Kiitti vinkistä, täytyy kaivaa ne vanhat anturit jostain. Tästä on taas hyvä lähteä jatkamaan. Nimimerkki auto odottanut vuoden kohta tätä " motivaatio piikkiä"
Ensimmäistä kertaa itse painimassa e39 abs ongelmien kanssa ja vähän apuja kaivattaisi.
Auton taustatiedot: e39 520i 2.2L, vm.-01, automaatti, ajettu 285tkm. Abs+asc.
Abs+asc valot syttyivät ensimmäisen kerran viime perjantaina. Valojen palaessa eivät nopeus- ja kulutusmittarit toimi ja polttoainemittari sekoilee. Vakionopeudensäädin ja laatikko toimii normaalisti. Tämähän viittasi kuskin puolen taka-anturiin jos halvimmasta päästä lähdetään vikaa hakemaan. Vaihdettiin anturi, ei auttanut.
No, foorumia lueskelemaan ja vikahan nyt viittaisi selvästi abs ohjausyksikköön, koska valot eivät pala heti kylmänä käynnistyksen jälkeen vaan syttyvät vasta moottorin ja tuon yksikön lämmettyä.
Aloin katselemaan löytyisikö ehjää käytettyä boksia mistään. Ja sellainenhan ainakin ilmoituksen perusteella löytyi. Vaihdettiin tuo käytetty boksi paikalleen ja tässä vaiheessa tullaankin siihen pisteeseen mihin en ole vielä täältä foorumiltakaan suoraan neuvoa. Tuolla toisella boksilla ne valot nyt palavatkin sitten koko ajan. Eli huonompaan suuntaan vain meni. Onkohan tuo käytetty boksi nyt sitten kuitenkin valmiiksi paskana? Tuo boksi on 530d, vm.-99 autosta. Mutta olen ymmärtänyt että näissä e39:ssä boksit käyvät päikseen? Eikös toimivalla boksilla abs pitäisi lähteä toimimaan heti ilman koodausta? Millä tavalla se oireilee jos siinä boksissa on maadoitusvikaa?
Koodeja on luettu kummallakin boksilla, ennen ja jälkeen anturin vaihdon ja aina antaa saman koodin: Can wheel speed.
Olisiko tässä nyt järkevin hommata vaan se uusi boksi tuohon vai kannattaako vikaa vielä lähteä etsimään muualta?
Helpointa lienee korjauttaa alkuperäinen yksikkö. Tietysti jos toinen yksikkö jo on niin valot voivat palaa myös koodauksen sopimattomuuden vuoksi, jolloin koodamalla asia tulee kuntoon tai ainakin näkee vikakoodit. Koodeja on ilmeisesti vikakoodista päätellen luettu jollakin yleis obd testerillä vain moottorinohjaukselta, tarvittaisiin parempi lukija jolla oikeasti pääsee absiin käsiksi. Tai sitten vain sen alkuperäisen boksin korjaus, ehjän autossa jo olleen kun palauttaa paikalleen valot sammuvat jos kaikki muu abs järjestelmässä on kunnossa.
Mutta palaisiko vikavalot silloin kuitenkin koko ajan mikäli se olisi anturivika?
Tähän ei tainnut vielä kukaan vastata. Jos anturi ei ole täysin rikki voi se aina väliin toimia täysin moitteetta ja silloin kun se toimii ei vikavalot pala. Näin ainakin oli omalla kohdalla tilanne taka-antureiden kanssa.
Tähän ei tainnut vielä kukaan vastata. Jos anturi ei ole täysin rikki voi se aina väliin toimia täysin moitteetta ja silloin kun se toimii ei vikavalot pala. Näin ainakin oli omalla kohdalla tilanne taka-antureiden kanssa.
Juuri näin, eli kun kaikki on kunnossa ei mitään valoja pala ja kaikki toimii. Sitten kun anturi taas lopettaa toimintansa, niin valot syttyy ja oireet alkaa. Tämä voi vaihdella kesken ajonkin.. Ai mistä tiedän? Ihan omakohtaista kokemusta löytyy..
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Itellä kans vaivannu talvesta asti abs/luistonesto/kulutus/nopeusmittarin vittuilu.
Oon inpalla seurannu vikakoodeja ja takavasen eli kuskin puolessa häikkää.
