lukenut + Stonen tuoreet samansuuntaiset kokemukset ja lisäksi olen ihmetellyt että hyvin helposti vilkkuu luistoneston valo mulla nykyään jos vähänkään rivakammin lähden liikenteeseen. Ja toi 523i ei kuitenkaan ole niin tehokas vehje että 255 takakumein pitäisi hirveesti olla pitovaikeuksia kun ei ees kunnolla yritä lähettää.
Asennuksestakin on jo aikaa pitkälti toista kuukautta.
Comment
-
-
Originally posted by bemu2000 View Postpyörät uudestaan painotuskoneeseen ja jos ei pahemmin ole pystyheittoa ja painot suht kohdallaan, niin puslat vaihtoon. toi ylitarkka säätämisen tarve vaan johtuu kuluneista puslista. IMO.
Tulipa käytyä äsken tekeen tuo painotus ja kaikissa renkaissa kone halus 5-10g painoja per puoli. Noitten merkitys lienee kuitenkin melko vähäinen. Toisessa takarenkaassa oli kutenkin ihan havaittavaa pystyheittoa (silmämääräisesti arvioituna ehkä reilusta millistä korkeintaan kahteen) ja sitä yritettiin korjata pyörittämällä rengasta vanteella. Täysin se ei poistunut mutta näytti selvästi vähentyneen.
Ekat ajotuntumat motarilla oli että tärinä/tutina ehkä hiukan lieveni, mutta ei poistunut kokonaan. Testailen vielä lisää sileämmällä tiellä.
Pitää sitten miettiä yritänkö hommata yhden uuden renkaan (tuurissaan tietysti saako sitten paremman vai vieläkin huonomman) vai vaihdattaa nuo puslat. Puslat kyllä menee vaihtoon lähitulevaisuudessa, mutta nyt on aika ja myös raha hiukan kortilla ennen kesälomia, joten mieluummin vaihtaisin nyt alle pystyheitottoman renkaan reiluun 100€ hintaan kuin puslat 400€ hintaan.Last edited by Petri.Kekkonen; 17-06-2007, 08:53.E92 335i LCI M Sport '10, Alpinweiss3
E39 523i M Sport '00, Titansilber
Comment
-
Comment