E39 523 ja 528 kokemuksia, kannattaako ostaa + lisätehot ?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts
  • Keimo
    Bimmer Enthusiast
    • Jul 2003
    • 2032
    • Kekkoslovakia

    #31
    Tämä kai kertoo asian eli "M52 manifold flows 185 cfm of air, the derestricted M50 manifold flows 275 cfm of air, that is why the 2.8 will not exactly struggle, but it will have trouble breathing in the upper rev range."

    Tuo Shrickin manifoldi on aika kallis, nopeasti boardeja silmäiltyäni huomaisin, että pitäisi olla muitakin valmistajia ?

    Comment

    • Hemi
      Bimmer Enthusiast
      • Apr 2004
      • 18880
      • Pirkanmaa

      #32
      Se nyt on kyllä ihan varma että uudempi M52 ja M54 koneeseen ei mitkään imusarjaviritykset tuo enempää tehoa/vääntöä/aluetta kuin mitä vakiolla saavutetaan.

      Comment

      • Keimo
        Bimmer Enthusiast
        • Jul 2003
        • 2032
        • Kekkoslovakia

        #33
        Originally posted by Hemi
        Se nyt on kyllä ihan varma että uudempi M52 ja M54 koneeseen ei mitkään imusarjaviritykset tuo enempää tehoa/vääntöä/aluetta kuin mitä vakiolla saavutetaan.
        Mielenkiintoinen väite. Onko sinulla mitään perustetta, jolla voit kumota tuon virityskeinon vaikutuksen ?

        Tuossa lisää asiasta (mainos sellaista)

        BMW parts & BMW accessories since 1993. Turner Motorsport is the #1 source of high performance BMW parts, OEM BMW replacement parts and BMW accessories. Specialists of BMW brake parts, BMW suspension upgrades. | Turner Motorsport

        Comment

        • hannuk
          Bimmer Enthusiast
          • Nov 2002
          • 2136
          • Capital

          #34
          Originally posted by Hemi
          Se nyt on kyllä ihan varma että uudempi M52 ja M54 koneeseen ei mitkään imusarjaviritykset tuo enempää tehoa/vääntöä/aluetta kuin mitä vakiolla saavutetaan.
          Tässä puhuttiinkin nyt siitä vanhemmasta m52:sesta, ei tuplavanoksellisesta.
          - BMW x5 f15 m50d "navetta"
          - Porsche Cayenne S
          - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
          - plus pari muuta

          Comment

          • Hemi
            Bimmer Enthusiast
            • Apr 2004
            • 18880
            • Pirkanmaa

            #35
            Siis väitteeni perustuu juuri tähän 9/98 ja uudempaan ns.kaksoiskanavaimusarjaan jossa on valtavat lyhytkanavat huippukierroksille ja pitkät vääntökanavat erikseen. Näitä viri-imusarjojahan ei taida edes saada 9/98 uudempiin koneisiin tai sitten niiden täytyy maksaa aivan tähtitieteellisiä. Perusteeni muutenkin on se että pelkkä imusarjan virtauskapasiteetin nosto ei lisää suinkaan tehoa itsessään vaan toimii korkeintaan kuristimena lisäilmalle joka täytyy toimittaa lisäbensiinille. Itse asiassa pelkkä imusarjan virtauskapasiteetin nosto kaventaa vääntömomenttialuetta ja käytännössä myös vääntömomenttia jolloin suoritusarvot laskevat. Mopoajoilta muistissa on varmasti se kun pappatunturin 12millisen kaasarin eteen porasi imukaulan 16-18milliseksi ja kulku heikkeni "vain" vähän.Virityshän toki oli onnistunut.

            Comment

            • Keimo
              Bimmer Enthusiast
              • Jul 2003
              • 2032
              • Kekkoslovakia

              #36
              Originally posted by Hemi
              Siis väitteeni perustuu juuri tähän 9/98 ja uudempaan ns.kaksoiskanavaimusarjaan jossa on valtavat lyhytkanavat huippukierroksille ja pitkät vääntökanavat erikseen. Näitä viri-imusarjojahan ei taida edes saada 9/98 uudempiin koneisiin tai sitten niiden täytyy maksaa aivan tähtitieteellisiä. Perusteeni muutenkin on se että pelkkä imusarjan virtauskapasiteetin nosto ei lisää suinkaan tehoa itsessään vaan toimii korkeintaan kuristimena lisäilmalle joka täytyy toimittaa lisäbensiinille. Itse asiassa pelkkä imusarjan virtauskapasiteetin nosto kaventaa vääntömomenttialuetta ja käytännössä myös vääntömomenttia jolloin suoritusarvot laskevat. Mopoajoilta muistissa on varmasti se kun pappatunturin 12millisen kaasarin eteen porasi imukaulan 16-18milliseksi ja kulku heikkeni "vain" vähän.Virityshän toki oli onnistunut.
              Ok eli mikäli suunnitelmieni mukaisesti pysyn -99 mallissa, tälläiset virijutut voi unohtaa suoriltaan ?