Auton entinen omistaja on vaihtanut abs anturin alle vuosi sitten. Vika alkoi pikku hiljaa että ensin heitto valot päälle kun teki monipiste käännöksiä ja peruutteli paljon niin sillon sekos. Sitten rupes meneen sillontällön ajossa päälle ja nyt menee yleensä jo 5-10km jälkeen vika päälle.
Inpa antaa vikakoodiksi tyyliin nopeus ei mahdollinen tai sekavaa tietoa anturilta.
Otin anturin pois ja katselin "abs kehää" siitä reijästä. Paskaanen oli, heitin sinne jarru cleaneriä ja tungin rättiä että sais putsattua. Tällä ei ollut mitään vaikutusta.
Kummankohan tässä nyt uusisi ensin ? Laakerin vai anturin ?
Ehkä anturi voisi olla eka ? Koska vika pahenee kokoajan pikkuhiljaa..
Eikai se laakerin abs kehä tekis niin ? Ja tietysti oem anturi..
Itellä kans vaivannu talvesta asti abs/luistonesto/kulutus/nopeusmittarin vittuilu.
Oon inpalla seurannu vikakoodeja ja takavasen eli kuskin puolessa häikkää.
Auton entinen omistaja on vaihtanut abs anturin alle vuosi sitten. Vika alkoi pikku hiljaa että ensin heitto valot päälle kun teki monipiste käännöksiä ja peruutteli paljon niin sillon sekos. Sitten rupes meneen sillontällön ajossa päälle ja nyt menee yleensä jo 5-10km jälkeen vika päälle.
Inpa antaa vikakoodiksi tyyliin nopeus ei mahdollinen tai sekavaa tietoa anturilta.
Otin anturin pois ja katselin "abs kehää" siitä reijästä. Paskaanen oli, heitin sinne jarru cleaneriä ja tungin rättiä että sais putsattua. Tällä ei ollut mitään vaikutusta.
Kummankohan tässä nyt uusisi ensin ? Laakerin vai anturin ?
Ehkä anturi voisi olla eka ? Koska vika pahenee kokoajan pikkuhiljaa..
Eikai se laakerin abs kehä tekis niin ? Ja tietysti oem anturi..
Mittaa jollain muovi- tai puutikulla anturin reijästä onko siinä abs kehässä heittoa. Yksi tälläinen tapaus tuli vastaan,missä se kehä vähän "pullisteli" yhdestä kohtaa,niin anturitieto oli kuvaamasi kaltaista. Anturissa näkyi pientä abs-kehän hipomisen hankausjälkeä. Valoshow alkoi tuossakin pikkuhiljaa ja ensin juuri tuollaisessa "pujotteluajossa". Kunnes sitten jäi valot tauluu kokoajan palamaan.
Mittaa jollain muovi- tai puutikulla anturin reijästä onko siinä abs kehässä heittoa. Yksi tälläinen tapaus tuli vastaan,missä se kehä vähän "pullisteli" yhdestä kohtaa,niin anturitieto oli kuvaamasi kaltaista. Anturissa näkyi pientä abs-kehän hipomisen hankausjälkeä. Valoshow alkoi tuossakin pikkuhiljaa ja ensin juuri tuollaisessa "pujotteluajossa". Kunnes sitten jäi valot tauluu kokoajan palamaan.
Kiitos, pitää mittailla. Anturissa ei minulla ollut jälkiä mutta tuo kyllä kuulostaa järkevältä. Joskus kun jarruttelee risteykseen niin absitt hakkaa vähän, eli auto ei saa oikeaa tietoa anturilta. Jospa joku kohta on niin kaukana että ei magneettikenttä piisaa.
Edelliseen autoon (vw golf) tein pyöränlaakeri remontin ja hosuin enkä painanut napaa tarpeeksi syvälle laakeriin. Abs anturi jäi liian kauas ja absit hakkas omia aikojaan. Sitten laakeri uudestaan prässille ja puolisenttiä napaa enempi sisään. Sen jälkeen toimi kuin uusi.
Itellä kans vaivannu talvesta asti abs/luistonesto/kulutus/nopeusmittarin vittuilu.
Oon inpalla seurannu vikakoodeja ja takavasen eli kuskin puolessa häikkää.