              Comment

              • hannuk
                Bimmer Enthusiast
                • Nov 2002
                • 2136
                • Capital

                #37
                Originally posted by Keimo
                Ok eli mikäli suunnitelmieni mukaisesti pysyn -99 mallissa, tälläiset virijutut voi unohtaa suoriltaan ?
                Melko tarkkaan näin.
                - BMW x5 f15 m50d "navetta"
                - Porsche Cayenne S
                - Range Rover Sport 3.6TDV8 HSE
                - plus pari muuta

                Comment

                • Rapamaha
                  Bimmer Fanatic
                  • Mar 2003
                  • 683
                  • -

                  #38
                  Originally posted by hannuk
                  Originally posted by Keimo
                  Ok eli mikäli suunnitelmieni mukaisesti pysyn -99 mallissa, tälläiset virijutut voi unohtaa suoriltaan ?
                  Melko tarkkaan näin.
                  Eli summa summarum - kannattaa hankkia samantien riittävän miehekkään kokoisella Moottorilla varustettu menopeli (kuten eräs konttiperäkuski teki), niin ei tarvis heti olla virityksiä miettimässä

                  Comment

                  • Hemi
                    Bimmer Enthusiast
                    • Apr 2004
                    • 18880
                    • Pirkanmaa

                    #39
                    Näinhän se tosiaan on. Eli tuon uudemman M52/M54:n virittelymahdollisuudet rajoittuvat käytännössä helposti tuolle ohjelmapuolelle. On varmasti järkevämpää ostaa suosista valmista tehoa isomman koneen muodossa jos sitä enemmän tarvitsee kuin mitä vm9/98 uudemmasta 523/525:n koneesta irtoaa. "Sippaamallahan" näistäkin irtoaa tuon talouspuolen(8l/10l) juurikaan vielä kärsimättä oikeasti n.220hv. 530diesel onkin sitten toinen juttu jos halutaan puhtia helposti/halvalla ja perse kestää ajaa vähän pidempääkin lenkkiä.

                    Comment

                    • Keimo
                      Bimmer Enthusiast
                      • Jul 2003
                      • 2032
                      • Kekkoslovakia

                      #40
                      Originally posted by Hemi
                      Näinhän se tosiaan on. Eli tuon uudemman M52/M54:n virittelymahdollisuudet rajoittuvat käytännössä helposti tuolle ohjelmapuolelle. On varmasti järkevämpää ostaa suosista valmista tehoa isomman koneen muodossa jos sitä enemmän tarvitsee kuin mitä vm9/98 uudemmasta 523/525:n koneesta irtoaa. "Sippaamallahan" näistäkin irtoaa tuon talouspuolen(8l/10l) juurikaan vielä kärsimättä oikeasti n.220hv. 530diesel onkin sitten toinen juttu jos halutaan puhtia helposti/halvalla ja perse kestää ajaa vähän pidempääkin lenkkiä.
                      Kävin koeajamassa tuon 528 A mallin ja siltä osin valinta on selvä. Eron huomaa selkeästi 523 malliin verrattuna. Laakkosen huolto-ukkojen mukaan bensan kulutuksen ero on merkityksetön, eikä huollossa ole mitään eroa.

                      Comment

                      • Keimo
                        Bimmer Enthusiast
                        • Jul 2003
                        • 2032
                        • Kekkoslovakia

                        #41
                        Originally posted by Hemi
                        Näinhän se tosiaan on. Eli tuon uudemman M52/M54:n virittelymahdollisuudet rajoittuvat käytännössä helposti tuolle ohjelmapuolelle. On varmasti järkevämpää ostaa suosista valmista tehoa isomman koneen muodossa jos sitä enemmän tarvitsee kuin mitä vm9/98 uudemmasta 523/525:n koneesta irtoaa. "Sippaamallahan" näistäkin irtoaa tuon talouspuolen(8l/10l) juurikaan vielä kärsimättä oikeasti n.220hv. 530diesel onkin sitten toinen juttu jos halutaan puhtia helposti/halvalla ja perse kestää ajaa vähän pidempääkin lenkkiä.
                        Mikäs chippi tarjoaa noin huimia hevosvoimia ? Tuntuu uskomattomalta... itse en löytänyt kuin chippije, joillaluvattiin noin 10 hp:n lisäys

                        Comment

                        • Hemi
                          Bimmer Enthusiast
                          • Apr 2004
                          • 18880
                          • Pirkanmaa

                          #42
                          Siis tästä uudemmasta M52 ja M54 523:stahan löytyy oikeasti n.195hv.
                          "Sippaus" vaikuttaa yleensä eniten turbokoneisiin mutta myös melko paljon koneisiin jossa on muuttuva-ajoituksiset imu+pakopuoli sekä kaksoiskanavajärjestelmä imusarjassa. "sippivalmistajien" lupauksissa on toki usein "heivuita", mutta olen nyt kuitenkin nähnyt jenkkiläisen 523 vm.-00 tehokäyrän joka piirsi 220hv/6300rpm pelkällä ohjelmalla ja bensanpaineita kasvattamalla. Hommahan on paljon myös "säätäjän" ammattitaidossa ja paljonko ollaan valmiita tekemään kulutuksen ja ajettavuuden eteen kompromissejä. Kotimaiset ajettavat "sippilukemat" pyörivät varmastikin 10hv alemmassa tasossa.

                          Comment

                          • Keimo
                            Bimmer Enthusiast
                            • Jul 2003
                            • 2032
                            • Kekkoslovakia

                            #43
                            Haeskelin tuossa muutamia chippien myyjiä E39 528:iin:

                            http://www.actionlahetit.fi/www/popupcard.php?id=314 940 € + 15hp
                            http://www.tmuukkonen.fi/Finska_sido...es_chip_fi.htm 429 € + 15 hp
                            http://www.superchips.co.uk/car/frameset.htm ~ 500 € (dynokäyrä) + 13hp
                            http://www.upsolute.com/eng/index.html 400 € + 11hp
                            http://www.wetterauer.de/ 650 € + 11hp (dynokäyrä)

                            Hintaskaala on laaja eikä välttämättä sisällä asennusta. Tuo Muukkosen hinta ei todellakaan ole paha..kait

                            Comment

                            • Hemi
                              Bimmer Enthusiast
                              • Apr 2004
                              • 18880
                              • Pirkanmaa

                              #44
                              Huomioi nyt se että vain tuo Wetterauer myy sippiä tähän uudempaan tuplavanos 2.5l:een M52=M54 koneeseen. Tässäkin kannattaa huomioida tuon mittaustavan vaikutus paperilla. Käsittääkseni TUV velvoittaa chippitehon ja väännön ilmoitettavaksi samalla kierrosluvulla kuin millä alkuperäinen teho on otettu. Tässä 525 Wetterauer tapauksessahan maksimiteho sipattuna on ilmoitettu alkuperäisellä 6000rpm kierrosluvulla. Sippaus kuitenkin selkeästi nostaa maksimitehollista kierroslukua varsinkin ajoitus-säätöisissä/imusarjaohjatuissa koneissa. Oikea maksimitehollinen kierrosluku nousee sipattaessa ihan varmasti. Olisi mielenkiintoista tietää mitä tällä Wetterauer chipillä pannusta irtoaa esim.6300rpm:llä. Tähänhän se pitkälti perustuu nuo eri mantereiden tehoerot chipattaessa. Wetterauer ei sekään ole muuttanut "setissään" polttoaineen paineen ohjausta joka kuitenkin on mielestäni välttämättömyys korotettaessa tehokäyrää.

                              Comment

                              • Keimo
                                Bimmer Enthusiast
                                • Jul 2003
                                • 2032
                                • Kekkoslovakia

                                #45
                                Originally posted by Hemi
                                Huomioi nyt se että vain tuo Wetterauer myy sippiä tähän uudempaan tuplavanos 2.5l:een M52=M54 koneeseen. Tässäkin kannattaa huomioida tuon mittaustavan vaikutus paperilla. Käsittääkseni TUV velvoittaa chippitehon ja väännön ilmoitettavaksi samalla kierrosluvulla kuin millä alkuperäinen teho on otettu. Tässä 525 Wetterauer tapauksessahan maksimiteho sipattuna on ilmoitettu alkuperäisellä 6000rpm kierrosluvulla. Sippaus kuitenkin selkeästi nostaa maksimitehollista kierroslukua varsinkin ajoitus-säätöisissä/imusarjaohjatuissa koneissa. Oikea maksimitehollinen kierrosluku nousee sipattaessa ihan varmasti. Olisi mielenkiintoista tietää mitä tällä Wetterauer chipillä pannusta irtoaa esim.6300rpm:llä. Tähänhän se pitkälti perustuu nuo eri mantereiden tehoerot chipattaessa. Wetterauer ei sekään ole muuttanut "setissään" polttoaineen paineen ohjausta joka kuitenkin on mielestäni välttämättömyys korotettaessa tehokäyrää.
                                Itse asiassa tarkoitin tuota 528-mallia ja ainakin Muukkosen listoilta löytyy "BMW 2,8 Siemens MS42, Vm. 98-, € 429, +15hp € 479"

                                Eikös tuo ole ainakin vuosiluvun perusteella nimenomaan uudempi malli 528:sta ?

                                Comment

                                Working...
                                X