Auton entinen omistaja on vaihtanut abs anturin alle vuosi sitten. Vika alkoi pikku hiljaa että ensin heitto valot päälle kun teki monipiste käännöksiä ja peruutteli paljon niin sillon sekos. Sitten rupes meneen sillontällön ajossa päälle ja nyt menee yleensä jo 5-10km jälkeen vika päälle.
Inpa antaa vikakoodiksi tyyliin nopeus ei mahdollinen tai sekavaa tietoa anturilta.
Otin anturin pois ja katselin "abs kehää" siitä reijästä. Paskaanen oli, heitin sinne jarru cleaneriä ja tungin rättiä että sais putsattua. Tällä ei ollut mitään vaikutusta.
Kummankohan tässä nyt uusisi ensin ? Laakerin vai anturin ?
Ehkä anturi voisi olla eka ? Koska vika pahenee kokoajan pikkuhiljaa..
Eikai se laakerin abs kehä tekis niin ? Ja tietysti oem anturi..
Minkä ikäinen auto? Boldatun perusteella kuulostaisi hieman boksi vialta. Toki kannattaa nyt selvittää missä se vika on ennen osien vaihtamista.
e39 540iA E85
Vikakoodit, live-datat, koodaukset, karttapäivitykset, ohjelmistopäivitykset E/F/G-sarjaan.
Etänä koodaukset & vikakoodienluku E/F/G-sarjaan.
Retrofit ym. koodaukset (BMW)
Joensuu ja lähialueet, yhteyttä priivalla INPA, NCS, WinKFP, ISTA, E-sys jne. asennuksia etänä Ultraviewerillä. Myös K+DCAN & ENET kaapelit Myydään: Diagnostiikkaläppäri BMW:lle
Kiitos, pitää mittailla. Anturissa ei minulla ollut jälkiä mutta tuo kyllä kuulostaa järkevältä.
Vika voi noissa fl-malleissa olla boksissakin,kuten HTK12 kirjoitti. Eli lämmetessään boksi "aukaisee" poikkinaisen hyppylangan boksin sisällä. Eli minkähän ikäisestä laitteesta tässä mahdollisesti on kyse?
Vika voi noissa fl-malleissa olla boksissakin,kuten HTK12 kirjoitti. Eli lämmetessään boksi "aukaisee" poikkinaisen hyppylangan boksin sisällä. Eli minkähän ikäisestä laitteesta tässä mahdollisesti on kyse?
Tosiaan, -01 facelift malli. Vasta rapiat 450tkm ajettu.
Auton oston jälkeen kun ekan kerran kun valot alko palamaan niin soitin myyjälle että onko ollu ongelmia niin vastasi että pari kertaa oli ajossa tullut valot jonka jälkeen vikakoodit paljasti kys. Anturin jonka vaihdolla ongelmat korjaantui. Sen jälkeen auto ollut minulla ja juuri pikkuhiljaa ruvennut enemmän ja enemmä tulemaan vikavaloa. Yleensä saa lähteä liikkeelle ennenkuin valot syttyy mutta joskus (harvoin) palaa jo valmiiksi.
Ja tosiaan jos kylmänä pakittaa, menee eteen, pakittaa... Niin vikavalo tulee aivan varmasti. Suoraa jos lähtee ajoon niin ei tule heti.
Esimerkiksi kylmällä koneella jos lähtee kauppaan niin alkumatka on ok, puolessavälissä tulee vikavalo. Auto parkkiin ja kaupassakäynti (15min?) ja auto käyntiin niin ei valoa. Mutta taasen matkalla syttyy
Saako anturi vian selville jos vaihtaa takapään anturit keskenään ?
Jos vika siirtyy oikealle niin anturi rikki ?
Jos vika pysyy vasemmalla niin laakeri, boksi, johdotus ?
Saako anturi vian selville jos vaihtaa takapään anturit keskenään ?
Jos vika siirtyy oikealle niin anturi rikki ?
Jos vika pysyy vasemmalla niin laakeri, boksi, johdotus ?
Kyllä. Mutta sitä vanhaa (vielä irroittamatonta) anturia voi olla mahdotonta saada ehjänä irti. Mikäli ei ole uusittu tässä lähiaikoina.
Comment